Jazz CVT:n automaatin toiminta

asdasd444

Teillä kenellä on Jazz(2003) automaatilla, oletteko huomanneet erikoisen tilanteen kun autolla kiihdyttää paikalta liikkeelle. Automaatti on D-asennossa(esim.) ja painan kaasua. Jos kaasua painaa hyvin hiljaa, auto kiihtyy ilman mitään ihmeellisyyksiä mutta jos kaasua painaa normaalisti tai reippaastikin niin muutaman metrin liikkeellelähdön jälkeen tunnen voimansiirrossa ikään kuin jurinaa tai kevyttä tärinää. Aivan kuin eturenkaat olisivat sutineet hiekalla vaikka näin ei käy. Tärinä kestää vain ehkä puol sekuntia ja kiihdytys jatkuu normaalisti koko ajan. Mistä moinen tärinä johtuu, onko normaalia automaatille tai edes Jazzin automaatille? Tärinää ei esiinny kiihdytettäessä hitaasta vauhdista nopeammalle tai hidastettaessa - vain siis nollavauhdista lähdettäessä vähän heikkoa kovemmalla kaasulla. Esiintyy sekä D, S ja L-asennoilla.

7

3637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipponisti

      olisiko variaattorissa vikaa, kysehän on hihnavaihteistosta eikä "oikeasta" automaatista.

    • välitys muuttuu?

      Tosin en ole kokeillut cvt:tä, mutta näin vois luulla...

    • CT Jazz -05

      Ei tee ainakaan omani tuommoista, ei mitää tärinöitä missään tilanteissa-->huoltoon.

    • menossa tuon takia veholle

      Keväällä asiaa hoidettiin jo ja silloin veho huuhteli ja laitoi uudet öljyt ja varmaan suodattimenkin: Vika katosia lähes kokonaan silloin. Mutta tuli takaisin jo alta kuukauden sisään. Nyt mennään parin viikon päästä takaisin veholle saman asian takia ja kai ne sitten jotain jo joutuu nyt korjaamaankin.

      Tosiaan se tekee sitä että ns normaalissa paikaltaan lähdössä jurnuttaa ja luistamiselta se vaikuttaa. Vähän reippaampi kiihdytys mutta ei lähelläkään mitään täyskaasu kiihdytystä ja samalla vaikka loivaan ylämäkeen niin täristää oikein kunnolla niin että kori värisee huomattavasti. Ihan selkeesti luistaminen kyseessä vaihteistossa. Tuntuu myös että kulutus on noussut tai jo pitkän aikaa on tuntunut että jazz kuluttaa noin litran verran liikaa. Kuluttaahan se toki enemmän jos voimansiirto luistaa enemmän kuin se pitäisi.

      Muutoin vaihteisto kai tuntuu vaihtavan normaalisti mutta vertailu kohdetta ei tosin ole. Että kuinka portaaton, tasainen se vaihtamishomma pitäisi olla kaikissa tilanteissa niin siitä ei ole tietoo kun just oireilee muutenkin. Aattelin mennä koeajamaan jonnekkin samanlaista jazzia että tietäisi miten se kuuluu toimia.. jäänyt tekemättä.

      Periaatteessa kiva että jollakin muullakin on sama oire jazz:ssa kun tuntuu että kellään muulla ei ole tai en kuullut tai nähnyt missään kirjoitusta.

      Takuuna pitäisi mennä mulla vielä, sanoivat ainakin.

      Laita s-postiosoite jos haluut tietää enemmän kun saan itse tietää enemmän tuossa joskus 2vk päästä.
      Kirjotan varmaan tännekkin mutta en aloita uutta keskustelua ja os tämä hukkuu tuonne jonnekkin niin..

      Espoo.

      • okei666

        Kirjoitin siis tuon ekan viestin. Mulla on auto(Jazz 2003) menossa huoltoon ens kuussa ja ainakin tuo huuhtelu tehdään. Mulle on autoon vaihdettu elokuussa 2007 cvt-öljyt(Hondan omat) ja tärinää on esiintynyt jo ainakin kesästä asti, mitä olen huomannut. Eli alle 9kk, ehkä huomattavasti vähemmänkin aikaa, nuo öljyt pitivät mahdollisen tärinän poissa. Auto on ollut mun käytössä vuoden mutten muista onko tärinää esiintynyt sieltä asti, en pannut silloin merkille.

        Joten en usko että tämäkään öljyn huuhtelu ja vaihto auttaa asiaan paria kuukautta pidempää. Hondalla on takuu koskien juuri cvt-automaattia joka kattaa 7 vuotta tai 100.000 kilometriä.
        Autoni on kohta 6v vanha ja mittarissa 90tkm joten yritän saada homman hoitoon ennen kuin takuu menee lopullisesti umpeen. Eli jos autossa on vikaa kytkimessä, se kuuluu vielä tähän jatkettuun takuuseen. Ongelmana voi vain olla se että Veho vaihtaa öljy, auto tuntuu normaalilta ja kaikki "ok", kunnes kuukauden päästä vika tulee takaisin. Sitten pitää mennä takaisin peräämään jatkotoimenpiteitä..

        Tärinä ei välttämättä hajoita automaattia, netistä luin juttuja joissa cvt:n kytkimen luistoa on esiintynyt jo alle 50tkm ajetuissa autoissa ja niillä on jo yli 100tkm menossa kun omistaja on alkanut asiaa oikeasti ajattelemaan.

        Eli ihan heti ei laatikkoa hajoa vaikka kytkin luistaakin. Kytkin maksaa sitten sen 1500-2000 euroa jos sitä ei saa takuuseen.. niin kallis osa on että jos omaani en saa takuuseen ja kytkin on selvästi ongelma, en sitä itse pistä kuntoon tän ikäiseen autoon - vaan ajan vain kuten ennenkin.

        Paljon sulla auto kuluttaa? Mulla maantieajossa menee jopa 5.2 litraa mutta silloin painoin 120-130km/h suurimman osan matkasta. Taajama-ajossa mulla menee 7,5-8 litraa mutta korkea luku johtuu siitä että ajan päivittäin n. 5km matkoja ja vakiomatkalla on puolisen tusinaa liikennevaloa aina jarruttelemassa ajoa. Noin lyhyellä matkalla moottori juuri kerkeää edes lämpiämään kun jo olen perillä..

        Pistä mailia kun saat tietää jotain: fatalchili(at)gmail.com
        Jos pistät mailia, pistän sulle takas kun saan omaa autoani koskevaa tietoa.


    • osassa se vika..

      Se aiheuttaa täristäminen, säätelee kai sitä miten paljon "kytkimen" pitää luistaa ja kun ei luista tarpeeksi niin täristää. Manuaalivaihteisessa saa saman ilmiön aikaan kylmällä kytkimellä joissakin autoissa ainakin, en tiedä onko vika silloin, liian suuri vaihde vaikka ykkösellä lähtisitkin liikkeelle niin voi kytkin täristää. Tälläistä teki toyota yaris, accord ja nyt cvt jazz joka korjattu (laitoin postia).

      • Anonyymi

        Moi,

        Minulla sama ongelma honda jazzissa tärisee liikelle lähdossä missä vika mahtaa olla, voiko joku neuvo?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe