karviaisen lisääminen

huvimaja

Tietääkö kukaan voiko karviaista lisätä siemenistä. Pensaiden alla on pieniä alkuja vaikka kuinka paljon mutta tuleeko niistä emon kaltaisia vai ovatko kuten omenat joista ei tiedä mitä on tulossa. Olen muutamaa tainta kasvattanut mutta ovat vielä niin pieniä etteivät ole kukkineet.

8

5211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ammattilainen

      Itse olen siirtänyt alkuja ja ovat olleet alkuperäisen kaltaisia. Mutta voihan olla, että kaikilla lajeilla ei näin käy. Tosin ne taitavat levitä siemenistäkin, koska olen huomannut, että mökilläni on niitä ilmestynyt jostain, ilmeisesti lintujen mukana. Kuten viinimarjatkin ovat levinneet.

    • mattiv

      Olet oikeassa. Siementaimet voivat olla millaisia tahansa. Useimmiten ne ovat huonompia kuin emokasvit, mutta tietysti joskus voi käydä paremminkin.

      Emon kaltaisia klooneja saat helposti taivuttamalla oksan keskikohdan maahan, jolloin siihen muodostuu juuria. Pistokkaat ovat toinen mahdollisuus.

      • huvimaja

        Kiitos kommenteista. Taivukkaita olen käyttänyt onnistuneesti useita kertoja mutta ajattelin olla "laiska" sillä näitä siemenestä tulleita pikkutaimia on valehtelematta satoja. Täytyypä vain antaa talteen otettujen antaa kasvaa edelleen. Parikymmentä laitoin tänäkin kesänä kasvamaan sivummalle. Katsotaan mitä niistä tulee.


      • aidanne
        huvimaja kirjoitti:

        Kiitos kommenteista. Taivukkaita olen käyttänyt onnistuneesti useita kertoja mutta ajattelin olla "laiska" sillä näitä siemenestä tulleita pikkutaimia on valehtelematta satoja. Täytyypä vain antaa talteen otettujen antaa kasvaa edelleen. Parikymmentä laitoin tänäkin kesänä kasvamaan sivummalle. Katsotaan mitä niistä tulee.

        Löysin metsästä kasan karviaisen taimia ja istutin ne pihapenkereen reunaan. Ne tuottavat punaisia ihan hyviä marjoja ja samalla muodostavat aidanteen.


    • kaisamuori

      Taita karviaispensaan oksa maata vasten ja laita
      multaa päälle,mullan alle jäävään oksaan alkaa kas
      vaa juuriversoja.Katkaset vaan juurtuneen oksan ja
      uusi pensaan alku on siinä.Istutat sen sopivaan
      paikkaan ja kun on päässyt kasvun alkuun,alat "lat
      voa" sitä,näin alkaa kasvaa haaroja.Samoin voi li-
      sätä viinimarjapensaita.Vie kuitenkin aikansa en-
      nen kun saat satoa tuottavan pensaan-puutarhamyy-
      mälästä saat ruukkutaimia,joita voi istuttaa pit-
      kin kesää ja satoa alkaa tulla nopeammin.

      • huvimaja

        Kiitos neuvostasi, mutta en tarvitse oksapistokkaita. Olisin vain halunnut tietää mitä teen niille parille sadalle pensaan alulle jotka ovat kasvimaallani. Jos niistä ei tule emonsa kaltaisia ne kitketään, päinvastaisessa tapauksessa kaikki sukulaiset ja tuttavat saavat karviaispensaan halusivat tai eivät :)


    • Anonyymi

      Juuri söin lintujen tuomasta siemenstä kasvaneen karviaisen herkullisia marjoja. Ovat vaalean punertavia ja tosi miedon makean makeita. Ihania suoraan sanoen ja isoja.
      Voi olla että seimen on naapurista täällä omakotitaloalueella kaupungissa.

    • Anonyymi

      Itselläni pari pensasta. Marjoja tuli hyvin, mutta kaiken kattaa aikamoiset hämähäkin verkot:(
      Inhoan kyseisiä otuksia, mutta jotenkin ne marjat pitäisi saada pois. Voi olla naurettava juttu, mutta tällaiselle lukkikammoiselle painajainen.

      Samoin nuo otukset ovat peittäneet kaikki pelapuut kukkalaatikoissa. Ei taida olla konsteja välttää moista?

      Miten en muista lapsuudenkodistani moista ongelmaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe