sosiaalipsykologia ja työelämä

pienessä harkinnassa

No niin. Eli olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä, jotka itse ovat työllistyneet luettuaan sosiaalipsykologiaa tai tietävät jonkun tälle alalle työllistyneen. Harkitsen sosiaalipsykologian maisteriohjelmaan hakemista, mutta haluaisin nyt vähän kuulostella, onko sosiaalipsykologiasta valmistuneella minkäänlaista vientiä työmarkkinoilla ja jos on niin minkälaisissa töissä. Yliopiston sivuilla toki lukee jotakin ympäripyöreää työllistymisestä, mutta konkreettisemmat kokemukset kiinnostaisivat minua tässä vaiheessa.

Eli kokemuksia/tietoa kenelläkään?

Kiitos!

14

9819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jossu77

      No, töitä oman työlistymisensä eteen saa tehdä, kuten kaikissa yleisissä yhteiskuntatieteissä/valtiotieteissä, mutta lopputuloksena löytää itsensä mielekkäissä duuneissa.Kyllähän kaikelle vuorovaikutusosaamiselle on nykyään kysyntää. Katso nuo sivut

      http://www.helsinki.fi/sosiaalipsykologia/arkisto/selvitys_sijoittumisesta.pdf

      http://www.uta.fi/laitokset/sosio/sovitus/index.html

      http://www.uku.fi/ssf/sospsyk/sosiaalipsykologit.shtml

      -eri laitokset painottaa opetuksessa ja tutkimuksessa eri teemoja, eli ota selvää niistä ja mieti mikä itseäsi kiinnostaa.

      • alkup.kysyjä

        Kiitos vastauksestasi!:)


      • Hakeva'10
        alkup.kysyjä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!:)

        Onko tietoa miten tämä lama on vaikuttanut sosiaalipsykologien työllistymiseen erityisesti?


      • sos.psyko
        Hakeva'10 kirjoitti:

        Onko tietoa miten tämä lama on vaikuttanut sosiaalipsykologien työllistymiseen erityisesti?

        Tutkimuksia olen tämän asian tiimoilta nähnyt, ja kyllä tietenkin on jonkin verran vaikuttanut. Eli töitä voi joutua etsimään hieman kauemmin. Mutta, mutta, tutkimuksissa joita olen yliopistoittain nähnyt, suurin osa (jota kuinkin 90% tienoilla) ovat kuitenkin työllistyneet suht pikaisesti. Tiedän, tosi epäselviä käsitteitä käytän, mutta pointtina oli, että hyvin ovat työllistyneet, suurin osa määräaikaisiin suhteisiin, joka on yleistä tänä päivänä.


    • olisin...

      kiinnostunut tietämään muiden kokemuksista, koska sosiaalipsykaa tullut opiskeltua vuoden päivät ja olen saanut ainoastaan hyvin epämääräisiä vastauksia työllistymisestä. Olen pähkäillyt mm. sivuaineiden kanssa urakalla, mikä olisi hyödyllistä työelämän kannalta. Psykologiaa olen nyt lukenut sivuaineen verran ihan mielenkiinnosta, samoin olen miettinyt kasvatustieteen opintoja, lähinnä opettajan pedagogisia.

      • aarres

      • opiskeleva

      • joo joo
        opiskeleva kirjoitti:

        tuossa kuopiolaisten sivulla on tosiaan listattu konkreettisia ammattinimikkeitä

        http://www.uef.fi/yhteiskuntatieteet/mita-sosiaalipsykologit-tekevat

        ja sosiaalpsykologien ryn asiantuntijalista antaa vinkkiä myös

        http://mylly.seuraava.fi/ssp/asiantuntijahaku

        Sosiaalipsykologian alalla työllistyminen on aika olematonta. Toki tilastoissa voi näyttää, että jotain työtäkin on saatu. Mutta kun ne työt ei liity alaan mitenkään. Esim. kaupan kassan työt huomioidaan tilastoissa töinä jne. Toki vuorovaikutusosaamista arvostetaan, mutta työnantajien silmissä tarpeellinen vuorovaikutusosaaminen konkretisoituu jo ihan sosiaalisissa taidoissa, joita on kyllä muillakin kuin sosiaalipsykologeilla..joskus enemmänkin kuin heillä. Työelämän kannalta parasta olisi alan vaihto. Että sellaista.


      • uyjgtrefsx
        joo joo kirjoitti:

        Sosiaalipsykologian alalla työllistyminen on aika olematonta. Toki tilastoissa voi näyttää, että jotain työtäkin on saatu. Mutta kun ne työt ei liity alaan mitenkään. Esim. kaupan kassan työt huomioidaan tilastoissa töinä jne. Toki vuorovaikutusosaamista arvostetaan, mutta työnantajien silmissä tarpeellinen vuorovaikutusosaaminen konkretisoituu jo ihan sosiaalisissa taidoissa, joita on kyllä muillakin kuin sosiaalipsykologeilla..joskus enemmänkin kuin heillä. Työelämän kannalta parasta olisi alan vaihto. Että sellaista.

        samaa olin tulossa sanomaan, mutta joku ehtikin ensin. eli hyvältähän ne yliopiston tilastot näyttää, kun lähes kaikki työllistyy valmistumisen jälkeen. ongelma onkin se, että juuri kukaan ei työllisty koulutustaan vastaaviin tehtäviin. saat siis saman työpaikan ihan ilman yliopistoakin, joten ei kannata.


    • rebekkaa77

      En suosittele, kaveri valmistui 3 vuotta sitten, eikä siltikään ole saanut alansa töitä.

      • Nadja99

        ...se on kaikilla näillä yleisillä aloilla vähän enemmän ihmisestä itsestään kiinni työllistyykö. Sen eteen joutuu tekemään tietoisesti duunia jo opiskeluvuosina, eli hankkimaan työkokemusta ja verkostoitumaan. Jos vaan jää passiivisena odottamaan että pelkkä tutkinnon nimi ja opiskeluala tuo eteen niitä töitä, voi tulla pitkä odotus. Suosittelen tutustumaan Suomen sosiaalipsykologit ry:n toimintaan. Siellä on paljon mielenkiintoisia töitä tekeviä ja työtyytyväisiä ihmisiä. Jos taas on passiivinen luonne eikä oikein oikeasti tiedä mikä kiinnostaa, en silloin suosittele sosiaalipsykologiaa tai muitakaan yhteiskuntatieteitä.


      • bobi90
        Nadja99 kirjoitti:

        ...se on kaikilla näillä yleisillä aloilla vähän enemmän ihmisestä itsestään kiinni työllistyykö. Sen eteen joutuu tekemään tietoisesti duunia jo opiskeluvuosina, eli hankkimaan työkokemusta ja verkostoitumaan. Jos vaan jää passiivisena odottamaan että pelkkä tutkinnon nimi ja opiskeluala tuo eteen niitä töitä, voi tulla pitkä odotus. Suosittelen tutustumaan Suomen sosiaalipsykologit ry:n toimintaan. Siellä on paljon mielenkiintoisia töitä tekeviä ja työtyytyväisiä ihmisiä. Jos taas on passiivinen luonne eikä oikein oikeasti tiedä mikä kiinnostaa, en silloin suosittele sosiaalipsykologiaa tai muitakaan yhteiskuntatieteitä.

        Minulla on yliopistopaikka Vaasaan julkisjohtamiseen(=hallintotieteisiin), opiskelut alkaisivat syyskuussa, mutta nyt olen kuitenkin alkanut miettimään, jos hakisin Tampereelle lukemaan sosiaalipsykologiaa. Eniten kuitenkin askarruttaa tämä työllistyminen, lähinnä tosin kummankin alan. Sosiaalipsykologia ja Tampere olisivat mieluisampi kokonaispaketti, mutta onko se omaa tulevaisuutta ajatellen parempi kuin hallintotiede.

        Onko kokemuksia/vinkkejä kumpi ala kannattaisi valita?


    • Mummop

      Se on varmaan ihan just se ja sama kumman valitset. Näissä hommissa ei tutkintosisällöillä ole huitusen väliä. Kyllä työllistymiseen vaikuttaa sos. suhteet, verkostoituminen, työkokemus, kielitaito jne.

    • kuraattori_

      Ainakin Helsingissä työllistyminen on hyvää omalle alalle. Monet ovat oman alan osa-aikatöissä jo toisena tai kolmantena opiskeluvuonna. Tietysti oman alan työt on alalla erittäin joustava käsite, mutta en puhu nyt kaupan kassalla istumisesta vaan paikoista, joiden vaatimuksissa on alan opintoja tai kokemusta.

      Parin aiemman kirjoittajan sanomisiin on vastattava sen verran, että selvitysten mukaan 9% valmistuneista sosiaalipsykologeista ei kokenut tekevänsä koulutusta vastaavaa työtä. 99% oli jossain töissä. Sosiaalipsykologi ei ole suojattu nimike kuten psykologi, joten varsinaisia sosiaalipsykologin ammatteja on häviävän vähän - näyttäisi kuitenkin siltä, että jotain töitä on.

      Yleisimmin töihin päästään harjoittelupaikan tai kontaktien kautta. Myös yksinkertaisesti työpaikkahakemuksiin vastaaminen on tilastojen mukaan tuottanut tulosta. Kontaktien hankkiminen ei ole välttämättä erityisen vaikeaa ainakaan pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi toimeksiantona tehty gradu voi auttaa työllistymisessa valmistumisen jälkeen tai jopa ennen sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe