Kannattako mennä inttiin, jos ei pysty tappamaan toista ihmistä? Katselin bussissa venäläisiä poikia ja mietin että tappaisin mieluummin itseni kuin riistäisin heiltä hengen.
Mitä käytännön hyötyä armeijan käymisestä minulle tai yhteiskunnalle olisi, jos jätetään tuo tappaminen pois laskuista? Jos menisin siviilipalvelukseen, voisin sentään jollain tavalla olla hyödyksi yhteiskunnalle. Tekisin vuoden ajan palkatonta työtä julkisella sektorilla hyvän asian puolesta.
Osaan pedata sänkyni, pestä ruokailuvälineeni ja kiillottaa saappaani. Kuntoa, ensiaputaitoja, erätaitoja, yms. voin ylläpitää siviilissäkin, joten ne eivät kelpaa syyksi. Ampumista voisin harrastaa, jos haluaisin. Latasin sotilaan käsikirjan netistä, eikä siinä näy oikein mitään sellaista mitä en voisi siviilissä omatoimisesti opetella.
Eli tarjoaako armeija jotain sellaista, miksi sinne kannattaisi mennä tuhlaamaan puoli vuotta tai vuosi elämästään, jos ei ole valmis tappamaan ihmisiä?
Miksi menisin inttiin?
28
3931
Vastaukset
- Militar
Jos kaikki ajattelisivat tavallasi ei Suomella olisi puolustusvoimia. Olisimme kaikille vapaata riistaa. Tilanteet voivat koska tahansa muuttuaa.
Sotilaaksi ei opita lukemalla, tai harrastelemalla- En ole tappaja
Ensinnäkään kyse ei ole siitä mitä ajattelen vaan siitä mitä tunnen. Toisekseen vastauksesi ohittaa täysin esittämäni pointin, eikä edes vastaa kysymykseeni millään tavalla.
Vai onko ohjeesi se, että minun pitää mennä armeijaan ja aloittaa muokkaamaan väkisin luonnettani, jotta kykenen kylmäverisesti tappamaan toisen ihmisen aina kun siihen tulee tarvetta?
Entä miten minä säilytän tuon tappajan luonteeni armeijan jälkeen siihen mahdolliseen sotaan asti? - kohdallani
En ole tappaja kirjoitti:
Ensinnäkään kyse ei ole siitä mitä ajattelen vaan siitä mitä tunnen. Toisekseen vastauksesi ohittaa täysin esittämäni pointin, eikä edes vastaa kysymykseeni millään tavalla.
Vai onko ohjeesi se, että minun pitää mennä armeijaan ja aloittaa muokkaamaan väkisin luonnettani, jotta kykenen kylmäverisesti tappamaan toisen ihmisen aina kun siihen tulee tarvetta?
Entä miten minä säilytän tuon tappajan luonteeni armeijan jälkeen siihen mahdolliseen sotaan asti?Kävin armeijan. Vaikka tiedän, että en koskaan pystyisi tappamaan ketään ihmistä. Koko aikana kun olin armeijassa (6kk) ajattelin joka ikinen päivä että haluan pois täältä. Siis se koko mesta on täyttä pelleilyä ja se kuka väittää että ilman armeijaa susta ei tule miestä on jollain tapaa vajaa päästään. Ainoa mitä hyötyä itse huomasin armeijasta oli se että siellä tapasi uusia ihmisiä. Joista muutama on jääny ihan hyväksi kaveriksi näin intin jälkeenkin.
Ja onhan se omalla tavallaan erillainen kokemus mitä et ikinä missään muualla koe.
Ja tosta ihmisen tappamiseen opettamisesta. Niin itse ajattelin ennen armeijaa ihan samaa , eli että armeijan tarkoitus on vain opettaa sut tappamaan toinen ihminen, mutta aika vähän siellä lopuks opetetaan tappamaan ihmisiä. Eli en usko että sulla ikinä se voisi olla esteenä armeijan käynnissä että et pystyisi ampumaan. (itse inhoan myös aseita mutta eipä niit pahvitauluja ampuessa mitenkään alkanut ahdistamaan)
Ja toi tappajan luonne on sit aika naurettava ajatus :D Suomen armeija on ihan erillainen kuin mitä jostain hollywood leffoista ootte jenkkien merijalkaväestä nähny. Ei suomen armeijassa tehdä mitään aivottomia tappokoneita. Ainakaan mulla ei tullut kertaakaan mitää "tappajan luonnetta" siellä vaikka muutaman kerran radalla ammuinkin tauluihin. :) En ole tappaja kirjoitti:
Entä miten minä säilytän tuon tappajan luonteeni armeijan jälkeen siihen mahdolliseen sotaan asti?Taisteluhenki kyllä tulee vihollisen luotisateen myötä.....
- ......
kohdallani kirjoitti:
Kävin armeijan. Vaikka tiedän, että en koskaan pystyisi tappamaan ketään ihmistä. Koko aikana kun olin armeijassa (6kk) ajattelin joka ikinen päivä että haluan pois täältä. Siis se koko mesta on täyttä pelleilyä ja se kuka väittää että ilman armeijaa susta ei tule miestä on jollain tapaa vajaa päästään. Ainoa mitä hyötyä itse huomasin armeijasta oli se että siellä tapasi uusia ihmisiä. Joista muutama on jääny ihan hyväksi kaveriksi näin intin jälkeenkin.
Ja onhan se omalla tavallaan erillainen kokemus mitä et ikinä missään muualla koe.
Ja tosta ihmisen tappamiseen opettamisesta. Niin itse ajattelin ennen armeijaa ihan samaa , eli että armeijan tarkoitus on vain opettaa sut tappamaan toinen ihminen, mutta aika vähän siellä lopuks opetetaan tappamaan ihmisiä. Eli en usko että sulla ikinä se voisi olla esteenä armeijan käynnissä että et pystyisi ampumaan. (itse inhoan myös aseita mutta eipä niit pahvitauluja ampuessa mitenkään alkanut ahdistamaan)
Ja toi tappajan luonne on sit aika naurettava ajatus :D Suomen armeija on ihan erillainen kuin mitä jostain hollywood leffoista ootte jenkkien merijalkaväestä nähny. Ei suomen armeijassa tehdä mitään aivottomia tappokoneita. Ainakaan mulla ei tullut kertaakaan mitää "tappajan luonnetta" siellä vaikka muutaman kerran radalla ammuinkin tauluihin. :)No kyllä sivarissakin kavereita saa. :)
Negatiivinen ja itsekeskeisen itsekäs ajattelutapasi kertoo että et hyväksy mitään velvoitteita jotka ovat oikeuksien kääntöpuoli.
- En halua tappaa
Kuten jo kerroin, ei kyse ole ajattelutavasta vaan tunteista. Oletkin ehkä kuullut joskus sellaisista? Kai sinäkin tiedät miten joku asia voi tuntua ikävältä tai mukavalta vaikka se ei olisi mitenkään järjellä perusteltavissa?
Joten voisitko ystävällisesti neuvoa, kuinka pääsen eroon näistä tunteista, jotka tekevät toisten ihmisten tappamisesta ylitsepääsemättömän epämielyttävää? Voiko asiaa harjoitella jotenkin? - En halua tappaa
Lisättäköön vielä että minähän nimenomaisesti haluan huolehtia velvollisuuksistani. Sen takia kyselenkin, että onko tappaminen ainoa vaihtoehto vai voinko täyttää lakisääteisen maanpuolustusvelvollisuuteni jollain toisella tavalla?
Toimisikohan mielikuvaharjoittelu? Jos alkaisin miettiä esimerkiksi bussissa istuessani kanssamatkustajia ja sitä että miltä heidän tappamisensa tuntuisi. Miltä he näyttäisivät kuolleena tai loukkaantuneena. Jos teen riittävästi toistoja mielessäni, tappaminen alkaa tuntua ehkä vähemmän vaikealta? Sitten jonain päivänä voin olla ylpeä kun huomaan olevani valmis tappamaan toisen ihmisen ilman sen suurempia tunteiluja?
Kuulostaako järkevältä? - lämäriks
En halua tappaa kirjoitti:
Lisättäköön vielä että minähän nimenomaisesti haluan huolehtia velvollisuuksistani. Sen takia kyselenkin, että onko tappaminen ainoa vaihtoehto vai voinko täyttää lakisääteisen maanpuolustusvelvollisuuteni jollain toisella tavalla?
Toimisikohan mielikuvaharjoittelu? Jos alkaisin miettiä esimerkiksi bussissa istuessani kanssamatkustajia ja sitä että miltä heidän tappamisensa tuntuisi. Miltä he näyttäisivät kuolleena tai loukkaantuneena. Jos teen riittävästi toistoja mielessäni, tappaminen alkaa tuntua ehkä vähemmän vaikealta? Sitten jonain päivänä voin olla ylpeä kun huomaan olevani valmis tappamaan toisen ihmisen ilman sen suurempia tunteiluja?
