karviaisen lisääminen

huvimaja

Tietääkö kukaan voiko karviaista lisätä siemenistä. Pensaiden alla on pieniä alkuja vaikka kuinka paljon mutta tuleeko niistä emon kaltaisia vai ovatko kuten omenat joista ei tiedä mitä on tulossa. Olen muutamaa tainta kasvattanut mutta ovat vielä niin pieniä etteivät ole kukkineet.

8

6229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ammattilainen

Itse olen siirtänyt alkuja ja ovat olleet alkuperäisen kaltaisia. Mutta voihan olla, että kaikilla lajeilla ei näin käy. Tosin ne taitavat levitä siemenistäkin, koska olen huomannut, että mökilläni on niitä ilmestynyt jostain, ilmeisesti lintujen mukana. Kuten viinimarjatkin ovat levinneet.

• mattiv

Olet oikeassa. Siementaimet voivat olla millaisia tahansa. Useimmiten ne ovat huonompia kuin emokasvit, mutta tietysti joskus voi käydä paremminkin.

Emon kaltaisia klooneja saat helposti taivuttamalla oksan keskikohdan maahan, jolloin siihen muodostuu juuria. Pistokkaat ovat toinen mahdollisuus.

• huvimaja

Kiitos kommenteista. Taivukkaita olen käyttänyt onnistuneesti useita kertoja mutta ajattelin olla "laiska" sillä näitä siemenestä tulleita pikkutaimia on valehtelematta satoja. Täytyypä vain antaa talteen otettujen antaa kasvaa edelleen. Parikymmentä laitoin tänäkin kesänä kasvamaan sivummalle. Katsotaan mitä niistä tulee.

• aidanne
        huvimaja kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Taivukkaita olen käyttänyt onnistuneesti useita kertoja mutta ajattelin olla "laiska" sillä näitä siemenestä tulleita pikkutaimia on valehtelematta satoja. Täytyypä vain antaa talteen otettujen antaa kasvaa edelleen. Parikymmentä laitoin tänäkin kesänä kasvamaan sivummalle. Katsotaan mitä niistä tulee.

Löysin metsästä kasan karviaisen taimia ja istutin ne pihapenkereen reunaan. Ne tuottavat punaisia ihan hyviä marjoja ja samalla muodostavat aidanteen.

• kaisamuori

Taita karviaispensaan oksa maata vasten ja laita
      multaa päälle,mullan alle jäävään oksaan alkaa kas
      vaa juuriversoja.Katkaset vaan juurtuneen oksan ja
      uusi pensaan alku on siinä.Istutat sen sopivaan
      paikkaan ja kun on päässyt kasvun alkuun,alat "lat
      voa" sitä,näin alkaa kasvaa haaroja.Samoin voi li-
      sätä viinimarjapensaita.Vie kuitenkin aikansa en-
      nen kun saat satoa tuottavan pensaan-puutarhamyy-
      mälästä saat ruukkutaimia,joita voi istuttaa pit-
      kin kesää ja satoa alkaa tulla nopeammin.

• huvimaja

Kiitos neuvostasi, mutta en tarvitse oksapistokkaita. Olisin vain halunnut tietää mitä teen niille parille sadalle pensaan alulle jotka ovat kasvimaallani. Jos niistä ei tule emonsa kaltaisia ne kitketään, päinvastaisessa tapauksessa kaikki sukulaiset ja tuttavat saavat karviaispensaan halusivat tai eivät :)

• Anonyymi

Juuri söin lintujen tuomasta siemenstä kasvaneen karviaisen herkullisia marjoja. Ovat vaalean punertavia ja tosi miedon makean makeita. Ihania suoraan sanoen ja isoja.
      Voi olla että seimen on naapurista täällä omakotitaloalueella kaupungissa.

• Anonyymi

Itselläni pari pensasta. Marjoja tuli hyvin, mutta kaiken kattaa aikamoiset hämähäkin verkot:(
      Inhoan kyseisiä otuksia, mutta jotenkin ne marjat pitäisi saada pois. Voi olla naurettava juttu, mutta tällaiselle lukkikammoiselle painajainen.

Samoin nuo otukset ovat peittäneet kaikki pelapuut kukkalaatikoissa. Ei taida olla konsteja välttää moista?

Miten en muista lapsuudenkodistani moista ongelmaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2752
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      362
      2005
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1727
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1638
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1370
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      937
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      928
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe