Alkoholi/maksa-arvot

Mie

Kuinka kauan pitää vähintään olla juomatta, jos haluaa, että maksa-arvoissa ei näy juominen.

24

29503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitsu

      Meinaan kun maksa-arvoissahan nyt voi olla muutoksia niin monesta syystä että vasta siinä vaiheessa kun on jo alkanut rasvoittua, tulehtua, saati muuttua kirroosiksi voidaan sanoa yleensä suoralta kädeltä että vika oli puhtaasti alkoholissa. Käytännössä siis siinä vaiheessa kun alkaa maksaan tulla jo vaurioita.

      Tavallinen arvojen nousu nyt sitten on jo tietenkin aika tapauskohtaista. Tietysti noin perushommana että mitä korkeammat arvot sen kauemmin menee, sekin on sitten vähän tilannekohtaista, toisen maksa kestää enemmän eli paljon korkeammilla arvoillakin on vielä enemmän huomauttelua ja ärtymystä, kun taas toisella jo pienemmissäkin nousuissa takana on jo vauriota tai sairautta.

      Joten mitään kovin kattavaa ei tosiaan voi sanoa kun ei tiedä mitään eli kauan olet juonut, millaiset ovat arvot, onko muita vaikuttavia tekijöitä ym.

      Mutta jos nyt ihan kaikista yleisimmän tilanteen mukaan heitän eli että perussuomalais tyyliin joka viikonloppu kännit ottavalla arvot ovat tuossa 100-200 välissä niin se on noin kuukausi kun pitäisi jo alkaa arvojen alkaa laskea ainakin niin että sen voi jo havaita jos ei ole mitään ongelmia tullut.

      Meinaan jos nyt on vielä "terve" maksa joka on jo lievästi alkanut rasvoittuakin niin sekin yleensä palautuu normaalin rajoihin n.6-8 viikossa. Tavallinen ärsykkeestä johtuva arvojen nousuhan sitten voi palautua jo nopeammin. Kyllä jos haluaa arvot palautella niin ainakin kuukausi on sellainen ihan selviö joka olisi ainakin pakko olla kuivinsuin.

      Jos jonkinlaista muuta maksan testaamista alkoholinkäytöstä tarkoitit niin ei sellaisia konsteja sitten kyllä käytetä kuin jos jo esim. koepaloilla vaurioita etsitään eli kyllä se vain noilla arvoilla mitataan.

      Tiivistettynä: Jos maksa on kunnossa muuten ja pelkästään hieman ärsytystilassa arvojen nousun muodossa niin ole kuukausi selvänä ja arvot ovat varmaankin jo aikas lähellä normaalia jos ne nyt monissa sadoissa eivät vielä huitele.

      • heppu

        Aloitin maksa-arvoja nostavan lääkityksen ja arvot mitatiin. GT 18 ja ALAT 18. Kännit olen ottanut perinteiseen suomalaiseen tapaan keskimäärin joka viikonloppu viimeiset kymmenen vuotta. Nyt kuukausi lääkekuurilla. Lääkäri kehoitti panemaan kaljahanat lähes kiinni - no, kyllä niitä vähän olen pienentänyt. Viikonpäästä uusi testi. Raportoin, jos olen tehnyt enkan.

        Käsittääkseni noista arvoista ei voi päätellä suoraan alkoholinkulutusta.


      • heppu 2
        heppu kirjoitti:

        Aloitin maksa-arvoja nostavan lääkityksen ja arvot mitatiin. GT 18 ja ALAT 18. Kännit olen ottanut perinteiseen suomalaiseen tapaan keskimäärin joka viikonloppu viimeiset kymmenen vuotta. Nyt kuukausi lääkekuurilla. Lääkäri kehoitti panemaan kaljahanat lähes kiinni - no, kyllä niitä vähän olen pienentänyt. Viikonpäästä uusi testi. Raportoin, jos olen tehnyt enkan.

        Käsittääkseni noista arvoista ei voi päätellä suoraan alkoholinkulutusta.

        unohtuiko nollat lukujen perästä. Gamma-GT on minulla joskus ollut yli 500 ja olen vielä hengissä. Nyt se on jo n. 86 eli hieman koholla vieläkin ?


      • heppu
        heppu 2 kirjoitti:

        unohtuiko nollat lukujen perästä. Gamma-GT on minulla joskus ollut yli 500 ja olen vielä hengissä. Nyt se on jo n. 86 eli hieman koholla vieläkin ?

        Ei unohtunut nollia. Arvot oli juuri nuo. Mutta kuten sanoin, pelkästään alhasista maksaarvoista ei voi päätellä, että maksa on täysin ok tai että et ole dokaillut liikaa. Tuo on yksilöllinen asia. Arvot voi tosiaan olla satoja. Suositus oli kai alle 60 miehillä.

        Alhasilla arvoista ei voi vetää sitä johtopäätöstä, että vielä kestää juoda mitä vaan. Tai edes kovinkaan paljoa enempää.


      • JukkAx
        heppu kirjoitti:

        Ei unohtunut nollia. Arvot oli juuri nuo. Mutta kuten sanoin, pelkästään alhasista maksaarvoista ei voi päätellä, että maksa on täysin ok tai että et ole dokaillut liikaa. Tuo on yksilöllinen asia. Arvot voi tosiaan olla satoja. Suositus oli kai alle 60 miehillä.

        Alhasilla arvoista ei voi vetää sitä johtopäätöstä, että vielä kestää juoda mitä vaan. Tai edes kovinkaan paljoa enempää.

        Nuohan ovat viitearvojen ihan alapäästä. Kyllä se GT nousee nimenomaan alkoholista herkästi, jos sitä liikaa juo.
        En tajua koko kirjoituksen pointtia!


