Kas kun peruutusvalot häipyi

hese

Eipä ole ennen peruutusvalot häipyneet (jos nyt noilla ylipäänsä mitään käyttöä on!!??), mutta nyt häipyi. Aiemmista autoista (useampi Opel, muutama Volvo ja vaimolla japseja 2 - 3 kpl) korkeintaan polttomoja vaihdeltu ja nekin äärimmäisen harvoin.
Tutkimuksesta ainakin polttimot kunnossa ja ilmeisesti myös sulake, kun varmaankin vaikuttaisi myös muihin valoihin tai sähköihin.

Oisko mitä chekata vielä Opelissa (Vectra 1,8 vm -99) noin itsekseen??

11

4390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      Kytkin on prakannut, löytyy vaihdelaatikon kyljestä ja on helppo vaihtaa ainakin Astrassa. Hinta motonetissä alle 10e.

      • hese

        Kiitos vastauksesta. Saattaa olla syy hyvinkin. Ei ole tullut aiemmin vastaan, lienevät kuitenkin pitkäikäisiä/toimivia yleensä.
        Pääseekö ko kytkintä kopistelemaan/vaihtamaan yläkautta mahdollisesti vaihdekepin luota vai edellyytääkö auton nostamista/alle kömpimistä?


      • Done that
        hese kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Saattaa olla syy hyvinkin. Ei ole tullut aiemmin vastaan, lienevät kuitenkin pitkäikäisiä/toimivia yleensä.
        Pääseekö ko kytkintä kopistelemaan/vaihtamaan yläkautta mahdollisesti vaihdekepin luota vai edellyytääkö auton nostamista/alle kömpimistä?

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.


      • hese
        Done that kirjoitti:

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.

        Kiitos "Done that" erinomaisesta vastauksesta.
        Esimerkillinen, asiallinen vastaus
        Pitänee chekata, josko alkaisi valot toimii kytkimen vaihdolla.


      • Done that
        hese kirjoitti:

        Kiitos "Done that" erinomaisesta vastauksesta.
        Esimerkillinen, asiallinen vastaus
        Pitänee chekata, josko alkaisi valot toimii kytkimen vaihdolla.

        Mukavaa, jos joskus voi olla avuksi :) Omassa -99 1,6 Vectrassa kytkin meni toissa kesänä, kilometrejä oli tuolloin vajaat 100 000. Hiukan verran tuli vaihdeltua polttimoita ja etsittyä peruutusvalojen sulaketta ennen kuin menin merkkiliikkeeseen kysymään, että minkä sulakkeen takana ne peruutusvalot ovat. Kaveri sanoi heti, että kytkimessä se vika on ja antoi vaihto-ohjeetkin. Merkkiliikkeessä kytkin maksoi muistaakseni n. 16 EUR.

        Mainittakoon nyt vielä, että tämä on toistaiseksi ainoa Vectrassa ilmennyt tekninen vika. Kilometrejä nyt takana 141 tuhatta. Aika hyvin niinkin huonolaatuiseksi "tiedetyltä" autolta.


      • hese
        Done that kirjoitti:

        Mukavaa, jos joskus voi olla avuksi :) Omassa -99 1,6 Vectrassa kytkin meni toissa kesänä, kilometrejä oli tuolloin vajaat 100 000. Hiukan verran tuli vaihdeltua polttimoita ja etsittyä peruutusvalojen sulaketta ennen kuin menin merkkiliikkeeseen kysymään, että minkä sulakkeen takana ne peruutusvalot ovat. Kaveri sanoi heti, että kytkimessä se vika on ja antoi vaihto-ohjeetkin. Merkkiliikkeessä kytkin maksoi muistaakseni n. 16 EUR.

        Mainittakoon nyt vielä, että tämä on toistaiseksi ainoa Vectrassa ilmennyt tekninen vika. Kilometrejä nyt takana 141 tuhatta. Aika hyvin niinkin huonolaatuiseksi "tiedetyltä" autolta.

        Nih, en kehdannut sanoa, jotta sulakkeen löytäminen ei todellakaan onnistunut.....ainakaan manuaalin perusteella..

        Hyvin neuvottu tai oikeastaan näin niiden pitää palvellakin merkkihuollosa.

        Hyvin olet muuten selvinnyt.

        Mulla on myös -99 Vectra 1,8 mallinen eikä vielä teknisiä murheita ajettuna noin 68 tkm.

        Kolmas Vectra peräkkäin menossa.

        Kahdessa aiemmassa ollut vikana noin 90 tkm:ssa kummassakin, jotta jotkut anturitunnistimet moottorissa "pimahtavat" ei kai mikään suurempi haitta, mutta vaihdettava kuitenkin, kun polttaa koko ajan moottorin "kuntoisuusvaloa" kojetaulussa eikä tiedä ennen vaihtoa, jotta liekkö suurempikin vika.

        Ja sehän tässä Vectrassa on kun huoltoväli on melko pieni ja jakohihna vaihtoväli tuo 60 tkm.

        Vaihdoin tuossa 60 tkm:ssa merkkihuollossa niin hinta koko huollolle on näin tehden (hihna vaihtaen) noin 550,00 euroa, jota voinee pitää jonkinmoisena.

        Eiku menestystä ajelulle.


      • Pete
        hese kirjoitti:

        Nih, en kehdannut sanoa, jotta sulakkeen löytäminen ei todellakaan onnistunut.....ainakaan manuaalin perusteella..

        Hyvin neuvottu tai oikeastaan näin niiden pitää palvellakin merkkihuollosa.

        Hyvin olet muuten selvinnyt.

        Mulla on myös -99 Vectra 1,8 mallinen eikä vielä teknisiä murheita ajettuna noin 68 tkm.

        Kolmas Vectra peräkkäin menossa.

        Kahdessa aiemmassa ollut vikana noin 90 tkm:ssa kummassakin, jotta jotkut anturitunnistimet moottorissa "pimahtavat" ei kai mikään suurempi haitta, mutta vaihdettava kuitenkin, kun polttaa koko ajan moottorin "kuntoisuusvaloa" kojetaulussa eikä tiedä ennen vaihtoa, jotta liekkö suurempikin vika.

        Ja sehän tässä Vectrassa on kun huoltoväli on melko pieni ja jakohihna vaihtoväli tuo 60 tkm.

        Vaihdoin tuossa 60 tkm:ssa merkkihuollossa niin hinta koko huollolle on näin tehden (hihna vaihtaen) noin 550,00 euroa, jota voinee pitää jonkinmoisena.

        Eiku menestystä ajelulle.

        Sama juttu -99 1.6 Astrassa, peruutusvalon kytkin meni n. 100tkm ajettuna. Ilmeisesti huonolaatuinen kytkinerä alihankkijalta...

        Täälläkin on Astra pelannut hienosti, tosin ajovaloautomatiikan rele on toinen hajonnut osa.


      • Pelastunut
        Done that kirjoitti:

        Yläkautta pääsee. Avaa konepelti, paikanna vaihdelaatikko (moottorin oikealla puolella edestä katsottuna), vaihdelaatikon etuseinässä on n. viiden sentin mittainen tappi, jonka päästä lähtee johto. Ko. tappi on peruutusvalokytkin. Irrota johtoliitin, joka on kiinni varmistuskynnellä alapuolelta. Sen jälkeen itse kytkin irtoaa pitkällä 19 mm hylsyllä. Uusi kytkin paikalleen ja siinä se. Paikka voi näyttää ahtaalta, mutta edessä on lähinnä letkuja ja johtoja, jotka myötäävät. Ihan normaalilla räikkävarrella työskentely onnistuu.

        Näin reilu 10 vuodenkin jälkeen pakko kiittää, loistavat ohjeet jotka pelastivat tuntitolkulla työaikaani.


      • still going strong?
        Pelastunut kirjoitti:

        Näin reilu 10 vuodenkin jälkeen pakko kiittää, loistavat ohjeet jotka pelastivat tuntitolkulla työaikaani.

        Ja vieläkin ajelet sillä -99 mallin Vectralla? hahahahahahahahahahahahahahaha.


    • Juupajokisata

      Kiitos hyvästä ohjeesta. Astra vm 1998.
      Still going strong

      • BMW328

        HAHHHAAHAAA!!! Aamun parhaat naurut :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      44
      3022
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2641
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2594
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      104
      2277
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      48
      2104
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      342
      1893
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1556
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1408
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1228
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      28
      1185
    Aihe