Omistusasunnon vuokraaminen, asuttu alle vuosi?

orvokkikukka

Olen vuokraamassa omistusasuntoani, jossa olen itse asunut alle vuoden.

Joudunko maksamaan ylimääräisiä veroja, kun vuokraan asunnon?

Jos myisin sen, myyntivoitoista pitää maksaa vähän alle 30% veroa.

Miten on vuokraamisen laita?

13

11571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienvuokranantaja

Vuokratulot verotetaan verotuksessa samalla tavoin riippumatta omistus- tai asumisajasta. Eli et joudu maksamaan ylimääräisiä veroja.

Sen sijaan koska et ole asunut kahta vuotta, joudut maksamaan myyntivoitosta (myyntihinta miinus ostohinta) veroa. Jos et ole myymässä, ei tämä ole ajankohtaista.

• popo

Aivan kuten edellä sanottiin, selvennän vain vielä eli,

Vuokratuloista maksetaan veroa pääomatuloverotuksen mukaan 28 %.

Koska et ole asunut asunnossasi kahta vuotta, joudut myydessäsi maksamaan myyntivoitostasi veroa saman 28 %.

Nyt siis pitää miettiä, haluatko saada myyntivoiton verovapauden asumalla asunnossa reilun vuoden ennen vuokraamista, asutko joskus tulevaisuudessa asunnossa 2 vuotta vai myytkö asunnon aikanaa ja kärsit veroista.

• että jos asuntoa

ei ole pakko myydä heti, niin kirjansa kannattaa
        pitää siinä ne täydet kaksi vuotta.
        Vaikka asunto olsi tyhjäkin osan ajasta se
        kannattaa.
        Myyntivoiton vero on senverran kova.

• popo
        että jos asuntoa kirjoitti:

ei ole pakko myydä heti, niin kirjansa kannattaa
        pitää siinä ne täydet kaksi vuotta.
        Vaikka asunto olsi tyhjäkin osan ajasta se
        kannattaa.
        Myyntivoiton vero on senverran kova.

Täysin samaa mieltä. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että asumista on yli vuosi jäljellä. Nyt myydessä myyntivoitto ei ole kovin suuri, jolloin verokin on kohtuullinen. Tyhjillään pitäminen tulee helposti kalliimmaksi kuin vero. Vuokraaminen taas nollaa asumisajan

Jos asunnosta on tarkoitus tehdä pitkän aikavälin sijoitus ja myydä se joskus hamassa tulevaisuudessa 2v. kannattaa ehdottomasti ottaa täyteen vaikka väkisin.

• että jos asuntoa
        popo kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että asumista on yli vuosi jäljellä. Nyt myydessä myyntivoitto ei ole kovin suuri, jolloin verokin on kohtuullinen. Tyhjillään pitäminen tulee helposti kalliimmaksi kuin vero. Vuokraaminen taas nollaa asumisajan

Jos asunnosta on tarkoitus tehdä pitkän aikavälin sijoitus ja myydä se joskus hamassa tulevaisuudessa 2v. kannattaa ehdottomasti ottaa täyteen vaikka väkisin.

mutta
        "Vuokraaminen taas nollaa asumisajan"

Ei pidä paikkaansa.
        Kunhan 2 vuottaa vaan täyttyy.
        Vaikka asuisi neljässä puolen vuoden pätkässä ja
        joka välissä olisi ollut vuokrattuna.

Minulla on ollut useita kämppiä joita olen
        ostanut/myynyt/vuokrannut ja vuokralaisten kanssa
        sälääminen ja jälkien remontointi on senverran
        työlästä/kallista että joskus kannattaa seisottaa
        tyhjänä kauankin.

• pitää olla

mutta
        "Vuokraaminen taas nollaa asumisajan"

Ei pidä paikkaansa.
        Kunhan 2 vuottaa vaan täyttyy.
        Vaikka asuisi neljässä puolen vuoden pätkässä ja
        joka välissä olisi ollut vuokrattuna.

Minulla on ollut useita kämppiä joita olen
        ostanut/myynyt/vuokrannut ja vuokralaisten kanssa
        sälääminen ja jälkien remontointi on senverran
        työlästä/kallista että joskus kannattaa seisottaa
        tyhjänä kauankin.

yhtäjaksoista, eli koko kaksi vuotta pitää asua yhteen menoon asunnossa. Kun yhden kaksivuotisjakson on joskus asunut, sen jälkeen voi tietysti tehdä miten haluaa...

• että jos asuntoa
        pitää olla kirjoitti:

yhtäjaksoista, eli koko kaksi vuotta pitää asua yhteen menoon asunnossa. Kun yhden kaksivuotisjakson on joskus asunut, sen jälkeen voi tietysti tehdä miten haluaa...

täytyy myöntää tutustuttuani taas lakipykäliin että
        tosiaan yhtäjaksoista 2 vuotta omistamista ja
        asumista oltava.
        No, on ollut joten ei hätää...

Onkohan joskus ollut toisin kun tuollainen väärä
        mileikuva pääsi tulemaan.

• omistajatar72

täytyy myöntää tutustuttuani taas lakipykäliin että
        tosiaan yhtäjaksoista 2 vuotta omistamista ja
        asumista oltava.
        No, on ollut joten ei hätää...

Onkohan joskus ollut toisin kun tuollainen väärä
        mileikuva pääsi tulemaan.

entäs jos vuokran omistusasuntoni mutta samalla asun siellä? Eli mitä joudun maksaa vuokratuloista jos asun siellä samalla se minimi kaksi vuotta? Olenko verovapaa asunnon myymisestä jos kuitenki asun sen vuokralaisten kanssa?

• liian riskialtista
        omistajatar72 kirjoitti:

entäs jos vuokran omistusasuntoni mutta samalla asun siellä? Eli mitä joudun maksaa vuokratuloista jos asun siellä samalla se minimi kaksi vuotta? Olenko verovapaa asunnon myymisestä jos kuitenki asun sen vuokralaisten kanssa?

Kahden vuoden sääntö ei katso sitä, asutko siellä yksin vai jonkun toisen kanssa ja maksaako se joku toinen sinulle asumisestaan. Tietysti vuokratuloista joutuu maksamaan veroja. Kun kaksi vuotta yhtäjaksoista asumista tulee täyteen, niin olet vapautettu myyntivoiton verosta.

Sensijaan vuokralainen voi hörähtää, kun hänelle paljastuu että asuttekin virallisesti samassa osoitteessa. Oletetaan, että hän olisi vastakkaista sukupuolta ja hakisi esim. jotain tukia. Yllätys voisi olla mukava, kun hänelle paljastuisi että asutte verottajan silmissä avoliitossa ja se vaikuttaa hänen tukiinsa.

Tietysti voit etsiä sellaisen vuokralaisen jonka kanssa asian voi sopia kahden kesken etukäteen. Minä en lähtisi kuitenkaan leikkimään tuollaisella, koska jos tämä vuokralainen jostain syystä vihastuu sinuun, niin mikäpä parempi keino kostaa kuin ilmiantaa sinut verottajalle veronkierrosta.

Yksi keino olisi, että itse pysyt asunnossa kirjoilla ja vuokralainen asuisi siinä pimeänä. Silloin sinulla olisi tosin kaikki riskit siitä, mitä asunnossa tapahtuu. Keneltä vaadit korvauksia jos pimeä vuokralainen rikkoo asunnossa jotain? Entä jos tulee tulipalo ja pimeä vuokralainen loukkaantuu vakavasti tai jopa menehtyy? Siinä on selittelyjen paikka ja varmasti selviää pian, että kyseessä oli pimeä vuokralainen jolloin verottajakin kiinnostuu toimistasi. Monesti pimeään vuokralaissuhteeseen valmiit ihmiset voivat muutenkin olla riskejä. Verottajan lisäksi myös poliisi kiinnostuu toimistasi, kun paljastuu että se pimeä vuokralainen on esim. harjoittanut prostituutiota asunnossasi.

Mahdollisuus kiertää veroja olisi pysyä asunnossa kirjoilla siihen asti kunnes kaksi vuotta tulee täyteen ja vuokrata se samanaikaisesti niin tutulle saman sukupuolen henkilölle (esim. sisarenlapselle) että vaara verottajalle ilmiannosta on todella pieni. Luonnollisesti asia pitäisi olla sovittuna hänen kanssaan. Varminta on kuitenkin pelata täysin puhtain kortein ja asua itse 2 vuoteen asti ja vuokrata vasta sitten.

• veroja lissää
        pitää olla kirjoitti:

jonka olen saanut testamentillä perinnöksi ja maksanut 10 vuotta sitten perintöveron, niin joudunko taas maksamaan myyntivoitosta veroa? Lapsena asuin talossa n. 18 vuotta, mutta myöhemmin olen asunut muualla. Talossa on ollut vuokralaiset.

• omistajatar72
        liian riskialtista kirjoitti:

Kahden vuoden sääntö ei katso sitä, asutko siellä yksin vai jonkun toisen kanssa ja maksaako se joku toinen sinulle asumisestaan. Tietysti vuokratuloista joutuu maksamaan veroja. Kun kaksi vuotta yhtäjaksoista asumista tulee täyteen, niin olet vapautettu myyntivoiton verosta.

Sensijaan vuokralainen voi hörähtää, kun hänelle paljastuu että asuttekin virallisesti samassa osoitteessa. Oletetaan, että hän olisi vastakkaista sukupuolta ja hakisi esim. jotain tukia. Yllätys voisi olla mukava, kun hänelle paljastuisi että asutte verottajan silmissä avoliitossa ja se vaikuttaa hänen tukiinsa.

Tietysti voit etsiä sellaisen vuokralaisen jonka kanssa asian voi sopia kahden kesken etukäteen. Minä en lähtisi kuitenkaan leikkimään tuollaisella, koska jos tämä vuokralainen jostain syystä vihastuu sinuun, niin mikäpä parempi keino kostaa kuin ilmiantaa sinut verottajalle veronkierrosta.

Yksi keino olisi, että itse pysyt asunnossa kirjoilla ja vuokralainen asuisi siinä pimeänä. Silloin sinulla olisi tosin kaikki riskit siitä, mitä asunnossa tapahtuu. Keneltä vaadit korvauksia jos pimeä vuokralainen rikkoo asunnossa jotain? Entä jos tulee tulipalo ja pimeä vuokralainen loukkaantuu vakavasti tai jopa menehtyy? Siinä on selittelyjen paikka ja varmasti selviää pian, että kyseessä oli pimeä vuokralainen jolloin verottajakin kiinnostuu toimistasi. Monesti pimeään vuokralaissuhteeseen valmiit ihmiset voivat muutenkin olla riskejä. Verottajan lisäksi myös poliisi kiinnostuu toimistasi, kun paljastuu että se pimeä vuokralainen on esim. harjoittanut prostituutiota asunnossasi.

Mahdollisuus kiertää veroja olisi pysyä asunnossa kirjoilla siihen asti kunnes kaksi vuotta tulee täyteen ja vuokrata se samanaikaisesti niin tutulle saman sukupuolen henkilölle (esim. sisarenlapselle) että vaara verottajalle ilmiannosta on todella pieni. Luonnollisesti asia pitäisi olla sovittuna hänen kanssaan. Varminta on kuitenkin pelata täysin puhtain kortein ja asua itse 2 vuoteen asti ja vuokrata vasta sitten.

Kiitos vastauksesta mutta eikö se ole ihan laillista jos asutaan samanaikaisesti tutun naisen kanssa minun omistusasunnossa ja pyydän häneltä vuokraa - josta osa menee veroihin ja sen 2 tai muutaman vuoden päästä myyn asunto. Vuokralainen maksaa vastikkeet plus vedet ja pyydän vuokrasta vähän enemmän saadakseni voittoa.

• muistelisin
        veroja lissää kirjoitti:

jonka olen saanut testamentillä perinnöksi ja maksanut 10 vuotta sitten perintöveron, niin joudunko taas maksamaan myyntivoitosta veroa? Lapsena asuin talossa n. 18 vuotta, mutta myöhemmin olen asunut muualla. Talossa on ollut vuokralaiset.

Eikö se myyntivoiton verottomuuden ehto ole joko 2v omassa asuinkäytössä tai 10v eteenpäin vuokrattuna...??

• muistelisin kirjoitti:

Eikö se myyntivoiton verottomuuden ehto ole joko 2v omassa asuinkäytössä tai 10v eteenpäin vuokrattuna...??

Verottomuus edellyttää kahden vuoden yhtäjaksoista omistusta ja asumista.

Sekoitat nyt hankintameno-olettamaan, joka on 20 % jos olet omistanut asunnon alle 10 vuotta, ja 40 % jos olet omistanut yli 10 vuotta.

Edellisen kysyjän tapauksessa luovutuvoittoveroa pitää maksaa perintöverotuksessa käytetyn hinnan ja toteutuneen kauppahinnan erotuksesta. Tietysti hankintameno-olettamaakin voi käyttää, mutta silloin perintöverotuksessa käytetyllä arvolla ei ole mitään merkitystä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos myyt ennen kuin olet omistanut asunnon 10 vuotta, niin hankintameno-olettamuksen käyttö kannattaa kun toteutunut myyntihinta on vähintään viisinkertainen perintöverotuksessa käytettyyn arvoon nähden. Yli 10 vuoden omistamisen jälkeen kannattavuusraja kulkee 2,5 kertaisessa kauppahinnassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33