Viha ja lestaadiolaisuus

syrjäytynyt

Lestaadiolaisyhtisössä kasvanut ja sieltä irtaantunut voisi vallan mainiosti olla Saaren kaltainen ihmisvihaaja. Jos ei koskaan ole saanut kokea olevansa hyväksytty sellaisena kuin on, nousee viha väkisin pintaan. Lestaadiolaisperhe on otollisin paikka patoa vihaa sisälleen. Viha on syntiä ja jos lapsi tekee syntiä tulee selkään. Siispä viha on padottava sisimpäänsä. Joskushan se sieltä sitten purkautuu. Tavalla tai toisella.
Olisikohan Saari ollut lestaadiolaisperheen poika?
Yksin jätetty ja siksi ihmisvihaaja??

58

2884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa miletä syrjäytyneen k...

      Löytyy ainekset epätoivoon!! Yksinäisyys, syrjäytyminen ja ihmisviha = vanhoillislestaadiolaisesta perheestä irtaantunut tai hoitokokouksen avulla ulospotkittu!!

      • suomennerttu

        Oikein, se on Esikoisissa tämä ahneus, josta ei saa puhua, se aiheuttaa ahdistusta niissä jotka eläisivät perinteisten arvon mukaisesti, näille ahneille kun kaikki muu on syntiä paitsi ahneus-


    • teutatess

      Sillä jos lapsi on jätetty yksin, kuka hänelle silloin antaa selkään, Kysyn vain ? Voisiko tätä vetää niin suoraviivaisesti?
      Tiedätkö?

    • Nimi ei ole enne

      on kymmeniä Saari-nimisiä ihmisiä, jotka eivät ole missään sukulaisuussuhteessa Kauhajoen ampujaan, jos ei nyt oteta huomioon sitä, että lestadiolaiset yleensä Jeesuksen esimerkin mukaan pitävät myös ns. lavean tien lapsiakin lähimmäisenään ja rukoilevat heidänkin puolestaan. Nimihän ei miestä pahenna, jos ei mies nimeään! Lestadiolaiset ovat yliottaen mallikkaita ihmisiä ja lakia kunnioittavia kansalaisia. Tietääkseni Kauhajoen ammuskelijalla oli ateistinen elämänkatsomus, joka ei ole peräisin lestadiolaistaustasta, jota hänellä ei ole. Älä siis vihjaile lestadiolaisuuden suuntaan ampujan syy-yhteisyyksinä, ettet syyllistyisi piilevään yllytykseen kansanryhmää kohtaan.
      Sen sijaa on tunnettua, että hyvin monet rikolliset tyypit täällä Suomessakin ovat olleet Ev.Lut-kirkon jäseniä kasteensa kautta, eikä ko. kirkkokuntakaan ole kyennyt näitä jäseniään pitämään hyveen kaidalla polulla; syyt ovat syvemmällä.

      • tiedän mistä kirjoitan

        tunnen aika monta lestaadiolaisperheessä kasvanutta josta iän myötä on tullut ateisti. kas kummaa.


      • ex-lessu
        tiedän mistä kirjoitan kirjoitti:

        tunnen aika monta lestaadiolaisperheessä kasvanutta josta iän myötä on tullut ateisti. kas kummaa.

        minäkin tiedän monta ateistiperheen lasta, jotka ovat tulleet uskoon :-)


      • Pois valheet

        Niin, lestadiolaiset ja minä, me kaikki olemme kastettuja. Mitä tähän kastetta vielä piti vetää?
        Jos sinä ja minä elämme kasteemme armoliitossa, ei meistä kummastakaan massamurhaajaa tule.

        Laestadiolaiset pitävät jo vihaamista syntinä.


      • Albert Jäppinen
        Pois valheet kirjoitti:

        Niin, lestadiolaiset ja minä, me kaikki olemme kastettuja. Mitä tähän kastetta vielä piti vetää?
        Jos sinä ja minä elämme kasteemme armoliitossa, ei meistä kummastakaan massamurhaajaa tule.

        Laestadiolaiset pitävät jo vihaamista syntinä.

        Juuri niin, vihaa pidetään syntinä, valitettavasti vastoin Jumalan sanaa.
        Jumala on lunut KAIKKI tunteet, myös vihan.

        MUTTA...

        ...vihastukaa hyvät kristityt, vihastukaa sen vuoksi, että ette joutuisi kielletyn ja käsittelemättä jääneen vihanne kanssa syntiin.

        Vihalla on mukanaan viesti.

        Jokaisen tunteen takana on jokin tarve.

        Mikä tarve mahtaa olla vihan takana?

        Yritän avata tätä esimerkin avulla.

        Joku sanoo jotakin joka loukkaa minua,
        ...taikka yhtä hyvin sinua.

        Jos ihminen on terve, hänelle nousee tunteita.
        Ensimmäiseksi ehkä tulee hämmennys, mutta muutaman millisekunnin kuluttua nousee viha.

        Vihan tarkoitus on saada loukattu sanomaan loukkaajalleen, "mitä sinä tuolla tarkoitit, tämä mitä sanoit loukkasi minua!"

        Vaan mitä useimmiten tapahtuu seuraavaksi?

        Loukatulle nousee HÄPEÄ.
        Hän sanoo mielessään itselleen: "Olenko minä tosiaan tuollainen raukkis, että tuollainen vähäpätöinen sana loukkasi minua?" "Mitähän tuo loukkaajakin ajattelee minusta, jos sanon sen hänelle?" "Nauraa ehkä vasten kasvoja?"

        Seuraavaksi loukatun kavoille tulee pienoinen hymynkare. Keskustelu jatkuu, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

        Vaan mitä tapahtuu sitten, kun tämä loukatuksi tullut henkilö tapaa seuraavan tuttunsa?

        Hän alkaa purkamaan tuota loukkaajalta kiellettyä vihaansa ja häpeäänsä tälle kolmannelle henkilölle,

        ...nyt vasta HÄN ALKAA TEKEMÄÄN SYNTIÄ!!


      • teutatess
        tiedän mistä kirjoitan kirjoitti:

        tunnen aika monta lestaadiolaisperheessä kasvanutta josta iän myötä on tullut ateisti. kas kummaa.

        Mistä kirjoitat, jos noin täytyy sitä mainostaa, pelkään että todella tarkasti, asiaa tutkittaessa tietosi on vajaavaista, kaikessa kaamedessa .
        kas kummaa minä en tunne kuin yhden, ja sekin oli puoli poliittinen juttu, kun hän kokoomuksesta siirtyi kommunisteihin, hän olisi tullut takaisin jo -60 luvulla .
        Muttei rojennutkaan tämä asia mietittyttää, kokolailla vieläkin kun siitä on kulunut yli 40 vuotta.


      • Uskossa Jeesukseen
        Albert Jäppinen kirjoitti:

        Juuri niin, vihaa pidetään syntinä, valitettavasti vastoin Jumalan sanaa.
        Jumala on lunut KAIKKI tunteet, myös vihan.

        MUTTA...

        ...vihastukaa hyvät kristityt, vihastukaa sen vuoksi, että ette joutuisi kielletyn ja käsittelemättä jääneen vihanne kanssa syntiin.

        Vihalla on mukanaan viesti.

        Jokaisen tunteen takana on jokin tarve.

        Mikä tarve mahtaa olla vihan takana?

        Yritän avata tätä esimerkin avulla.

        Joku sanoo jotakin joka loukkaa minua,
        ...taikka yhtä hyvin sinua.

        Jos ihminen on terve, hänelle nousee tunteita.
        Ensimmäiseksi ehkä tulee hämmennys, mutta muutaman millisekunnin kuluttua nousee viha.

        Vihan tarkoitus on saada loukattu sanomaan loukkaajalleen, "mitä sinä tuolla tarkoitit, tämä mitä sanoit loukkasi minua!"

        Vaan mitä useimmiten tapahtuu seuraavaksi?

        Loukatulle nousee HÄPEÄ.
        Hän sanoo mielessään itselleen: "Olenko minä tosiaan tuollainen raukkis, että tuollainen vähäpätöinen sana loukkasi minua?" "Mitähän tuo loukkaajakin ajattelee minusta, jos sanon sen hänelle?" "Nauraa ehkä vasten kasvoja?"

        Seuraavaksi loukatun kavoille tulee pienoinen hymynkare. Keskustelu jatkuu, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

        Vaan mitä tapahtuu sitten, kun tämä loukatuksi tullut henkilö tapaa seuraavan tuttunsa?

        Hän alkaa purkamaan tuota loukkaajalta kiellettyä vihaansa ja häpeäänsä tälle kolmannelle henkilölle,

        ...nyt vasta HÄN ALKAA TEKEMÄÄN SYNTIÄ!!

        viha on saatanasta.Onhan selvä ero vihastumisella ja vihalla.Vihaa ei Jumala meille luonut vaan kyllä se on tullut syntiinlankeamuksen johdosta , ei sana vihastuminen ole samaa tarkoittava sana kuin viha.Saatanalla on yksi ainoa tarkoitus tuhoaminen, hajoittaa ja tappaa.


      • Ahdas portti
        Uskossa Jeesukseen kirjoitti:

        viha on saatanasta.Onhan selvä ero vihastumisella ja vihalla.Vihaa ei Jumala meille luonut vaan kyllä se on tullut syntiinlankeamuksen johdosta , ei sana vihastuminen ole samaa tarkoittava sana kuin viha.Saatanalla on yksi ainoa tarkoitus tuhoaminen, hajoittaa ja tappaa.

        Sellainen henkilö ei tunnista tunteitaan, eikä hän erota tunteita ja käsittelemättömän tunteen vallassa tehtyjä tekoja toisistaan.

        Viha ja kaikki muut tunteet ovat Jumalan luomia, älä sinä jauha tuollaista paskaa, piru ei ole luonut koskaan mitään. Ihminen on Jumalan iuvaksi luotu, ja Jumalakin vihaa. Yksi Jumalan vihan kohde on tuollaiset valehtelijat joita sinä edustat.


      • Jeesuksen oma
        Ahdas portti kirjoitti:

        Sellainen henkilö ei tunnista tunteitaan, eikä hän erota tunteita ja käsittelemättömän tunteen vallassa tehtyjä tekoja toisistaan.

        Viha ja kaikki muut tunteet ovat Jumalan luomia, älä sinä jauha tuollaista paskaa, piru ei ole luonut koskaan mitään. Ihminen on Jumalan iuvaksi luotu, ja Jumalakin vihaa. Yksi Jumalan vihan kohde on tuollaiset valehtelijat joita sinä edustat.

        olipa kommentti, tällaisia kommentteja onki blogit täynnä. Tunnevammanen voin kyllä olla sun mielestäs, mutta mun tunnevammasuus on kohdistettu Jeesukseen ja olen iloinen siitä.Mun tunnevammasuus sisältää iloa , surua ja kaikkea mitä normaalin ihmisen tuleekin tuntea. Ei Aatami ja Eeva paratiisissa ollessa riidelleet ja vihanneet toisiaan vaan elivät sovussa ja rakkaudessa uskoivat Jumalaa niin kauan kuin käärme viekoitteli haukkaamaan omenasta ja se käärme oli saatana.


      • Ahdas portti
        Jeesuksen oma kirjoitti:

        olipa kommentti, tällaisia kommentteja onki blogit täynnä. Tunnevammanen voin kyllä olla sun mielestäs, mutta mun tunnevammasuus on kohdistettu Jeesukseen ja olen iloinen siitä.Mun tunnevammasuus sisältää iloa , surua ja kaikkea mitä normaalin ihmisen tuleekin tuntea. Ei Aatami ja Eeva paratiisissa ollessa riidelleet ja vihanneet toisiaan vaan elivät sovussa ja rakkaudessa uskoivat Jumalaa niin kauan kuin käärme viekoitteli haukkaamaan omenasta ja se käärme oli saatana.

        Niin paljon kun uskovien keskuudessa tällaista paskaa puhutaankin, niin viha EI ole saatanasta, eikä mikään muukaan tunne.

        Siitähän me lähdimme. Siinä me pysymme ja jos tarvetta on, niin siihen palaamme yhä uudelleen.

        Silloin kun ei näistä asioista ole tietoa, eikä ymmärrystä, niin ei pidä kirjoittaa mitään.


      • kirjottele
        Ahdas portti kirjoitti:

        Niin paljon kun uskovien keskuudessa tällaista paskaa puhutaankin, niin viha EI ole saatanasta, eikä mikään muukaan tunne.

        Siitähän me lähdimme. Siinä me pysymme ja jos tarvetta on, niin siihen palaamme yhä uudelleen.

        Silloin kun ei näistä asioista ole tietoa, eikä ymmärrystä, niin ei pidä kirjoittaa mitään.

        ennen kun olet tutustunu omaan peilikuvaasi.


      • ?????
        kirjottele kirjoitti:

        ennen kun olet tutustunu omaan peilikuvaasi.

        Saatanallinen pahanilkisyytesi on hyvin tiedossani. Hyljätty akkako lienet? Jatkuva nalkkina lähes jokaisessa avauksessa.

        Vakavasti sanon, lähde vihdoinkin matkaan itseesi, sinä rikkinäinen palstahäirikkö.


      • katsominen hyväksi
        ????? kirjoitti:

        Saatanallinen pahanilkisyytesi on hyvin tiedossani. Hyljätty akkako lienet? Jatkuva nalkkina lähes jokaisessa avauksessa.

        Vakavasti sanon, lähde vihdoinkin matkaan itseesi, sinä rikkinäinen palstahäirikkö.

        Moni muu odottaa Alber Jäppiseltä alias Ahtaalta portilta alias ????? kristillistä kirjoitustyyliä. Ei se kenestäkään tee häirikköä.


      • akka
        ????? kirjoitti:

        Saatanallinen pahanilkisyytesi on hyvin tiedossani. Hyljätty akkako lienet? Jatkuva nalkkina lähes jokaisessa avauksessa.

        Vakavasti sanon, lähde vihdoinkin matkaan itseesi, sinä rikkinäinen palstahäirikkö.

        "EHJÄÄ"...


      • Jeesuksen oma
        Ahdas portti kirjoitti:

        Niin paljon kun uskovien keskuudessa tällaista paskaa puhutaankin, niin viha EI ole saatanasta, eikä mikään muukaan tunne.

        Siitähän me lähdimme. Siinä me pysymme ja jos tarvetta on, niin siihen palaamme yhä uudelleen.

        Silloin kun ei näistä asioista ole tietoa, eikä ymmärrystä, niin ei pidä kirjoittaa mitään.

        sellainen ihminen joka vihaa koko ihmiskuntaa ja alkaa tappamaan muka Jumalan luotu tunnetila EI todellakaan ole , Jumala ei hyväksy veritekoja eikä Jeesuskaan vaikkakin vanhan liiton aikana oli sotia ja joissa Jumala oli siunaukseksi jotka uskovat häneen, tässä asiassa ei ole muuta lähettäjää kuin saatana.Miten noin viisaan oloinen ihminen kuin olet niin väität että viha olisi Jumalasta? Eikös avioerojen takanakin ole useinmiten viha ? Sen minkä Jumala on yhdistänyt älköön ihmiskäsi eroittako. Mitenkäs tappelut joitä tänäänkin kaduilla harrastetaan siinäkin on viha tunne voimakkaasti esillä tai avioriidoissa väitätkö että löin akkaa pelkästään rakkaudestä? ois se kovaa rakastamista. Se joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu sanoi Jeesus kun Juudas kavalsi, sivalsi sotilaan korvan pois.
        Vihan sai ihminen silloin kun käärme viekoitteli Aatamin ja Eevan syntiin niin kuin kateudenkin , ei sitä Jumala luodessaan ihmistä antanut.


      • Ahdas portti
        Jeesuksen oma kirjoitti:

        sellainen ihminen joka vihaa koko ihmiskuntaa ja alkaa tappamaan muka Jumalan luotu tunnetila EI todellakaan ole , Jumala ei hyväksy veritekoja eikä Jeesuskaan vaikkakin vanhan liiton aikana oli sotia ja joissa Jumala oli siunaukseksi jotka uskovat häneen, tässä asiassa ei ole muuta lähettäjää kuin saatana.Miten noin viisaan oloinen ihminen kuin olet niin väität että viha olisi Jumalasta? Eikös avioerojen takanakin ole useinmiten viha ? Sen minkä Jumala on yhdistänyt älköön ihmiskäsi eroittako. Mitenkäs tappelut joitä tänäänkin kaduilla harrastetaan siinäkin on viha tunne voimakkaasti esillä tai avioriidoissa väitätkö että löin akkaa pelkästään rakkaudestä? ois se kovaa rakastamista. Se joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu sanoi Jeesus kun Juudas kavalsi, sivalsi sotilaan korvan pois.
        Vihan sai ihminen silloin kun käärme viekoitteli Aatamin ja Eevan syntiin niin kuin kateudenkin , ei sitä Jumala luodessaan ihmistä antanut.

        Tästä on kysymys.


      • Jeesuksen oma
        Ahdas portti kirjoitti:

        Tästä on kysymys.

        no senhän selittääkin miksi uskomassa oleva saa hakata akkaansa ja anoppia.Se ei siis ole synti se on tunnetila joka tapahtui ennen lyömistä ja haukkuminen samaten vaikka kymmenessä käskyssä kehoitetaan rakastakaa lähimmäistä niin kuin itseäsi.


      • Ahdas portti
        Jeesuksen oma kirjoitti:

        no senhän selittääkin miksi uskomassa oleva saa hakata akkaansa ja anoppia.Se ei siis ole synti se on tunnetila joka tapahtui ennen lyömistä ja haukkuminen samaten vaikka kymmenessä käskyssä kehoitetaan rakastakaa lähimmäistä niin kuin itseäsi.

        Onko haukkuminen tunne?
        Koirien olen kuullut haukkuvan, he ilmaisevat haukkumalla tunteitaan ja tarpeitaan.

        Olet nyt täysin hakoteillä tunteita koskevassa asiassa, etkä muuten ole ainoa sellainen.

        Kuinka ihminen voikin olla niin sokea ja ymmärtämätön, että sekottaa tunteet ja tekemisen yhdeksi ja samaksi samaksi mössöksi.

        Hyvänä esimerkkinä voisimme ottaa tekstin Raamatusta. Se kuuluu virheettämälle suomenkielelle alkukielestä käännettynä seuraavasti.

        Vihastukaa, että ette tekisi syntiä.

        Vihan tunteen oikea kohtaaminen ja käsittely terveesti, ei ole mikään yksinkertainen asia.


      • Kysyväinen
        Ahdas portti kirjoitti:

        Onko haukkuminen tunne?
        Koirien olen kuullut haukkuvan, he ilmaisevat haukkumalla tunteitaan ja tarpeitaan.

        Olet nyt täysin hakoteillä tunteita koskevassa asiassa, etkä muuten ole ainoa sellainen.

        Kuinka ihminen voikin olla niin sokea ja ymmärtämätön, että sekottaa tunteet ja tekemisen yhdeksi ja samaksi samaksi mössöksi.

        Hyvänä esimerkkinä voisimme ottaa tekstin Raamatusta. Se kuuluu virheettämälle suomenkielelle alkukielestä käännettynä seuraavasti.

        Vihastukaa, että ette tekisi syntiä.

        Vihan tunteen oikea kohtaaminen ja käsittely terveesti, ei ole mikään yksinkertainen asia.

        Voisitko jo jättää toisen ihmisen syyttelyn ja tuon "sinäkielen"; sinä sitä, sinä tätä, sinä väärässä, sinä pielessä, sinä et tunne Raamattua jne.
        Ei hyväkään sanoma mene tuolla tavalla eteenpäin.


      • Ahdas portti
        Kysyväinen kirjoitti:

        Voisitko jo jättää toisen ihmisen syyttelyn ja tuon "sinäkielen"; sinä sitä, sinä tätä, sinä väärässä, sinä pielessä, sinä et tunne Raamattua jne.
        Ei hyväkään sanoma mene tuolla tavalla eteenpäin.

        Huolehdi sinä vain siitä mitä itse kirjoitat. Minä kirjoitan niin kuin kirjoitan.


      • Pohdis vartti
        Ahdas portti kirjoitti:

        Huolehdi sinä vain siitä mitä itse kirjoitat. Minä kirjoitan niin kuin kirjoitan.

        "Rakkaat veljet, jos joku teistä johonkuhun vikaan joutuu, neuvokaa sen kaltaista siveyden hengessä".

        Eikö tämä apostolin neuvo koske lainkaan sinua, joka haluat täällä olla muiden opettaja?

        Jumalan pellolla ei työkaluna ole ruoska tai karttakeppi, vaan kylvövakka ja pukuna nöyryys.

        Jumala saakoon neuvoa sinua sanansa kautta kristilliseen käytökseen.


      • Ahdas portti
        Pohdis vartti kirjoitti:

        "Rakkaat veljet, jos joku teistä johonkuhun vikaan joutuu, neuvokaa sen kaltaista siveyden hengessä".

        Eikö tämä apostolin neuvo koske lainkaan sinua, joka haluat täällä olla muiden opettaja?

        Jumalan pellolla ei työkaluna ole ruoska tai karttakeppi, vaan kylvövakka ja pukuna nöyryys.

        Jumala saakoon neuvoa sinua sanansa kautta kristilliseen käytökseen.

        Ihan siveyden hengessä vaan, tee parannus, en minä sinun puolestasi voi parannusta tehdä.


      • toivotuksista
        Ahdas portti kirjoitti:

        Ihan siveyden hengessä vaan, tee parannus, en minä sinun puolestasi voi parannusta tehdä.

        Se oli neuvo sinulle, jotta osaisit esiintyä Kristuksen kirjeenä.

        Alatyylin sijasta kun käyttäisit kristitylle sopivaa kieltä, voisi lukijasi riemastua ja kiittää Jumalaa etsikon päivänä.

        Tuo vihakirjoittelu ei kanna hedelmää. Siinä tulee vain Jumalan nimi halvennetuksi.


      • Ahdas portti
        Ahdas portti kirjoitti:

        Ihan siveyden hengessä vaan, tee parannus, en minä sinun puolestasi voi parannusta tehdä.

        Ei mikään muukaan teko ole tunne.

        Näsäviisas liukastui jälleen omaan ulosteeseensa.


    • Albert Jäppinen

      Patoutunut, käsittelemättä jäänyt viha vaatii kuolemaa. Useammat vihan rampauttamista uhreista tappavat vain itsensä ja jättävät muut rauhaan.

      Avaus on mielestäni asiaton, johtopäätöksiin tarvittaisiin varma tieto rikollisen taustoista.

      Näin vakavissa tapauksissa jossa itsemurha laajennetaan näin laajaksi verilöylyksi, odottaisi joka tapauksessa jotakin asiallisempaa ja asiantuntevaa pohdintaa patoutuneen vihan syntymekanismeista.

      Kysymys on hyvin laajasta syy-seuraus mekanismista, ja mielenterveyteen liittyvistä kysymyksistä. Pohtimiseen tarvittaisiin vähintäänkin useampia satoja sivuja käsittävä kirja.

      Jokainen lestadiolainen on yksilö. lestadiolaisen viha, jos sellaista on, on
      lähinnä itseen tai yhteisöön kohdistuva. Useimmiten lestadiolaisista syrjäytynyt joko eriytyy terveesti johonkin toisenlaiseen, hyväksyvään yteisöön jäseneksi, taikka sitten masentuu ja eristäytyy.

    • Albert Jäppinen

      Avaaja on oikeassa siinä, että jos ihminen ei ole kokenut olevansa hyväksytty, ja kotona on käytetty ruumiillista ja henkistä väkivaltaa kasvatuskeinoina, niin silloin syntyy viha.

      Tällainen kasvattajan käyttäytyminen ei ole kyllä lestadiolaisuutta. Tiedän, koska olen lestadiolainen ja lestadiolaisten vanhempien lapsi.

      Ennen, es.lest. liikkeen hyvinä aikoina saarnoissa annettiin paljon ohjeita oikeaan kasvatukseen. Väkivalta ei kuulu lainkaan uskovan ihmisen sallittuihin kasvatuskeinoihin.

      Tämä ei tarkoita sitä ettei uskova lankeaisi lihansa heikkouden vuoksi syntiin. Mutta sitä se tarkoittaa, että uskova vanhin pyytää syntiään anteeksi lapseltaan.

      Jos näin ei tapahdu, henkilö ei ole lestadiolainen, eikä ole myöskään uskova.

      • henkinen

        väkivalta on myös syntiä jota sinä harrastat täällä kovasti.Ymmärrätkö yhtään mistä kirjoitat?kirjoituksistas päätellen et.


      • Aikakirja
        henkinen kirjoitti:

        väkivalta on myös syntiä jota sinä harrastat täällä kovasti.Ymmärrätkö yhtään mistä kirjoitat?kirjoituksistas päätellen et.

        Sinut pitäisi ottaa kiinni provokatorisesta ja valheellisesta toiminnastasi tällä sivulla.

        Lopeta siis kiusantekosi tähän arvon nilkki.
        Ihminen jolla ei ole mitään asiaa, ainoastaan järjestelmällistä kiusantekoa julkisella nettipalstalla.

        Jos eteeni tulisit, niin voisimme katsoa rauhassa onko sinulla asiaa.


      • rumaa käytöstä
        Aikakirja kirjoitti:

        Sinut pitäisi ottaa kiinni provokatorisesta ja valheellisesta toiminnastasi tällä sivulla.

        Lopeta siis kiusantekosi tähän arvon nilkki.
        Ihminen jolla ei ole mitään asiaa, ainoastaan järjestelmällistä kiusantekoa julkisella nettipalstalla.

        Jos eteeni tulisit, niin voisimme katsoa rauhassa onko sinulla asiaa.

        Aikakirjan vihamielisyys ei ole sopivaa uskonnolliselle palstalle. Nimesi on tiedossa, joten vaihda tyyliä.


    • Vihasi huvittaa

      Palstan aloittaja purkaa vihaansa ja paljastaa omia luulojaan lestadiolaisista.

      Tilannehan on päinvastainen.
      Kun eletään uskottomuudessa, viinassa, huumeissa,
      riidoissa suomalaisen ei-lestadiolaista elämää,
      sattuu mitä tahansa.

      Mitä tulee poikaan, HÄVYTÖNTÄ syyllistää hänen perhettään.
      Syyllistäkää mieluummin niitä ei-uskovaisia koulukavereita ja armeijakavereita, jotka kiusasivat poikaa ja saivat hänet kieroutumaan.
      Kiusattuna poika käpertyi omaan vieraaseen maailmaansa.

      • Albert Jäppinen

        Viha ei varmaankaan huvita, kohtaapa tuon itsessään taikka toisissa? Ilmeisesti kirjoitat muuta kuin tarkoitat?

        Totuus on kuitenkin se, että ihminen ei tipahda aikuiseksi jostakin johonkin, vaan hän sikiää kantasoluksi jonkun urospuolisen henkilön siemenestä jonkun naaraspuolisen henkilön munasolun kanssa. Nämä "ainekset" sisältävät
        kantasolusta kasvavan henkilön perintötekijät.

        Raskauden kestäessä, siis noin 9 kk aikana, sikiö saa paljon vaikutteita sen henkilön välityksellä jonka kohdussa hän kehittyy.
        Istukan kautta sikiölle välittyy muun muassa kasvuun tarvittavat ravinteet, mutta hyvin paljon muuta. Välittömästi syntymän jälkeen
        lapsi päätyy jonkun syliin, hän ei ole kuitenkaan siinä vaiheessa identifioitunut yksilöksi, vaan elää erittäin herkässä symbioosissa hänet synnyttäneen henkilön kanssa.

        Millainen henkilö tästä lähtee "maailmaa valloittamaan", se riippuu miljoonista eri tekijöistä. Kolme ensimmäistä elinvuotta, yhdessä perintötekijöiden kanssa, määräävät henkilön syväpsyykkisimmät ominaisuudet.

        JOS... syntyneelle henkilölle syntyy lämmin turvallinen kiintymyssuhde ensimmäiseen hoivaajaansa, niin hän on saanut Jumalalta kultaaakin kalliimmat eväät myöhempää elämäänsä ajatellen.

        JOS... näin ei ole, vaan syntyy enemmän taikka vähemmän turvaton kiintymyssuhde ensimmäiseen hoivaajaan, niin henkilölle muodostuu erittän paljon persoonaan haavoja jo alkumetreillä. Minä-kuva alkaa vääristymään.

        Turvaton kiintynyssuhde on juurisyynä moniin myöhemmässä elämänvaiheessa vastaan tuleviin ongelmiin ja sosiaalisiin vaikeuksiin.

        Avauksessa mainittu murhaaja oli hänen enonsa mukaan kiltti poika. Kiltteys on yksi tapa yrittää tulla läheistensä ja sosiaalisen ryhmänsä hyväksymäksi.

        Kuinka suuren osan omaa AITOA itseään kiltti ihminen joutuu luovuttamaan pois? - Tämä on hyvä kysymys.

        Elämä todellisen itsensä (tunteet ja tarpeet) ulkopuolella, tuottaa lopulta "hedelmiä".


      • ketjun aloittaja

        sillä olen joutunut elämään vanhoillislestaadiolaisessa perheessä 19 vuotta.
        Minun kokemus ja viha on omaani ja on kehittynyt pikkuhiljaa alistamisen ja vaihtoehdottomuuden myötä. Vihaan vanhempiani ja vanhoillislestaadiolaisia jotka ovat uskon varjolla morilaisoineet ja arvostelleet minua.
        Viha on minun tunne ja ehkä joskus tunteeni lievittyy.
        Minä syyllistän omia vanhempiani vaihtoehdottomuudesta ja aivopesusta. Uskotellaan lapsesta asti että on vain yksi ainoa oikea usko; vanhoillislestaadiolaisuus, ja yritetään siihen aivopestä syntyvä viaton lapsi.
        Asioilla on monta puolta.


      • ei natsaa?
        Albert Jäppinen kirjoitti:

        Viha ei varmaankaan huvita, kohtaapa tuon itsessään taikka toisissa? Ilmeisesti kirjoitat muuta kuin tarkoitat?

        Totuus on kuitenkin se, että ihminen ei tipahda aikuiseksi jostakin johonkin, vaan hän sikiää kantasoluksi jonkun urospuolisen henkilön siemenestä jonkun naaraspuolisen henkilön munasolun kanssa. Nämä "ainekset" sisältävät
        kantasolusta kasvavan henkilön perintötekijät.

        Raskauden kestäessä, siis noin 9 kk aikana, sikiö saa paljon vaikutteita sen henkilön välityksellä jonka kohdussa hän kehittyy.
        Istukan kautta sikiölle välittyy muun muassa kasvuun tarvittavat ravinteet, mutta hyvin paljon muuta. Välittömästi syntymän jälkeen
        lapsi päätyy jonkun syliin, hän ei ole kuitenkaan siinä vaiheessa identifioitunut yksilöksi, vaan elää erittäin herkässä symbioosissa hänet synnyttäneen henkilön kanssa.

        Millainen henkilö tästä lähtee "maailmaa valloittamaan", se riippuu miljoonista eri tekijöistä. Kolme ensimmäistä elinvuotta, yhdessä perintötekijöiden kanssa, määräävät henkilön syväpsyykkisimmät ominaisuudet.

        JOS... syntyneelle henkilölle syntyy lämmin turvallinen kiintymyssuhde ensimmäiseen hoivaajaansa, niin hän on saanut Jumalalta kultaaakin kalliimmat eväät myöhempää elämäänsä ajatellen.

        JOS... näin ei ole, vaan syntyy enemmän taikka vähemmän turvaton kiintymyssuhde ensimmäiseen hoivaajaan, niin henkilölle muodostuu erittän paljon persoonaan haavoja jo alkumetreillä. Minä-kuva alkaa vääristymään.

        Turvaton kiintynyssuhde on juurisyynä moniin myöhemmässä elämänvaiheessa vastaan tuleviin ongelmiin ja sosiaalisiin vaikeuksiin.

        Avauksessa mainittu murhaaja oli hänen enonsa mukaan kiltti poika. Kiltteys on yksi tapa yrittää tulla läheistensä ja sosiaalisen ryhmänsä hyväksymäksi.

        Kuinka suuren osan omaa AITOA itseään kiltti ihminen joutuu luovuttamaan pois? - Tämä on hyvä kysymys.

        Elämä todellisen itsensä (tunteet ja tarpeet) ulkopuolella, tuottaa lopulta "hedelmiä".

        Sun jaaritukses on yhtä ja samaa ulkokohtaista luentoa vuodesta toiseen!
        Huolimatta upeasta ja niin turvallisesta lapsuudestasi, upeasta vaimostasi ja avioliitostasi ja upeasta kasvustasi keittiöpsykologian tohtoriksi:
        Koeta kokeeksi yhden kerran olla muille ihmisille edes netissä kiltti, kuten tuo Saari, jonka tuossa jo muutamalla rivillä lahjakkaasti psyykkasit oikeaan lokeroon. On sitä joillakin taitoa!
        Ihan niinku oppipoikana konemestarilta itseltään:
        Jos kaikki on aina ollut oikeassa rasvassa, valssipinnat sorvattu ja pultit aina oikeassa momentissa, mistä sitten johtuu, että remmi ei pysy pääällä?


      • Ahdas portti
        ei natsaa? kirjoitti:

        Sun jaaritukses on yhtä ja samaa ulkokohtaista luentoa vuodesta toiseen!
        Huolimatta upeasta ja niin turvallisesta lapsuudestasi, upeasta vaimostasi ja avioliitostasi ja upeasta kasvustasi keittiöpsykologian tohtoriksi:
        Koeta kokeeksi yhden kerran olla muille ihmisille edes netissä kiltti, kuten tuo Saari, jonka tuossa jo muutamalla rivillä lahjakkaasti psyykkasit oikeaan lokeroon. On sitä joillakin taitoa!
        Ihan niinku oppipoikana konemestarilta itseltään:
        Jos kaikki on aina ollut oikeassa rasvassa, valssipinnat sorvattu ja pultit aina oikeassa momentissa, mistä sitten johtuu, että remmi ei pysy pääällä?

        Jos sinulla on noin tyjä pää, niin älä sitä täällä julkisesti viitsi paljastaa!


      • Ahdas portti
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        sillä olen joutunut elämään vanhoillislestaadiolaisessa perheessä 19 vuotta.
        Minun kokemus ja viha on omaani ja on kehittynyt pikkuhiljaa alistamisen ja vaihtoehdottomuuden myötä. Vihaan vanhempiani ja vanhoillislestaadiolaisia jotka ovat uskon varjolla morilaisoineet ja arvostelleet minua.
        Viha on minun tunne ja ehkä joskus tunteeni lievittyy.
        Minä syyllistän omia vanhempiani vaihtoehdottomuudesta ja aivopesusta. Uskotellaan lapsesta asti että on vain yksi ainoa oikea usko; vanhoillislestaadiolaisuus, ja yritetään siihen aivopestä syntyvä viaton lapsi.
        Asioilla on monta puolta.

        Olen esittänyt vanhoillisten palstalla kysymyksen, että eivätkö heidän vanhempansa ole joka riidan jälkeen tehneet parannusta heidän kaulassaan, ei vastausta ole tullut.

        Sellainen henkilö ei ole elävässä uskossa, joka ei lapsiltaan pyydä syntejään anteeksi. Kysymys on silloin omavanhurskaudesta.


      • Ahdas portti
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        sillä olen joutunut elämään vanhoillislestaadiolaisessa perheessä 19 vuotta.
        Minun kokemus ja viha on omaani ja on kehittynyt pikkuhiljaa alistamisen ja vaihtoehdottomuuden myötä. Vihaan vanhempiani ja vanhoillislestaadiolaisia jotka ovat uskon varjolla morilaisoineet ja arvostelleet minua.
        Viha on minun tunne ja ehkä joskus tunteeni lievittyy.
        Minä syyllistän omia vanhempiani vaihtoehdottomuudesta ja aivopesusta. Uskotellaan lapsesta asti että on vain yksi ainoa oikea usko; vanhoillislestaadiolaisuus, ja yritetään siihen aivopestä syntyvä viaton lapsi.
        Asioilla on monta puolta.

        Silloin he opettavat sillä tavalla kun itse uskovat.

        Synnistä on lupa ja syy opettaa syntinä myöskin lapsilleen.

        Mitä taas tulee ihmisten keksimiin sääntö-oppeihin, niin ne voi hyljätä syntinä kun tulee siihen ikään, että alkaa itse ymmärtämään sen, mitä Jumalan sana synniksi osoittaaa.


      • että tässä
        Ahdas portti kirjoitti:

        Olen esittänyt vanhoillisten palstalla kysymyksen, että eivätkö heidän vanhempansa ole joka riidan jälkeen tehneet parannusta heidän kaulassaan, ei vastausta ole tullut.

        Sellainen henkilö ei ole elävässä uskossa, joka ei lapsiltaan pyydä syntejään anteeksi. Kysymys on silloin omavanhurskaudesta.

        asiassa taitaapi tulla paljon syntisiä joka paikassa - kuka kumma voi sanoa AINA ja JOKA RIIDAN päätteeksi pyytäneensä anteeksi lapsiltaan tai yleensä läheisiltään?

        Eiköhän me jäädä siinä asiassa syntisiksi vain - minä en ainakaan voi kehuskella anteeksipyytelemisellä, en edes muista kaikkea mitä on tapahtunut ja millä mahdollisesti olen lasteni mieltä pahoittanut.

        Niin monet tunteet ehtivät kihahdella pintaan, kun perheessä eletään keskipäivän helteessä! Vaikka kuinka tietäisi, miten PITÄÄ toimia ja tehdä, ei niin kuitenkaan tee - mutta mitäs se Paavali sanoikaan?

        Mutta taitaapi olla liian jyrkästi sanottu tuo arviointi toisten uskosta! Olen ollut huomaavinani, että jokaisella on ihan ikioma sokea pisteensä, jota ei edes kykene näkemään. Minulla se on yksi ja toisella toinen. Aina ne toisten sokeat pisteet kyllä huomataan, mutta omia ei...

        Jos tuolle linjalle lähdetään, taitaa taivas olla sitten joskus tyhjää täynnä!


      • teutatess
        että tässä kirjoitti:

        asiassa taitaapi tulla paljon syntisiä joka paikassa - kuka kumma voi sanoa AINA ja JOKA RIIDAN päätteeksi pyytäneensä anteeksi lapsiltaan tai yleensä läheisiltään?

        Eiköhän me jäädä siinä asiassa syntisiksi vain - minä en ainakaan voi kehuskella anteeksipyytelemisellä, en edes muista kaikkea mitä on tapahtunut ja millä mahdollisesti olen lasteni mieltä pahoittanut.

        Niin monet tunteet ehtivät kihahdella pintaan, kun perheessä eletään keskipäivän helteessä! Vaikka kuinka tietäisi, miten PITÄÄ toimia ja tehdä, ei niin kuitenkaan tee - mutta mitäs se Paavali sanoikaan?

        Mutta taitaapi olla liian jyrkästi sanottu tuo arviointi toisten uskosta! Olen ollut huomaavinani, että jokaisella on ihan ikioma sokea pisteensä, jota ei edes kykene näkemään. Minulla se on yksi ja toisella toinen. Aina ne toisten sokeat pisteet kyllä huomataan, mutta omia ei...

        Jos tuolle linjalle lähdetään, taitaa taivas olla sitten joskus tyhjää täynnä!

        Onhan uskossa olleita kristittyjä, ollut alusta alkaen lukemattomia. Muista rakkaus!


      • Ihmettelevä Eki
        että tässä kirjoitti:

        asiassa taitaapi tulla paljon syntisiä joka paikassa - kuka kumma voi sanoa AINA ja JOKA RIIDAN päätteeksi pyytäneensä anteeksi lapsiltaan tai yleensä läheisiltään?

        Eiköhän me jäädä siinä asiassa syntisiksi vain - minä en ainakaan voi kehuskella anteeksipyytelemisellä, en edes muista kaikkea mitä on tapahtunut ja millä mahdollisesti olen lasteni mieltä pahoittanut.

        Niin monet tunteet ehtivät kihahdella pintaan, kun perheessä eletään keskipäivän helteessä! Vaikka kuinka tietäisi, miten PITÄÄ toimia ja tehdä, ei niin kuitenkaan tee - mutta mitäs se Paavali sanoikaan?

        Mutta taitaapi olla liian jyrkästi sanottu tuo arviointi toisten uskosta! Olen ollut huomaavinani, että jokaisella on ihan ikioma sokea pisteensä, jota ei edes kykene näkemään. Minulla se on yksi ja toisella toinen. Aina ne toisten sokeat pisteet kyllä huomataan, mutta omia ei...

        Jos tuolle linjalle lähdetään, taitaa taivas olla sitten joskus tyhjää täynnä!

        kas kummaa? Ohittaako mukavuuden halu ja oman käden oikeus Jumalan sanan? tänään on mahdollista korjata, jos tässä asiassa on tapahtunut laiminlyönti.


      • sopiminen on nolla
        Ihmettelevä Eki kirjoitti:

        kas kummaa? Ohittaako mukavuuden halu ja oman käden oikeus Jumalan sanan? tänään on mahdollista korjata, jos tässä asiassa on tapahtunut laiminlyönti.

        Sopikaa ihan vapaasti. Ei taivaaseenpääsy ole korjaamisessa kuitenkaan.
        Se perustuu Jumalan armoon Kristuksessa.

        Opetus on pielessä, kun seurakuntaa peloitellaan Jumalan vihollisuudella ja neuvotaan sitten korjaamalla "panemaan pois".
        Tällainen opetus kuuluu aivan pohjoisesta asti.
        Miten katolinen kirkko paaveinen on niin pelottava, kun vanhurskauttamisoppi jo on aivan sama?
        Ei armo ole mitään sellaista, että jollakin veräjällä pitää ensin maksaa pääsymaksu tai tehdä nöyryyden työ.


      • Ah autuas
        sopiminen on nolla kirjoitti:

        Sopikaa ihan vapaasti. Ei taivaaseenpääsy ole korjaamisessa kuitenkaan.
        Se perustuu Jumalan armoon Kristuksessa.

        Opetus on pielessä, kun seurakuntaa peloitellaan Jumalan vihollisuudella ja neuvotaan sitten korjaamalla "panemaan pois".
        Tällainen opetus kuuluu aivan pohjoisesta asti.
        Miten katolinen kirkko paaveinen on niin pelottava, kun vanhurskauttamisoppi jo on aivan sama?
        Ei armo ole mitään sellaista, että jollakin veräjällä pitää ensin maksaa pääsymaksu tai tehdä nöyryyden työ.

        Ei se auta että Jumalan kanssa sovitaan, jos läheisten kanssa ei ole nöyryyttö sopia asioita.

        Näinhän uskossa olevat AINA menettelevät.

        Eikö tämäkin avaus todista juuri samasta asiasta?
        Leikitään uskovaista (siis pojan vanhemmat), ja puhutaan vaahto suupielissä, mutta jätetään suhteet läheisiin korjaamatta.

        Autuaita ovat rauhantekijät, tämä on Jumalan sana.


      • niitä laiminlyöntejä
        Ihmettelevä Eki kirjoitti:

        kas kummaa? Ohittaako mukavuuden halu ja oman käden oikeus Jumalan sanan? tänään on mahdollista korjata, jos tässä asiassa on tapahtunut laiminlyönti.

        taitaapi olla todella!

        Mutta minun on uskottava tällaisena kuin olen. Jos joku pystyy elämään niin, että on aina pyydellyt anteeksi laiminlyöntejään ja virheitään ja vielä sen kaiken hyvin muistaa niin hyvä on!

        Mun on tyydyttävä vain uskomaan, että kerran on maksettu täydellinen uhri minunkin puolestani. Minun tuntoni ei puhtaaksi tule omilla yrittämisilläni ja ponnisteluillani, niihin en voi turvautua.

        Olen vain syyllinen. Ja oikeuden mukaan minulle kuuluisi tuomio eikä yhtään vähempää kuin kadotustuomio.

        Ainoa mahdollisuuteni pelastua siltä on turvautua tuohon uhriin, joka riittää pelastamaan syyllisistäkin syyllisimmän.


      • Ahdas portti
        niitä laiminlyöntejä kirjoitti:

        taitaapi olla todella!

        Mutta minun on uskottava tällaisena kuin olen. Jos joku pystyy elämään niin, että on aina pyydellyt anteeksi laiminlyöntejään ja virheitään ja vielä sen kaiken hyvin muistaa niin hyvä on!

        Mun on tyydyttävä vain uskomaan, että kerran on maksettu täydellinen uhri minunkin puolestani. Minun tuntoni ei puhtaaksi tule omilla yrittämisilläni ja ponnisteluillani, niihin en voi turvautua.

        Olen vain syyllinen. Ja oikeuden mukaan minulle kuuluisi tuomio eikä yhtään vähempää kuin kadotustuomio.

        Ainoa mahdollisuuteni pelastua siltä on turvautua tuohon uhriin, joka riittää pelastamaan syyllisistäkin syyllisimmän.

        Korjattava sen kanssa, jota kohtaan on tehnyt ayntiä. Lähimmäissuhteissa on vielä sovitus, eli tuotettu vahinko korvataan.


      • Sivujuonne
        Ah autuas kirjoitti:

        Ei se auta että Jumalan kanssa sovitaan, jos läheisten kanssa ei ole nöyryyttö sopia asioita.

        Näinhän uskossa olevat AINA menettelevät.

        Eikö tämäkin avaus todista juuri samasta asiasta?
        Leikitään uskovaista (siis pojan vanhemmat), ja puhutaan vaahto suupielissä, mutta jätetään suhteet läheisiin korjaamatta.

        Autuaita ovat rauhantekijät, tämä on Jumalan sana.

        Kenelläkään meistä ei ole varaa sanoa, että jonkun pojan vanhemmat leikkivät uskovaista.
        Aikamoista leikkiä sekin on, että synnin pois paneminen ei olekaan uskolla Kristuksen turviin pakenemista, vaan juoksemista jonnekin.

        Minusta tuntuu, että sinä kirjoittaja nyt leikit vakavilla asioilla.
        Anteeksiantoa Jumalan edessä ei todellakaan ole sidottu sopimiseen, vaan uskoon, joka turvaa Kristuksen tekoon ja sovintoon Isän kanssa.

        Onko todella niin, että Herra ei peitäkään ihmisen vajavuutta ja uskon heikkoutta?
        Jos niin olisi, tuskin kestää meistä kukaan.

        Sitä voi itsekukin luulla olevansa täydellinen, mutta Herra yksin tietää totuuden. Hänestä taas sanoo David: Jos sinä luet synnit, kuka sinun edessäsi kestää. Aivan varma on, että Jumalan muisti voisi ulottua pitemmälle kuin ihmisen.


      • lisään
        Ah autuas kirjoitti:

        Ei se auta että Jumalan kanssa sovitaan, jos läheisten kanssa ei ole nöyryyttö sopia asioita.

        Näinhän uskossa olevat AINA menettelevät.

        Eikö tämäkin avaus todista juuri samasta asiasta?
        Leikitään uskovaista (siis pojan vanhemmat), ja puhutaan vaahto suupielissä, mutta jätetään suhteet läheisiin korjaamatta.

        Autuaita ovat rauhantekijät, tämä on Jumalan sana.

        Joo, mutta rauhan tekeminen ei tee ihmisestä autuasta.
        Laestadiuksella on tästä omia ajatuksiaan, mutta kestävätkö ne?
        Niinkin opettaa, että yksikin synnin luvallisuus vie kadotukseen. Jos niin on, ei taida pelastua yksikään.


      • Ahdas portti
        lisään kirjoitti:

        Joo, mutta rauhan tekeminen ei tee ihmisestä autuasta.
        Laestadiuksella on tästä omia ajatuksiaan, mutta kestävätkö ne?
        Niinkin opettaa, että yksikin synnin luvallisuus vie kadotukseen. Jos niin on, ei taida pelastua yksikään.

        ____________


    • ihmisrakastaja

      vaikka vihasi lestoja kohtaan on suuri, et saa ampujasta mitenkään lestaa, vaikka mielesi niin suunnattomasti haluaa sitä. Tee parannus sinäkin, palaa sinne mistä olet lähtenyt, kuten huomaat ajan merkit täyttyvät hiljalleen, ettet vain olisi jo myöhässä, sillä kohta potit....

      • Ahdas portti

        Hän kertoi vihaavansa hänen tarpeensa ja hänen tunteensa hylänneitä ja ohittaneita vanhempiaan.
        Hän kertoi vanhempiensa olleen lestadiolaisia, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisen lestadiolaisen vanhemman on mentävä itseensä ja jos on jotakin rikkonut lapsiaan vastaan, on pyydettävä lapsiltaan anteeksi syntejään.

        Jos lestadiolainen menettelee Jumalan sanan vastaisesti, se ei ole yhtään pienempi synti kuin jos tekijä olisi ateisti, pikemminkin synti on vielä suurempi koska voidaan olettaa vanhimman tienneen tekevänsä raskasta syntiä hylätessään lapsensa tämän mahdollisten vikojen vuoksi.


      • että "on pyydettävä...
        Ahdas portti kirjoitti:

        Hän kertoi vihaavansa hänen tarpeensa ja hänen tunteensa hylänneitä ja ohittaneita vanhempiaan.
        Hän kertoi vanhempiensa olleen lestadiolaisia, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisen lestadiolaisen vanhemman on mentävä itseensä ja jos on jotakin rikkonut lapsiaan vastaan, on pyydettävä lapsiltaan anteeksi syntejään.

        Jos lestadiolainen menettelee Jumalan sanan vastaisesti, se ei ole yhtään pienempi synti kuin jos tekijä olisi ateisti, pikemminkin synti on vielä suurempi koska voidaan olettaa vanhimman tienneen tekevänsä raskasta syntiä hylätessään lapsensa tämän mahdollisten vikojen vuoksi.

        Ei kukkokaan käskien laula - ei vaik ois kuka!


      • Ahdas portti
        että "on pyydettävä... kirjoitti:

        Ei kukkokaan käskien laula - ei vaik ois kuka!

        ...sitä vanhinta ei tarvitse kenenkään käskeä.

        Totta on, että kukko ei laula käskemällä.

        Ef. 4:30    Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

        Ef. 4:31    Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
        Ef. 4:32    Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
        Ef. 5:1   Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
        Ef. 5:2   ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi."


      • Jeesuksen oma
        Ahdas portti kirjoitti:

        ...sitä vanhinta ei tarvitse kenenkään käskeä.

        Totta on, että kukko ei laula käskemällä.

        Ef. 4:30    Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

        Ef. 4:31    Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
        Ef. 4:32    Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
        Ef. 5:1   Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
        Ef. 5:2   ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi."

        jos ottaisimme oppia raamatusta ja lukisimme sanaa niin pahuus ei pääsisi valtaamaan ihmispoloisia.Mutta onneksi saamme vaeltaa Jeesuksen voittosaatossa .


      • Ahdas portti
        Jeesuksen oma kirjoitti:

        jos ottaisimme oppia raamatusta ja lukisimme sanaa niin pahuus ei pääsisi valtaamaan ihmispoloisia.Mutta onneksi saamme vaeltaa Jeesuksen voittosaatossa .

        Room. 15:7   Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.


    • sairastumiseen?

      Se ihminenhän oli sairas ja ei mitenkään liity varmaan uskomiseen.
      Uskovaisena ihmisenä hän ei olisi ikinä tehnyt mitään tuollaista.
      Monet tekijät olisivat pysäyttäneet hänet jo aikoja sitten.
      Yksi syy on se, että kun Kristillisyydessä välitetään toisistamme ja rakastamme toisiamme, niin ei tule vihaa.
      Se kellä vihaa olisi, ei olisi Kristillisyydessä vaan jossain aivan muualla.

      Se että haet syitä asioille, on sinulle itsellesi ikävää.
      Sairas ihminen kun ei ole ymmärrettävissä.
      Ei mitenkään.
      Terve ihminen ei ymmärrä sairasta joten lopeta miettiminen.

      Paholainen kun tekee töitä, niin se aina kauhistuttaa ihmisen.

      Älä siis hae tappajia sieltä missä niitä ei ole.

      • sairautta voi ymmärtää!

        En tarkoita nyt välttämättä juuri tätä nimenomaista tapausta, mutta eikös siinäkin ole oma logiikkansa löydettävissä!

        Esimerkiksi psykoosista on hyvä kuvaus Irja Sallan kirjassa "Unissakävijä". Tämän kirjailijan isä oli Tyko Sallinen, jolla oli ymmärtääkseni lestadiolaistausta (millä ei sinänsä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa!).

        Jos sairaat eivät olisi mitenkään ymmärrettävissä, kuinka heitä kukaan voisi auttaa ja hoitaa?

        En tiedä, mitä tarkoitat sanalla "Kristillisyys". Lestadiolaisuuttako?

        Lestadiolaiset tai lestadiolaistaustaiset taitavat vastaavanlaisissa vihaamistilanteissa suunnata vihan itseään kohtaan ja tekevät itsemurhan.

        Onhan se yhteiskunnan kannalta parempi ratkaisu tietenkin.


    • Anonyymi

      Minulla on niin paljon vihaa lestaatiolaisia vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe