TUTKIMUSLUPA?

ANNA-MARIE08

Koska tarvitaan tutkimuslupa? Teen gradua ja teen henkilökohtaisia haastatteluja laaja-alaisesti. Eli ensinnäkin mikä on tutkimuslupa? Ja miten tiedän, tarvitsenko sitä?

8

6437

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kookaburraburrakooka

Tätä sinun ihan oikeasti pitää kysyä omasta tiedekunnastasi, omalta laitokseltasi, omalta gradunohjaajalta.

• Gradu valmis

Itse tein graduuni 20 haastattelua suullisesti ja vasta jonkin aikaa haastattelujen teon jälkeen eräs opiskelija samasta ryhmästä kysy mun tutkimusluvasta. Ei gradun ohjaaja mulle mitään sellaisesta ollu puhunu, enkä edes tienny että joku sellainen pitäisi hankkia.... Että sikäli.

• Oikea professori
        Gradu valmis kirjoitti:

Itse tein graduuni 20 haastattelua suullisesti ja vasta jonkin aikaa haastattelujen teon jälkeen eräs opiskelija samasta ryhmästä kysy mun tutkimusluvasta. Ei gradun ohjaaja mulle mitään sellaisesta ollu puhunu, enkä edes tienny että joku sellainen pitäisi hankkia.... Että sikäli.

Ihmistieteissä tarvitset tutkimusluvan aniharvoin. Syy: vapaa aikuinen päättää osallistumisestaan tutkimukseen itsenäisesti.

Jos yrität sairaalaan tai työpaikalle työaikana, tarvitset luvan. Muuten et.

Siis: yksikään organisaatio ei voi estää sinua kyselemästä vapaalta suomalaiselta aikuiselta avoimessa tilassa.

Kaikki muu puhe on turhaa. Tämä pätee. Graduohjaajat ovat vain usein itsekin aloittelijoita ja heidän on mielisteltävä joka suuntaan.

Proffa

• alkuperäinen kyselijä
        Oikea professori kirjoitti:

Ihmistieteissä tarvitset tutkimusluvan aniharvoin. Syy: vapaa aikuinen päättää osallistumisestaan tutkimukseen itsenäisesti.

Jos yrität sairaalaan tai työpaikalle työaikana, tarvitset luvan. Muuten et.

Siis: yksikään organisaatio ei voi estää sinua kyselemästä vapaalta suomalaiselta aikuiselta avoimessa tilassa.

Kaikki muu puhe on turhaa. Tämä pätee. Graduohjaajat ovat vain usein itsekin aloittelijoita ja heidän on mielisteltävä joka suuntaan.

Proffa

joo, aikuisia minä haastattelen ja en siis tarvitse:)

• opiskelijan alku
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

joo, aikuisia minä haastattelen ja en siis tarvitse:)

Entäs jos tekisin tutkimusta haastattelemalla / kyselylomakkeella yläasteen oppilaita?

• Jepul
        opiskelijan alku kirjoitti:

Entäs jos tekisin tutkimusta haastattelemalla / kyselylomakkeella yläasteen oppilaita?

Sillon tarvii tutkimusluvan

• TT
        Jepul kirjoitti:

Sillon tarvii tutkimusluvan

täh, no kyllä meillä amk:ssa vaan tarvii. Vaikka teen aikuisille teemahasstattelua, mutta tutkimuslupa takaa sen, etten opparissani käytä haastateltavien tietoja siten, että heidät voi tunnistaa tekstistä.

• Jenni__

Tutkimuslupa ihmistieteissä on hyvä olla ja oikeastaan pakollinenkin, jos tutkimus kohdistuu alaikäisiin. Tällöin luvan antaa lapsen vanhemmat. Aikuiseltakin on hyvä pyytää lupa, jotta vältytään siltä, että henkilö myöhemmin ilmoittaakin, että esim. kertomaani ei saa käyttää tutkimustarkoituksiin. Toki tämä on harvinaista, mutta jos haluaa välttyä vastaan tulevilta ongelmilta, niin lupa on hyvä olla. Ja kuten eräästä aiemmasta vastauksesta kävi ilmi niin lupa tarvitaan myös, jos tutkimusta mennään tekemään johonkin instituutioon, kuten sairaalaan tai kouluun. Esimerkiksi tutkimuslupa tutkimukseen, jonka kohteena on koulu ja/tai sen oppilaat, täytyy pyytää parhaimmassa tapauksessa niin oppilaiden vanhemmilta, koulun johdolta kuin kunnan koululautakunnastakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      85
      3250
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1859
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1703
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      140
      1533
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1458
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1413
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1331
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      93
      1329
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1274
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1247
    Aihe