Hoitoalan ihmiset

Riivinrautojako?

Minulla on pitkä ura liikealalla ja palvelualalla, n. 20v. Sitten kouluttauduin lähihoitajaksi. Siitä alkoi ongelmat työpaikalla. Akat ovat ihan kauheita toisilleen. Jotkut sairaanhoitajat eivät vaivaudu edes tervehtimään lähihoitajaa. Vanhat perushoitajat ovat kaikkein pahimpia. Itse ovat käyneet joskus vuoden mittaisen koulutuksen ja nyt eivät arvosta kolmen vuoden koulutusen käynyttä lähihoitajaa ammatillisessa mielessä.

Mistä ihmeestä voi olla kyse? Hakeutuuko tälle alalle rikkinäisiä ihmisiä ja kusipäitä?

Koskaan ennen ei ole ollut ongelmia työpaikalla mutta nyt ei ole muuta kuin ongelmia. Tätäkö ne soveltuvuustestit tuottavat?

Ei ole ihme, että hoitajat eivät saa yhteiskunnassa etuja itselleen kun taistelevat toisiaan vastaan sen minkä kerkeevät. Ei mitään järkeä!

15

1533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja sit

      ne vielä suu suurena huutaa joka paikassa kuinka niillä on kiire. Tosiasiassa olin juuri vähän aikaa sitten sairaalassa ja huomasin että siellä oli hyvin hoitajilla aikaa nauraa räkättää kansliassa ja lukea horoskooppeja netistä. Liksaa kyllä ollaan vailla mutta ainoa jolla näkyi oikeasti olevan kiire oli se paikan siivooja joka yksin teki kaikki omat työnsä. Hänen se korotus tarttis saada.

      • ... todella vähissä

        Hyvin on vähissä tuollaset paikat, missä on aikaa kansliassa naureskella. Itse hoitajana voin sanoa, että toki meilläkin on kahvi ja ruoka tauot. Niitä vaan hyvin harvoin kerkiää pitämään, kun yleensä alimiehityksellä töitä tehdään. Toki me nauretaankin, jos aihetta on ja aikaa sellaseen : ))


    • muutosta

      Milloin on muuttunut lähihoitajan koulutus aikuiskoulutuksessa 3- vuotiseksi, vielä viime viikolla se oli 2-vuotinen?

      • koulutuksen pituus

        Koulutus on kolmivuotinen mutta siitä on kuten muistakin AMO-tutkinnoista variaatioita. MM työllisyysvaroin koulutuksissa se on kasivuotinen mutta siihen ei kuulu kuin kahden viikon kesälomat ja etäpäiviä ei ole. Sama opintoviikkomäärä kuitenkin. Tavallisella aikuislinjalla, sekä nuorisolinjalla koulutus on edelleen 3 vuotta.


      • Lähihoitaja myös..

        Aikuiskoulutuksena, valmistuin viime vuonna.


    • osaavia ovat

      Siinäkin vuodessa oppii, kun on koko ajan täyttä asiaa, eikä siivuja sieltä täältä, kuten lähihoitajan opinnot ovat.

      • Perushoitajat:(

        En voi ymmärtää kommenttiasi. Jos lähihoitajan suuntautuvana on sairaanhoito/huolenpito niin veikkaampa, että se suuntautuva vastaa pelkästään sitä vanhaa perushoitajan/apuhoitajan koulutusta.

        Sitten tiedoksi vielä, että on eroa onko valmistunut ennen vuotta 2002 vai sen jälkeen. Esim. eräs keskussairaala teki päätöksen, että ottaavat töihin lähihoitajia jotka ovat valmistuneet tuon jälkeen ja joilla on sh/hp tai eh suuntautuvana.


    • kantelemaan ylihoitajalle

      Kunnon puhutteluun nämä käytösoireiset kusipäät, kaikkia on tervehdittävä ja kunnioittaen kohdeltava. Tosin, hyi sinua, ylihoitaja ottaa selville sun kirjoitukses täällä ja sinä haukut ammattilaisia KUSIPÄIKSI!

      Terveydenhuoltoalalla on juuri tuo kantelun merkitys suuri. Vähimmästäkin vääränlaisesta ilmeestä mennään itku silmässä kantelemaan, se on sitä ja se on tätä. Oikein mamman tyttöjä nämä hoitsut. Tautiin kuuluu myös se, että jos on joku vastenmielinen osastolla töissä, joku vastenmielisyys persoonatasolla, niin tältähän viedään työtkin käsistä ja sitten aletaan väittämään ettei se edes mitään tee ja se on sitä ja se on tätä. Itse tuollaisessa ympäristössä ja toimintatavoissa hoitajat aiheuttavat niitä työyhteisöongelmia. On siellä on KUSIPÄITÄ, tosin heitä ei sillä tavalla saa tituleerata, koska he ovat terveydenhuollon väkeä, he kun eivät ole ihmisiä vaan puolijumalia ja erehtymättömiä, ja yksi asia - jos he topeksivät jollain tavalla asiakkaansa kanssa, he antavat itselleen anteeksi,töpeksityt asiat eivät jää vaivaamaan mieltä, olen vain hoitaja, en syytä itseäni!

    • sairaanhoitaja minäkin

      kannattaa vaihtaa työpaikkaa,nyt on mistä valita

      yleensä sinne missä ilmapiiri on huono kerääntyy yleensä sairaimmat yksilöt ja hyvä ilmapiiri houkuttelee puolestaan terveempiä

      melko rikkinäisiä ovat monet ja kusipäitäkin mukaan mahtuu ja sitt kun niitä ei osaa kukaan johtaa kunnolla ni soppa on valmis

      totta on sekin,että niin kauan kun hoitajat taistelee toisiaan vastaan mitään parannusta ei ole tulossa ei oloihin eikä tuloihin -

      omalla nykysellä työpaikallani ei sentään ole noin hirmusta,mutta olenkin sosiaalipuolella - pientä naljailua ammattiliittojen välillä, ei sen kummempaa

      • kommentti sh:lle

        Oma ongelmani oli se, että tulin uutena kaupunkiin ja minut työnnettiin sinne töihin missä on kovin pula. Halusin akuutille puolelle ja pääsin kaupungin "akuutille". Siellä ei ollut mitään muuta akuuttia kuin hoitajien väliset känät.
        Tässä ongelmapaikassa on nyt iso ongelma. He eivät saa enää sijaisia. Ei se ihme kun heitä kohdellaan kuin saastaa.Mulle tehtiin sellaistakin, että laitettiin toiseen tiimiin ja jäin ilman paria uusien potilaiden kanssa. Mulle ei kerrottu mitkää huoneet oli käyty jo läpi ja sitten naureksivat kun yritin pysyä kelkassa mukana.

        Mä läksin sieltä pois ja myöhemmin läksi moni muukin. Ihme vaan, että siellä jatkuu sama meno edelleen. Eivät vaan taida ymmärtää miksi heillä on akuutti sijaispula.

        Mä opin nyt läksyni ja mietin tarkkaan mihin menen seuraavaksi. Harmi vaan kun asunto sanelee sen, että en voi lähteä sosiaalipuolelle kun olen terken asunnossa.

        Hyvissä paikoissa ei vaan tunnu olevan vakipaikkoja auki. Mulla on nyt vakipaikka, enkä taida uskaltaa lähteä keikkalaiseksi...


      • heittäydyin
        kommentti sh:lle kirjoitti:

        Oma ongelmani oli se, että tulin uutena kaupunkiin ja minut työnnettiin sinne töihin missä on kovin pula. Halusin akuutille puolelle ja pääsin kaupungin "akuutille". Siellä ei ollut mitään muuta akuuttia kuin hoitajien väliset känät.
        Tässä ongelmapaikassa on nyt iso ongelma. He eivät saa enää sijaisia. Ei se ihme kun heitä kohdellaan kuin saastaa.Mulle tehtiin sellaistakin, että laitettiin toiseen tiimiin ja jäin ilman paria uusien potilaiden kanssa. Mulle ei kerrottu mitkää huoneet oli käyty jo läpi ja sitten naureksivat kun yritin pysyä kelkassa mukana.

        Mä läksin sieltä pois ja myöhemmin läksi moni muukin. Ihme vaan, että siellä jatkuu sama meno edelleen. Eivät vaan taida ymmärtää miksi heillä on akuutti sijaispula.

        Mä opin nyt läksyni ja mietin tarkkaan mihin menen seuraavaksi. Harmi vaan kun asunto sanelee sen, että en voi lähteä sosiaalipuolelle kun olen terken asunnossa.

        Hyvissä paikoissa ei vaan tunnu olevan vakipaikkoja auki. Mulla on nyt vakipaikka, enkä taida uskaltaa lähteä keikkalaiseksi...

        Mulle riitti jatkuvasti toisiaan nälvivät työntekijät,huono johto,ihan sama millaisia ihmisiä töissä-ajatus.Aikani jaksoin ottaa asioita puheeksi,mutta leimauduin hankalaksi tyypiksi.Hyppäsin pois työpaikasta,nyt olen keikkalainen ja jos eteen tulee oikeasti hyvä työpaikka,voin vaikka jäädä pitemmäksikin aikaa.Töitä on taatusti tarjolla.


      • keikkalaisena sitten
        heittäydyin kirjoitti:

        Mulle riitti jatkuvasti toisiaan nälvivät työntekijät,huono johto,ihan sama millaisia ihmisiä töissä-ajatus.Aikani jaksoin ottaa asioita puheeksi,mutta leimauduin hankalaksi tyypiksi.Hyppäsin pois työpaikasta,nyt olen keikkalainen ja jos eteen tulee oikeasti hyvä työpaikka,voin vaikka jäädä pitemmäksikin aikaa.Töitä on taatusti tarjolla.

        useinkin niin, että jatkokeikkoja ei tule, sinut kun on keikkalaisenakin leimattu hankalaksi tyypiksi - auot päätäsi väärässä paikassa väärällä ilmeellä ja kenties äänensävyllä? Tätäkin todistettavasti tapahtuu, perusteena sille, ettei jatkossa pääse enää edes keikalle kun "se sano" niin ja näin.........


      • hetinyt
        keikkalaisena sitten kirjoitti:

        useinkin niin, että jatkokeikkoja ei tule, sinut kun on keikkalaisenakin leimattu hankalaksi tyypiksi - auot päätäsi väärässä paikassa väärällä ilmeellä ja kenties äänensävyllä? Tätäkin todistettavasti tapahtuu, perusteena sille, ettei jatkossa pääse enää edes keikalle kun "se sano" niin ja näin.........

        Sait ilmeisesti kuvan minusta inhottavana ihmisenä yleisesti..No,en sitä kuitenkaan ole.En ilkeile potilaille enkä työkavereille.Tarkoitin,että puhuin esimiehelle epäkohdista,joista kyllä monet muutkin olivat samaa mieltä,mutta eivät uskalla suutansa avata.Ja tapani puhua asioista on rauhalinen ja asiallinen.
        Toistaseksi keikkailen kahdessa paikassa,töitä on juuri niin paljon kuin haluan tehdä.
        Tämmöset selittelyt aina typeriä,mutta tekipä vaan mieli oikaista selvästi väärää kuvaa minusta.


    • yleensä kyllä luulevat

      olevansa jotain muuta kuin ovat.
      Tuli tässä yks entisen työpaikan tyyppi ikään kuin vastaan, taisi saada suunnattoman pelko- ja ahdistusreaktion, käänsi päänsä pois ja oli kumman näköinen!

    • Anonyymi

      Ikivanha ketju, mutta niin asiaa. Riidanhaluisia ihmisiä hoitoala täynnä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe