Mitä isoja kaloja akvaarioon?

Paljon vaativa

Olen perustamassa akvaariota. Päädyin ostamaan noin 110 litraisen akvaarion. Minulla on ollut aiemmin jo akvaario (63l), joten jonkinlaista perus-kokemusta akvaarioista on.

Tyttöystäväni sanoin, akvaarioon saisi tulla isoja, söpöjä, pallomaisia, laiskoja sekä rauhallisia kaloja. Isojen kalojen koko saisi olla esim. 10 cm, mutta myös pienempiä kaloja sinne on tulossa isompien lisäksi. Ja ei välttämättä ihan yleisiä peruslajeja, vaan "harvinaisempia"/ei kaikista tavallisimpia lajeja.

Onko jollakin antaa jotain lajiehdotuksia? Jos edes on olemassa kalalajeja, jotka läpäisisivät tyttöystäväni kriteerit.

Kalat saisi olla suht helppohoitoisia ja hyvin toistensa kanssa toimeentulevia.

2

787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

Kymmensettiset kalat tarvitsevat jo aikas paljon tilavuutta ja suodatus tehoa.

Olisiko hakusessa kalaparvi, pariskunta vai haaremiksi kutsuttu koiraan ja muutaman naaraan porukka?

Noi söpöilyt ja pallomaiset saat toteuttaa vaikka pehmolelujen merkeissä, kalamaailma on lemmikkijuttu ei paijaus harrastus ;)

Ajattelitko käyttää vanhaa akvaasi perustana uuden kypsytykselle vai kypsytätkö akvasi alusta alkaen omillaan?

Googlailes, toitain lajeja voi tosin olla aikas vaikeata saada joka akvaliikkeestä mutta tässä listaa 200litraiseen akvaarioosi ;)
      - loistoseeprakala Devario devario
      - siniseeprakala D. malabaricus
      - tulipyrstö Epalzeohyncos bicolor (tosi vaativa ja agressiivinen mutta näyttävä laji
      - samoin tulievä E. frenatum
      - leväbarbi Crossocheilus siamensis
      - loistobarbi Puntius conchonius
      - Puntius everetti
      - Juovabarbi P. johorensis
      - ristibarbi P. lateristiga
      - hehkubarbi P. melanampyx
      - tiikeribarbi P tetrazona
      - nuoliaislajit pohjakaloiksi Botia ... vaatii ehdottomasti kierteis populaation pohjakotiloiksi tai muuta kotilo viljelmää
      - myös muut nuoliais lajit ovat vaihtoehtoja; Sinibotia, Syncrossus, Yasuhikotakia
      - kongontetra Phenacogrammus interruptus
      - tähtitapparakala Thoracocharax stellatus
      - kiekkotetra Brachychalcinus orbicularis
      - levytetra Metynnis hypsauchen 500l akvaan
      - Sateenkaarikalat; G. incisus, M. boesemani, M. herbertaxelrodi, M. lacustris 300l akvaan
      - lehtikala ...350l akvaan väh. 50cm korkea
      - kiekkokala 500l akvaan
      - suuret rihmakalat 250l akvaan
      - pallokalat; C. asellus, T. biocellatus, T. nigroviridis

Tästä vaan valitsemaan... katsellaan sitten lajeja tarkemmin ja suunnitellaan mikä olisi akvaanne sopivat laji/t mutta se on varmaa että akvaario tulee olla miel. 300 litrainen... ;)
      Googlaa lajeja kuvina!

• -Rihma-

Millasethan nuo vesiarvot on??
      110-litraiseen ei kovin montaa isoa kalaa saati isoa kalaa olleskaan sovi, mutta voihan sinne silti näyttävän kalaston valita ja kehitellä.

Joku pieneksijäävä kirjoahvenpariskunta, kuten;
      Loistokääpiöahven-, keltakääpiöahven-, töyhtökääpiäahven-, rubiinikääpiöahven-, ruutuakara- tai ruostekirjoahven-, perhoskirjoahven-, lippukirjoahvenpariskunta..
      Tämän pariskunnan lisäksi sopii jotakin vesiarvoihin ja lämpötilaan sopivaa parvikalaa kymmenen-parikymmentä kappaletta, riippuen parvikalan koosta. Ja pohjakalaksi partis ja ahvenlajin kiltteydestä riippuen joku monninen tai piikkisilmäparvi.

Tai pullukoita pallukoita platyja?
      Ainakin väriä ja vauhtia löytyy!

Entäs kääpiö- tai hunajarihmakaloja haaremi?
      Seuraksi kiilakylkiä(ruso- tai hohto) tai kardinaalitetroja, pohjalle iso parvi piikkisilmiä hienolle hiekalle ja sukarapuja tai partamonni imuttelemaan levää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      70
      3272
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      25
      3003
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2892
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2688
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2578
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2550
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2331
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2211
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2098
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2092
    Aihe