    • Dirty Harry

      riittää, eikä työnantaja hiffaa mitään.

    • tyhmä

      tuli mieleen noista maksa-arvoista et en tiedä mitä päässäni on silloin liikkunut kun olin 14v ja sain kouluruuasta sen "miedoimman"hepatiitti viruksen eli keltataudin missä maksa-arvot laskee todella mitättömiin lukemiin.olin viikon sairaalassa ja sieltä kun pääsin alkoi sopivasti koulun syysloma..no heti samana iltana kavereiden kanssa metsään kiljua juomaan vaikka juominen oli ehdottomasti kielletty ainakin 1kk..onnex ei mitään tullut jälkeen päin...kai ne maksa-arvot siitä heilahti viel enemmän mut onni onnettomuudessa.

    • Alkkis

      Maksa-arvot oli n.300 ja kuukauden päästä oli n.200 ja 2 kuukauden jälkeen n.90 ja koko 2kk. aikana en ottanut kuin 3 keppanaa

      • sdasaksdks

        Se arvo maksassa jonka ihmisellä pitää olla 200-100 oli minulla 22 000.


    • Repa 7

      Mitä pitää tehdä jos maha on turvonnut ja jalat myös.?siis voiko olla vaan kotona ilman viinaa vai täytyykö mennä lekurii?

      • nindar

        pitää mennä lekuriin. ehdottomasti. voi johtua monesta asiasta mutta ei normaalia.


    • kauha parantaa

      Kylmis ei menisi lääkäriin, koska hän pystyy parantamaan sisäelimensä kovalla nyrkin iskulla ja viikon vuodelevolla, mutta kylmis ei olekaan normaali ihminen, joten sinuna odottaisin vielä palstalla konsultaatiota nuorelta lääkäriltä ja itse kylmikseltä , ennen kuin teet mitään hätiköityä. Jätä kuitenkin päivän suositellut alkoholiannokset käyttämättä, ennen kuin saat tarkemman diagnoosin yllämainituilta henkilöiltä.

    • 46-v nainen

      Minulla GT-arvo on ollut tuossa viime keväänä 1200, nyt kun olen juonut kirkkaita siitä asti edelleen, se on laskenut noin yhdeksäänsataan, kävin mittauttamassa viime viikolla. Vuosi sitten maksa-arvot olivat täysin kohdillaan, minkä jälkeen pientä nousua, jolloin 10 päivän täysi juomattomuus palautti arvot ennalleen eri viitearvoihin.

    • Onneton1111

      Mieheni, joka joi hyvän työnsä kin, sai gt-arvoksi 2056. Eli repikää siitä. Oli aika järkkyä kuulla lääkäriltä että on tuhon tiellä. Äitinsä kuoli nuorena kun maksa loksahti, eikä tämä ressu tunnusta vieläkään että on ongelmainen. Voi, olkaa te viisaampia, minä tiedän mitä polkua puoliso kulkee

    • vm43

      Riippunee useammastakin tekijästä. Kaksi tuttavaani on pantu alkoholidieetille sunnuntaiviinien vuoksi. Toisen eukko on työpaikan tippaiita ja vakuuttaa tietävänsä ukkonsa ryyppäämisen pysähtyvän sunnuntaisiin ruokaviineihin.

      Toinen kaveri on tyypillinen viikonloppujuoppo.

      Pidän itse keväisin ja syksyisin 4 - 6:n viikon tissutteluputken.
      Aloitan mojovalla brandypaukulla klo9:n tietämissä. Täydennän sitä välittömästi oluella. Tasaista törpöttelyä iltaan klo 23:n tietämiin. Kun herään yöllä kuselle niin juon yhden oluen.
      Kaksi viikkoa keväisen 4:n viikon putken jälkeen P-Alat oli 42, P-Asat 24 ja P-GT 58.
      Ainakaan lekuri ei sanonut mitään.

      Ryyppyjaksoa edelsi reilun 2kk:n täysraitis kuntoilurupeama, ja edellinen katkokin oli vain viikon mittainen.

    • Bukkakekundi

      Paljonkohan viikon ryyppääminen nostaa arvoja?Riittäisköhän 3 viikon raitistelu palautumiseen?

    • ponuton

      Gt-arvo eli maksa palautuu hitaasti.
      Kuukausia, vuosikin menee ennenkuin arvo laskee normaalin lähellekään
      pitkän ryyppämisen jälkeen, jos ei ehdi kuolla viinaan...

    • Faktoi4

      Hyvin paljon yksillöllistä, maksa-arvot voivat olla suuret vaikka olisit absolutisti, koska
      lääkkeet, varsinkin parasetamoli nostaa niiä. Alkoholista kohonneet palautuvat hyvin piankin kun on juomatta.

      • Haukan.pözi

        Ylipaino ja varsinkin keskivartalolihavuus. Tiedän mistä puhun koska pötsi.


    • Hahahahahahahaaaa

      Ehdottoman tärkeää on vikistä ja vinkua tissua.

    • Anonyymi

      Ei se pelkkä alkoholi nosta Alat arvoja; Lääkkeet ja viruksetkin sen tekee.

    • Anonyymi

      Kokenut lääkäri näkee kyllä sinunlaisesi juopporetkun läpi.

      Siinä ei raitistelut auta.

    • Anonyymi

      Minulla oli eilen maksaarvot sairaalassa yli 500 kuinka saada laskuun kotikonstein

    • Anonyymi

      Kun maksa vaurioituu niin sitä vauriota ei voi ehjäksi saada , ainoastaa estää uutta vaurioitumista

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe