karpalon hinnasta

cranberry

Mikä mahtais olla karpaloiden hinta tänä vuonna? Olen kuullut, että joku "jälleenmyyjä" maksaisi 5€/kg. Ihan ok hinta, mutta mahtaako torilla saada 5€ litralta...olishan se kiva saada vähän enemmän, kun työtäkin on niiden poimimisessa.

52

29895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nihilistit

      maksavat karpalosta n.2€/kg. Voi olla aika hiljaista, että saavat karpaloa ostettua. Onko ihme ettei suomalainen poimi myyntiin, kun puolukasta saa 1€/kg ja karpalosta 2€/kg?

      • edelliseen

        2,8€/kg puhdistetusta Oulussa. Mielestäni erittäin vähän työmäärään nähden.


      • tajua...
        edelliseen kirjoitti:

        2,8€/kg puhdistetusta Oulussa. Mielestäni erittäin vähän työmäärään nähden.

        ...tuota hintaa!!! Sitten tuolla toreilla tosiaan myydään vähintään 5 e/litra! Parhaimmillaan poimijan ja myyjän välissä hinta kertaantuu 5:llä!!!

        En itse mistään hinnasta myisi omia karpaloitani, on sen verran vaivalloista niiden poimiminen. Eilisen päivän saldo oli vajaa ämpärillinen, etelärannikon ihmiselle hyvä tulos...paljon kyllä sais maksaa että ne myisin :)


      • jkalsjel
        tajua... kirjoitti:

        ...tuota hintaa!!! Sitten tuolla toreilla tosiaan myydään vähintään 5 e/litra! Parhaimmillaan poimijan ja myyjän välissä hinta kertaantuu 5:llä!!!

        En itse mistään hinnasta myisi omia karpaloitani, on sen verran vaivalloista niiden poimiminen. Eilisen päivän saldo oli vajaa ämpärillinen, etelärannikon ihmiselle hyvä tulos...paljon kyllä sais maksaa että ne myisin :)

        Tänä vuonna karpaloa tuli vähän. Sain vain vähän yli 20 litraa. Aiempina vuosina sentään olen saanut noin 50 litraa vuodessa. Joten luulisi karpalon hinnankin olevan korkeampi tänä vuonna.


      • marjasuu
        jkalsjel kirjoitti:

        Tänä vuonna karpaloa tuli vähän. Sain vain vähän yli 20 litraa. Aiempina vuosina sentään olen saanut noin 50 litraa vuodessa. Joten luulisi karpalon hinnankin olevan korkeampi tänä vuonna.

        karpalot vielä kypsiä ole ainakaan täällä Oulun suunnalla


      • tämä on vanha
        marjasuu kirjoitti:

        karpalot vielä kypsiä ole ainakaan täällä Oulun suunnalla

        keskustelu


      • WaakkuWanha

        Virolaiset keräävät karpalot jo raakoina kosmetiikkateollisuuteen.
        Paikallisille jää kyllä marjaa kypsänäkin, mutta lähes raivostuttaa tuo jokamiehenoikeuksien
        antaminen ulkomaalaisille, jotka hakevat marjoja pakettiautoittain muuhun kuin omaan käyttöön.
        Laskin 60 raakiletta/m2/Tuohilampi/Otalampi/Vihti/Elokuu09.
        Virolaisten kaikottua noin 2 marjaa/m2.


      • Anonyymi

        Kyllä on nuuka hinnat. Pitäisi olla vähintään 4€. Kg. Jotta viitsi myydä noille. Onneksi omia ostajia tarpeeksi


      • Anonyymi
        jkalsjel kirjoitti:

        Tänä vuonna karpaloa tuli vähän. Sain vain vähän yli 20 litraa. Aiempina vuosina sentään olen saanut noin 50 litraa vuodessa. Joten luulisi karpalon hinnankin olevan korkeampi tänä vuonna.

        Itse myyn puskaradion kautta ja hyvin on ihmiset seuranneet myynnissä olevia ämpäreitä. Olen saanut 5 € litra eli 10 litraa 50 €. Pienet erät myyn 6 € litra koska meneehän siinä aina mittatappioita kun reilun mitan aina laitan.


      • Anonyymi
        tajua... kirjoitti:

        ...tuota hintaa!!! Sitten tuolla toreilla tosiaan myydään vähintään 5 e/litra! Parhaimmillaan poimijan ja myyjän välissä hinta kertaantuu 5:llä!!!

        En itse mistään hinnasta myisi omia karpaloitani, on sen verran vaivalloista niiden poimiminen. Eilisen päivän saldo oli vajaa ämpärillinen, etelärannikon ihmiselle hyvä tulos...paljon kyllä sais maksaa että ne myisin :)

        Kyllä 5 € litralta vähintään täytyy saada.


    • myymään...

      Puolukkaahan poimii erittäin nopeasti...

      Karpalot ovat sen verran vaikeita poimittaviksi, ettei niitä ihan halvalla jaksaisi poimia.

      Torilla voi saada enemmän, mutta pitäisi yleensä itse myydä.

      • marjakärpäsenpurema

        Karpalo on työläs marja poimia ja kylmäkin vaivaa, kun seisot koko ajan suolla vedessä.
        Ehdottaisin, että sopiva hinta, joka maksettaisiin karpalosta olisi 7 euroa litra.


      • salomaansaarni*
        marjakärpäsenpurema kirjoitti:

        Karpalo on työläs marja poimia ja kylmäkin vaivaa, kun seisot koko ajan suolla vedessä.
        Ehdottaisin, että sopiva hinta, joka maksettaisiin karpalosta olisi 7 euroa litra.

        En kyllä poimi karpaloa myyntiin, on siinä senverran työtä. Olen päättänyt pitää kaiken itse, vaikka saisin sata litraa.


    • narikka

      Minä olen kuullut että 3e kg olisi maa-aidassa minusta aika halvalla menee!!

      • ex-marjastaja

        On se järjetöntä touhua että suomessa ei innosteta omia kansalaisia edes marjanpoimintaan, maksetaan pilkkahintaan, eli käytännössä työttömille ja köyhille vaan alemmuuden tunnetta tuo jos jotai yrittää. Tänne tulee jokavuosi paljon ulkomaisia kerääjiä rahaa tienaamaan, ei siinä mitään mutta miksi ei suomen omaa väkeä kannusteta reilulla korvauksella poimimaan, sehän ois kaikille hyvää, siis maksettas työttömille kunnon korvaus, voisiko olla parempaa ja kannattavampaa tukityöllistämistä. ei voi sanoa muuta kuin että suomessa on puusilmäsiä paska päättäjiä, ei köyhille oikeasti mitään haluta.


      • CH
        ex-marjastaja kirjoitti:

        On se järjetöntä touhua että suomessa ei innosteta omia kansalaisia edes marjanpoimintaan, maksetaan pilkkahintaan, eli käytännössä työttömille ja köyhille vaan alemmuuden tunnetta tuo jos jotai yrittää. Tänne tulee jokavuosi paljon ulkomaisia kerääjiä rahaa tienaamaan, ei siinä mitään mutta miksi ei suomen omaa väkeä kannusteta reilulla korvauksella poimimaan, sehän ois kaikille hyvää, siis maksettas työttömille kunnon korvaus, voisiko olla parempaa ja kannattavampaa tukityöllistämistä. ei voi sanoa muuta kuin että suomessa on puusilmäsiä paska päättäjiä, ei köyhille oikeasti mitään haluta.

        Olen täysin samaa mieltä, mutta en ole antanut periksi. Poimin eteläsuomessa joka vuosi satoja litroja metsämarjoja myyntiin. Ei kovin hyvä palkka niin kovasta työstä.


    • Karpalo kurki

      Eikö karpaloa ja muitakin marjoja kannattaisi myydä toisaalle, kuin näille suurille marjan ostajille, jotka tänä syksynä maksoi pomijalle vaan 1 euron/kilo, vähän myöhemmin "jopa" 1,20....1,30 euroa/kilo.
      Kiloon menee reilu 2 litraa puolukkaa ja 10 litran ämpäristä sai 5-6,5 euroa.
      Jos tuohon hintaan myy, niin silloin marjoja pitää olla todella paljon, että ämpärillisen saa kerättyä vähintään 15 minuutissa.
      Siis karpalosta 2 euroa/kilo. Se on naurettava pilkkahinta, johon ei kannata marjojaan myydä.
      5 euroa/ kilo on myös alhainen hinta karpalosta.
      Karpalon näppiminen on senverran hidasta puuhaa, ettei kiloa kovin nopeasti kerätä.
      Karpaloa voi kerätä vasta myöhään syksyllä, eikä kylmä sää yhtään nopeuta ja helpota keräämistä.
      Mikä olisi nopein tapa kerätä karpaloa?
      Täytyy varmaan testata marjanpoimijaa myös karpaloiden keräämiseen.
      Kyllä karpalosta pitäisi maksaa 10 euroa kilo, niin aletaan olemaan lähempänä reali hintoja.
      Karpalo on terveysarvoiltaan arvokas marja ja ei sitä yleensä syödä desikaupalla kerralla.

      Eikö netin kautta kannattaisi ilmoittaa että puolukkaa myynnissä. Kyllä kai sitä kautta löytyy ostajia.
      Mahdollisia marjanostajia voisivat olla ne, jotka käyvät töissä ja joilla ei ole vapaa aikaa marjastukseen.
      Kyllä he enemmän maksavat valmiiksi kerätyistä marjoista, vaikka eivät suuria määriä ostakaan.
      Samoin vanhat yksinäiset ihmiset, jotka eivät enää kykene marjametsään, mutta netin kautta heitä on vaikeampi tavoittaa, koska eivät varmaan omista tietokonetta tai osaa sitä käyttää.
      On myös niitä nuoria ihmisiä, jotka eivät marjametsään mene eksymisen pelossa tai jonkin muun syyn takia vaikka karhujen.

      Onkos kukaan kokeillut kaupata muualla ja millä menestyksellä.

      • myytiin

        Kaupattiin muutama kymmenen kiloa ihan puskaradion kautta ja 4 euroa sai sanoa hinnaksi perattuna ja pakastusrasioihin laitettuna ilman että ostajat edes silmää räpäytti. Pari sataa kiloa meni sitten paikalliselle leipurille 4 euron kilohintaan

        Nuo pienet toimijat leipurit, jalostajat yms on ihan hyviä asiakkaita. Ihan kuluttajakaupassa joutuu tietty tekemään enemmän markkinointia ja määrät pieniä/asiakas mutta korvauskin on sen mukainen kunhan ei sitten vie paskaa peratun nimellä

        Meilläpäin puolukkaa hankalampi myydä kun asun pienellä paikkakunnalla ja puolukkametsät melkein jokaisella kävelymatkan päässä, isommassa kaupungissa varmaan myynti-ilmoittelu kaupan seinässä varmaan tehokkaampaa?


      • Seikku62

        Olemme myyneet karpaloa monta vuotta yksityisille ja olemme pitäneet hintana muutaman vuoden 5 €/litra. Kukaan ei ole valittanut hinnasta. Keräämme vuosittain 100-200 litraa. Vuosi 2009 oli huono vuosi. Tänä vuonna marjat ei keräämällä lopu... Ja ei kun luonnon helmaan keruulle....


      • Kiva kerätä
        Seikku62 kirjoitti:

        Olemme myyneet karpaloa monta vuotta yksityisille ja olemme pitäneet hintana muutaman vuoden 5 €/litra. Kukaan ei ole valittanut hinnasta. Keräämme vuosittain 100-200 litraa. Vuosi 2009 oli huono vuosi. Tänä vuonna marjat ei keräämällä lopu... Ja ei kun luonnon helmaan keruulle....

