Mitä tehdä?

dilemma...

Olen seurannut tämän palstan keskusteluja yleiseen kasvatustieteeseen liittyen, ja on käynyt selväksi se että kyseistä tutkintoa ei arvosteta kovinkaan paljon koska se ei valmista mihinkän ammattiin, koulutusta vastaavaa työtä on vaikea saada ja muuta vastaavaa. Ongelmana kuitenkin on se, että yleinen kasvatustiede sattuu olemaan yksi niistä todella harvoista aloista johon voisin kuvitella hakevani. Toinen on sosiaalityö, mutta sekin on aika epävarma.
Opettajaksi en haluaisi, mutta kasvatustieteet yleisemmin kiinnostaa.
Nyt kaipaisin neuvoja teiltä kokeneemmilta ja viisaammilta, kannattaako hakea opiskelemaan jotain sellaista minkä arvostus ja työtilanne on niin huono kun täällä annetaan ymmärtää, vai pitäisikö suosiolla vain haudata koko ajatus ja yrittää keksiä jotain muuta? Olen ihan hukassa.

4

597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelijatar

Kyllä kannattaa. Jos luet esimerkiksi kasvatustiedettä pääaineena ja luet laudaturiin asti myös sosiaalityötä sivuaineena, koulukuraattorin tai vastaavan hommat ovat hyvä vaihtoehto.

Oikeastaan yleinen kasvatustiede on siitä erittäin hyvä, että koska se ei purista sinua tiettyyn ammattiin, vaihtoehtoja urapolulle on todella paljon. Kasvatustieteen maisterina voit hakea mitä erilaisempia töitä, ja sivuaineena sosiaalityö ei ole lainkaan huono vaihtoehto.

• dilemma..

Kiitos kannustuksesta! Olin jo melkein heittänyt menemään koko ajatuksen kasvatustieteistä kun tosiaan luin keskusteluja mitä tällä palstalla on käyty. Kuulisin mielellään lisää mielipiteitä ja näkemyksiä aiheesta jos jollain on sanottavaa.

• Repo1234

Moi,

itse en oikein ymmärrä mitä tarkoitat yleisen kasvatustieteen koulutuksen heikolla arvostuksella (en tosin ole seurannut palstaa että mitä täällä on keskusteltu). Itse olen valmistunut yleisestä kasvatustieteestä, ja ainakin itsellä ei ole ikinä ollut ongelmia esimerkiksi työn saannin kanssa, eikä kyllä tietääkseni muillakaan kurssikavereillani. Ja jos nyt puhutaan ihan työttymyysluvuista, niin hurjan pientähän tuo yleisen kasvatustieteen maistereiden työttymyys on. Ja en ole varma että kannattaako varman päälle pelaaminen - lue mitä kiinnostaa, valitse sopivat sivuaineet jne. niin kyllä varmasti myös itseäsi kiinnostavia töitä löytyy.

• Jacl

Itse ainakin näin muutama vuosi takaperin sellaiset tilastot, että säikähdin. Lähdettä en muista, mutta niissä osoitettiin, että yleisestä kasvatustieteestä/aikuiskasvatuksesta valmistuneet maisterit tyällistyvät kaikista maistereista huonoiten. Tämän vuoksi itse päädyin pääaineilemaan kirjallisuusainetta ja minusta tulee äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Yleinen kasvatustiede on kuitenkin suurin kiinnostuksen kohteeni. Vieläkin minua vaivaa, etten hakenut kasvatustieteen pääaineopiskelijaksi.

Ymmärrän hyvin aloittajan tuntemukset. Omalla asenteella on kuitenkin valtava merkitys työllistymisen kannalta. Näkisin, että itselle mieluisan aineen opiskelu on ensisijaista. Pääaine ei kuitenkaan määritä koko tutkintoa, vaan sivuaineillakin on painoarvoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      76
      7481
    2. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      73
      7349
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      155
      5924
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      54
      4877
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      20
      4139
    6. Onnettomuus

Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3850
    7. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      31
      3477
    8. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      38
      3442
    9. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      86
      2875
    10. Adonikselle

Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin
      Ikävä
      209
      2532
    Aihe