Raamattu ei ole kokonaisuudessaan pyhä. Se pilkkaa monesti Jumalaakin. Ihmiset ovat kirjoittaneet sinne omia satujaan. Jos joku täällä kaikesta huolimatta pitää vieläkin Raamattua pyhänä kirjana niin voisiko ystävällisesti perustella?
Miksi Raamattu olisi pyhä?
10
377
Vastaukset
Miten ymmärrät "pyhän"?
- acimlai nen
Pyhä on jotain jota voi kunnioittaa, joka on puhdas ihmislihallisista opetuksista. Sitä voi pitää ohjenuoranaan. Jotain joka edustaa Jumalaa, mutta huom! OIKEASTAAN vain Jumala on Pyhä. Mutta koska olen kuullut että on ihmisiä jotka pitävät Raamattua pyhänä kirjana niin haluaisin tietää että miksi. Miksi joku uskoo esimerkiksi että Raamattu kertoo totuuden?
acimlai nen kirjoitti:
Pyhä on jotain jota voi kunnioittaa, joka on puhdas ihmislihallisista opetuksista. Sitä voi pitää ohjenuoranaan. Jotain joka edustaa Jumalaa, mutta huom! OIKEASTAAN vain Jumala on Pyhä. Mutta koska olen kuullut että on ihmisiä jotka pitävät Raamattua pyhänä kirjana niin haluaisin tietää että miksi. Miksi joku uskoo esimerkiksi että Raamattu kertoo totuuden?
Toivottavasti ainakin lähimmäinen on sinulle vielä pyhä. Pyhyys kertoo Raamatun arvovallasta.
Loput onkin sitten uskon asiaa, jonka tieteellinen paikkaansa pitävyyden todistus tekisi siitä faktan, joka ei sitten enää uskoa olisikaan..
- Jumalan ilmoitus
Raamattu on Jumalan sanaa ja Jumalan ilmoitus ihmiselle. Siksi se on pyhä.
Raamattu ei pilkkaa Jumalaa. Se vain kertoo syntisistä, eräänlaisista menneen ajan acimilaisista, jotka silloin olivat pahan vallassa ja vihasivat Jumalaa.
Jumalan lapsi ei nouse Raamattua vastaan.- acim lai nen
"Jumalan lapsi ei nouse Raamattua vastaan."
Ei niin. Acimlainen antaa Raamatullekin anteeksi. - acimlai nen
Jumalan pilkkaamisella tarkoitan että Raamatussa väitetään Jumalan tahtoneen kaikenlaista kamalaa, vaikka kaikki kamala on - kuten itsekin ymmärsit- ihmisistä kotoisin. Se että kritisoin Raamattua ei tarkoita että itse haluaisin vihata Jumalaa. Minä en vain vedä yhtäläisyysmerkkiä Raamatun ja Jumalan välille. Itse en esimerkiksi pysty muuten kuin vahingossa hyvällä omalla tunnolla kirjoittamaan hän-pronominia pienellä alkukirjaimella silloin kun viittaan silllä Jumalaan. Silti se, että toiset käyttävät pientä kirjainta ei häiritse minua yhtään eikä se ole mitenkään väärin.
>> Raamattu ei ole kokonaisuudessaan pyhä.
Eipä niin. Raamattu sisältää paljon ristiriitaisuuksia ja selkeitä virheitä. Raamattu on erehtyväisten ihmisten kasaama kirjoitusten sarja, jonka erehtyväiset ihmiset ovat nostaneet pyhän kaanonin asemaan lukuisissa kirkolliskokouksissa kovien ja kiivaiden väittelyiden sekä äänestysten jälkeen. Erilaisissa tutkimuksissa on todettu että kirjoitukset ovat eläneet ja niitä on tulkittu niin että tulkinnoista on tullut lopulta osa itse tekstiä ennenkuin kirjoitukset kanonisoitiin.
Myös Uuden testamentin kirjoituksista on esimerkiksi osa Paavalin tekstistä on tutkittu jälkikäteen vain Paavalin nimissä kirjoitetuksi.
