Lihasten ELOHIIRET

nypyttelijä

Minulla on ollut nyt noin 2 kuukautta lihaksissa elohiiriä .. välillä semmosia hiukan isompiakin, mutta välillä ns. silmäkulmaan verrattavia pienempiä nypytiksiä pitkin vartaloa. Mitäköhän mahtais olla? Alssista jo nähnyt painajaisia :/ Joskus myäs tuntuu kuin kehossa menisi vichy vettä..

26

19087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyksnyks

      mulla ollut kanssa päivittäin jo ainakin puolisen vuotta. Olivat kyllä välillä aika isojakin nykäyksiä, että ihan päällepäin näky ja yöllä säikähti kun yhtäkkiä jostain nytkähti. Mut just sellainen kupliva tunne kanssa on usein varsinkin jaloissa. Välillä on pahenemisvaiheita.

      Lääkärillä kävin, eivät antaneet lähetettä mihinkään, pistivät vaan stressin piikkiin :/ itse en kyllä oikein usko tuohon selitykseen. Muita syitä nyt voisi olla liika kofeiini, magnesiumin puute tai nestevaje. Itse pelkäsin että johtuisi ms-taudista, kun suvussa on, mutta tuskinpa...Pitää vaan tottua näihin nytkyihin.

      Minkä ikäinen muuten olet? Ja ootko nainen vai mies?

      • nypyttelijä

        ihanaa kun edes joku vastasi, mutta olen 25 vuotias naispuoleine ihminen.. itse kävin kanssa lekuurilla ja stressiä väitettii (jo on kumman pitkä stressi ja täysin tiedostamaton) mutta otti kuitenki ns. normaalit verikokeet eli tulehdusarvot,verenkuvan, munuaisarvot kaliumin ja natriumn yms. ja kaikki niissä kunnossa.. lopetin tupakanpolton ja kahvinjuonnin, mutta ei apua.. ehkä pikkuisen kahvi pahentaa, mutta siitäkään en ole aivan varma vai onko sitten ollut vaan sattumaa. Onko sulla ilmenny jotain muita oireita? Ja ottiko lääkäri verikokeita?


      • nyksnyks
        nypyttelijä kirjoitti:

        ihanaa kun edes joku vastasi, mutta olen 25 vuotias naispuoleine ihminen.. itse kävin kanssa lekuurilla ja stressiä väitettii (jo on kumman pitkä stressi ja täysin tiedostamaton) mutta otti kuitenki ns. normaalit verikokeet eli tulehdusarvot,verenkuvan, munuaisarvot kaliumin ja natriumn yms. ja kaikki niissä kunnossa.. lopetin tupakanpolton ja kahvinjuonnin, mutta ei apua.. ehkä pikkuisen kahvi pahentaa, mutta siitäkään en ole aivan varma vai onko sitten ollut vaan sattumaa. Onko sulla ilmenny jotain muita oireita? Ja ottiko lääkäri verikokeita?

        jos olet vielä nuori, niin silloin toi pelko alsista tuskin on aiheellinen. En kyllä tiedä sairaudesta paljoa, mutta eikös se kanssa yleensä ole miesten sairaus? Voin olla ihan väärässä.

        Taisivat ottaa silloin jonkun verikokeen, katottiin vissiin kilpirauhasarvot jos oikein muistan, mutta ei ollut mitään hälyyttävää. Onko sulta katottu noi kilpir. arvot?


    • on ollut

      jo noin 23 vuotta, eikä mitään vikaa ole vielä löytynyt. Kokeissa olen käynyt useita kertoja. Nykyään niitä on aika harvoin, tai sitten en enää "noteeraa" niitä. Olen 5-kymppinen mies.
      Ei kannata murehtia...

      • nypyttelijä

        23 vuotta? minult kyl palaa hihat ennen sitä... huoh! als on yleisemmin miestentauti kyllä mutta esiintyy naisillaki. (opiskelin netistä). ensi viikolla neurologille ehkä hän osaisi selittää jotain.. Kilppariarvoja katottiin myäskin.


      • on ollut
        nypyttelijä kirjoitti:

        23 vuotta? minult kyl palaa hihat ennen sitä... huoh! als on yleisemmin miestentauti kyllä mutta esiintyy naisillaki. (opiskelin netistä). ensi viikolla neurologille ehkä hän osaisi selittää jotain.. Kilppariarvoja katottiin myäskin.

        Sinut ehkä ENMG-testiin. Ei kannata miettiä, että se on als, voi johtua ihan muusta. Ei minulla ainakaan ole ollut mitään muita oireita, eikä muuttunut pahemmaksi, päinvastoin...


      • ------------
        nypyttelijä kirjoitti:

        23 vuotta? minult kyl palaa hihat ennen sitä... huoh! als on yleisemmin miestentauti kyllä mutta esiintyy naisillaki. (opiskelin netistä). ensi viikolla neurologille ehkä hän osaisi selittää jotain.. Kilppariarvoja katottiin myäskin.

        Neurologi selitti juuri Alsin periytimistä. Hän sanoi että Als on molempien sukupuolten sairaus yhtälailla.


    • hermot

      Täsmälleen samanlaisia tuntemuksia. Lisäksi rytmihäiriöitä, hikoilua ja ahdistuneisuutta, leukojen, käsien ja jalkojen väsymistä. Pelkään als:ia. Neurologi oli sitä mieltä, että oireet johtuvat pitkäikaisen stressin aiheuttamasta autonomisen hermoston ärsytystilasta. On jäänyt tuo taistele-pakene-vaihde päälle.
      Sain lähetteen enmg-tutkimukseen, koska halusin mielenrauhan. En ole vielä ollut, mutta kyllä pelottaa. Lisäksi mielialalääkityksen masennusoireisiin.
      odottelu on raastavaa.
      Minullakin ollut n 24-vuotiaana samanlainen oireisto kuin sinulla, joka parani itsestään. Voi todellakin olla stressin aiheuttamaa.

      • nypyttelijä

        Kiitos vastauksestasi. En usko että meillä lopujen lopuksi kummallakaan on sitä alssia, mutta se että mitä ihan oikeesti on ni en uskalla arvata.. jotenkin on outoa laittaa kaikki aina pelkän stressin syyksi?? itsllä muuten tullut silmäkulmaan myös ihottumaa.. Joitain lihas verikokeita katottuna nytten ja kaikki kunnossa samoin kuin perus verikokeet kilpirauhas arvoja myöten. syytä ei vain ole.. tänäänkin nypyttää ja niska niin jumissa että päätä särkee koko ajan :(


      • hermot
        nypyttelijä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. En usko että meillä lopujen lopuksi kummallakaan on sitä alssia, mutta se että mitä ihan oikeesti on ni en uskalla arvata.. jotenkin on outoa laittaa kaikki aina pelkän stressin syyksi?? itsllä muuten tullut silmäkulmaan myös ihottumaa.. Joitain lihas verikokeita katottuna nytten ja kaikki kunnossa samoin kuin perus verikokeet kilpirauhas arvoja myöten. syytä ei vain ole.. tänäänkin nypyttää ja niska niin jumissa että päätä särkee koko ajan :(

        Niin, sain äsken kuulla, että lähete enmg-kokeeseen on todella laaja, hermot ja lihakset sekä lihasten väsymistesti. kaipa se on hyvä, mutta pelottaa todella.
        Niskoista voi tulla silmä-, leuka- ja päänsärkyoireita. kannattaa lukea YTHS:n potilasohje psykosomaattisesta oireista, jossa puhutaan autonomisen hermoston ärsytystilasta. Se oli huojentavaa luettavaa, mutta silti pelottaa...

        Ilmoittelen sitten miten kävi.
        Sinä olet ikäsikin puolesta riskijoukon ulkopuolella :)


      • hermot kirjoitti:

        Niin, sain äsken kuulla, että lähete enmg-kokeeseen on todella laaja, hermot ja lihakset sekä lihasten väsymistesti. kaipa se on hyvä, mutta pelottaa todella.
        Niskoista voi tulla silmä-, leuka- ja päänsärkyoireita. kannattaa lukea YTHS:n potilasohje psykosomaattisesta oireista, jossa puhutaan autonomisen hermoston ärsytystilasta. Se oli huojentavaa luettavaa, mutta silti pelottaa...

        Ilmoittelen sitten miten kävi.
        Sinä olet ikäsikin puolesta riskijoukon ulkopuolella :)

        Miten sinä (hermot) jaksat nykyään?


    • HERMOSTO TUHOUTUU

      olen 29v kahden lapsen äiti ja mua on tutkittu nyt 2v. Oireeni ovet lihaskrampit ja elohiiret eli faskusilaatiot koko kropassa. Minulle lääkäri sanoi että siellä missä faskusilaatioita on niin siitä kohtaan hermo vetelee viimeisiä. siitä kohtaan kun hermo tuhoutuu niin surkastuu myös lihas..sillä sitä ei kukaan liikuta, eli tuhoutunut hermo. Minulla on lihakset huvenneet kropasta. Diagnoosini on vielä auki..Kuulemma jokin harvinainen. Enmg eli hermokoke..Se on ainoa missä minulta löytyy vikaa..Muuten olen terve.. Eli vaatikaa enmg:tä.

      • !!!

        höpönlöpön!!


      • Eipä vähätellä
        !!! kirjoitti:

        höpönlöpön!!

        Viimeisin tän keskustelun kommentti oli todella lapsellinen!!! Ihmisiä sairastuu vakavasti. Kaikkea ei voi laittaa stressin piikkiin. Itsekin tunnen kaksi ihmistä, joilla on als. Toisella todettu alle 30-vuotiaana. Tutkimuksia ei saa, jos niitä ei vaadi. Lääkäreitä voi muistuttaa siitä, että jokaisen elämä on ainutkertainen. Tutkittava on.


      • Anonyymi

        No miten sinun kävi?


    • bubbly

      Itselläni myös tuntemuksia, että pitkin jalkojen lihaksia "kuplii". Nyt olen muutaman kuukauden ajan kiinnittänyt asiaan enemmän huomiota, mutta muistan oirehtineeni näin jo 8 vuotta sitten. Ehkäpä se välillä oli pois, nyt kun nykiminen on jatkuvaa, niin kiinnitän taas huomiota.

      Nykimisen tunne on tosiaan elohiirimäistä, mutta tunne hyppii pitkin jalkojen lihaksia sitä vauhtia, etten yleensä ole katseella saanut kiinni. Mutta jos onnistun, niin nykiminen tosiaan näkyy päällekin päin. Eniten liikettä tuntuu olevan pohkeissa. Pohkeita ja reisiä on myös alkanut särkeä jatkuvasti, riippumatta rasituksesta. Uimahallissa pohkeet kramppaavat (tätä ei ole aikaisemmin tapahtunut!)

      Magnesiumia olen alkanut käyttää säännöllisesti eikä verikokeen mukaan ole mitään siihen liittyvää vajausta. Ei ole tuonut apua oloon.

      Voisiko tässä olla kyse Isaacin syndroomasta? Googlaamalla sellaiseen törmäsin, mutta en ole ainakaan vielä lääkärille ehdottanut. Heille harvinaiset sairaudet tarkoittavat samaa kuin "ei sitä sinulla ainakaan ole!" eikä siis tarvitse tutkiakaan.

      Muuten tämä ei elämää haittaisi, mutta kun unettomuudesta kärsin, niin ei ainakaan auta sen suhteen. Lihakset kiristävät ympäri kroppaa, kärsin sairaalloisesta hikoilusta, johon ei ole syytä löytynyt ja tinnitus on myös yksi kiusallinen vaiva. Sitä en tiedä liittyvätkö toisiinsa, mutta tulipa mainittua.

      • Karin_aivopesula

      • Elorotta

        Mulla nykii, mutta ei enää elohiirimäisesti. Aika voimakkaita ovat jo nykäykset. Levossa tulee tuo kupliva tunne, jos ei nyi. Nykäykset pysyttelevät välillä hyvinkin tiiviisti yhdessä paikassa. Viimeksi yläselästä nyki monta tuntia samasta kohtaa. Tuo särkeminen kuulostaa ikävältä. Ja kramppaaminen. Mitä tutkimuksia sulle on verikokeen lisäksi tehty?


      • Anonyymi

        Magnesiumin puutos ei näy verikokeessa, koska sitä on seerumissa vain 1%. Loput ovat luustossa ja soluissa. Ihmisellä voi olla tietämättään magnesiumin puutos, joka voi johtaa moniin eri oireisiin. Magnesiumia ja myös kaliumia voi nauttia reilusti, koska munuaiset säätelevät niiden oikeaa määrää elimistössä. Liialliset hivenainepitoisuudet poistuvat virtsan ja ulosteen mukana.


    • hieman perehtynyt

      Ulkomaisilta foorumeilta vallitseva käsitys elohiiristä kehossa on, että kyse on immuunijärjestelmän alasajosta. Monilla on auttanut ruokavalion täysremontti (täydelliseen luomuruokaan siirtyminen), mutta syitä elohiiriin lienee ilmanmuuta muitakin.

      Verikokeet: Hb, leukosyytit, kalium ja natrium olisivat siis ne, mitä tulisi seurata.

      Mutta siis tämä on vain hyvin yleisluontoinen ohje ja perustuu lähinnä siihen, mitä itse olen asiasta lukenut ns. elohiiristä, eli faskukilaatioista. Kannattaa vaatia tutkimuksia ja tosiaan tottahan se taitaa olla, että monien neurologisten sairauksien oireita ovat nimenomaan lihasnykimiset.

      Itselläni oli elohiiriä ja lihasten nykimisiä pari vuotta sitten ja pelästyttäähän se, mutta minulla syyksi paljastui suoliston tulehdus, nykyään en enää saa nykimisiä, piti jättää kofeiinit ja alkoholit ym. kokonaan pois, että alkoi parannusta tapahtua.

      • näin mulla

        "Kannattaa vaatia tutkimuksia ja tosiaan tottahan se taitaa olla, että monien neurologisten sairauksien oireita ovat nimenomaan lihasnykimiset."

        Kannattaa ilman muuta tutkituttaa. Sen verran kuitenkin korjausta tähän, että lihasnykinä ei ole koskaan sairauden oire silloin, kun muita oireita ei ilmene.

        Mulla on ollu jatkuvia lihasnykinöitä 16 vuotta. Olen nyt 32. Ekat kymmenen vuotta panikoin myöskin alsista, vaikka enmg tehtiin ja tulos oli normaali lukuun ottamatta hyvänlaatuisia faskikulaatioita.

        Muutama vuosi sitten sain tepsivän lääkityksen nykimisiin, sen jälkeen elämä on helpottunut huomattavasti. Enitenhän nuo nykimiset on häirinneet nukkumista. Edelleen nykäisee silloin tällöin jostakin, mutta se lienee jo normaalia...

        Tämä on kai aika yleinen vaiva, joten syytä huoleen ei ole niin kauan, kuin esim. lihasheikkoutta ei ilmene. Lääkärit ovat sanoneet ainakin mulle, että nykimiset yksinään eivät lisää minkään vakavan sairauden riskiä, vaan ovat täysin itsenäinen ilmiö.


      • faskikulaatio
        näin mulla kirjoitti:

        "Kannattaa vaatia tutkimuksia ja tosiaan tottahan se taitaa olla, että monien neurologisten sairauksien oireita ovat nimenomaan lihasnykimiset."

        Kannattaa ilman muuta tutkituttaa. Sen verran kuitenkin korjausta tähän, että lihasnykinä ei ole koskaan sairauden oire silloin, kun muita oireita ei ilmene.

        Mulla on ollu jatkuvia lihasnykinöitä 16 vuotta. Olen nyt 32. Ekat kymmenen vuotta panikoin myöskin alsista, vaikka enmg tehtiin ja tulos oli normaali lukuun ottamatta hyvänlaatuisia faskikulaatioita.

        Muutama vuosi sitten sain tepsivän lääkityksen nykimisiin, sen jälkeen elämä on helpottunut huomattavasti. Enitenhän nuo nykimiset on häirinneet nukkumista. Edelleen nykäisee silloin tällöin jostakin, mutta se lienee jo normaalia...

        Tämä on kai aika yleinen vaiva, joten syytä huoleen ei ole niin kauan, kuin esim. lihasheikkoutta ei ilmene. Lääkärit ovat sanoneet ainakin mulle, että nykimiset yksinään eivät lisää minkään vakavan sairauden riskiä, vaan ovat täysin itsenäinen ilmiö.

        Minkälaisen lääkityksen sait , jotta oireesi helpottuivat?


    • nykynyky

      Vuosien takaa oleva aloitusviesti.
      Samalla kerron, että ostakaa kaliumia apteekista ja syökää muutama kuukausi, nykimiset loppuu.

    • Anonyymi

      Hei, menkää testaamaan FERRITIINI!! Eli varastorauta. Mulla aivan samat oireet ja se oli helvettiä, olin varma, että mulla pn neurologinen sairaus tai BFS-syndrooma. Sitten testattiin ferritiini (kun kaikki muut testit oli kunnossa) ja mulla todettiin paha raudanpuute ilman anemiaa. Oireet on helpottaneet ja lähestulkoon poissa 4kk rautakuurin myötä. Menkää testaamaan siis FERRITIINI. Ja B12- TCH- testi (kuulemma siitäkin voi johtua). Tsemppiä vointiin.

      • Anonyymi

        Ei ollut ainakaan mulla ferritiini syyllinen, eikä kalsium, kalium, natrium eikä mikään muukaan, koska kaikki verikokeet ovat ok. Kyllä minulla ( vaikkakin minut on tutkittu todella tarkasti sairaalassa ja useasti sen jälkeenkin) on todellakin se BFS. Onneksi se on hyvänlaatuinen oireyhtymä, jota pitää vain sietää. Kramppeihin, jotka usein liittyvät BFS oireisiin, käytän Rivatriliä.


    • Anonyymi

      Muutaman vuoden kävin tutkimuksissa kropassa olevien elohiirten vuoksi. Mitään ei löytynyt. Nyt kahdesti olen testannut jättää kaikki kofeiinipitoiset juomat ja muut energiajuomat pois. Hiiret ovat kadonneet molemmilla kerroilla ja palaavat jos jatkan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe