Ajatelkaapa itse kukin omaa tilannettanne, kun saitte syöpädiagnoosin. Mitä tunsitte, pelkoako, vihaako, katkeruutta kenties? Vai olitteko shokissa, ettekä tunteneet mitään?
Noin puolet syöpäpotilaista sairastuu masennukseen, vaikka selviäisivätkin sairaudestaan.
Entäs jos taustalla on jo ennestään masennusta, työttömyyttä, köyhyyttä, kriisejä jotka ovat lisänneet masennustaipumusta.
Entäs jos tälläisessä tilanteessa aletaan joukolla kiusaamaan ja kaivelemaan, syyllistämään ja yritetään puhuttaa pussiin, vaikka ilmassa on kaikki merkit siitä, että kiusatulla alkaa henkinen kantti pettää.
Kaipaisitteko itse samanlaista kohtaloa? Miltä olisi tuntunut, kun olitte shokissa syöpäuutisen takia, jos joku olisi alkanut syyllistämään teitä elämänne valinnoista, kyvystänne huolehtia lapsistanne, taloudellista tilanteestanne ja ties mistä?
Älkää lisätkö toisen pelkoa ja epävarmuutta hyökkäämällä muutenkin heikon kimppuun, joka puolustaa omaa oikeuttaan elää ja olla, olla vanhempi lapselleen, vaikkakin syöpäpotilas. Syöpä vie muutenkin osan ihmisarvosta, varsinkin kun se vie vielä osan ulkoisestakin olemuksesta. Se rikkoo ihmisen perusturvallisuuden, se saa pelkäämään kaiken menettämistä.
Onko ihme, jos syöpäsairaan mieli järkkyy ja tasapaino heittelee? Tarviiko sitä vielä horjuttaa haaskalintujen nokinnalla?
Nimimerkin takana jo pari vuotta palstalla pyörinyt..
Syöpä ja mielenterveys
30
1562
Vastaukset
- satunnaisesti vieraileva
Ennen syöpäsairautta podin jonkinlaista masennusta/huonoa oloa, tosin kauan. Syyllistin itseäni epäonnistuneena vanhempana. Kävin terapialla, mutta en käyttänyt silti mielialalääkitystä.
Vasta viime aikoina tajusin että huono fiilikseni johtui juuri hormonihäiriöstä eli vaihdevuosista( mummontauti). Oli todella paha kriisi, kun olin mummontaudissa ja lapseni murrosiässä. Syöpä iski sitten kun olin tervehtynyt masennuksesta/mummontaudista ja myös lapseni kanssa kriisistä kun sain hormonilääkitystä. Mielestäni tämä kriisi oli elämäni pahin verrattuna syöpäni hoitoon. Olen saanut nyttemmin elämäni kohtuulliseen kuntoon, ja mielenrauhani on ok. Sain aika miedon hormonilääkityksen koska minulla ei ole kohtua eikä munasarjoja. Hikoilun ja huonon unen takia sain.
Olen menossa lähiaikana sopeutumisvalmennuskurssille ja toivon saavani kaipaamiani vastauksia sieltä sairaudestani ja sen oheisasioista.
Olen ahkera tämän palstan lukija ja suren ja iloitsen teidän kanssanne, vaikka olen huono kommentoimaan tai vaikkapa kirjoittamaan tilannehuumoria.
Hyvää perjantai-iltaa teille toivoopi tosikko syöpäpotilas!- Kysyväinen
Minäkin podin ääretöntä väsymystä ennen kuin syöpä todettiin. Kuten sinullakin, se oli kohdun alueen syöpä. Hormonilääkitys pelasti mielialan. Mutta kerrotko lisää mikä on sopeutumisvalmennuskurssi? Kiinnostuin. Se voisi olla minullekin hyväksi.
- En ymmärtänyt
En oikein ymmärrä nimitteletkö syöpäpotilaita haaskalinnuiksi??
Ompa sinulla omituinen asenne, luuletko tuollaisen kirjoituksen parantavan jotenkin palstan ilmapiiriä?- nimimerkitön nimimerkki
En nimitä syöpäpotilaita haaskalinnuksi, vaan ihmisiä joilla ei ole muuta tekemistä kuin kaivella toisten asioita, repiä ja rääpiä ja nokkia kuin korppikotka haaskaa.
Tuskin syövällä on mitään tekemistä tämän piirteen kanssa, kyllä näitä piikikkäitä juoruämmiä löytyy joka yhteisöstä.
Kolahtiko? Jos, niin ehkä siihen on sitten syytäkin.. - KM:lle
nimimerkitön nimimerkki kirjoitti:
En nimitä syöpäpotilaita haaskalinnuksi, vaan ihmisiä joilla ei ole muuta tekemistä kuin kaivella toisten asioita, repiä ja rääpiä ja nokkia kuin korppikotka haaskaa.
Tuskin syövällä on mitään tekemistä tämän piirteen kanssa, kyllä näitä piikikkäitä juoruämmiä löytyy joka yhteisöstä.
Kolahtiko? Jos, niin ehkä siihen on sitten syytäkin..Sinä kai kuvittelet olevasi korvaamaton työyhteisössä, niin ehkä opettajista on suoranaista pulaa, mutta ei toimistoihmisistä.
Kuinkas kirjoititkaan, tekee mieli paiskia tavaroita... - mutta toimistossa
KM:lle kirjoitti:
Sinä kai kuvittelet olevasi korvaamaton työyhteisössä, niin ehkä opettajista on suoranaista pulaa, mutta ei toimistoihmisistä.
Kuinkas kirjoititkaan, tekee mieli paiskia tavaroita...Kysehän ei olekaan siitä, että tuntisimme itsemme korvaamattomiksi henkilöinä. Tiedän, että minun paikkaani hakee varmasti yli 100 nuorempaa hakijaa. Sitten kun pääsen joskus pois. Juttu on vaan niin, että yksineläjänä mun pitää sinnitellä töissä, ellei työnantaja sano irti. Olen ollut työelämässä 16-vuotiaasta asti, nyt kohta täytän 54. Työuupumukseen sairastuu yleensä juuri ne tunnollisimmat ihmiset. Kovin boheemi ei täällä kyllä viihtyisikään... Kun vaatimukset tulevat monelta taholta ja tekemättömien töiden määrä vaan kasvaa. Minun tapauksessani lähin esimies tietää ja tunnustaa tilanteeni. Siltikään ei olla saatu yhtä pienipalkkaista toimistotyöntekijää lisää. Ennemmin annetaan ihmisten uupua, vuorotellen. Uupumusta seuraa usein masennus.
Ensimmäisen kerran lääkäri veti linjan sairastamani hormoniperäisen rintasyövän, Tamofenin ja sillä aiheutettujen rajujen vaihdevuosioireiden (eli taas naishormonit) ja masennuksen kanssa. Toki tarvitaan muitakin tekijöitä, geneettinen alttius ja ympäristötekijät (eli resursseihin nähden liian suuri kuormitus ja vaatimukset esimerkiksi).
Korvaamattomaksi tuskin kukaan tavallista toimistotyötä tekevä ihminen oikeasti tuntee itsensä. Mutta JONKUN ne työt pitää kyllä tehdä, viikkoa ei voi olla hoitamatta. Nyt niitä minunkin töitäni osittain tekevät myös korkeammin koulutetut ja palkatut tarkastajatkin. Heillä menee sitten aikaa paperitöihin, omat työt (= asiakkaat) kärsivät.
Sitten vasta kun on tehnyt jonkin aikaa toisen työtä, voi alkaa kommentoimaan sitä. - asiallinen,.,.
nimimerkitön nimimerkki kirjoitti:
Kolahtiko? Jos, niin ehkä siihen on sitten syytäkin..sekö ytimeen osuva vastaus.
- haaskalintu??
Kenen kimppuun on hyökätty ja kuka on hyökännyt?
Älä kirjoita enää lisää ikäviä kommentteja, se myös satuttaa minua syöpäpotilaana. Olin kirjoittanut mielestäni asiallisesti omia tuntemuksiani. Koeta sivuuttaa ikäviä kommentteja ja mieti aloitusta!
- kommentti?
satunnaisesti vieraileva kirjoitti:
Älä kirjoita enää lisää ikäviä kommentteja, se myös satuttaa minua syöpäpotilaana. Olin kirjoittanut mielestäni asiallisesti omia tuntemuksiani. Koeta sivuuttaa ikäviä kommentteja ja mieti aloitusta!
Onko siinä jotain pahaa kun kysyn kuka on haaskalintu ja ketä tämä lintu on kiusannut? Minäkin olen syöpäpotilas ja kysyn aivan vilpittömässä mielessä koska ketjun aloittaja mielestäni syyllisti. Pitääkö taas osata lukea rivien välistä?
- Menköön itseensä
kommentti? kirjoitti:
Onko siinä jotain pahaa kun kysyn kuka on haaskalintu ja ketä tämä lintu on kiusannut? Minäkin olen syöpäpotilas ja kysyn aivan vilpittömässä mielessä koska ketjun aloittaja mielestäni syyllisti. Pitääkö taas osata lukea rivien välistä?
Tämä puheen aiheena ollut menköön itseensä. Hän on syyllistynyt mitä törkeimpiin herjauksiin, vai mitä km?
- syöpäläinen 2008
kommentti? kirjoitti:
palstaa jonkun aikaa ja täällä on ollut keskustelua masennuksestakin.
Nyt kysyisin miten on,onko masennus syy,miksi täällä eräs nimimerkki kirjoittaa niin vihaisia ja
jopa herjaavia viestejä tai jotenkin sekavia?
En tunne palstaa kovin hyvin ,kertokaa mitä tämä on ja mikä on palstan tarkoitus? - jaksaa?
syöpäläinen 2008 kirjoitti:
palstaa jonkun aikaa ja täällä on ollut keskustelua masennuksestakin.
Nyt kysyisin miten on,onko masennus syy,miksi täällä eräs nimimerkki kirjoittaa niin vihaisia ja
jopa herjaavia viestejä tai jotenkin sekavia?
En tunne palstaa kovin hyvin ,kertokaa mitä tämä on ja mikä on palstan tarkoitus?Jaksaako masentunut ihminen valvoa yötäpäivää ja riehua sillä tavalla?
jaksaa? kirjoitti:
Jaksaako masentunut ihminen valvoa yötäpäivää ja riehua sillä tavalla?
Ainakin minä tosikkona tulkitsin niin. Monet tulkitsivat toisin. Tulin myös huomanneeksi, että monilla on lukemisvaikeuksia... Impulsiivista reagointia taitaa olla. Tämä on minun mielipiteeni tosikkona syöpäpotilaana. Kai minulla taitaa olla itsekin lukemishäiriötä?
- ja kuitenkin
jaksaa? kirjoitti:
Jaksaako masentunut ihminen valvoa yötäpäivää ja riehua sillä tavalla?
haluaa vain nukkua ja nukkua eikä ajatella mitään... ei jaksa riehua
Sen verran on kokemusta; ei jaksa en ainakaan minä jaksa riehua enkä pysty kirjoittamaan
kenellekkään mitään pahaa.. - kuin...
ja kuitenkin kirjoitti:
haluaa vain nukkua ja nukkua eikä ajatella mitään... ei jaksa riehua
Sen verran on kokemusta; ei jaksa en ainakaan minä jaksa riehua enkä pysty kirjoittamaan
kenellekkään mitään pahaa..depressio.
- haaskalinnuiksi
nimittely siihen kun tekee mieli heitellä tavaroita, sanoa pahasti ja kun on töissä korvaamaton (ainakin omasta mielestään)..?
- Karjalankägönen
tuon saman assiin vatvominen-eikköön oo jo puolin ja toisin ite kuhi tuona mielpitteesä juluki.Eihän tämä vatvominen lopu ijällään,kun ainnaa uutta alotusta tehhään!
- "lopen kyllästynyt"
täysin samaa mieltä kuin käkönen - viikosta toiseen samaa aihetta
Ottakaa ja aloittakaa jo toinen aihe keksitään jotain joka kohottaa mielialaamme
Ei enää sanaakaan ira¤ aiheesta: pyydän:-)))) - syöpäläinen 2008
"lopen kyllästynyt" kirjoitti:
täysin samaa mieltä kuin käkönen - viikosta toiseen samaa aihetta
Ottakaa ja aloittakaa jo toinen aihe keksitään jotain joka kohottaa mielialaamme
Ei enää sanaakaan ira¤ aiheesta: pyydän:-))))ihan outoa että syöpäpalstalla on tämä ira¤ koko ajan äänessä
meillä toisillakin on syöpä ja muutakin murhetta
Ei jaksa enää saman henkilön elämästä kun ei keskustelut johda mihinkään,syyttelyä ja pahaa mieltä puolin ja toisin. - omista
ihan outoa että syöpäpalstalla on tämä ira¤ koko ajan äänessä
Ei jaksa enää saman henkilön elämästä kun ei keskustelut johda mihinkään,syyttelyä ja pahaa mieltä puolin ja toisin.ongelmistanne,katsokaa vaikka vuosi taaksepäin miten jokainen kirjoitti omista ongelmistaan,ei haukuttu vain yhtä henkilöä kaiken aikaa,eikä muita kirjoiyuksia.
- älä jatka
omista kirjoitti:
ongelmistanne,katsokaa vaikka vuosi taaksepäin miten jokainen kirjoitti omista ongelmistaan,ei haukuttu vain yhtä henkilöä kaiken aikaa,eikä muita kirjoiyuksia.
enää tämän aiheen vatvomista .Eikä kukaan; jatka se loppuu nyt.
ihan outoa että syöpäpalstalla on tämä ira¤ koko ajan äänessä
Ei jaksa enää saman henkilön elämästä kun ei keskustelut johda mihinkään,syyttelyä ja pahaa mieltä puolin ja toisin.ihmetyttääkin tämä tämänhetkinen meininki.Ira on ollut tällä palstalla aloittamisesta lähtien.Olemme oppineet tuntemaan hänet kilttinä ja toisia kannustavana kirjoittajana.
Syöpään sairastumisen jälkeen on tullut nyt tällainen vaihe.
Jotkut kirjoittajat olettavat että muutaman palstalla annetun hyvän ohjeen pitäisi heti näkyä ja terveys palata , niinpä pettymys on suuri
kun neuvoja ei oteta vastaan.
Eipä ota nekään vastaan toisten neuvoa, jotka kirjoittavat Iralle rumasti takaisin, että ei kannata vastata vaan olla hiljaa.
Olen Iran ystävä ja tiedän missä mennään.
En puolustele Iran tulisia tekstejä vaan sitä kilttiä ja kärsivää ihmistä niiden tekstien takana.
- Elisama
todella hyvä ja asiallinen mielipide.
Tuon voi soveltaa pienell viilauksella aivan kehen vain syöpäpotilaaseen.
Viilauksella tarkoitan että elämäntilanne on jokaisella hieman erilainen.- satunnaisesti vieraileva
Kuinka pahasti olen erehtynyt ihmisenä? Miksi en opi elämäni läksyn? Kukaan ei ole täydellinen. Ei edes sillä viilauksella.Moni ihminen kaipailee:
Elisama : Kägönen - jutuskelua. Olen pahoillani, että arvostelin pahasti. Vielä tosikkona syöpäpotilaana opin jossain määrin! ;) - Elisama
satunnaisesti vieraileva kirjoitti:
Kuinka pahasti olen erehtynyt ihmisenä? Miksi en opi elämäni läksyn? Kukaan ei ole täydellinen. Ei edes sillä viilauksella.Moni ihminen kaipailee:
Elisama : Kägönen - jutuskelua. Olen pahoillani, että arvostelin pahasti. Vielä tosikkona syöpäpotilaana opin jossain määrin! ;)Älä välitä kaikki me erehdymme monta kertaa elämässä.
Se on kunnioitettava piirre että huomaa ja myöntää erehdyksensä.
Sinussa löytyy tuo todella hieno piirre.
- Ira¤
sanasta sanaan täysin samaa mieltä kanssasi.Nälvimistä kaiken tahraamista viimeksi kaivetaan.Se on kun lyötäiin viimisiä nauloja arkkuun,ja se vissiin tarkoitus heillä onkin?
Tiedoksi vaan.Korkeintaan tsempannut. Arvostelin eri asiasta.
- Laitetaan poistopyyntö
Keätmielinen sinut tunnistettiin.Laitoit sitten kunnon riitaketjun alulle.
POISTOON ja heti.- Kysyväinen?
Haluan toivottaa voimia ja jaksamista kaikille vakavan sairauden kanssa kamppaileville.
Olen itse sairastunut syöpään pari vuotta sitten ja parantunut. Kokemus oli rankka. Väsymysoireet tulivat jo ennen diagnoosia, sitten seurasi shokkivaihe ja leikkauksen jälkeen 3 viikon päästä menin takaisin töihin. Olen ollut töissä koko ajan. Nyt on luultavasti menossa jonkinlainen post-traumaattinen vaihe, koska väsyttäää taas aivan älyttömästi. Mutta aamulla menen kumminkin taas töihin.
On parempi mennä terveitten, jaksavien ja positiivisesti ajattelevien ihmisten pariin. Vaikeimmat asiat kannattaa aina keskustella, kirjoitetut viestit käsitetään aika usein väärin. Ja jos väärinkäsityksiä tulee, niin kantapään kautta olen huomannut, että ainakaan kirjoittamalla ei kannata riidellä, se vain pahentaa tilannetta.
Paljon positiivista energiaa ja kauniita ajatuksia teille kaikille, jotka kamppailette tämän vaikean sairauden kanssa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537790- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403983Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195- 482913
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484