Mikä avuksi

hiphei

Hei minulla on alle 90 litrainen akvaario ja kasvit kasvavat hyvin ja ovat reheviä, mutta lehtien pinnalle muodostuu semmoista punaruskeaa limaista levää.

Mikä neuvoksi?

Valaistuksena on yksi 18w loisteputkivalo ja ajattelin, että kasvien levä voisi johtua siitä niin lisäsin vanhasta akvaariosta jääneen 15watin loisteputkivalon myöskin, mutta ei ole ainakaan tähän mennessä auttanut mitään.
Valot on päällä noin 12 tuntiä.

Kasvilannoitteena käytän satekin pmdd:tä sekä pohjalla on tetran complete substrate ja joskus olen laittanut tetran cryptoja!

Akvaariossa käytän myös tällaisia turvetabletteja (Jbl Humolon) Ja eikös niiden myöskin pitäisi tuota levääkin ehkäistä.

Itse näen ainoaksi vaihtoehdoksi enään leväntorjunta aineen tai hiililannoitteen.

Mutta en nyt rupea hiilidioksidin levittimiä ostelemaan. Voisikos tuota nestemäistä hiililisää ostaa ja kokeilla auttaisiko se.

Akvaario ei todellakaan ole ylikansoitettu.

Ja vedenvaihto kerran viikossa 1/2 vedestä.

7

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiphei

      Tässä samalla kysäisen vaikka se ei nyt kuulukkaan aiheeseen "kasvit ja sisustus", mutta kuitenkin.

      Sitä vaan että paikkakuntani vesi on semmoista ph: 7,5 Kh: 3 ja Gh 5.

      Turvepaketissa annostukseksi sanotaan näin 1 tabletti 250 litraan vettä. Ja olen aloittanut annostuksen varovasti ettei pH laske yhtäkkiä kauheasti, mutta kun ph ei tahdo sitten millään laskea. Viimeksi vedenvaihdon yhteydessä lisäsin jo kokonaisen tabletin, ja vesi nyt mielestäni on melkoisen värjäytynyttä mutta ph pysyttelee edelleen samallapaikalla ja niin myös tuo Kh ja Gh

      Olen mitannut nuo arvot aina 1-2 päivän jälkeen turvetablettien lisäyksestä.

      Ps: Kun eilen mittasin arvot niin muut arvot olivat aivan samat kuin ennenkin mutta tuo Kh oli pompannut normaalista 3:sesta 4:jään.

      • puutarhuri---

        Niin, veden pH'ta pystyy hallita myös nestemäisellä aineella. niitä löytyy loogisesti pH ja pH-.
        Niillä pitäisi hoitua.
        Veden kovuutta voidaan säädellä myös kemiallisesti, mutta varmista ensin kauppavalmisteet ennenkuin lähdet itse sekoittamaan aineita. muuten lisätietoa löydät varmasti esimerkiksi sivulta www.aquahoito.info


      • -Rihma-

        Mille punaruskea levä haisee, vai haiseekokaan? Onko siinä näkyviä karvoja vai ihan limaa?
        Piilevää? Sinilevää?
        Mitä kalaa akvaariostasi löytyy?

        pH:ta saat alemmas hiilidioksidilevityksellä ja se voisi estää levän(jos se onkaan levää?) ilmestymistä myös.
        Kannattaa ainakin kokeilla. :)


      • hiphei
        -Rihma- kirjoitti:

        Mille punaruskea levä haisee, vai haiseekokaan? Onko siinä näkyviä karvoja vai ihan limaa?
        Piilevää? Sinilevää?
        Mitä kalaa akvaariostasi löytyy?

        pH:ta saat alemmas hiilidioksidilevityksellä ja se voisi estää levän(jos se onkaan levää?) ilmestymistä myös.
        Kannattaa ainakin kokeilla. :)

        akvaariosta löytyy pieni parvi joitakin tetroja sekä pieni parvi monnisia.

        Se levä on vain semmoista limaa.

        Mitä ilmestymisellä tarkoitat?, nestemäistä hiililisää? Jos et sitä tarkoita niin voisikohan olla hyvä kokeilla esim tätä http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/8715837000827

        Taidan tyytyä tuohon turveuutteeseen ainakin tässä vaiheessa. Tuo hiilidioksidin levitin olisi kyllä kätsi :)


      • hiphei
        hiphei kirjoitti:

        akvaariosta löytyy pieni parvi joitakin tetroja sekä pieni parvi monnisia.

        Se levä on vain semmoista limaa.

        Mitä ilmestymisellä tarkoitat?, nestemäistä hiililisää? Jos et sitä tarkoita niin voisikohan olla hyvä kokeilla esim tätä http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/8715837000827

        Taidan tyytyä tuohon turveuutteeseen ainakin tässä vaiheessa. Tuo hiilidioksidin levitin olisi kyllä kätsi :)

        Rihma älä noteeraa tuota minun "ilmestymis" sekoilua tuossa edellisessä viestissä :D katsoin ettet olisi laittanut pilkkua ja niin sanan merkitys vaihtui!

        Olen aika pihalla näistä Co2 jutuista.

        Siis! Onko Co2 seteissä jokin säätönappula josta voin säätää halutun määrän.

        Entä jos se laskee liikaa ph:ta.

        Ajattelisin vieläkin tavallista nestemäistä hiililisää. niinkuin mainitsin edellisessä viestissä.

        Ainakin luin jostain, että kun joku käytti sitä niin levien kasvu loppui ja kasvit alkoivat kukoistamaan.


      • hiphei
        -Rihma- kirjoitti:

        Mille punaruskea levä haisee, vai haiseekokaan? Onko siinä näkyviä karvoja vai ihan limaa?
        Piilevää? Sinilevää?
        Mitä kalaa akvaariostasi löytyy?

        pH:ta saat alemmas hiilidioksidilevityksellä ja se voisi estää levän(jos se onkaan levää?) ilmestymistä myös.
        Kannattaa ainakin kokeilla. :)

        Eikö silti tuo nestemäinen hiililisä toimi samalla perjaatteella kun tuo hiilarilevitys.

        Samalla tavallahan nuo kasvit siitäkin saavat hiilidioksidia, ja olen ajatellut ostaa ison parven neontetroja altaaseen, että hiilidioksidin levitintä en välttämättä tarvitse.


    • Puutarhuri---

      Aloitetaanpa ekasta ongelmasta
      Kuulostaa siltä että sinulla on paljon kaikenlaisia aineita siellä altaassa. Minulla on kolme akvaariota ja jokaisessa kasvivalot. Jos akvaarioon pääsee liikaa ravinteita ym. tapahtuu rehevöitymistä mikä on tässä tapauksessa suurta levänkasvua. Toinen mikä aiheuttaa useasti levän kasvun on suora auringonvalo. Onko allas aurinkoisella ikkunan lähellä? Itse en ole joutunut käyttämään minkään valtakunnan aineita akvaarioon kasvien takia. Ainoastaan satunnainen biotopol vedenvaihdon yhteydessä. Veden liika ravinnepitoisuus voi johtua käytetyistä aineista tai liika ruokinnasta. Onko altaassasi monneja? Ne pitävät kanssa omalta osaltaan huolta levän kasvamisesta ainakin akvaarion lasipinta-alalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe