Tuo naapuri kaupungin palstalla ollut lippuhinta kirjoitus herätti hieman*köh* tunteita, joten pistetäämpä tännekin kokemuksia paikallisliikenteen toimivuudesta.
Niille, jotka pian mainitsevat, että turha täällä on valittaa, kerrottakoon, että palautetta on mennyt paikallisliikennettä hoitavalle firmalle useampaankin otteeseen, mikään muu kuin lipputaksat, ei vain tunnu muuttuneen vuosikausiin.
Lappeenrannassa lähtömaksu 2,90< 6km., josta nousee matkan lisääntyessä 20c kerrallaan. Esim. Kanavansuu-Kivisalmi, vaihtolipulla 4,10 (edestakaisin siis 8,20!), itsellä ei kokemusta pidemmistä matkoista. Turha se on ihmetellä miksi julkisia ei käytetä, muuten kuin säännöllisiin työ- ja koulumatkoihin. Kaupunkikortti (voimassa 30 pv) maksaa nykyisellään 50e (sekin nousemassa kuulemma) korttimaksu.
Eihän kellään ole varaa satunnaisesti bussilla kulkea, näillä kerta hinnoilla. Kuka hullu tuollaisia taksoja maksaa, jos on mahdollisuus käyttää omaa autoa. Eihän nykyisellään joukkoliikennettä, juuri muut käytäkään kuin ne joiden on pakko. (Mukava kokemus oli, kun auto hajosi ja piti päästä Sammonlahdesta Saimaanharjulle töihin. 1 päivän työmatka tuli kustantamaan 10,60e. Hintavuudesta huolimatta kaikkiin vuoroihin/ takaisin ei edes päässyt bussilla)
Varsinkin, kun kalusto on mitä sattuu, kuten osa kuskeistakin.
Aikataulut on suunniteltu ihan v*tuilleen ja/ tai ne eivät pidä. Esim. Kivisalmi-Muukonniemi, Sammonlahti - Lauritsala, aikataulun mukaan keskustassa pääseen vaihtamaan suoraan jatkavaan bussiin, mutta käytännössä jatko bussi ehtii lähteä lähes aina, ennen, kuin 1. bussi ehtii keskustaan (tai ehdit siitä itse ulos). -> 1-2 tuntia aikaa hukkaan seuraavaa odotellessa. Ruuhkavuorot poikkeuksetta 5-15 min myöhässä määränpäässä.
Ruuhkavuoroissa porukkaa kyydissä, niin paljon kun saadaan bussiin ahdettua, ja aina ei viimeisiltä pysäkeiltä kyytiin edes pääse. Ei auta olla ahtaanpaikankammoa, heikkokuntoinen tai herkkä varpainen, jos meinaa kyydistä selvitä. Mitähän muuten tieliikennelaki/ poliisi mahtaaisi sanoa noin täyteen ahdettujen bussien turvallisuudesta.
Miten se voikin olla niin vaikeaa saada noita kohdilleen, kun samat ongelmat, samoilla reiteillä olleet vuosikausia...
paikallisliikenne
13
1613
Vastaukset
- 897867868678
Paradoksihan on siinä, että julkinen liikenne on kohtuuhintaista niille, jotka sitä eivät tarvitse, mutta kallista niille, jotka tarvitsee...
Oma auto on lähes aina parempi vaihtoehto kuin bussi (ainakin täällä päin Suomea, Helsingin keskusta tms. saattaa olla poikkeus) - ei pelkästään nopeuden, vaan myös matkustusmukavuuden ja äärettömien "reittimahdollisuuksien ja -aikataulujen" suhteen. Rahallisesti omalla autolla ajaminen ei ole halpaa. Mutta jos kuuluu keskiluokkaan, niin oma auto on täysin lyömätön busseihin verrattuna.
Bussi on korvikekyytiä köyhille tai muuten estyneille. Kaiken kansan kulkupeliä siitä ei saa mitenkään, vaikka kuinka yritettäisiin. On todennäköisempää, että hevoset ja vaunut tulevat uudestaan käyttöön kuin että kaikki ihmiset alkaisivat matkustaa busseilla.
Yksityisautoilu on nykyaikaa ja siinä on myös tulevaisuus. Suomessa tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, sillä kyllä tässä maassa on tilaa ajella. - Hinnat pilvissä
Ja välillä tuntuu et joku kuskikin on.
Sattui kerran et oltiin menossa Kanavansuulle 1:llä.
Kysyin varmuuden vuoksi et mikä bussi tää on, kun kuski lähti ajaa liikenneympyrästä 2:sen reittiä. Kuski vastas todella tylysti et 1:en. No siihen minä et miks ajat 2:en reittiä? Kyllä sillä vähän alko pää punottaa, mikä oli ihan oikein siitä tylyydestä.
Ja ne lippujen hinnat! Täällä maksaa tosiaan 2,90€ perusmaksu. Jossain Tre:lla ja Hki:ssä esim. 2€. Ei ole tasan nekään maksut. Täällä et voi käyttää siirtolippua muualla kuin et meet kaupunkiin asti ja siitä eteenpäin.
Todella pahasti pielessä. Jos on asiaa matkan varrella esim. Kanavansuulle mennessä Lauritsalaan niin maksat molemmista 2,90€ eli 5,80 yhteensä!!
Jos taaas meet ekaks Lauritsalaan 2:lla ja jatkat 1:llä eteenpäin, ei siirtolippu kelpaa.
Surkeeta!
Eiköhän noi kehoitukset käyttää joukkoliikennettä johdu ihan ilmaston saasteista.- kakkaa!!!
Lappeenrannan bussit ja niiden kuskit on perseestä. Bussikyyti maksaa liikaa, siitä vastineeksi vielä myöhässä oleva bussi jonka kuski vittuilee ja on ku sitruunan syönyt. Minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa Lpr:n busseista. Onneksi on oma auto eikä mokomia paskabusseja ole enää pariin vuoteen tarvinut käyttää!
- YX moenesta
eihä täällä aja paikkuria ku yx savonkeisari ja myö annetaan sen hallita kaikkee. ite kuljen ja on pakkokii mennä kahella bussilla hinnat korkeita ja aikataulut ei satu ollenkaan. kuskit ei osaa ees päivää sanoa mut jos on siirtolippu niin kylläpä ollaan tarkkaavaisia, et onx ihan oikee ym. mix ei ruveta oikee tosissaan kapinoimaan asian kanssa............täällä tulee halvemmaksi ajella vaikka taxilla ja päivä ei ala v....moisesti............
- yx v..un valittaja taas!
YX moenesta kirjoitti:
eihä täällä aja paikkuria ku yx savonkeisari ja myö annetaan sen hallita kaikkee. ite kuljen ja on pakkokii mennä kahella bussilla hinnat korkeita ja aikataulut ei satu ollenkaan. kuskit ei osaa ees päivää sanoa mut jos on siirtolippu niin kylläpä ollaan tarkkaavaisia, et onx ihan oikee ym. mix ei ruveta oikee tosissaan kapinoimaan asian kanssa............täällä tulee halvemmaksi ajella vaikka taxilla ja päivä ei ala v....moisesti............
Aja sitten taksilla jos on halvempaa ja parempaa palvelua,Mitä enää valitat!!
Id....i!! - Anonyymi
kakkaa!!! kirjoitti:
Lappeenrannan bussit ja niiden kuskit on perseestä. Bussikyyti maksaa liikaa, siitä vastineeksi vielä myöhässä oleva bussi jonka kuski vittuilee ja on ku sitruunan syönyt. Minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa Lpr:n busseista. Onneksi on oma auto eikä mokomia paskabusseja ole enää pariin vuoteen tarvinut käyttää!
Köyhälle kaikki on kallista
- Anonyymi
Ei oo kalliit hinnat
Niin se on kaikessa joka yksityistetään. Yritysten perustarkoitus on tuottaa mahdollisimman paljon rahaa omistajilleen. Kunnat tai valtio täytyisi saada mukaan maksamaan, mutta se on nyky-suomessa unta vain.
hesassa kunta kompensoi julkisten kuluja verorahoin ja siksi hesassa toimii julkiset. siellä olen niitä käyttänytkin.
Minun ei ainakaan taloudellisesti täällä Lappeenrannassa kannata alkaa käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Meitä on 2, muija ja minä. Jos käymme 2kertaa jossakin joka päivä bussilla, niin se on auton kustannukset saavutettu. Lisäksi joutuisimme odottelemaan busseja.
vaikka kunta ottaisikin julkiset haltuunsa ja lisäisi vuoroja ja alentaisi hintaa, niin veisi vuosia, ennenkuin kansa olisi tottunut julkisia käyttämään ja asenteet muuttuisivat.- Ex-autoton
Näin on näppäimet ja etenkin tuo myllymäen ostosparatiisi on melko saavuttamaton keidas autottomalle.
- *****
Taas joukkoliikenteen käyttäjää iloisesti yllätetään. Kun ei Wilima matkainfosta (http://lprwilima.lappeenranta.fi:8080/traveller/matkainfo)tule mitään tuloksia millään aikataulu haulla. Johan ne huomenna vaihtuu talvi aikataulut... Eipä muuten ole aikatauluvihkostakaan vielä tullut (on mainoslehtien välit puisteltu). Että jos ei joukkoliikenteen tuottajan hommat toimi, niin ei näköjään kenekään muunkaan, joka ko. firman kanssa yhteistyössä.
Sylettää! Lähdempä tästä pysäkille tojottamaan, kai sieltä joku joskus tulee...- hullulla on halvat huvit,id...
Oli taas eilen hauska seurata vähän ennen neljää
kun kolme paikkuri bussia oli uudella pysäkillä pikkasen vinoon ajettuna kadun reunaan ja myös vasta puolella oli bussi,koko liikenne tulppaantui ja jono oli melkein liikenne ympyrään asti,jono seisoi n 5min.
sitten illalla porukat seisoi n.10 ihmistä tumput suorana ja jäi sitten haavi auki kun kolme bussia porhaltaa ohi uudelle pysäkille odottamaan.pari minuuttia meni kun tyypit mitään puhumatta katseli toisiaan ja sitten kauhealla juoksulla kohti armaadaa kun se bussi ei sitten peruuttanutkaan takas.
kannattaa varmaan seurata lehtiä että tietää missä pysäkit milloinkin on.
ja talvi keli kun tulee on aivan sata varma että bussit on ao paikassa jumissa jos kaupungin hiekka miehet ei ole töissä.
- kyytiä
Joo, oikeassa olet, jotenkin täytyis kohtuullistaa tuota hinnoittelua. Meillä minä käyn töissä linja-autolla ja nuoriso kulkee kouluunsa myös samalla välineellä eli 50e 2kertaa n. 38e /kk, aika hintavaa yksinhuoltajalle, siinä menee juuri se satanen mikä tekee työssäkäynnin kannattavammaksi kuin kotona olemisen. Tässä on huomioitu se että kaikki tuet putoavat pois kun saa palkkaa.
- yh-bussi kuski
saat kaikki talon edut,sinä ja lapset pääsette ilmatteeks bussissa,heh...
Hyvää Syksyä t.bussin kuljettaja, yh-mies( 40v )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768