Kas kun peruutusvalot häipyi

hese

Eipä ole ennen peruutusvalot häipyneet (jos nyt noilla ylipäänsä mitään käyttöä on!!??), mutta nyt häipyi. Aiemmista autoista (useampi Opel, muutama Volvo ja vaimolla japseja 2 - 3 kpl) korkeintaan polttomoja vaihdeltu ja nekin äärimmäisen harvoin.
Tutkimuksesta ainakin polttimot kunnossa ja ilmeisesti myös sulake, kun varmaankin vaikuttaisi myös muihin valoihin tai sähköihin.

Oisko mitä chekata vielä Opelissa (Vectra 1,8 vm -99) noin itsekseen??

11

4455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      Kytkin on prakannut, löytyy vaihdelaatikon kyljestä ja on helppo vaihtaa ainakin Astrassa. Hinta motonetissä alle 10e.

      • hese

        Kiitos vastauksesta. Saattaa olla syy hyvinkin. Ei ole tullut aiemmin vastaan, lienevät kuitenkin pitkäikäisiä/toimivia yleensä.
        Pääseekö ko kytkintä kopistelemaan/vaihtamaan yläkautta mahdollisesti vaihdekepin luota vai edellyytääkö auton nostamista/alle kömpimistä?


      • Done that
        hese kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Saattaa olla syy hyvinkin. Ei ole tullut aiemmin vastaan, lienevät kuitenkin pitkäikäisiä/toimivia yleensä.
        Pääseekö ko kytkintä kopistelemaan/vaihtamaan yläkautta mahdollisesti vaihdekepin luota vai edellyytääkö auton nostamista/alle kömpimistä?

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.


      • hese
        Done that kirjoitti:

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.

        Kiitos "Done that" erinomaisesta vastauksesta.
        Esimerkillinen, asiallinen vastaus
        Pitänee chekata, josko alkaisi valot toimii kytkimen vaihdolla.


      • Done that
        hese kirjoitti:

        Kiitos "Done that" erinomaisesta vastauksesta.
        Esimerkillinen, asiallinen vastaus
        Pitänee chekata, josko alkaisi valot toimii kytkimen vaihdolla.

        Mukavaa, jos joskus voi olla avuksi :) Omassa -99 1,6 Vectrassa kytkin meni toissa kesänä, kilometrejä oli tuolloin vajaat 100 000. Hiukan verran tuli vaihdeltua polttimoita ja etsittyä peruutusvalojen sulaketta ennen kuin menin merkkiliikkeeseen kysymään, että minkä sulakkeen takana ne peruutusvalot ovat. Kaveri sanoi heti, että kytkimessä se vika on ja antoi vaihto-ohjeetkin. Merkkiliikkeessä kytkin maksoi muistaakseni n. 16 EUR.

        Mainittakoon nyt vielä, että tämä on toistaiseksi ainoa Vectrassa ilmennyt tekninen vika. Kilometrejä nyt takana 141 tuhatta. Aika hyvin niinkin huonolaatuiseksi "tiedetyltä" autolta.


      • hese
        Done that kirjoitti:

        Mukavaa, jos joskus voi olla avuksi :) Omassa -99 1,6 Vectrassa kytkin meni toissa kesänä, kilometrejä oli tuolloin vajaat 100 000. Hiukan verran tuli vaihdeltua polttimoita ja etsittyä peruutusvalojen sulaketta ennen kuin menin merkkiliikkeeseen kysymään, että minkä sulakkeen takana ne peruutusvalot ovat. Kaveri sanoi heti, että kytkimessä se vika on ja antoi vaihto-ohjeetkin. Merkkiliikkeessä kytkin maksoi muistaakseni n. 16 EUR.

        Mainittakoon nyt vielä, että tämä on toistaiseksi ainoa Vectrassa ilmennyt tekninen vika. Kilometrejä nyt takana 141 tuhatta. Aika hyvin niinkin huonolaatuiseksi "tiedetyltä" autolta.