Kuulostaako järkevältä?Lääkientämiehenä ei tarvitse ajatella tappamista, ainoastaan parantamista ;)
- ...
Kuulostaako järkevältä?Toi oli kyl tyhmint mitä olen koskaan kuullut :D Armeijassa harjoitellaan muutenkin niin vähän aseiden käyttöä, että huh huh. Ja kannattaa muistaa, että sodassa ei ammuta ihmisiä vaan pelkästään vihollisia.
- tyyppi88
Kuten jo kerroin, ei kyse ole ajattelutavasta vaan tunteista. Oletkin ehkä kuullut joskus sellaisista? Kai sinäkin tiedät miten joku asia voi tuntua ikävältä tai mukavalta vaikka se ei olisi mitenkään järjellä perusteltavissa?
Joten voisitko ystävällisesti neuvoa, kuinka pääsen eroon näistä tunteista, jotka tekevät toisten ihmisten tappamisesta ylitsepääsemättömän epämielyttävää? Voiko asiaa harjoitella jotenkin?Siis haluat pystyä tappamaan ihmisiä tunteettomasti?? Tuo ei nyt kuulosta kovin terveeltä, ei intin takia tarvitse ajatella tuollaista, siellä ei tapeta ketään. Muutenkin intin pääsee läpi jos ei ajattele mitään, menet sinne suoritat tehtävät ja lähdet pois ja unohdat nuo tappoajatukset.
- meitti vaan
... kirjoitti:
Toi oli kyl tyhmint mitä olen koskaan kuullut :D Armeijassa harjoitellaan muutenkin niin vähän aseiden käyttöä, että huh huh. Ja kannattaa muistaa, että sodassa ei ammuta ihmisiä vaan pelkästään vihollisia.
"Toi oli kyl tyhmint mitä olen koskaan kuullut :D "
sun kommentti oli tyhmintä mitä olen hetkeen kuullut...
"Armeijassa harjoitellaan muutenkin niin vähän aseiden käyttöä"
jep, mm sitä miten seistään paikallaan ja juostaan, kiroillaan, halvennetaan naisia, tehdään miehistä poikia, jne.
"Ja kannattaa muistaa, että sodassa ei ammuta ihmisiä vaan pelkästään vihollisia. "
Vihollinenhan ei ole ihminen, eihän? muistelenkin aika monta sotaa avaruusolioita, eläimiä ja hirviöitä vastaan... Kyllä se ihminen taitaa olla mikä kädet ylhäällä anoo armoa ja minkä suomalainen ampuu. Samalla tavalla se kusee alleen ja pelkää kuin muutkin... Turha sanoa ettei suomen armeija lahtaa vankeja, todellakin lahtaa, lahdannut aina! - Thom17
Kuulostaako järkevältä?Itse en oo armeijaa suorittanu,eikä mun sitä tarvii tehdäkkään..terveydellisist syistä.
No noitahan jokainen kai halutessaan pystyy hankkiin...
On olemas myös aseeton palvelu.
Myös siviilipalvelu on ihan 'lakisääteinen' palvelu.
Tost aseettomast palvelust en tiedä,miten se sotatilantees tomis,mutt ei kai sillonkaa tarvis aseeseen tarttuu.
Kysele ihmees armeijan omilta sivuilta,on siell puhelinnumerotki. - armeijan
Kuulostaako järkevältä?Enkä joutunut tappamaan.Ne ihmiset jotka näet bussissa ja mietit tuollaisia niin ne ajatukset menee enempi sarjamurhaaja tai terroristi puolelle.Mikäli suomalainen sotilas joutuu ampumaan ihmistä niin tilanne on minä tai sinä ja se ampuu kummalla on enempi elämän halua.Ja jos meidän kuvittelema vihollinen on tulossa suomeen niin kaikki toiminta kykyiset henkilöstö tarvitaan rajalle tai tilanne on sellainen ettei sitä maata ole mita puolustaa ja kotirintamakin on mennyt.
- "pasifisti"
meitti vaan kirjoitti:
"Toi oli kyl tyhmint mitä olen koskaan kuullut :D "
sun kommentti oli tyhmintä mitä olen hetkeen kuullut...
