Voiko lisävaloilla korvata pakolliset pitkät valot. Myytävänä on paketteja releineen ja kytkimenkin kanssa. Jos ja kun pitkät eivät pala
kuin vilkkutoimintona, mutta vilkkutoiminto on siis olemassa, voiko asentaa erilliset pitkät valot, joilla korvaisi lyhyiden valojen lasin takana olevat pitkät valot. ? Mukanahan paketissa tulee myös kytkin, mutta kun esim. etusumuvaloja ei ole, etusumuvalojen kytkimen paikallekkin kai voisi asentaa kaukovalot vai pitääkö niiden käyttö olla samsta kytkimestä lähivalojen kanssa?
Voiko lisävaloilla korvata
10
2618
Vastaukset
- mutta halvemmaks
tulee ostaa uusi ehjä viiksi.
Tosin sen jälkeen voit laittaa lisävalot niin näetkin jotain.
Lasket vaan referenssit, ei saa ylittää lukua 75, siis kaikki neljä yhteensä.- Pakolliset pitkät
Mutta niitä on tarjolla hyvin edullisiakin paketteja ja kaukovalojen itseasennus tuntuu näin äkkiä jotenkin helpommalta kuin ne viiksien vaihdot. Viiksissä kun on toimivat sivuvilkut, lähivalot ja parkit sekä kaukovalojen merkinantotoiminto. Kaukovalot olisivat erillisenä ehkä helpommat asentaa itse.
Tosin itse valaisimet pitäisi sijoittaa oikein.
Näillä näkymin en juuri tarvitse kaukovaloja. Nykyisin lähden maalta mieluimmin valoisaan aikaan, ennen auringon laskua, muutaman kerran ajoin pimeällä nyt loppukesällä ja syksyllä, mutta kaukovaloja ei edes voinut pitää päällä kuin muutaman sekunnin kerrallaan, liikenne oli siksi vilkasta. Talvella kaupungissa kaukovaloilla ei ole käyttöä, vaikka olisi kuinka pimeää.
- Gulf
Ymmärsinkö oikein, ettei alkuperäiset pitkä toimi autossasi? Jos näin on niin ei niitä voi 'korvata' lisäpitkillä, sillä autossa olevien kaikkien valojen on toimittava. Kaikkien valojen ei tarvitse toimia yhtäaikaa, eli niitä voi olla kytketty eri katkaisijoiden taakse, mutta jostain ne on aina tarvittaessa päälle saatava.
- Turvallisuusvaatimukset
Auton omat pitkät lakkasivat toimimasta.Toimivat ennen katsastusta kun viimeksi niitä käytin. (mikä sinänsä on outo ja huolestuttava piirre, miksi joka vuosi autoon tulee jotakin vastaavaa paria päivää ennen katsastusta). Pitkät toimivat käytettäessä kaukovalovilkkutoimintoa, mutta eivät jää päälle. Eli polttimoissa ei ole vikaa, ei sulakkeissa, eikä releessäkään tuntunut olevan, viiksien vaihto on riskialtista työtä.
En löytänyt lainsäädännöstä suoraa lausetta kumpaankaan suuntaan, mutta järjellä ajatellen pitäisi olla sama asia, toimiiko autossa pitkät
saman lasin sisällä, vai erikseen. Jos ne asennetaan ainoiksi ne korvaisivat silloin auton omat pitkät. Ainakin eri automerkeissä on käytetty sekä erillisä pitkiä, että samassa polttimossa olevia. EN NÄE ITSE MITÄÄN JÄRJELLISTÄ ESTETTÄ ASIALLE. Auto on vähän ajettu, mutta iäkäs. Osien saatavuuskin ehkä kyseenalaista.
- eka vastaaja...
jos nokalla on valoja niin niiden pitää toimia. Mutta omani vien katsastukseen sillai että ainoastaan 75ref lisävalot toimii ja auton omista pitkistä on poistettu johdot ja polttimot. Taitaa riippua katsastajan tarkkuudesta.
Tota asiaa vaan mietin että kuuluuko pitkien toimia viiksestä koska jos erillinen kytkin on jossain sivummalla niin sen käyttö ei ole yhtä helppoa. Muuten kyllä lisäpitkät saa olla ainoat pitkät, eikä niiden asennus ja suuntaaminen kovin vaikeea ole.
Tietysti jos lisäkatkaisijan käyttö olisi sallittua niin alkup valot saisi toimimaan helposti lisäkatkaisijalla, ei tarvis niitä lisävaloja. Mikä auto on kyseessä?- Pakolliset
Autoni on Renault 19 ja itse käyttäisin asennukseen mieluimmin etusumuvalojen kytkintä, olisi omat sulakkeetkin valmiina vaikka niitä sumuvaloja ei ole käytössä. Kytkin on lähes yhtä helppo käyttää kuin viikset. Eihän kaukovalojen käytön ihan supernopean tarvitsisi olla. Jos niiden on toimittava viiksestä, ei tilanne ole sitten juurikaan helpompi kuin viiksien vaihtokaan, tietysti uuden viiksen asentaminen sisältää enemmän riskitekijöitä vanhassa autossa, koska muut tärkeät toiminnot saattavat viiksiä pois revittäessä loppua kuten esim. sivuvilkkujen , lähivalojen ja parkkien. Viesti eli sähkövirta kulkee kai samaa tietä myös takavaloille.