"Suurin osa nykyisistä tutkijoista kuitenkin suhtautuu epäilevästi siihen, että Paavali olisi kirjoittanut tähdellä merkityt kirjeet. Niitä pidetään Paavalin seuraajien kirjoittamina."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali_(apostoli)#Paavalin_kirjeet
"Raamatun synty on pitkä, monivaiheinen prosessi. Varsinkin Vanhan testamentin kirjoituksia muokattiin moneen kertaan luovassa toimitustyössä, jossa uudet traditiokerrostumat lisättiin vanhempiin. Teksteissä olevat ristiriidat muun muassa ovat merkkejä tällaisesta "päivitystyöstä", joita redaktorit (toimittajat) tekivät tulkiten ja muokaten tekstiperinteitä uudelleen muuttuneisiin historiallisiin olosuhteisiin sopiviksi."
http://www.kristinusko-raamattu.argumentti.fi/eksegetiikka_historiallinen_raamatuntutkimus.php?id=37
Raamatussa on runsaasti virheitä ja ristiriitoja. Kuinka muutoin voisi ollakaan, sillä Raamatun kirjoitukset eivät ole laskeutuneet hopeavadilla taivaasta, vaan ne ovat meidän erehtyväisten ihmisten kautta tullutta ilmoitusta.Lukuisia Raamatun ristiriitoja löytyy esimerkiksi täältä:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
Monet noista voidaan selittää, mutta silti jää paljon sellaisia ristiriitoja, joiden selittely vaatisi älyllistä epärehellisyyttä.
Onneksi Raamatussa ei missään kohden kerrota että pelastuakseen täytyisi uskoa Raamattu kokonaisuudessaan pyhäksi tai erehtymättömäksi, vaan Uudessa testamentissa kerrotaan että pelastuakseen pitää uskoa Jeesukseen:)
Raamatuksi nimetyn kirjasarjan jälkimmäinen osa välittää meille tästä paljon tietoa, mutta on syytä säilyttää terve kriittisyys ja suhtautua vakavasti myös muihin kirjoituksiin. Raamatussa on paljon asiaa, mutta jokainen rehellinen ihminen löytää siitä myös paljon ristiriitaista sekä moraalisestikin arveluttavaa...
Eräs selkeä erehdys on mm. se, kuinka Jeesuksen seuraajat pitivät varmana sitä, että Jeesus palaisi vielä heidän elinaikanaan. Tämä oli myös syy, miksi UT kaanonisoitiin vasta vuosisatoja Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Lähde:
" Varhaiset Jeesuksen seuraajat (mm. Paavali) uskoivat maailman lopun koittavan ja Jumalan valtakunnan saapuvan vielä heidän elinaikanaan. Siksi kirjallista tiedon välittämistä ei pidetty tarpeellisena.
Kun silminnäkijät kuolivat eikä loppu tullutkaan, suullista perimätietoa alettiin koota yhteen. "
http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/print4.html
1. Joh. 2:18
"Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä."
Yksikään Raamatussa oleva kirjoitus ei ennusta Raamatun kanonisointia tai mainitse sen pyhyydestä mitään. Merkitystä on mielestäni ainoastaan sillä sisällöllä, minkä mm. Raamatun Uusi testamentti voi kirkastaa. Tämän ydin on se, että Jeesuksessa on Jumalan valittu poika ja Hänessä meillä on armahduksen lupaus synneistämme kunhan haluamme sydämestämme uskoa Häneen ja ojentaa elämämme Hänen opetustensa mukaan:)- acimlaine n
Ennen olet painottanut että tämä riittää:
"sydämestämme uskoa Häneen"
mutta nyt lisäät vielä tämäkin:
"ja ojentaa elämämme Hänen opetustensa mukaan:)"
Poika, sä alat oppia! ;) acimlaine n kirjoitti:
Ennen olet painottanut että tämä riittää:
"sydämestämme uskoa Häneen"
mutta nyt lisäät vielä tämäkin:
"ja ojentaa elämämme Hänen opetustensa mukaan:)"
Poika, sä alat oppia! ;)Muistan kyllä että olet pariinkin kertaan kysynyt minulta mitä usko pitää sisällään? Ajatuksenani oli, että olisin kirjoittanut siitä laajemminkin mutta en sitten ehtinyt ja se jäi. Ihan samoin olen kuitenkin ajatellut jo vuosia:)
Tämä on sikäli haastava kohta, että Luterilainen teologia korostaa "yksin armosta"-periaatetta, joka pohjaa tähän:
"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
--> Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä." (Ef. 2:8,9)
Kuitenkin Raamatusta löytyvä Jaakobin kirje 2 kertoo näennäisesti aivan päinvastoin:
"24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut"
Miten nuo kaksi sitten sovitetaan yhteen?
Ensinnäkin on hyvä lähteä siitä, että Raamattu lupaa pelastuksen yksin uskosta, mutta usko määritellään Raamatussa kaksiosaisesti:
"usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy." (Hepr. 11:1)
Usko siis sisältää kaksi osaa:
1.) Luottamuksen, eli todeksi uskomisen
2.) Ojentautumisen, eli arkipäivän elämisen tuon luottamuksen mukaan.
Raamatussa Jeesus opettaa, että hedelmistään puu tunnetaan. Ellei usko tuota hedelmiä, se on kuollutta. Hedelmät eivät ole kuitenkaan ihmisen omaa tuotantoa tai töitä, joilla usko "ansaitaan". On tärkeää muistaa että hedelmät saa aikaan ihmisessä asuva ja tätä ohjaava Jumalan voima.
"Rukoilen kristityn puolesta, että hänestä tulisi parempi kristitty, ja muslimin puolesta, että hänestä tulisi parempi muslimi. Uskon vakaasti, että Jumala tulee kerran kysymään ja kysyy jo nytkin, mitä oikeastaan olemme, toisin sanoen mitä teemme; ei hän kysy nimitystä, jota itsestämme käytämme. Hänelle merkitsevät teot kaikkea, usko ilman tekoja ei mitään. Hänelle ovat teot uskoa ja usko tekoja. (Gandhi vankeudessa)
Matt. 25:31-45 sisältää myös mielenkiintoisen Jeesuksen kuvauksen Jumalan tuomiosta. Mielenkiintoiseksi sen tekee se, että tuossa kohdassa tuomio perustuu täysin ihmisen tekoihin ja tekemättä jättämisiin.- en olisi
admata kirjoitti:
Muistan kyllä että olet pariinkin kertaan kysynyt minulta mitä usko pitää sisällään? Ajatuksenani oli, että olisin kirjoittanut siitä laajemminkin mutta en sitten ehtinyt ja se jäi. Ihan samoin olen kuitenkin ajatellut jo vuosia:)
Tämä on sikäli haastava kohta, että Luterilainen teologia korostaa "yksin armosta"-periaatetta, joka pohjaa tähän:
"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
--> Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä." (Ef. 2:8,9)
Kuitenkin Raamatusta löytyvä Jaakobin kirje 2 kertoo näennäisesti aivan päinvastoin:
"24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut"
Miten nuo kaksi sitten sovitetaan yhteen?
Ensinnäkin on hyvä lähteä siitä, että Raamattu lupaa pelastuksen yksin uskosta, mutta usko määritellään Raamatussa kaksiosaisesti:
"usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy." (Hepr. 11:1)
Usko siis sisältää kaksi osaa:
1.) Luottamuksen, eli todeksi uskomisen
2.) Ojentautumisen, eli arkipäivän elämisen tuon luottamuksen mukaan.
Raamatussa Jeesus opettaa, että hedelmistään puu tunnetaan. Ellei usko tuota hedelmiä, se on kuollutta. Hedelmät eivät ole kuitenkaan ihmisen omaa tuotantoa tai töitä, joilla usko "ansaitaan". On tärkeää muistaa että hedelmät saa aikaan ihmisessä asuva ja tätä ohjaava Jumalan voima.
"Rukoilen kristityn puolesta, että hänestä tulisi parempi kristitty, ja muslimin puolesta, että hänestä tulisi parempi muslimi. Uskon vakaasti, että Jumala tulee kerran kysymään ja kysyy jo nytkin, mitä oikeastaan olemme, toisin sanoen mitä teemme; ei hän kysy nimitystä, jota itsestämme käytämme. Hänelle merkitsevät teot kaikkea, usko ilman tekoja ei mitään. Hänelle ovat teot uskoa ja usko tekoja. (Gandhi vankeudessa)
Matt. 25:31-45 sisältää myös mielenkiintoisen Jeesuksen kuvauksen Jumalan tuomiosta. Mielenkiintoiseksi sen tekee se, että tuossa kohdassa tuomio perustuu täysin ihmisen tekoihin ja tekemättä jättämisiin.Ikinä uskonut sinusta tuota, sillä olen saanut sinusta sellaisen käsityksen, että olet jääräpää ja vain sinun tulkintasi ja tietosi Raamatusta ja muistakin elämän asioista on se ainoa oikea totuus maailmassa.
Onnnittelen sinua, minun pitää myöntää, että olen ollut väärässä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 373401
- 971684
- 1361595
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa451470- 911290
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo291192- 571095
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil2451042Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270991Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall125990