dementikon

turvallisuus

Onko jollakin ihan tarkkoja tietoja, mitä ja millaisia apuvälineitä dementikolle on olemassa.
Löysin googlettamalla Etelä-Karjalan Dementiayhdistys ry turvalaitteet ... sivuilta joitain laitetoimittajia.
saisiko kaiken mahdollisen tiedon, myös arkipäivän neuvoja yksinasuvalle.

2

2483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paremmat

tiedot ja kotikunnastasi saatavat laitteet saat ottamalla yhteyden kuntasi kotihoitoon. Luulisin että siellä tietävät parhaiten tilanteesta.

• om.hoitaja

kanssa oon tämän viikonlopun huolta kantanut.
      On se kumma, näitä hienoja laitteita laitetaan, mutta se huolto ei pelaa, ainakaan viikonloppuisin ja meidän kunnassa.

Tapaus: äiti dementikko, yksin asuva, on tuki-laitteita: hella vahti, turvapuhelin, kelkka millä liikkuu sisällä on erilaisia tukikahvoja ja tämä ovihälytin, mikä ei toiminutkaan viikonloppuna.
      Sain puhelinsoiton naapureilta, äiti oli ulkona sukkasillaan seikkailemassa, ihmettelin miksi ei hälytystä ollut tullut ja kun menin, huomasin että ei hälytys pelaa...

Soittelin hälytyskeskukseen (kunnan) ei ollut tullut hälytyksiä, soittelin kotipalveluun, kyselin huoltoa, ei viikonloppuisin.
      Ainut mitä tarjottiin apua oli yöpartio, mikä olisi käynyt useimmin katsomassa.
      Ei toimiva ratkaisu mielestäni, koska ei valvonta takaa turavallisuutta.

Ainut keino oli, että minä jään yöksi äidin luokse.
      En saanut nukuttua ollenkaan, äiti oli niin levoton, nousi vähänväliä istumaan sängystä ja etsi poikaa joka oli kateissa.

Seuraavana aamuna äiti oli väsynyt, piti herätellä aamupuurolle ja lääkkeille ja nukkui sitten koko päivän tyysti.

Minä jouduin vahtimaan koko viikonlopun häntä tiiviisti, aika rankkaa sanoisin.

Miksi ei ole näille rakkineille huoltoa viikonloppuisin, mikä siinä maksaa?
      Voisi olla vaikka näin, päivystäjällä puhelin johon soitetaan, vaikka olisi sitten kotonaan, mutta hälytyksen tultua olisi käytettävissä kuitenkin, tuskin kuitenkaan näitä hälyjä kovin usein tulee, mutta kuitenkin.
      Onko halvempi vaihtoehto, että vanhus viedään sairaalaan viikonlopuksi turvaan? näin minulle tarjottiin lääkkeeksi.

Onneksi hyvät naapurit huomasivat ajoissa äitini "karkumatkan" eikä mitään haavereita sattunut, siitä kiitokset!
      mutta risuja johtoportaaseen, miksi näitä hienoja keksintöjä yleensä laitetaan, jos ei ole varaa huoltoon joka päivä?
      Turvallisuus on kait heidän mielestään se, että se laite on asennettu ja piste, loput hoitaa joku muu... t: väsynyt om.hoitaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      101
      2120
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      292
      1907
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1741
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      1594
    5. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      102
      1593
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      32
      1301
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1123
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      67
      1079
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1047
    10. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      1038
    Aihe