Olen 3-kymppinen mies, enkä ole vielä koskaan matkustanut Ruotsia kauemmaksi.Matkalle on pitänyt lähteä jo useamman kerran, mutta aina se on estynyt. Olen miettinyt, millaista on lentää lentokoneessa?(pelkään ehkä liikaa lentämistä)Ketään kaveria minulla ei ole, jonka kanssa voisi lähteä matkalle, eli kannattaisiko jonkunlainen ryhmämatka minun kohdallani?
Etelään ensimmäistä kertaa
5
828
Vastaukset
- Matkalainen
Suosittelen ryhmämatkaa, jossa opas on kuitenkin turvana ja tukena ja saathan luultavasti halutessasi seuraa matkatovereista.
Lentopelko pitää vain voittaa, eikä siihen auta muu kuin totuttelu. Eli lentämään vain, äläkä vedä umpilärvejä koneessa (alkumatka pilalla muuten), vaikka jännittäisi. Lentäminen on hyvin turvallista verrattuna esim. autoiluun.
Hauskaa ensimmäistä matkaa! - minä vain
ottaa koneeseen "pientä puuhastelua" matkan ajaksi, esim. hyvä kirja, ristikkolehti tms. Saat ajatuksesi keskittymään hetkeksi muuhun. Hyvää matkaa, kyllä se siitä.
- Realisti
Lentäminen on toki turvallista (ainakin tunnetuilla länsimaisilla lentoyhtiöillä), mutta varsinkaan charter-matkailu ei ole kovinkaan mukavaa. Tässä joitakin kokeneemman vinkkejä pettymysten ja ärtymyksen estämiseksi:
Suuri osa ajasta kuluu jonottamiseen ja odottamiseen. Kentällä pitää olla tuntia ennen lähtöä, ellei aikaisemminkin (tarkista matkaehdoista!) ja kone voi olla myöhässä. Kun lentokone on viimein pakattu, odotetaan lähtölupaa. Lennolle on hyvä varata jotain mukavaa tekemistä (mutta unohda tietokone ja kännykät, niiden käyttö on tietääkseni ainakin toistaiseksi kielletty!), lukemista tai ristikoiden täyttämistä esim. Voi myös olla mielenkiintoista tutustua vieressä istuvaan matkatoveriin.
Lentokoneessa on ahdasta, ja esimerkiksi ruokailu vaatteita (oman tai vierustoverin) sotkematta vaatii lähes akrobaattisia taitoja. Ruuan laadussakin voi olla toivomisen varaa, mutta saa sillä ainakin vatsansa täyteen ja ruokatarjottimen kanssa askartelu käy sekin ajankulusta.
Vaikka olisit kuinka kohtelias herrasmies etkä haluaisi häiritä vieressä istuvia, kannattaa silti nostattaa koko rivi pari kertaa lennon aikana ylös, että pääset jaloittelemaan. Huonossa asennossa tuntikausia istuessa tulee helposti selkä kipeäksi, ja joillakin voivat jalat turvota. Lentosukat voivat myös olla hyvä hankinta.
Nousuissa ja laskuissa menevät korvat helposti lukkoon. Haukottelu, nieleskely tai purukumin mässyttely auttaa hiukan, mutta jos on nuhaa tai muuten flunssa, korvat voivat tulla tosi kipeiksi paineen vaihteluista.
Minusta on mukavaa lentää päiväsaikaan, ja olen innoissani kuin pikkulapsi, jos olen onnistunut saamaan ikkunapaikan. On jännittävää seurata, kun kone irtoaa maasta. Iso-Beltin siltaa, Alppeja ja Välimerta on mukava tiirailla ilmasta käsin. vaikka enimmän osan aikaa näkyykin pelkkää pilveä. Elämys muuten sekin, nousta ensimmäistä kertaa pilvien yläpuolelle.
Antoisia matkoja! - jori
Muistelen ensimmäistä matkaani ns. ryhmässä. Olin melkein kaikilla matkatoimiston retkillä mitä vaan mahdollista oli käydä. Oppaita häiritsimme jatkuvasti. Nykyään se on jopa sallittua ;-). Samaan huoneeseen änkeää joku toinen miespuolinen kaveri. Saattaa olla, että myös hän on ensi kertaa reissussa. Minulla on ollut hyvä tuuri huonekavereiden kanssa, olemme käyneet melkein aina yhdessä syömässä ja sitten erilleen. Kyllä lomalla aina pärjää, kun muistaa ottaa järjen mukaan.
Hyvää matkaa minne sitten menetkään. - muutaman kerran käynyt
Kun pidät huolen, etten vedä itseäsi umpikänniin heti Suomen kentällä, tavallinen maalaisjärki kyllä sanelee matkan kulussa miten toimia. kyselet ihan rohkeasti suomalaisilta matkakumppaneilta, niin minäkin tein eka kerran ja kokemus on, että lomalla jopa suomalaiset ovat hirveän auttavaisia ja ystävällisiä. Saapuessasi hotelliin mene ihmeessä tervetulotilaisuuteen, jossa suomalainen opas kertoo viikon ohjelmasta, retkistä ja muista käytännön asioista. Sitäpaitsi, oppaat käyvät joka päivä säännöllisenä aikana hotellin aulassa päivystämässä jos jollain on kysymistä tai retkille ilmoittautumisia( joita kyllä suosittelen). En suosittele oudon kumppanin kanssa samaa huonetta, sillä kuka tietää kenenkään rehellisyydestä. ostoksien, valuutan ja ruokien kanssa pärjää tosi hyvin, tyhmäkin. Hyvää matkaa vaan!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su18412382- 856094
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495452- 1105294
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene234402Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434262Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla424171- 924160
Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko334128Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?483717