Autossani on yhteinen poltin kauko- ja lähivaloille, joten kaukovalojen poltinta en voi irroittaa , en ehkä johtojakaan, kun en tarkkaan tiedä mitä kautta pitkien valojen pikamerkinanto toimii. Ko. viestintä kulkee siis eri teitä. Eli jos laittaisin sumuvalojen kytkimelle kaukovalot, autossani olisi erilliset lähi- ja kaukovalot, mutta kaukovalojen pikaviestintä kulkisi viiksien ja lähivalojen polttimon kautta ja toimii siis nytkin, kuten pitääkin, mutta ei varsinaiset kaukovalot. - korjaamoja ja purkamoja
Pakolliset kirjoitti:
Autoni on Renault 19 ja itse käyttäisin asennukseen mieluimmin etusumuvalojen kytkintä, olisi omat sulakkeetkin valmiina vaikka niitä sumuvaloja ei ole käytössä. Kytkin on lähes yhtä helppo käyttää kuin viikset. Eihän kaukovalojen käytön ihan supernopean tarvitsisi olla. Jos niiden on toimittava viiksestä, ei tilanne ole sitten juurikaan helpompi kuin viiksien vaihtokaan, tietysti uuden viiksen asentaminen sisältää enemmän riskitekijöitä vanhassa autossa, koska muut tärkeät toiminnot saattavat viiksiä pois revittäessä loppua kuten esim. sivuvilkkujen , lähivalojen ja parkkien. Viesti eli sähkövirta kulkee kai samaa tietä myös takavaloille.
Autossani on yhteinen poltin kauko- ja lähivaloille, joten kaukovalojen poltinta en voi irroittaa , en ehkä johtojakaan, kun en tarkkaan tiedä mitä kautta pitkien valojen pikamerkinanto toimii. Ko. viestintä kulkee siis eri teitä. Eli jos laittaisin sumuvalojen kytkimelle kaukovalot, autossani olisi erilliset lähi- ja kaukovalot, mutta kaukovalojen pikaviestintä kulkisi viiksien ja lähivalojen polttimon kautta ja toimii siis nytkin, kuten pitääkin, mutta ei varsinaiset kaukovalot.on mun mielestä jonkun verrankin, eli kannattasko kysy joltakin tollaselta ku ne vois tietää jos on tyyppivika.
Usen viiksi on 2-4 ruuvilla kii sen suojamuovin alla ja sitte sähköliitin perässä eli vaihtokin pitäs olla helppoa. Ja noin vanha tavallinen viiksi tuskin maksaa hirveesti uutenakaan.
Joo eli viiksi alle 40e ja rele 16e motonetissa, vois olla helpoin.
http://www.motonet.fi/Malli.php - Pakolliset...
korjaamoja ja purkamoja kirjoitti:
on mun mielestä jonkun verrankin, eli kannattasko kysy joltakin tollaselta ku ne vois tietää jos on tyyppivika.
Usen viiksi on 2-4 ruuvilla kii sen suojamuovin alla ja sitte sähköliitin perässä eli vaihtokin pitäs olla helppoa. Ja noin vanha tavallinen viiksi tuskin maksaa hirveesti uutenakaan.
Joo eli viiksi alle 40e ja rele 16e motonetissa, vois olla helpoin.
http://www.motonet.fi/Malli.phpSittenhän se homma voisi sujua. Muistan vaan kun ensimmäinen oma autoni oli Lada 22v sitten ja sen kaukovalot lakkasivat toimimasta. Nuoruuden uhmassa avasin itse ratin ja tutkiskelin asiaa.
Ratin sisällä oli kaksi juotospistettä, joista toinen pitkille ja toinen lyhyille valoille. Pitkien valojen juotospiste oli kulunut. Laitoin sisälle jonkin muovitikun auttamaan kontaktin saamiseksi eli ksoketuksen ja valot toimivat. En kuitenkaan uskaltanut montaa kuukautta pitää omaa viritystäni ja kysyin asiaa autosähköliikkeestä.
Koska koko ratti olisi pitänyt purkaa ja ostaa uusia osia, hintaa olisi tullut niin paljon, että uusi vanha lada tuli paljon halvemmaksi.
Tässä välillä ei viiksivikoja ole ollut, välissä toinen Lada ja muutama Fiat. En ole löytänyt netistä ketään muuta koko Renault 19:n historian aikana, joka olisi valittanut samaa vikaa.
Tämä auto on ollut käytössäni 5 vuotta ja pitkiä olen käyttänyt nykyisin aika harvoin, koska mökkimatkat pyrin jo tekemään valoisaan aikaan, loppukesästä muutamana viikonloppuna, silloinkin usein on niin vilkasta, että käytöt jäävät lyhyiksi.
Motonetissä "viiksien" hinta on tosiaan noin 40€, mutta relettä en sieltä löytänyt, mutta autosta kylläkin hieman kokeneemman avustajan kanssa. Kaiketi se valo kulkisi entistä reittiään, jos se rele on kunnossa.
- dgfgddfhddf
Riippuu siitä sammuuko lähivalot pitkile vaihtaessa. Jos sammuu, ei keskelle sijoitetut lisävalot riitä. Auton äärivalojen on oltava kunnossa.
- Pakolliset...
Jos asentaa erilliset kaukovalot, erillisen kytkimen kautta valoilla on mahdollisuus valinnan mukaan palaa yksin tai lähivalojen kanssa yhdessä.(nehän olisivat silloin lähivaloista riippumattomia) Jos ne asentaisi sähkökaaviossa etusumuvalojen paikalle, niiden merkkivaloina toimisi etusumuvalojen merkkivalo ja ne kulkisivat myös sulakkeiden kautta, mitä ajovalot eivät nykyisin tee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415