        Nih, en kehdannut sanoa, jotta sulakkeen löytäminen ei todellakaan onnistunut.....ainakaan manuaalin perusteella..

        Hyvin neuvottu tai oikeastaan näin niiden pitää palvellakin merkkihuollosa.

        Hyvin olet muuten selvinnyt.

        Mulla on myös -99 Vectra 1,8 mallinen eikä vielä teknisiä murheita ajettuna noin 68 tkm.

        Kolmas Vectra peräkkäin menossa.

        Kahdessa aiemmassa ollut vikana noin 90 tkm:ssa kummassakin, jotta jotkut anturitunnistimet moottorissa "pimahtavat" ei kai mikään suurempi haitta, mutta vaihdettava kuitenkin, kun polttaa koko ajan moottorin "kuntoisuusvaloa" kojetaulussa eikä tiedä ennen vaihtoa, jotta liekkö suurempikin vika.

        Ja sehän tässä Vectrassa on kun huoltoväli on melko pieni ja jakohihna vaihtoväli tuo 60 tkm.

        Vaihdoin tuossa 60 tkm:ssa merkkihuollossa niin hinta koko huollolle on näin tehden (hihna vaihtaen) noin 550,00 euroa, jota voinee pitää jonkinmoisena.

        Eiku menestystä ajelulle.


      • Pete
        hese kirjoitti:

        Nih, en kehdannut sanoa, jotta sulakkeen löytäminen ei todellakaan onnistunut.....ainakaan manuaalin perusteella..

        Hyvin neuvottu tai oikeastaan näin niiden pitää palvellakin merkkihuollosa.

        Hyvin olet muuten selvinnyt.

        Mulla on myös -99 Vectra 1,8 mallinen eikä vielä teknisiä murheita ajettuna noin 68 tkm.

        Kolmas Vectra peräkkäin menossa.

        Kahdessa aiemmassa ollut vikana noin 90 tkm:ssa kummassakin, jotta jotkut anturitunnistimet moottorissa "pimahtavat" ei kai mikään suurempi haitta, mutta vaihdettava kuitenkin, kun polttaa koko ajan moottorin "kuntoisuusvaloa" kojetaulussa eikä tiedä ennen vaihtoa, jotta liekkö suurempikin vika.

        Ja sehän tässä Vectrassa on kun huoltoväli on melko pieni ja jakohihna vaihtoväli tuo 60 tkm.

        Vaihdoin tuossa 60 tkm:ssa merkkihuollossa niin hinta koko huollolle on näin tehden (hihna vaihtaen) noin 550,00 euroa, jota voinee pitää jonkinmoisena.

        Eiku menestystä ajelulle.

        Sama juttu -99 1.6 Astrassa, peruutusvalon kytkin meni n. 100tkm ajettuna. Ilmeisesti huonolaatuinen kytkinerä alihankkijalta...

        Täälläkin on Astra pelannut hienosti, tosin ajovaloautomatiikan rele on toinen hajonnut osa.


      • Pelastunut
        Done that kirjoitti:

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.

        Näin reilu 10 vuodenkin jälkeen pakko kiittää, loistavat ohjeet jotka pelastivat tuntitolkulla työaikaani.


      • still going strong?
        Pelastunut kirjoitti:

        Näin reilu 10 vuodenkin jälkeen pakko kiittää, loistavat ohjeet jotka pelastivat tuntitolkulla työaikaani.

        Ja vieläkin ajelet sillä -99 mallin Vectralla? hahahahahahahahahahahahahahaha.


    • Juupajokisata

      Kiitos hyvästä ohjeesta. Astra vm 1998.
      Still going strong

      • BMW328

        HAHHHAAHAAA!!! Aamun parhaat naurut :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      108
      4261
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      148
      3667
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      88
      3435
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1730
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1556
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1201
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe