Silmät kipeänä täällä tuijottanut tietokoneen näyttöä monta päivää löytämättä ketään joka tekisi hirsi taloa vanhan mallin mukaan.
Onko jollain tietoa valmistaako joku hirsitaloa/puutaloa ilman erkkereitä,parvekkeita terasseja,erikokoisia ikkunoita jne...
Siis ihan suoralinjaista taloa jossa ikkunat on tyylikkäässä rivissä :)
"uusi" pohjalaistalo?
20
8711
Vastaukset
- mattios
ja lähetä tarjouspyyntö usealle (lue min 10) pienelle tai keskisuurelle valmistajalle, sahalle yms. joka toimittaa tavaraa vähän joka lähtöön. Esim 5" höylähirttä on varastossa useammalla höyläämöllä/tavarantoimittajalla, joka tekee itse jatkojaloskuksen tai myy tavaran eteenpäin osaaviin käsiin. Todennäköisemmin pienurakoitisija yms tekee mieluummin kanttikertaakantti kehikon, kuin monimutkaisen kuvastohuvilan. matti
- esim.
Meille ei löytynyt mieleistä kuvastoista, meillä tulee suorakaiteen muotoinen talo jossa keskellä toisella puolen umpikuisti ja toisella puolen avokuisti aumakatolla. Ikkunat on vanhantyylisiä ja noin, eli perinteinen ja tavallinen talo. Me piirrätettiin eräällä rakennuspiirtäjällä luonnokset joiden pohjalta pitäis kohta alkaa kyselemään tarjouksia. Osa firmoista vissiin haluaa myydä vain omiaan mutta kyllä kai monet tekee asiakkaan kuvistakin. Tärkeää on, että kuvista käy yksiselitteisesti ilmi seinien mittojen lisäksi mm. kattokaltevuus, huonekorkeudet, ikkunoiden koot ja ikkunoiden ja ovien sijoittelukorkeudet, alapohjan rakenneperiaate ja yläkerran rakenneperiaate. Meillä oli puolituttu rakennuspiirtäjä, joka piirsi vähän halvemmalla joten siksi piirrätettiin hänellä. Voit myös suunnitteluttaa hirsifirmalla mutta ottavat nekin sen rahan jostain. Niiden kanssa voi tehdä suunnittelusopimuksen ja ne piirtävät sulle sellaisen kuin haluat ja voit sitten kilpailuttaa vapaasti. Se on maksullista. Maksuttomasti väittävät ehkä piirtävänsä jos menet jututtamaan mutta kuitenkin paketin hinnassa on se suunnittelukin sitten jossain. Kannattaa minun mielestä pitää reilu peli että kukaan ei joudu tekemään turhaa työtä. Maksaa yhdelle kunnon suunnittelusta ja pistää sitten tarjoajat samalle viivalle samasta suunnitelmasta. Rakennuksen suunnitteluvaiheessa pääsee mukavan ja osaavan piirtäjän kanssa paljon juttelemaan erilaisista kustannustekijöistä muun muassa. Meillä piirtäjä on sama joka piirsi asemakuvan. Hän piirtää rakennuslupakuvia n. 1200 eurolla ja luonnoksia n. 700 eurolla. Hinnat on kai tätä luokkaa tai kalliimpia. Itse ei jouduttu luonnoksesta maksamaan näinkään paljoa. Joku saattaisi sanoa, että maksoit turhasta, kyllä tehdas piirtää - mutta en pitänyt hintaa sillä tavalla pahana, että nyt saatiin itse päättää joka asiassa ja tuli tarkasti selväksi mikä mihinkin vaikuttaa milläkin tavalla. Samalta piirtäjältä otettiin pitkästä tavarasta hirsipaneelilla tulevaan autotalliin ihan lupakuvat. Homma sujui tosi sutjakasti, hyvä neuvo on, että vie piirtäjälle paljon kuvia eri yksityiskohdista ja selittää tarkasti mitä on vailla ja on valmis käymään keskustelua asioista moneen kertaankin tarvittaessa. Meidän ei tarvinnut, vietiin vinkkikuvia ja itse tehty alustava pohjaluonnos ja esitettiin toiveet piirtäjälle ja hän kyllä kokeneena kehäkettuna hyvin havaitsi mitä oltiin etsimässä. Tosin piirtäjät on monesti aika teoreettisia ja meillä mieheni joka on rakennusmies osasi neuvoa ja suhtautua joihinkin rakenneasioihin käytännön järjellä ja saneli sillä tavalla toimivia ratkaisuja mm. alapohjan tekoa suunniteltaessa.
Oletko vilkaissut Finnlamellin Uutuusmallit 2008? Siellä on mm. Kotionni 163 joka on ulkoapäin vähän sen tyylinen kuin meille tuleva talo mutta sisältä täysin erilainen. Kun luin viestisi, tuli mieleen Aurinkokartano joka on noita Finnlamellin uutuusmalleja. Ihana malli mutta liian iso ja liian paljon ikkunoita meille, samoin sisältä taas ei käynyt meille sekään. - Rauno Kangas
...kaikki hirsitalotehtaat tuollaisia tekee, tosin ei löydy mallistosta ja menee siksi "yksilölliseksi" tuotannoksi. Yksilöllinen ei tässä markkinatilanteessa juuri maksa enempää kuin vakiomallikaan, joten pinnistä vaan unelmien luonnos paperille ja tarjouksia kysymään....
http://www.hirsikoti.fi/4.1.php - Kattoin joskus
Mammutttihrsifirmalla on sielä City mallistossa muutama vanhan ajan malli vinttioptiolla.
Näkyi olevan myös netissä, mutta listan hännillä.
Komia on ja näppärä pohjakin. - ainakin
valmistaa... vanhassa esitteessä taisi olla kuva aiheesta
- samaa mieltä
Minä olen tuijottanut silmät kipeänä hirsitalomalleja jo vuosia. eli meillä on sama ongelma, halutaan oikein "vanhankansan" hirsitalo. sellainen, joita tehtiin ennen rintamamiestaloja. kapeat ikkunat, joissa kuusi ruutua. Ei erkkereitä, terasseja tai muita ulokkeita.
Joillakin valmistajilla on vähän sinnepäin olevia ja uskon että niitä kruusauksia voi mielensä mukaan karsia pois. Jos vain löytyy vähänkään sellainen malli, joka miellyttää. Itse olen muutaman löytänyt, mutta ovat vaan lähes AINA liian isoja taloja. Joku puhui mammuttihirren yhdestä city-talosta, tiedän mitä tarkoitetaan, se on aika likellä omaa kuvaani talostani, joka minulla on mielessä. Samoin Vaaran aihkitalot, ja sieltä malli Perinne aihki, on mielestäni kiva, joskin siinäkin on ylimääräistä kruusausta, mutta nehän saa pois jos mieli tekee. - käsinveistäjiin
Heiltä saat juuri sellaisen talon kun haluat, tosin toimitusaika on hiukan pidempi kuin liukuhihna tuotannossa ja hintakin on hiukan kovempi,mutta se on sitten juurisellainen kuin halusit, ja laadustahan joutuu yleensä maksamaan hiukan enemmän ( vrt mersu / lada ) ja se ekologinen "tassun jälkikin" on huomattavasti pienempi kuin suurteollisuuden valmistamassa mökissä. Tää on muuten fakta tietoa, ei mikään vitsi.
Ammattiveistäjiä löydät osoitteesta www.hirsitaito.fi
Antoisia rakennushetkiä.....- Nimetön
saa tekemään talosi. Eikä tuu paljon maksahan. Välittäjälle joudut maksamaan yhteystierosta maasua.
- Rakentajat Asialla
Olemme pitkän tavaran experttejä,rakennamme haaveilemasi talon.
Ota yhteyttä!
Puh: 045 121 1094
[email protected]
www.rpb.fi- Nimetön
koirankopista Luxus taloon.
- Satuainen
vanhaan malliin tehtyä taloa olen minäkin etsinyt eri mallistoista. Kummallista, että niitä ei ole enemmän tarjolla. Mammuttihirren Aurinkokartanosta voisi muokkaamalla saada mieleisen. Nyt liian iso ja ehkä kuistinkin voisi jättää pois.
- Someday..
Tiedän yhden puolitutun rakentavan perinteistä hirsitaloa. Perustukset on kiviveistämöltä tilattua porakiveä.
