Mulle ilmestyi eilen molempiin käsiin varsinkin sormiin pienenpieniä vesikello ryppäitä, niitä vähän myös kutittaa, ja ne punoittaa jonkin verran. Käsittelin raakoja omenoita, mutta mulla on myös doximed-antibioottikuuri päällä...
Onko kenelläkään muulla samanlaisia rakkuloita, näitä on esiintynyt myös aikaisemmin, mutta ei näin runsaasti kuin nyt. Häviävät itsestään n. viikon sisällä. Mikähän lienee syynä, mulle on allergiatestit tehty eikä niissä esiin tullut mitään yliherkkyyttä.
Kiitos jos valaisette mua, epätietoisuus rasittaa...
Vesirakkularyppäitä käsissä....
12
5541
Vastaukset
- yksi vain
Noita tulee aina veden kanssa läträtessä. Allergiaa se ei ole. Rasvaa käsiäsi paljon ja pese mahd vähän niin pitäisi parantua nopeasti.
- ekä
psoriaksen rinnakkaistauti. Omaisellani tuli semmoinen, en muista tarkkaa nimeä, jotain pustomalis plantaris tai jotain sinne päin...
- pinja
http://www.psori.fi/fin/psoriasistietoa/palmoplantaarinen_pustul/pppn_oireet/
Itselläni kyse ei kyllä ole tästä, sillä tauti puhkesi nuorena, en tupakoi ja jalkoihini ei ole tullut koskaan rakkuloita...
- oli kyllä
Sormien sivuilla noita pieniä kutisevia vesirakkuloita. Nyt ne ovat ainakin toistaiseksi hävinneet.
- käsissä
Lapsellani on kämmenessä ja sormien välissä pieniä rakkuloita rykelminä. Alussa kättä punoitti ja kirveli, nyt kipu on helpottanut mutta rakkulat ovat edelleen näkyvillä. On kestänyt jo toista viikkoa.Olen kaksi kertaa käyttänyt terveyskeskuksessa, eka kerralla määrättiin sibicort voidetta ja viikko sitten hydrokortisoonia. Johtunee ilmeisesti etanoista, joita oli pihalla kosketellut. Lääkäri ei osannut sanoa varmaksi ett mistä moinen reaktio. Johtuneeko jostain kasvista, hyönteisestä tms....perhosen toukista tms...kun on niin innokas hyönteisten tutkija. Mutta ainakin tuo kortisooni-voide jota olen laittanut nyt viikon, on auttanut kutinaan, ja tuntuu ett ne pienen pienet rakkulatkin olisivat pienentyneet ja kuivumaan päin. Tää on kyl mysteeri kuitenkin ett mistä johtuu, nyt en kyl arvaa ett miten liittys omenoihin, tulis mieleen ekaks ett lapseni olisi saanut reaktion etanoista, jotka olisivat olleet jossain sellaisessa paikassa mis olisi ollut jotain torjunta-aineita, samaten jos niis sun omenoissa oli jotain torjunta-aineita...en osaa sanoa, mutta samanlaiselta ihoreaktiolta tuntuisi.
- joka muodossa
Meidän aikuinen saa omenoista rakkularyppäät sormien väliin ja suunkutinan sekä kielen turpoamisen,muuten atoopikko lapsesta saakka,testit ei koskaan näyttäneet mitään ruoka-aine allergiaa.Sama vaikutus mansikoilla,kiivillä ja luumuilla.
- ilmestyy aina...
silloin tällöin. Edesauttaa mm. stressi,suklaa, tomaatin pilkkominen, appelsiinin/satsumien käsittely,tuoreen kalan käsittely, pesuaineet. Auttaa siis näiden välttely, käsien vesipesu, mutta varottava liikaa luttaamista, kunnon kuivaus, ohut kerros hydrokortisonivoidetta, ja jtn. muuta jonka nimeä en nyt muista (se on reseptillä). Ai niin, ja sauna tuntuu mulla pahentavan.
- Everest
Joo, mullakin noita rakkuloita ilmaantu aussien reissun muutamina viime viikkoina, mutta heti kun pääsi takasin suomeen niin rakkulat hävis parissa päivässä... Aika ufo juttu, joku väitti, että aurinko olis ollu syyllinen, mut tiedä nyt sitte tuosta...
- allergikko
Mulla on vesirakkuloita käsissä aina välillä. Kutisevat niin perhanasti, sitten puhkeavat ja iho rikkoontuu. Kun iho on rikki niin bakteerit pääsevät ihoon ja aiheuttavat bakteeritulehduksen, joka ilmenee juuri noina vesirakkuloina.
Iho paranee kun laittaa kortisoonia, mutta rakkulat kasvaa uudestaan siihen parantuneeseen ihoon ja puhkeavat ja rikkinäiseen ihoon menee bakteereita jne. Tällaista kierrettä jatkuu jonkin aikaa, mutta aina ne viimein parantuu.
Mulla on allergioita esim. raaoille kasviksille ja niitten käsittely aiheuttaa iho-oireita. Oletko sinä ehkä lievästi allerginen omenalle?
Olen huomannut, että mitä enemmän harrastan hikiliikuntaa sen parempana iho pysyy. Hikoaminen varmaan kosteuttaa ihoa. Joskus nuorena meni monta vuotta, että laiminlöin liikunnan pahasti ja silloin oli paljon iho-ongelmia esim. oikean käden kämmin märki koko kesän. Oli tosi kuvottava. Tuollaista ei ole ollut sen jälkeen kun olen pitänyt huolen, että hiki lentää vähintään joka toinen päivä. Mutta tuo taisi olla jo turhaa lörpöttelyä. Sinulla oireet liittyy ehkä omenaan, kun ne tuli noin yhtäkkiä. Eiköhän nuo kortisoonilla hoidu. - tai bakteeritulehdus
Varmista, että et ole allerginen sille antibiootille. Se aiheuttaa myös tuollaista rakkulointia ja näppylöintiä, jos olet allerginen. Ota yhteyttä lääkäriin sillä jos olet allerginen antibiootille on sen käyttö lopetettava ja vähän äkkiä. Tästä on kokemusta lähipiiristä.
Vesirakkuloita aiheuttaa myös bakteeritulehdus, mutta antibiootti estäisi varmaan tulehduksen, joten kannattaisi varmaan soittaa lääkärille joka määräsi lääkkeen.- pinja
Mulla ollut samanlaisia rakkuloita käsissä vimeiset 8 vuotta. Ekan kerran ilmestyivät ollessani kesätöissä siivoojana. Eli joko kumihanskat tai ne pesuaineet laukaisivat noiden ilmestymisen..
Olen atoopikko. Mitään järkevää selitystä noille rakkuloille en ole lääkäreiltä saanut..muuta kuin "olet atoopikko, kaikenlaiset iho-oireet kuuluvat asiaan"..argh.
Bemetson-voiteella ja puuvillahansoilla olen saanut rakkulat ja rikkoutuneen/tulehtuneen ihon kondikseen ihan parissa päivässä. Sitten vaan perusvoidetta ahkerasti (ainakin kerran päivässä)..
- vierailulla
Täältä löytyy tietoa:
http://dermaklinikka.fi/patient/Käsiekseeman tyyppejä/1351.html
Googlesta löytyy englanniksi tietoa mm. hakusanalla Pompholyx
Minulla noita vesirakkuloita tulee jos käsittelen paljon pesu/tiskiaineita, pesuaineellisia siivouspyyhkeitä tms. Kävin ihotautien erikoislääkärillä, joka tiesi heti mistä puhun ja määräsi vahvaa Elocon-kortisonivoidetta. Minulle sopiva perusvoide on Ceridal lipogel jota laittelen aina kun on kuivat kädet. Ihon reagoiminen noin vesikelloilla on ihon ominaisuus (olen atoopikko), eikä siis kokonaan parannettavissa, mutta joillakin oireet saattavat hävitä pitkiksikin ajoiksi. Taudinkuvaan kuuluu, että rakkulat häviävät välillä ja tulevat muutaman viikon päästä takaisin. (Ihan alussa ekana itse luulin, että nythän tästä päästiin kun rakkulat hävisivät, mutta se olikin vain sitä normaalia kiertokulkua.)
Itselläni iho on pysynyt kunnossa Eloconin aloittamisen jälkeen, enkä siis käytä sitä edes joka päivä. Viimeisen kuukauden aikana olen joutunut laittamaan sitä 3-4 kertaa, ja jo yksi voiteen laitto hävittää - minulla - alkavat oireet, kutinan ja rakot. Lääkäri sanoi minulle, että Eloconia voi käyttää tarvittaessa jatkuvasti ylläpitohoitona siten että jokaista käyttöpäivää kohden tulee vastaavasti yksi päivä jolloin voidetta ei käytetä, eli n. 3 päivää viikossa voi käyttää ylläpitohoitona. Tai siten että käyttää korkeintaan 1-2 viikkoa putkeen joka päivä ja vastaavasti pitää 1-2 viikkoa taukoa. Tämä sen vuoksi ettei iho ohene.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090