Pakolliset menosi?

Mies-25

Jokainen säästäjähän on tehnyt jonkinlaisen laskelman kuinka paljon kuukaudessa menee rahaa pakollisiin menoihin. Jos ei ole vielä moista tehnyt, niin suosittelen tekemään ko. listan. Siihen kun ei montaa minuuttia mene ja samalla näkee helposti myös ne menot mistä voisi hyvin nipistää.

Omat kiinteät kulut pyörii 600 euron hujakoilla. Vuokra, autolainan lyhennykset, bensat ja vakuutukset, puhelin- ja netti lasku tekee yhteensä vähän päälle 500€ ja loput menee yhteen lehtitilaukseen, tupakkaan, olueen yms. turhaan. Erittäin halpa vuokra kiinteällä vedellä ja sähköllä pelastaa paljon, koska n. 900-1000€ nettotuloilla ei liikoja juhlita. Tupakat käärin itse ja baarissa käymisen olen jättänyt melkein täysin pois. Avovaimo kustantaa ruoat ja omat laskunsa. Opiskelija kun on, niin itse maksan tietenkin vähän enemmän.

Talous on ollut vähän huonossa jamassa viimeisen vuoden ajan ja nyt alkaakin kunnon säästökuuri. Kaikki ylimääräiset ostokset pois ja niin paljon rahaa säästöön kuin inhimillisillä uhrauksilla pystyy. Vannon pakkosäästämisen nimeen, joten keinoina ovat mm. nämä:

-Veroprosentti ylös (pari pinnaa ehkä vielä nostan)
-Ylimääräiset rahat toiselle tilille
-Autoilu minimiin

Jouluna tulee hyvä alkupääoma veronpalautusten muodossa (~1650€) ja toisen tilin laitoin vähän aikaa sitten pystyyn. Rahaa ei käytä kun sitä ei ole käytettäväksi, joten pyrin tilipäivänä siirtämään vähintäänkin kaikki edellisestä tilistä jääneet rahat jemmaan. Alunperin keväällä tavoitteena oli saada 10 000€ säästöön vuosikymmenen vaihteeseen mennessä, mutta se ei varmasti enää käytännössä onnistu. Mitä lähemmäs kuitenkin pääsisi, niin sen parempi tietysti olisi. Auton taidan maksaa palautusten aikoihin pois (jolloin kaskopakko poistuu ja korot jäävät käsittääkseni pienemmiksi). Säästämisen tärkein syy on ensialkuun taloudellinen turvaverkko ja myöhemmin ensiasunto.

Muita yleisiä mieleentulevia juttuja säästämisestä on vaikkapa se, etten esimerkiksi periaatteesta halua yhtään sen parempaa autoa kuin on tarvis. Voisihan sitä ostaa vaikka uuden auton jos niikseen tulisi, mutta miksi ihmeessä niin tekisin. Uuden arvo putoaa kuin lehmän häntä ja sen huoltaminen maksaa hunajaa. Riittää että auto on siisti, toimiva, sopivan tilava ja verraten turvallinen.

Eli nyt loppui kulutusjuhla tässä taloudessa. :) Mitkäs ovat teidän tyylit ja tottumukset?

4

1311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkkaan on

2000€/kk eli talon laina sen kulut(lämmitys,sähkö,vesi,jäte,vero,vakuutus,nuohous yms.) muut laskut(puhelin,netti,tv-lupa,kaapeli ja jotain satunnaisia).
      Sitten varmaan 5-henkinen perhe tarvii ruokaa vaatteet bensat harrastukset yms. yms
      eli 4000€ on lopullinen summa elikkä aikas tarkkaan netto tulot.

• Mies-27..

Minulla on pakolliset kulut 300e/kk, sisältää vuokran muut asumiskulut, ruuat, internetin, puhelimen, matkustamiset.

Olen laskeskellut että on mahdollista tulevina vuosina pakollisiin kuluihin -60e/kk, eli kulut ovat käänteisesti eli ei kuluja ollenkaan vaan plussaa, toisin sanottuna pakollisia kuluja vähemmän kuin 0euroa.

Mieti sitä.

• Danzee

Käteen tulee kuukausittain noin 1700-1800 euroa.

Vuokra, vakuutukset, puhelin ja muut laskut vievät hieman reilut 700 euroa. Jäljelle jää siis noin 1000-1100 euroa.

Siitä lähtee työmatkabensoihin (matkaa 66km päivässä) 250 euroa, shoppailuun (vaatteet jne.) 100 euroa ja ruokaan, alkoholiin ja muuhun noin 300 euroa. Näistä bensaa lukuunottamatta ei tule monestikaan käytettyä edes koko rahasummaa, vaan laitan kaiken jäljelle jääneen seuraavan tilin tullessa säästöön.

Sitten on tietty jotain menoja, kuten auton katsastaminen tai huolto, joita silloin tällöin tulee, jotka vaikuttavat siihen, miten paljon jää säästöön.

Normaali kuussa säästöön menee 400-500 euroa.

• Itse myin tietokoneen ja kalliin kommunikaattorin pois, ja katkaisin netin. Televisiotakaan ei ole. Käyn kirjastossa netissä.

Noilla ainakin säästän itse vajaan 1000 euroa vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3603
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3215
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      445
      2506
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      255
      1559
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1304
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1223
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      141
      1150
    Aihe