Miksi ?

Mustia Enkeleitä
Aamun Auringossa

ja Taivas
täynnä
Valojen loistoa

syksyn koleita värejä
syksyn itkeviä sydämiä

syksymielen voipuneita kasvoja
syksyisessä turvattomassa ajassamme

Niin täynnä kirkkaita värejä
ympärillämme

ja niin täynnä

Paljon Mustia Enkeleitä
Taivaallamme ja Valossa

missä ovat:

Valkoiset Lapsuuden
Turvalliset Enkelit

ja

Kaikki kysyvät - Miksi ?

Niin minäkin !

11

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapahtumat

      ovat saaneet lukemani mukaan median kysymään: Miksi?

      Voi kunpa kaikentyyppiset mediat kysyisivät sitä kerrankin myös itseltään, eikä aina vain niiltä muilta?

      • Olen kanssasi kyllä samaa mieltä.
        Tietotulva kaikkialla on hurja ja
        usein saa jopa "mediarasismi"
        piirteitä.

        Itse voisin kirjoittaa tästä
        erityisenkin paljon omia
        mielipiteitäni,mutta tämä
        palsta ei ehkä ole se oikea
        paikka.
        Syyt ovat hyvin syvällä ehkä
        myöskin moninaiset...yhteiskunnasta,
        päättäjistä ja jopa lapsen
        ensiaskeleista lähtien,mitä
        nykyään vaaditaan.
        Osaseurauksena-"eriarvoistetaan"
        jopa aivan lähipiiristä lähtien,
        "jos ei pysy ns.kehityksen/kilpailun
        rattaissa mukana"- kaikki olemme
        vastuussa jos käyttäytymisemme ei
        kanssaihmisiä kohtaan ole korrektia.

        Kiitos Sinulle kommentistasi.


    • KuunKeiju

      nyt tuota samaa kysymystä. Siihen ei vain taida olla yhtä oikeaa vastausta. Kyse on useamman asian yhteissummasta, jonka seuraukset ovat aina ennustamattomat. Vähän kuin lotossa, jossa näyttää oikea rivi olevan helppo arvata, vähäisistä vaihtoehdoista, mutta kuinka harvalle kuitenkaan osuu täysosuma? Nuorelle annetaan vaihtoehtoja, joista valita tämä, tuo, se ja ne. Lopputulos ei aina ole sellainen, miltä aluksi näytti.

      Vanhempien tuska jälkikasvunsa elämästä selviytymisessä voi olla todella kova, eläimelliseen huutoon olen itsekin joskus vanhemman tuskassa suuni avannut. Ainoa joka voi lohduttaa, on se, että jokaisen on yritettävä elämästä selvitä parhaalla mahdollisella tavalla. Kaikki eivät onnistu, eikä ketään auta syyllisten etsiminen tai sormella osoittaminen.

      Anteeksi tämä filosofointini, Dolan, runosi avasi jonkin muun kuin runosuonen nyt. Osui siis.

      • lapset ja nuoret voi huonosti

        Jumalaa on niin monesta asiasta kiittäminen, mutta aina ei voi eikä varmasti tarvitsekaan olla kiitollinen. Erityisesti tällaisena aikana, jolloin surun musta huntu on peittänyt vaipallaan alleen lähes kaiken ja tuska ja hätä ihmisten rinnassa on niin valtava, tuntuu ettei oikeita lohduttavia sanoja ole edes olemassa.

        Kuunkeiju sanat syyllisen etsimisestä ja sormella osoittamisesta on varmasti ihan paikallaan, koska syyllisten lista on varmasti ihan loputon. Sillä niin pienistä ja suurista asioista on kasautuva ja niin syvälle sisinpään juurtuva ja niin kauaskantoinen kuin onkin se ihmisen kasvua ja kehitystä ja koko elämän kulkuun vaikuttava ketju, niin syyllisten etsiminen johtaa aina myös ihan koko yhteiskuntamme viime aikojen sekä nykyajan rakenteisiin ja pääätöksentekoihin saakka.

        Suuri suru vie oman aikansa ja surutyössä varmasti hyvin olennainen asia on juuri tuo miksi kysymys, jotta surun syylle saisi edes jonkinlaisen selityksen. Kuitenkin järkytyksen ja suurimman surun hellittäessä ainakin yleisellä tasolla keskustelussa ja erityisesti ns. päättävillä tahoilla, joilla on mahdollisuus vaikuttaa laajemmassa mittakaavassa, tärkeimmäksi kysymykseksi pitäisi osata nostaa kysymys, mitä nyt?, jotta tällaista ei pääsisi enää tapahtumaan ja tulisi keksiä ne keinot, millä korjata ja muokata uudelleen ne epäkohdat lasten ja nuorten ja perheiden elämän ympäriltä, joille on olemassa yhteiskunnallisen päätöksenteon kautta mahdollista tehdä jotain, ettei tulevaisuudessa kenenkään tarvitsisi enää joutua kokemaan vastaavanlaisia kauhuntilanteita ja niiden aiheuttamaa surua ja tuskaa.


      • Tämä palsta ei ole oikea paikka
        tälläiselle pohdinnalle,vaikka
        runoni osittain tätä koskikin.

        Runoni alkujuonto itsessäni lähti
        eräästä muusta-jota en sano-mutta
        tietenkin tämä vaikutti
        lopputulokseeni.

        Tuo kappale jossa kuvailit hivenen
        jälkikasvun ja vanhempien yhdessä
        ettei voi ketään ertyisesti syyllistää,
        ei yhtä voikkaan...-mutta jotain tämä
        yhteiskunnastamme kuin meistäkin
        kertoo,siitä emme pääse mihinkään
        pumpulipeiton alle piiloon.

        Kuten sanoin tämä ei ole
        poliittinen foorumi.

        Kiitän kommentistasi.


    • Ei ole vastauksia. Pitää uskoa vain siihen omaan..auttaa jaksamaan,, Hieno oli ajatus.
      Tarkkis

      • Suoria vastauksia ei ole vain
        enemmän kysymyksiä,mutta
        kertonee vähintäin -jostain
        jotakin-kuten tämä osoitti,
        tässä ei jääty - ajatuksen
        asteelle- teko;oli toiminnan
        tulos...tämän henk.omasta
        ajatuksesta tuhoisin seurauksin.

        Runoni synty tarkoitus oli
        muualla,mutta tämä nyt sitten
        vaikutti runooni tällä tavalla.

        Kiitos kommentista.


    • lindalinda1

      Me emme löydä vastausta siihen,
      ehkä siihen ei tiennyt perimmäistä syytä
      ampujakaan.

      Kaikki lapsuuden enkelit palaa mieleen,
      ja ihmetys siitä - miksi mustia enkeleitä
      edes on. Ei edes aikuinen osaa aina vastata
      siihen.

      Kiitos Sinullekkin koskettavasta runostasi
      Dolan.

      • Täällä meidän on turha miettiä
        perimmäisiä syitä,sillä ihmisen
        mieli ajansaatossa on niin
        moninaisen risteilevä jo pelkästään
        eri kokemuksien kautta muovaamana.

        Kiitos kommentistasi,sillä
        aluperiään runoni piti olla
        erilainen,mutta otin sitten
        tämän siihen mukaan.


    • Mysteriet

      Kaunis runo - muistokirjoitus...

      Toivon Sinulle lämpöistä päivää!

      • KIITOS SINULLE !

        Kiva lukea viestisi,kun juuri
        tämän aukaisin.

        Hyvää Auringonpaistetta Sinulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe