miten opetatte rajat

laumiksille

Kävin tuossa eläinkaupassa oman pentuni kanssa. Kaupassa oli nuori noin puolivuotias laumanvartija, joka alkoi ärhennellä. Se vain työnnettiin aitaukseen naurahdellen ja sieltä se vielä yritti kovasti tulla päälle.
Ilmeisesti tarkoitus on "sosiaalistaa" koiraa liikkeessä. Ilman rajoja se ei tule onnistumaan.

Heräsi vain kysymys, että miten te ihan kädestä pitäen opetatte rajoja pennuillenne?
Vastaukseksi ei riitä, että olen johtaja tai laitan rajat tai osoitan johtajuuttani. Yhtä hyvin voisi opettaa lukemista sanomalla, luepa tuosta kirjasta miten opetellaan lukemaan;).

Kertokaa konkreettisesti, että miten opetatte -EI- tai yleensä sen, että teillä on sananvaltaa.

Itse opetin koiralleni sanomalla ei ja kun riekunta ei loppunut niin ärähdys ja kevyesti niskasta kiinni ja heti irti. Nyt 13vk pentu lopettaa tekemisensä ei sanan kuultuaan. Toki kyseessä on palveluskoira.

Miten tuon kyseisen koiran elämä -ehkä- tulee jatkumaan?
Itse luin Vilanderin ja Fennelin kirjat ja opin niistä paljon. Turhan moni antaa koiran kasvaa nuoreksi ja sitten pähkäillään ongelmien kanssa. Tämä siis kaikkien rotujen kohdalla.

Toivoisin nyt vastauksia vain laumanvartijakoiran omistajilta. Onhan laumanvartijoilla kuitenkin omia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia ja se perimä.

9

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osaa.

      koirani luki kahteen kertaa herra Vilanderin kirjan ja se oppi kaikki jutut siitä.

      • vastauksia

        nyt siis tiedämme, että kuka vaan voi ostaa laumiksen koska ne osaavat lukea. Meillä lukee vain ihmiset ja minäkin vain siksi kun oli ongelmia, ei ole enää.
        Odotan innolla jatkoa.


    • Kotona kaukkari

      koiran ollessa n.6 kuukautinen. Kerran viikossa ja noin vajaaseen 2 ikävuoteen asti. Siellä tulivat tutuksi niin nartut kuin uroksetkin. Pidin huolen että koira teki harjoitukset loppuun asti. No aika useastihan se kyllästyi vuoromme odotteluun tai sitä ei vaan muuten olisi huvittanut totella, ja se rupesi "hillumaan". Hyppi vasten, yritti viedä hattuani tai käsineitäni, repi vaatteitani yms.
      Otin koirasta kiinni mistä milloinkin satuin saamaan
      ja painoin maahan ja pidin sitä siellä ja hoin EI kieltoa niin kauan että koira rauhoittui, ja vasta kun näin sen rauhoittuneen löysäsin otteeni.
      Jonka jälkeen kehuin tai palkitsin makupalalla.
      Sitte kävi niin että kasvoimme isommaksi kuin kukaan muu koirakoulussa ja koirakaverimme rupesivat pelkäämään meitä, joten siirryimme kotona harjoitteluun.Ilmeisesti se jotain oppikin
      koska raahaamme sitä lomillakin mukanamme eikä
      ongelmia ole ollut vaikka joutuisikin nukkumaan uros-ja narttu bokserin kanssa saman katon alla.

      • sinulla on oikeat otteet

        ja siksi voit mennä mihin vaan ja vaikka minkä koiran kanssa.
        Olet ollut jämäkkä ja sinnikäs ja olet varmaan edelleenkin;).

        Sehän minua häiritsikin kun tuo puolivuotias- 1v. ehkä 50-...kg koira sai ärjyä ilman mitään komentoa, lähinnä koiran murina tuntui naurattavan. Siinä pääsee koiran ego aika hyvin kasvamaan.
        Myöhemmin kyseistä henkilöä ei ehkä enää niin naurata.


    • ah-med

      Todella mainio huomio ja kysymys. Harmi että siihen on vaikea saada asiallista vastausta täällä mutta hyvä että joku on sen jo tehnyt.

      Ehkä lyhyesti näin: kieltäminen ja tarkoituksenmukaisemman käytöksen tarjoaminen ja palkitseminen. Lievemmissä jutuissa huomiotta jättäminen.Oikeudenmukaisuus ja johdonmukaisuus näissä toimissa.

    • juupajuujuu

      Mulla toiminu että kehitän silloin uuden toimintamallin tilanteeseen, eli herkun kanssa puolivuotiaan uroksen huomion suuntaan muuhun, kuten seuraamiseen tai istumiseen tai mikä nyt tulee mieleen. Itse en usko EI komentoon, koska koira ei osaa olla tekemättä mitään. EI toki toimii jos huomion haluan minuun nopeasti ja toiminnan lopettamiseen hetkeksi, mutta koira ei osaa jatkaa siitä. Mutta tässä vaan minun malli esim ohittamiseen jos vastaantuleva alkaa räyhätä. Fyysisyyten en koskaan ole mennyt, tosin saatan tökätä sormella niskaan ja murista jos en tykkää.

      Mutta ihan harrastaja olen vaan laumiksissa, en ammattilainen. Ongelma tulee yleensä jos en kerkeä saada huomiota ennen kun koiralla nousee "stressitaso" mutta tämäm normaalia laumiksille.

    • kaukkarille

      vain taivas on rajana. Pellossa elo on ihanata.
      Tontin rajat on veteen piirretty. Eukolla bikiniraja rehottaa, kuin ruusupuska. Kännykän saldorajaan on vielä hyvän matkaa.
      Visan luottorajaa vois korottaa, niin riemu olis paikallisessa rajatonta lauantai-iltana.
      Hiusraja on paennut jo takaraivolle.
      Tätä vois jatkaa rajattomasti...

      • edellistä kirjoitusta

        ai niin, tämähän on Suomi24 palsta. ;)

        Joku lääke varmaan suakin auttaisi kuten eukkoasikin


      • yhteyttä
        edellistä kirjoitusta kirjoitti:

        ai niin, tämähän on Suomi24 palsta. ;)

        Joku lääke varmaan suakin auttaisi kuten eukkoasikin

        rajoihin? Niin miten opetat rajat? Rajoja on kaikenlaisia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      250
      18375
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      81
      3100
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2151
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      265
      1387
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1262
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1073
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      949
    Aihe