Koska tarvitaan tutkimuslupa? Teen gradua ja teen henkilökohtaisia haastatteluja laaja-alaisesti. Eli ensinnäkin mikä on tutkimuslupa? Ja miten tiedän, tarvitsenko sitä?
TUTKIMUSLUPA?
8
6224
Vastaukset
- kookaburraburrakooka
Tätä sinun ihan oikeasti pitää kysyä omasta tiedekunnastasi, omalta laitokseltasi, omalta gradunohjaajalta.
- Gradu valmis
Itse tein graduuni 20 haastattelua suullisesti ja vasta jonkin aikaa haastattelujen teon jälkeen eräs opiskelija samasta ryhmästä kysy mun tutkimusluvasta. Ei gradun ohjaaja mulle mitään sellaisesta ollu puhunu, enkä edes tienny että joku sellainen pitäisi hankkia.... Että sikäli.
- Oikea professori
Gradu valmis kirjoitti:
Itse tein graduuni 20 haastattelua suullisesti ja vasta jonkin aikaa haastattelujen teon jälkeen eräs opiskelija samasta ryhmästä kysy mun tutkimusluvasta. Ei gradun ohjaaja mulle mitään sellaisesta ollu puhunu, enkä edes tienny että joku sellainen pitäisi hankkia.... Että sikäli.
Ihmistieteissä tarvitset tutkimusluvan aniharvoin. Syy: vapaa aikuinen päättää osallistumisestaan tutkimukseen itsenäisesti.
Jos yrität sairaalaan tai työpaikalle työaikana, tarvitset luvan. Muuten et.
Siis: yksikään organisaatio ei voi estää sinua kyselemästä vapaalta suomalaiselta aikuiselta avoimessa tilassa.
Kaikki muu puhe on turhaa. Tämä pätee. Graduohjaajat ovat vain usein itsekin aloittelijoita ja heidän on mielisteltävä joka suuntaan.
Proffa - alkuperäinen kyselijä
Oikea professori kirjoitti:
Ihmistieteissä tarvitset tutkimusluvan aniharvoin. Syy: vapaa aikuinen päättää osallistumisestaan tutkimukseen itsenäisesti.
Jos yrität sairaalaan tai työpaikalle työaikana, tarvitset luvan. Muuten et.
Siis: yksikään organisaatio ei voi estää sinua kyselemästä vapaalta suomalaiselta aikuiselta avoimessa tilassa.
Kaikki muu puhe on turhaa. Tämä pätee. Graduohjaajat ovat vain usein itsekin aloittelijoita ja heidän on mielisteltävä joka suuntaan.
Proffajoo, aikuisia minä haastattelen ja en siis tarvitse:)
- opiskelijan alku
alkuperäinen kyselijä kirjoitti:
joo, aikuisia minä haastattelen ja en siis tarvitse:)
Entäs jos tekisin tutkimusta haastattelemalla / kyselylomakkeella yläasteen oppilaita?
- Jepul
opiskelijan alku kirjoitti:
Entäs jos tekisin tutkimusta haastattelemalla / kyselylomakkeella yläasteen oppilaita?
Sillon tarvii tutkimusluvan
- TT
Jepul kirjoitti:
Sillon tarvii tutkimusluvan
täh, no kyllä meillä amk:ssa vaan tarvii. Vaikka teen aikuisille teemahasstattelua, mutta tutkimuslupa takaa sen, etten opparissani käytä haastateltavien tietoja siten, että heidät voi tunnistaa tekstistä.
- Jenni__
Tutkimuslupa ihmistieteissä on hyvä olla ja oikeastaan pakollinenkin, jos tutkimus kohdistuu alaikäisiin. Tällöin luvan antaa lapsen vanhemmat. Aikuiseltakin on hyvä pyytää lupa, jotta vältytään siltä, että henkilö myöhemmin ilmoittaakin, että esim. kertomaani ei saa käyttää tutkimustarkoituksiin. Toki tämä on harvinaista, mutta jos haluaa välttyä vastaan tulevilta ongelmilta, niin lupa on hyvä olla. Ja kuten eräästä aiemmasta vastauksesta kävi ilmi niin lupa tarvitaan myös, jos tutkimusta mennään tekemään johonkin instituutioon, kuten sairaalaan tai kouluun. Esimerkiksi tutkimuslupa tutkimukseen, jonka kohteena on koulu ja/tai sen oppilaat, täytyy pyytää parhaimmassa tapauksessa niin oppilaiden vanhemmilta, koulun johdolta kuin kunnan koululautakunnastakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268