        Joo. Paljonpa poimitte. Missäpäin suomea? Ja kuinka paljon aikaa kuluu litran tai kymmenen keräämiseen?
        Itse asun täällä lounais-suomessa ja jonkun verran marjaa on soilla. Itse en kaikkea tarvitse ja siksi voisin myydä osan, mut tuo hinta...ei tunnu torihintoja mistään löytyvän.


      • ja ostajat
        Kiva kerätä kirjoitti:

        Joo. Paljonpa poimitte. Missäpäin suomea? Ja kuinka paljon aikaa kuluu litran tai kymmenen keräämiseen?
        Itse asun täällä lounais-suomessa ja jonkun verran marjaa on soilla. Itse en kaikkea tarvitse ja siksi voisin myydä osan, mut tuo hinta...ei tunnu torihintoja mistään löytyvän.

        tuppaa tosiaan olemaan hiukan salapoliisityötä. Yks ilmoitus paikallislehdes ei oikein oo mielestäni tätä päivää verrattuna tähän http://www.netikka.net/bandedosa/index.html

        Ilmeisesti se on niin ajateltu että kun poimija tulee oven viereen sankoinensa niin ei se siitä enää pois lähde vaikka kuuliskin hinnan olevan huonompi kuin muutaman kilometrin päässä maksettava? Toki marjastajatkin vois hiukan nähdä vaivaa työnsä markkinoinnissa, itte kyselen useammalta jo ennen nyppimistä että tiedän kelle vien


      • Puolukka10
        ja ostajat kirjoitti:

        tuppaa tosiaan olemaan hiukan salapoliisityötä. Yks ilmoitus paikallislehdes ei oikein oo mielestäni tätä päivää verrattuna tähän http://www.netikka.net/bandedosa/index.html

        Ilmeisesti se on niin ajateltu että kun poimija tulee oven viereen sankoinensa niin ei se siitä enää pois lähde vaikka kuuliskin hinnan olevan huonompi kuin muutaman kilometrin päässä maksettava? Toki marjastajatkin vois hiukan nähdä vaivaa työnsä markkinoinnissa, itte kyselen useammalta jo ennen nyppimistä että tiedän kelle vien

        Minä olen myynyt puolukkaa ihan tutuille ja työkavereille (työpaikan intranetin kautta).
        Toistakymmentä ämpäriä puhdistettua marjaa on mennyt.


      • marjuri.
        Puolukka10 kirjoitti:

        Minä olen myynyt puolukkaa ihan tutuille ja työkavereille (työpaikan intranetin kautta).
        Toistakymmentä ämpäriä puhdistettua marjaa on mennyt.

        eivät osta täällä Rovaniemellä karpaloita yksityiseltä koska saavat itärajan takaa todella halvalla ja eräs sanoi että saavat halvalla myös viljeltyä karpaloa oliko se nyt kanadasta. Sitten kyllä mainostetaan että paikkakunnan tuotteita käytetään aina kun saadaan. Eipä silti että myisin, viinihapolla mehua on tehtynä jo parikymmentä litraa ja pakkasessa muutamia kiloja oottamassa käyttöä. Kokeilin poimurilla heinäjängältä ja hyvin onnistui kun tekniikan oppi, nopeasti täyttyi ämpäri vaikkakin roskia tuli enemmän. On tuo poiminta kuitenki hidasta hyvälläkin paikalla mutta niin mukavaa.


      • Hulluna marjaan

        laita ilmoituksia kauppojen ilmoitustauluille, lehtiin, jne.
        Itse möin puolukkaa 20€/10 l ja mustikkaa 30€/10l. Pidän noitakin aika huonoina hintoina, koska kumpaakaan ei oikein ollut...Karpaloakaan ei jokaisella suolla ole nyt, ei niilläkään, missä ennen on ollut paljon. Osin aika pientäkin...


      • Hulluna marjaan
        Seikku62 kirjoitti:

        Olemme myyneet karpaloa monta vuotta yksityisille ja olemme pitäneet hintana muutaman vuoden 5 €/litra. Kukaan ei ole valittanut hinnasta. Keräämme vuosittain 100-200 litraa. Vuosi 2009 oli huono vuosi. Tänä vuonna marjat ei keräämällä lopu... Ja ei kun luonnon helmaan keruulle....

        pohjoisestako?Kun noin paljon marjaa löytyy? Kuinka nopeaa litran poimitte?


      • Seikku62
        Hulluna marjaan kirjoitti:

        pohjoisestako?Kun noin paljon marjaa löytyy? Kuinka nopeaa litran poimitte?

        Karpalot kerätty E-P:lta. Noin puoli tuntia/l. Riippuu marjojen koosta, pieniä ei kannata kerätä. Että näin.


      • Anonyymi
        Seikku62 kirjoitti:

        Karpalot kerätty E-P:lta. Noin puoli tuntia/l. Riippuu marjojen koosta, pieniä ei kannata kerätä. Että näin.

        Hei. Karpaloa kerätty tänä syksynä nyt 126 litraa. Tänään 12 litraa 3,5 tunnissa. Karpaloa on paikoitellen niin hyvin että vois sokeakin poimia. Isot märässä mutta kahluuhousut ja polviin katkotut villasukat. Tee ihmeessä dansukkerohjeen mukaan hyytelöä ja myyntikn. Itse teen kaikki liike ym. Lahjoiksi. Viime vuonna 650 purkkia a,220mml ,tänä vuonna tulee . 1000 jos ei lunta tule vielä hetkeen. Renko


    • Сranberry (Estonia)

      Hi all, unfortunately I do not know the Finnish language.
      I'm from Estonia, I have 220 ​​liters of fresh cranberries gathered in the Estonian bog. May suggest, in Helsinki, buy some cranberry and its price?

    • Сranberry thai

      olen thai vaimo 5€ ei riitä kilohinnaksi karpalolla puhtaana poimittuna

    • marjastaja lapista

      myyn yksityisille 10€ / litra ja hyvin menee kaupaksi!

    • Vieläköhän

      tänä vuonna saisi keskustelun karpalon hinnasta! Ostan työttömältä jota haluan auttaa. Ei siis polkuhintaa mutta kuitenkin päivän hintaan haluasisin ostaa. Kunpa me suomalaiset saisimme intoa poimia omia marjojamme! Toivon myös, että lapset oppivat marjastamisen vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan.

    • Marjoja

      Moikka,

      Mistä kannattaisi kysellä hieman isompia eriä puolukkaa / karpaloa? 30 litraa kumpaakin.

      Torilla toki myydään, mutta mistä he ostavat?

      T.H

      • Hei T.H oletko jo saanut karpalosi? voisin kerätä sinulle sen 30 litraa jos tarvitset vielä. terveisin iloinenmarjastaja


      • Anonyymi

        minulta löytyy puolukkaa survottuna 140 kg puh 050 3922317


    • Poimin ystäväni kanssa uudellamaalla karpaloa myyntiin 7€ litra, puhdistettuna, pakattuna 3 litran karkkirasiaan, saa myös pienemmän tai isomman määrän, kotiinkuljetettuna. ota yhteyttä puhelimella 040 5741037 Anne

    • Suomyyrä

      Jos ensimmäinen viesti on kysymys, jossa marjanpoimija kyselee karpalon hintaa myydäkseen esimerkiksi työkavereille tai muille tutuille, niin miksi ihmeessä pitää vastailla ja jaaritella kaikkea muuta, että "en myisi itte keräämiäni, on se sen verran hidasta". Sulta ei kysytty. Kysyttiin vinkkejä karpalon myyntihinnaksi. Minäkin tahtoisin tietää karpalolle myyntihinnan nyt vuonna 2013, myisin töissä muutaman litran. Onko 7 euroa litralta liian vähän? Tai onko 10 euroa litralta sopiva? En kaipaile kilohintaa. Kukin tietysti hinnoittelee sen mukaan, mikä on marjatilanne, mutta kysyisin kesivertohintaa. Millä hinnalla myytte?

    • karpalonpoimija

      Itse myyn 5e litra. Torimyyjät maksavat poimijalle täällä 4.50, itse myyn yksityiselle vitosella. Ihan ok.

    • raakoja saanut

      Ostin yksityiseltä 5euroa litralta. Suurin osa oli raakoja :( En kehdannut sanoa, että en huoli sitä ämpärillistä vaan odotan, kun ovat kypsiä. Harmittaa, kun poimivat raakoina, onko se rahanhimo sitten niin suuri, kysyn vaan. Ensi vuonna en tältä henkilöltä enää osta.

      • Anonyymi

        Miten kypsennit ?


    • Suphaphron

      Moi!
      Jos ei halua maksaa voi itse mennä suolle rämpimään selkänsä kipeäksi.

      • karpalot kypsinä

        Tottahan toki marjoista halutaan maksaa, kysymys onkin siitä, että ei niitä poimita RAAKANA. Kun tilauksen tekee, niin silloinhan ostopäätös on tehty, mutta joku häpy pitää olla poimijalla, että malttaa odottaa marjojen kypsymista, varsinkin nyt kun karpalot ovat ajankohtaisia.


    • kar.1

      10e kilo. Olen poiminut 18 litraa. Muistakaa et 2 litraa painaa 1kg.Ja karpaloa on paljon kun löytää hyvän apajan. on pitänyt valikoimalla poimia, kun osa puoli raakoja.

      • hghyuyh

        Torilla 8 € litra Tampereella. Suolla ei ole täällä.


    • kunnonhinta

      10€/l möin yksityisille. Ei sekään paljon poiminnan raskauteen verraten. Ne raa´at karpalot voi pakastaa omiin rasioihin. Pakasteessa kypsyvät. Syksyllä poimitut nyt täysin kypsiä.

    • Anonyymi

      Tänään keräsin karpalo,300 metriä autoon oli vaikea kavellä, olen ihan varma, että 5€ litrasta liian halpa, olen hirveä väsynyt, kun sain vain 3,5 kg
      Minusta 10€ litrasta hyvä hinta,
      ei tarvi unohda, että karpalo hyvin tervellinen marja

    • Anonyymi

      Hyytelökarpalot on parempi poimia RAAKANA, kypsä Marja hyytelöityy huonommin. Eli raakasti vaan. Renko

    • Anonyymi

      Paljon maksaa karpalo talvella kilo onko kukaan myynyt?

    • Anonyymi

      Ei tarvii talvella myydä ale hintaan ainakin 5-6 euroo litra

    • Anonyymi

      Hesassa torilla 12 € litra.

    • Anonyymi

      Hei! Ei tarvitse poimijaa halveksia. Alta 10€ ei tarvi kelleen poimia. Myy tuttujen kautta. Suolle meno ja siellä työskentely on työstä käypä homma omine vaaroineen. Olen vuosien saatossa omat marjani poiminut, se riittää. "poimija"

    • Anonyymi

      Tallinnassa eilen 6,50€/kg, eli noin 3€/litra

    • Anonyymi

      Minä myin 40€ / sankko (10 litraa). Onhan se hidasta ja raskasta kerätä mutta minkäs teet kun marja ei sen arvokkaampaa oo. Supermarjahan se pitäisi toisaalta olla mutta hinta ei kuvasta tuota asemaa. Amerikassa viljelmiltä nostetaan tuhat tonnia tunnissa ja silti myydään kalliimmalla(?=!?!?!?!??).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe