Kas kun peruutusvalot häipyi

hese

Eipä ole ennen peruutusvalot häipyneet (jos nyt noilla ylipäänsä mitään käyttöä on!!??), mutta nyt häipyi. Aiemmista autoista (useampi Opel, muutama Volvo ja vaimolla japseja 2 - 3 kpl) korkeintaan polttomoja vaihdeltu ja nekin äärimmäisen harvoin.
Tutkimuksesta ainakin polttimot kunnossa ja ilmeisesti myös sulake, kun varmaankin vaikuttaisi myös muihin valoihin tai sähköihin.

Oisko mitä chekata vielä Opelissa (Vectra 1,8 vm -99) noin itsekseen??

11

4476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      Kytkin on prakannut, löytyy vaihdelaatikon kyljestä ja on helppo vaihtaa ainakin Astrassa. Hinta motonetissä alle 10e.

      • hese

        Kiitos vastauksesta. Saattaa olla syy hyvinkin. Ei ole tullut aiemmin vastaan, lienevät kuitenkin pitkäikäisiä/toimivia yleensä.
        Pääseekö ko kytkintä kopistelemaan/vaihtamaan yläkautta mahdollisesti vaihdekepin luota vai edellyytääkö auton nostamista/alle kömpimistä?


      • Done that
        hese kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Saattaa olla syy hyvinkin. Ei ole tullut aiemmin vastaan, lienevät kuitenkin pitkäikäisiä/toimivia yleensä.
        Pääseekö ko kytkintä kopistelemaan/vaihtamaan yläkautta mahdollisesti vaihdekepin luota vai edellyytääkö auton nostamista/alle kömpimistä?

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.


      • hese
        Done that kirjoitti:

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.

        Kiitos "Done that" erinomaisesta vastauksesta.
        Esimerkillinen, asiallinen vastaus
        Pitänee chekata, josko alkaisi valot toimii kytkimen vaihdolla.


      • Done that
        hese kirjoitti:

        Kiitos "Done that" erinomaisesta vastauksesta.
        Esimerkillinen, asiallinen vastaus
        Pitänee chekata, josko alkaisi valot toimii kytkimen vaihdolla.

        Mukavaa, jos joskus voi olla avuksi :) Omassa -99 1,6 Vectrassa kytkin meni toissa kesänä, kilometrejä oli tuolloin vajaat 100 000. Hiukan verran tuli vaihdeltua polttimoita ja etsittyä peruutusvalojen sulaketta ennen kuin menin merkkiliikkeeseen kysymään, että minkä sulakkeen takana ne peruutusvalot ovat. Kaveri sanoi heti, että kytkimessä se vika on ja antoi vaihto-ohjeetkin. Merkkiliikkeessä kytkin maksoi muistaakseni n. 16 EUR.

        Mainittakoon nyt vielä, että tämä on toistaiseksi ainoa Vectrassa ilmennyt tekninen vika. Kilometrejä nyt takana 141 tuhatta. Aika hyvin niinkin huonolaatuiseksi "tiedetyltä" autolta.


      • hese
        Done that kirjoitti:

        Mukavaa, jos joskus voi olla avuksi :) Omassa -99 1,6 Vectrassa kytkin meni toissa kesänä, kilometrejä oli tuolloin vajaat 100 000. Hiukan verran tuli vaihdeltua polttimoita ja etsittyä peruutusvalojen sulaketta ennen kuin menin merkkiliikkeeseen kysymään, että minkä sulakkeen takana ne peruutusvalot ovat. Kaveri sanoi heti, että kytkimessä se vika on ja antoi vaihto-ohjeetkin. Merkkiliikkeessä kytkin maksoi muistaakseni n. 16 EUR.

        Mainittakoon nyt vielä, että tämä on toistaiseksi ainoa Vectrassa ilmennyt tekninen vika. Kilometrejä nyt takana 141 tuhatta. Aika hyvin niinkin huonolaatuiseksi "tiedetyltä" autolta.

        Nih, en kehdannut sanoa, jotta sulakkeen löytäminen ei todellakaan onnistunut.....ainakaan manuaalin perusteella..

        Hyvin neuvottu tai oikeastaan näin niiden pitää palvellakin merkkihuollosa.

        Hyvin olet muuten selvinnyt.

        Mulla on myös -99 Vectra 1,8 mallinen eikä vielä teknisiä murheita ajettuna noin 68 tkm.

        Kolmas Vectra peräkkäin menossa.

        Kahdessa aiemmassa ollut vikana noin 90 tkm:ssa kummassakin, jotta jotkut anturitunnistimet moottorissa "pimahtavat" ei kai mikään suurempi haitta, mutta vaihdettava kuitenkin, kun polttaa koko ajan moottorin "kuntoisuusvaloa" kojetaulussa eikä tiedä ennen vaihtoa, jotta liekkö suurempikin vika.

        Ja sehän tässä Vectrassa on kun huoltoväli on melko pieni ja jakohihna vaihtoväli tuo 60 tkm.

        Vaihdoin tuossa 60 tkm:ssa merkkihuollossa niin hinta koko huollolle on näin tehden (hihna vaihtaen) noin 550,00 euroa, jota voinee pitää jonkinmoisena.

        Eiku menestystä ajelulle.


      • Pete
        hese kirjoitti:

        Nih, en kehdannut sanoa, jotta sulakkeen löytäminen ei todellakaan onnistunut.....ainakaan manuaalin perusteella..

        Hyvin neuvottu tai oikeastaan näin niiden pitää palvellakin merkkihuollosa.

        Hyvin olet muuten selvinnyt.

        Mulla on myös -99 Vectra 1,8 mallinen eikä vielä teknisiä murheita ajettuna noin 68 tkm.

        Kolmas Vectra peräkkäin menossa.

        Kahdessa aiemmassa ollut vikana noin 90 tkm:ssa kummassakin, jotta jotkut anturitunnistimet moottorissa "pimahtavat" ei kai mikään suurempi haitta, mutta vaihdettava kuitenkin, kun polttaa koko ajan moottorin "kuntoisuusvaloa" kojetaulussa eikä tiedä ennen vaihtoa, jotta liekkö suurempikin vika.

        Ja sehän tässä Vectrassa on kun huoltoväli on melko pieni ja jakohihna vaihtoväli tuo 60 tkm.

        Vaihdoin tuossa 60 tkm:ssa merkkihuollossa niin hinta koko huollolle on näin tehden (hihna vaihtaen) noin 550,00 euroa, jota voinee pitää jonkinmoisena.

        Eiku menestystä ajelulle.

        Sama juttu -99 1.6 Astrassa, peruutusvalon kytkin meni n. 100tkm ajettuna. Ilmeisesti huonolaatuinen kytkinerä alihankkijalta...

        Täälläkin on Astra pelannut hienosti, tosin ajovaloautomatiikan rele on toinen hajonnut osa.


      • Pelastunut
        Done that kirjoitti:

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.

        Näin reilu 10 vuodenkin jälkeen pakko kiittää, loistavat ohjeet jotka pelastivat tuntitolkulla työaikaani.


      • still going strong?
        Pelastunut kirjoitti:

        Näin reilu 10 vuodenkin jälkeen pakko kiittää, loistavat ohjeet jotka pelastivat tuntitolkulla työaikaani.

        Ja vieläkin ajelet sillä -99 mallin Vectralla? hahahahahahahahahahahahahahaha.


    • Juupajokisata

      Kiitos hyvästä ohjeesta. Astra vm 1998.
      Still going strong

      • BMW328

        HAHHHAAHAAA!!! Aamun parhaat naurut :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      56
      7815
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5911
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      62
      5400
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5293
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      108
      4632
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      107
      2343
    7. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      4
      1241
    8. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      4
      1185
    9. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      37
      1036
    10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

      Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
      Ikävä
      45
      996
    Aihe