"Armeijassa harjoitellaan muutenkin niin vähän aseiden käyttöä"
jep, mm sitä miten seistään paikallaan ja juostaan, kiroillaan, halvennetaan naisia, tehdään miehistä poikia, jne.
"Ja kannattaa muistaa, että sodassa ei ammuta ihmisiä vaan pelkästään vihollisia. "
Vihollinenhan ei ole ihminen, eihän? muistelenkin aika monta sotaa avaruusolioita, eläimiä ja hirviöitä vastaan... Kyllä se ihminen taitaa olla mikä kädet ylhäällä anoo armoa ja minkä suomalainen ampuu. Samalla tavalla se kusee alleen ja pelkää kuin muutkin... Turha sanoa ettei suomen armeija lahtaa vankeja, todellakin lahtaa, lahdannut aina!idiootti3
Tiedätkö että se hyödyttää jos ei ajattele vastustajaa ihmisenä vaan jonakin muuna. Siloin pääsee eroon tappamisen "väärin"-tunteesta.
- .......
Sivarissa saa myös päivärahan kuten intissäkin. Tosin se ei ole kovin paljon. Muistaakseni muutamia euroja.
Tosin yhteiskunta kustantaa sivarin asumiskustannukset ihan samoin kuin armeijassa olevienkin.
Itse olen käynyt sivarin, ja pidin sivariajasta. Palvelusajalla tutustuin myös nykyiseen tyttöystävääni :) - cnqja
olen kyllä ite miettinnyt mennä armeijaan mutta ei ole väärin, jos joku yrittää tappaa niin sitten ei auta mikään muu kuin sen tappaminen, jos ei tapa niin sitten itse kuolet. ikävä kyllä maailma on vaan semmoinen julma paikka.
mutta minä en suotuisi julmaan viattomien tappamiseen esim: lapset ja naiset ja vanhukset tai maassa makavaa haavoittunutta sotilasta, sitäpaitsi minä voin puolustaa paitsi en julmaan tappamiseen.
ja armeejassa pitää sitoutua tottelemaan kaikkiin käskyihin
niin että olen vähän epävarma mennä armeijaan ellei hyväksytä tollaisia tyyppejä - vinkkejä
Tilanteessa kannattaa harkita joko siviilipalvelusta tai aseetonta palvelusta, jos haluat suorittaa armeija. Aseeton palvelus kestää nykyään 9-12 kuukautta tehtävän mukaan, mm. lääkintämies.
- neuvo olisi
amputoida oma käsi. Tuolla asenteella saa vapautuksenkin halutessaan, jos tyhmyyttäsi valitset sivarin tai intin, teet elämässäsi vuoden lyhyemmän työuran ja häviät vuoden palkan, saat eläkettä jokaista eläkevuottasi kohden n 400 e vähemmän. Samalla annat hyväksyntäsi orjatyölle. Mieti!
- LJK010
neuvo olisi kirjoitti:
amputoida oma käsi. Tuolla asenteella saa vapautuksenkin halutessaan, jos tyhmyyttäsi valitset sivarin tai intin, teet elämässäsi vuoden lyhyemmän työuran ja häviät vuoden palkan, saat eläkettä jokaista eläkevuottasi kohden n 400 e vähemmän. Samalla annat hyväksyntäsi orjatyölle. Mieti!
No, onneksi Suomessa ei kaikki ole noin itsekeskeisellä asenteella, vaan ajattelevat myös yhteistä hyvää. Vuoden työkokemus ei paljoa paina siinä loppuelämän aikana verrattuna armeijamuistoihin vielä eläkeikäisenä.
- henraali
No jos tuo on ajattelu tapasi armeijaa kohtaan, niin varsin on parempi että menet sinne sivariin, jotta ei tarvis muitten kuunnella siun itkemistäs!
- h3_kk@
"Katselin bussissa venäläisiä poikia ja mietin että tappaisin mieluummin itseni kuin riistäisin heiltä hengen. "
-Oletko miettinyt, että miljoonat ummikkovenäläiset olisivat valmiita tappamaan sut, jos sota tulis? Itsekkin olen muuten äidin puolelta venäläistä sukuu, mut kai sitä sit jos venäjä suomee hyökkäis, ni pakko vaa olis maata puolustaa.. Jos Suomi taas olisi hyökkäävä osapuoli, niin en menisi!
"Eli tarjoaako armeija jotain sellaista, miksi sinne kannattaisi mennä tuhlaamaan puoli vuotta tai vuosi elämästään? "
-kyllä, mikäli aiot joskus vartiaksi tai poliisiksi, niin se hyödyttää, tosin ei tuo intti enää pakko ole.. Tai jos rekkakortin tahot, ni intissä sen voisi saada.
"Osaan pedata sänkyni, pestä ruokailuvälineeni ja kiillottaa saappaani. Kuntoa, ensiaputaitoja, erätaitoja, yms. voin ylläpitää siviilissäkin, joten ne eivät kelpaa syyksi. Ampumista voisin harrastaa, jos haluaisin. Latasin sotilaan käsikirjan netistä, eikä siinä näy oikein mitään sellaista mitä en voisi siviilissä omatoimisesti opetella. "
-Joo voihan sitä ruåtsiakin opetella kotona tai kesälomalla, mutta kukapa sitä viittisi, jollei peruskoulussa ois pakko? Ei kukaan järkevä ;) - sopii sinulle
Parhaiten. Mutta vaikka menisitkin armeijaan et tuskin koskaan joutuisi tappamaan ketään.
- kuin tappamista
ja sotimista. Kyseisessä laitoksessa opitaan toimimaan ryhmässä,opetellaan toimimaan muissakin kriiseissä(luonnon katastrofit, suur onnettomuudet ym. tkriisit). Taloudellisesti intti ei kannata mitenkään mutta toisalta se on määrätty velvollisuus käydä niin miks ei kävis.Mikäli ei kestä auktoriteetejä niin sit pitäis hiukan kasvaa tai muuttaa asennetta, ei niitä sivilissäkään pääse karkuun aina joku on pomoilemassa. Eikä suomen armeija ole pahapaikka ja jollei sitä kestä niin ei se vika ole intissä vaan siinä materialissa joka antaa periksi.
- velvollisuus?
Eikö velvollisuudet pitäisi olla tasapuolisesti samat kaikille, sukupuolesta riippumatta.
Kun lähtökohdat on pielessä, auktoriteettien nöyristely on suorastaan pimeänsairasta. Sellaiseen totuttautumisen suosittelu on typerää ja vastuutonta. - on tärkeää
velvollisuus? kirjoitti:
Eikö velvollisuudet pitäisi olla tasapuolisesti samat kaikille, sukupuolesta riippumatta.
Kun lähtökohdat on pielessä, auktoriteettien nöyristely on suorastaan pimeänsairasta. Sellaiseen totuttautumisen suosittelu on typerää ja vastuutonta.Mutta eikö nykyään miehistä ole puolustaan kotia?Auktoriteetillä tarkoitin sitä asennetta joidenkin on vaikea sopeutua sääntoihin ja että joku antaa määräykset(sama on liikenteessä jotku ihmisen suhtautuu sääntöihi anarkstisesti ja tyyliin että minulla on oikeus jne.).Sama on monessa työ yhteisössä että pomo määrää tehtävät(vähemmän sotilaaliset kylläkin) ja mikäli se ei sovi niin firma ei tarvitse henkilön palveluksia.Ja onko se yhtesöllisyys ja samaan hiilen puhaltaminen ,talkoohenki oikeast vaikeaa ja onko vaikeaa luopua omanedun tavoittelusta muutamaksi kuukaudeksi.Ei se armeija vaan huono materiaali.
- ...
Siviilissä et voi opetella toimimaan osana sitä hiottua sotakonetta, jota puolustusvoimiksi kutsutaan. Taistelija, joka ei osaa toimia osana ryhmäänsä on turhaa painoa (ja hyvin pian kuollutta painoa).
Siinä sotilaan käsikirjassa ei kerrota mitään muuta kuin jokaisen taistelijan perustaidot jotka on osattava. Siinä ei ole mitään erikoiskoulutusmateriaalia, joten pelkillä sotilaan käsikirjan taidoilla ei sinusta ole edes perus jääkäriksi. Sotimista ei voi opetella kirjoista.
Eli: jos haluat oikeasti hankkia valmiudet puolustaa maatasi ja omaisuuttasi ja lähimmäisiäsi, mene sinne inttiin. Jos ei kiinnosta, niin unohda wannabe-ramboilu ja mene sivariin tai muuta ruotsiin.- fghd
tappaminen ei ole yhtään sen oikeutetumpaa kuin vaikka kouluammuskelut. Molemmat yhtä tuomittavia, ja molemmista on yhtä paljon yhteiskunnallista hyötyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983