Omaa "makua" miellyttää eniten myös suorakaiteen muotoinen perinnetalo. Ei ihan pohjolaistalo mutta esimerkkinä. Ja itselle pitää nimenomaan olla käsinveistetty. Koneellisesti työstetty hirsi ei tule kysymykseen henkilökohtaisella tasolla. Mieluummin etsin vaikka vanhan kehikon. Aina parempi jos ikkunat ja ovet ovat alkuperäiset.
Ei avaimet käteen vaan pitkä pitkä projekti. Matka päämäärää unohtamatta tärkeä asia.
- bokseri
katsokaa www.rakennusluoma.fi
- bokseri
valmistamme "uuden" pohjalaistalon myös asiakkaan kuvista käsityönä!!! käykää tuola www.rakennusluoma.fi ja ottakaa yhteyttä!!
- Kiitos
hyvästä linkistä! Tuollaisesta ei ollut edes tietoa. Hiukan liikaa moderneja rak.toteutustapoja ja -detaljeja seassa mutta etusivun rakennus on hieno!
- Samalla asialla
Käy katsomassa www.koskenrannalta.blogspot.com ja siellä linkki Kitinojan rakennustapaohjeisiin. Sivupalkissa on runsaasti linkkejä mm. perinnerakentamisen asiantuntijoihin ja löytyy kontakteja myös uudisrakentajiin, vanhalla mallilla.
- Samalla asialla
Niin ja vielä - mallistoista ei pitäisi perinnetaloa hakeakaan, koska aito perinnetalo on uniikki, vaikka olisi uutta tuotantoa. Esikuva tulee hakea vanhasta talosta ja jos haluaa puhua pohjalaistalosta, se kuuluu rakentaa samoin periaattein, samoin mittasuhtein, samanlaiseksi. Ei uusvanhaksi kuten mallistojen nk. "perinnetalot" vaan aidon vanhan paikallisen mallin mukaan. Toinen tärkeä pointti on, että pohjalaistalon paikka on pohjanmaalla ja muualla kannattaisi rakentaa oman paikallisen perinteen mukainen talo - Hämeeseen hämälälistyylillä ja sitä rataa.
- Samalla astialla
Samalla asialla kirjoitti:
Niin ja vielä - mallistoista ei pitäisi perinnetaloa hakeakaan, koska aito perinnetalo on uniikki, vaikka olisi uutta tuotantoa. Esikuva tulee hakea vanhasta talosta ja jos haluaa puhua pohjalaistalosta, se kuuluu rakentaa samoin periaattein, samoin mittasuhtein, samanlaiseksi. Ei uusvanhaksi kuten mallistojen nk. "perinnetalot" vaan aidon vanhan paikallisen mallin mukaan. Toinen tärkeä pointti on, että pohjalaistalon paikka on pohjanmaalla ja muualla kannattaisi rakentaa oman paikallisen perinteen mukainen talo - Hämeeseen hämälälistyylillä ja sitä rataa.
Kaikissa "paikallisissa" rak.tyyleissä on paljon samoja yhteneväisyyksiä jos asian vie hiukan pidemmälle. Ns. pohjolaistalolle raja-aitojen vetäminen on tiukkapipoisuutta ja tietämättömyyttä. Pohjolaistaloihin verrattavia on aina tehty laajasti eri puolella Suomea.
Mihin raja vedetään? Sianrakko valonlähteeksi, sisäänsavuava lämmitystapa, malkakatto, hevonen ja kanat sisälle, lihaan saatanasti suolaa että säilyy aitassa kun niin on ennenkin tehty? Pistetäänkö Lappalaiset kotaan vai maakuoppaan jne?
Ja lopuksi, järkyttäviähän ne "kopiot" ovat pääsääntöisesti. Reilusti uusia ja kuluvaa aikaa kuvastavaa rak.tapaa tai kirves kouraan vaikka tiukkapipoisuudesta edellä syytinkin.
- 10points+papuk.merkk
Googlaamalla Kitinojan perinnekylä löytyy tod. hyvää ja ammattitaitoista infoa Pohj.taloista, vanhoista ja retroista.
- Raija3+4
Nykyisin Maanhonka valmistaa perinteisiä pohjalaistalomalleja
"uusi" mallisto näyttäisi olevan ainakin sivujen perusteella
http://www.maanhonka.fi/hirsitalot/pages/fi/mallistot/pohjalaistalomallisto.php
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275