Unkarilainen taulu

Lospojos

Hei!

Olen lukenut nyt kyseisen kirjan, mutta viimeisen luvun arvoitus on vielä ratkaisematta, ja se ärsyttää. Onko joku saanut sen murrettua?

Vastauksia, please!

17

3641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

      No nyt piti oikein nettailla että sain selville kirjailijan, kun ei tässä ollut kuin kirjan nimi.

      Yllätyksekseni oli Mikko Karppi. Häneltähän viime vuonna tuli se Väinämöisen vyö. Ihan luettava kirja. Taisin tännekin saitille jotakin laittaa siitä luettuani. Ei se ensikirjaksi ollut lainkaan hullumpi paketti.
      Taidankin kirjastosta lainata tämän nyt sitten.
      Olisiko Teillä muita suomalaisia dekkareita suosittaa. Siis minulle ei näitä tavanomaisia tyhmäpoliisi-tyhmädekkari -juttuja kannata ehdottaa vaan mieluusti kaunokirjallista hyvin etenevää mysteerikamaa.
      Onko sellaisia suomalaista nyt lähiaikoina ilmestynyt?

      • Lospojos

        Tähän häthän en osaa muuta suositella. Väliaikatietona kerron vaan, että kirjan salakirjoitus aukeaa hetkenä' minä hyvänsä. Tarvii varmaan lukea kirja uudelleen, olen nyt NIIN lähellä ratkaisua...


      • Raumonde
        Lospojos kirjoitti:

        Tähän häthän en osaa muuta suositella. Väliaikatietona kerron vaan, että kirjan salakirjoitus aukeaa hetkenä' minä hyvänsä. Tarvii varmaan lukea kirja uudelleen, olen nyt NIIN lähellä ratkaisua...

        Eilen oli radiossa juttua tästä kirjasta. Toimittaja ei tosin puhunut salakirjoituksesta mitään, oliskohan jäänyt ratkasiematta?

        Kirja varauksessa.


    • kkv

      tuolla se kai pitäisi ratketa:
      http://ta.ramk.fi/~jouko.teeriaho/crypto2006.pdf
      kohta kassisisia salausmenetelmiä ja Vigeneren salausalgoritmi.
      Kokeilin sitä avainsanana tuo Marie de Vigenere, ja sain kymmenkunta kirjainta oikein siitä "rakas" viestin alusta, mutta sitten toisen z kirjaimen paikalle olisi mielestäni pitänyt tulla q, joten lopetin.

      • kkv

        siinä näköjään pitääkin ilmeisesti käyttää salasanana pelkkää Marie sanaa... sitten taitaa onnistua.


      • kkv
        kkv kirjoitti:

        siinä näköjään pitääkin ilmeisesti käyttää salasanana pelkkää Marie sanaa... sitten taitaa onnistua.

        Karppi vaatii lukijaltaan kohtuuttomia. "Suomensin" siitä viimeisestä luvusta kaksi ensimmäistä lausetta ja ne menivät näin:
        Vihdoin sain vastauksen kirjeeseeni. Niin monta vuotta olen etsinyt lastani turhaan.

        Silloin lensi teksti vasemman olkapään ylitse.Mahdoton tätä on normaali kärsivällisyydelläkään varustettu ihminen selvittää, saati sitten kärsimätön dekkarin lukija.
        Ei se teos muutenkaan mikään erikoinen ollut. Sekavaa autoilua Porin yksisuuntaisilla kaduilla.
        Sopiva lopetus tälle "lukunautinnolle".


      • Anonyymi
        kkv kirjoitti:

        Karppi vaatii lukijaltaan kohtuuttomia. "Suomensin" siitä viimeisestä luvusta kaksi ensimmäistä lausetta ja ne menivät näin:
        Vihdoin sain vastauksen kirjeeseeni. Niin monta vuotta olen etsinyt lastani turhaan.

        Silloin lensi teksti vasemman olkapään ylitse.Mahdoton tätä on normaali kärsivällisyydelläkään varustettu ihminen selvittää, saati sitten kärsimätön dekkarin lukija.
        Ei se teos muutenkaan mikään erikoinen ollut. Sekavaa autoilua Porin yksisuuntaisilla kaduilla.
        Sopiva lopetus tälle "lukunautinnolle".

        Ei kukaan sua pyytänykään lukeen


    • Lukuhiiri

      Kirjan lopullisen ratkaisun piilottaminen salakieliseen pitkään viestiin on kyllä ikävä temppu lukijalle. Joskus on tietysti hauska hakea lisämatskua netistä, mutta kirjan pitäisi itsessään olla kokonaisuus, ilman keinotekoisia nettikikkailuja ja koodinpurkuja. Vastaisuudessa katson Karpin kirjoista varmuuden vuoksi loppusivut ensin: jos näyttää olevan lisähommia juonen ratkaisemiseksi, jääköön lukematta.
      JOS joku on viestin ratkonut (naputellut kokonaan annetun linkin ratkaisijaan?), mielellään sen lukisin. Löytyisikö linkkiä ratkaisusivulle? Kiitos etukäteen.

      • kkv

        ratkaista sitä ja sainkin pari ekaa lausetta siitä suomennettua , mutta homma oli aivan järjettömän työlästä.
        Lisäksi minun mielestäni siinä koodissa oli, parin lauseen jälkeen, virheitä, jotka tekivät jatkoratkaisuyrityksetkin mahdottomiksi.

        Alku meni jotenkin näin: Vihdoin joku vastaa kirjeeseeni. Niin monta vuotta olen odottanut turhaan...en muista enempää, vai tulivatko ne virheet sitten jo siihen.

        Lähetin siitä silloin palautetta sähköpostilla kirjan kustantajalle, että saisin varmasti edes oikean koodin, mutta ei sieltä ole kuulunut mitään.
        Enpä usko, että siitä kukaan jaksaa selvää ottaa.


      • kkv
        kkv kirjoitti:

        ratkaista sitä ja sainkin pari ekaa lausetta siitä suomennettua , mutta homma oli aivan järjettömän työlästä.
        Lisäksi minun mielestäni siinä koodissa oli, parin lauseen jälkeen, virheitä, jotka tekivät jatkoratkaisuyrityksetkin mahdottomiksi.

        Alku meni jotenkin näin: Vihdoin joku vastaa kirjeeseeni. Niin monta vuotta olen odottanut turhaan...en muista enempää, vai tulivatko ne virheet sitten jo siihen.

        Lähetin siitä silloin palautetta sähköpostilla kirjan kustantajalle, että saisin varmasti edes oikean koodin, mutta ei sieltä ole kuulunut mitään.
        Enpä usko, että siitä kukaan jaksaa selvää ottaa.

        joitain suttupapereita, ja se toinen lause menikin:
        Niin monta vuotta olen etsinyt lastani turhaan.

        Siihen se on sitten topannut.


      • Hämeenlinna

        Tämä osuus kirjassa oli nimenomaan parasta mitä on tullut vastaan vähään aikaan. Voihan sitä lukea vaikka Wallandereita jos halua että kaikki asiat märehditään valmiiksi ja kirja unohtuu saman tien kun takakansi kääntyy päällimmäiseksi. Toivottavasti näistä aivoknopeista tulee Mikon tavaramerkki, ainoa kritiikin sana tulee siitä että tekstiä oli pirun paljon ja se oli ratkaistava järjestyksessä. Kun ei ole skanneria tai muuta tekstintunnistusjuttua saati sitten kymmensormijärjestelmää hallussa tuli Väährtpun bwoaiemr hikcxgs (


      • Naakkahauki
        Hämeenlinna kirjoitti:

        Tämä osuus kirjassa oli nimenomaan parasta mitä on tullut vastaan vähään aikaan. Voihan sitä lukea vaikka Wallandereita jos halua että kaikki asiat märehditään valmiiksi ja kirja unohtuu saman tien kun takakansi kääntyy päällimmäiseksi. Toivottavasti näistä aivoknopeista tulee Mikon tavaramerkki, ainoa kritiikin sana tulee siitä että tekstiä oli pirun paljon ja se oli ratkaistava järjestyksessä. Kun ei ole skanneria tai muuta tekstintunnistusjuttua saati sitten kymmensormijärjestelmää hallussa tuli Väährtpun bwoaiemr hikcxgs (

        Heh, kissat olivat tosiaan ehkä vähän kaukaa haettua, itse en olisi myöskään tajunnut niiden yhteyttä mihinkään ellen olisi aiemmin ollut itse kiinnostunut tästä "Ilonasta", josta kirja taitaa pohjimmiltaan kertoa.

        Luin kirjan kansikuvan perusteella, kuvassa oli tuttu nainen, joten sinällään suuria yllätyksiä tuo opus ei tarjonnut.

        Onkohan miten moni muu tajunnut kissojen merkityksen? Ne esiintyivät melko loogisestikin, täytyy kehua.


    • M26,

      vihdoin sain vastauksen kirjeeseeni.Niin monta vuotta olen etsinytlastani, turhaan.Hän on ollut ajatuksissani erostamme lähtien, enkä voi kertoa, mitenpaljon elämäni on kärsinyt tästä sanattomasta ikävästä.Minun on täytynyt tehdä jäljitystyöni salassa, sillä Fekete on ollut minulle vilpillinen alusta saakka.Hän tuli luokseni kertoen olevansa esikoiseni, kadonnut marjani. En tiedä, onko Fekete hullu vai pitääkö hän minua niin hulluna, etten muistaisi lapseni sukupuolta.Marie.Marie.Kirjeessä kerrottiin, että Marie on kuollut. Hän kasvoi vähän aikaa Sviatokin perheessä ulkomailla, mutta puheiden mukaan sai surmansa perheen kateellisen Iapsen käsien kautta. Lapsen nimi oli Fekete. Nyt Fekete vakuettaa minulle, että oikeus voittaa.Oikeasti hän tarkoittaa, että Fekete voittaa.Mutta minulla on vielä sanani. Syntymäpäiväni on pian, mutta minun on kadottava, luotava itseni uudelleen.Fekete pitäköön taulun, hän ei ymmärrä sen salaisuutta.
      Marie, oi rakas Marie.Sinä olet salaisuuteni, eikä sinun kuolemasi jää kostamatta, vaikka minun täytyisi elää vielä tuhat vuotta.Siihen päivään, että valheellisen Feketen jälkeläiset avaavat salaisuuden,siihen saakka minä odotan.
      Unissani vieraillut mies ei ole antanut kuulua itsestään, mutta yöni täyttyvät siitä hetkestä, jolloin hän tuo salaisuuteni takaisin minulle.Rakastan häntä, mutta pelkään hänen olevan vain unta. En tiedä, odotanko enemmän miestä vai hänen tekoaan. Mutta minä odotan. Odotan vaikka toiset sata vuotta. Porin kaupungissa elokuun kolmantena 1652. Erzsebet Bathory

      • Lukuhiiri

        Kiitos tuhannesti ratkaisusta, itsellä ei älli viitseliäisyys riittänyt!
        Olen edelleen sitä mieltä, että kirja kirjana ja temppuilut sudenpentujen käsikirjaan.
        Mutta: olipa vähän kömpelö päätös kirjalle. Juonen käänteet jäivät vähän vaillinaisiksi vieläkin. Kikkailun pitää olla todella perusteltua ja todella onnistunutta, että se nostaa teoksen tasoa. Ikävä kyllä nyt näin ei käynyt.


      • M26,
        Lukuhiiri kirjoitti:

        Kiitos tuhannesti ratkaisusta, itsellä ei älli viitseliäisyys riittänyt!
        Olen edelleen sitä mieltä, että kirja kirjana ja temppuilut sudenpentujen käsikirjaan.
        Mutta: olipa vähän kömpelö päätös kirjalle. Juonen käänteet jäivät vähän vaillinaisiksi vieläkin. Kikkailun pitää olla todella perusteltua ja todella onnistunutta, että se nostaa teoksen tasoa. Ikävä kyllä nyt näin ei käynyt.

        Olen samaa mieltä.Hiukan sekava kirjahan tämä oli.Odotukset oli huomattavasti korkeammalla,kun luin tämän heti Väinämöisen vyön jälkeen,mikä taas oli mielestäni erittäin hyvä kirja.

        Toivotaan kuitenkin,että Karppi kirjoittaa tulevaisuudessa lisää.


      • xx Johanna xx
        M26, kirjoitti:

        Olen samaa mieltä.Hiukan sekava kirjahan tämä oli.Odotukset oli huomattavasti korkeammalla,kun luin tämän heti Väinämöisen vyön jälkeen,mikä taas oli mielestäni erittäin hyvä kirja.

        Toivotaan kuitenkin,että Karppi kirjoittaa tulevaisuudessa lisää.

        Minulle ei kirja tosiaan ollut pettymys.. Satuitteko huomaamaan "Marien" oikean nimen?
        Aavistukseni osui lukiessa oikeaan ko. rouvan henkilöllisyydestä. Mahtavasti toteutettu kirja.

        Lainaus wikipediasta:
        Erzsébet Báthory (slovakiksi Alžbeta Bátoriová-Nádašdy, s. 7. elokuuta 1560, k. 21. elokuuta 1614) oli unkarilainen kreivitär ja sarjamurhaaja, tunnetuin unkarilaisten ja slovakkien historiassa. Hän vietti suurimman osan elämästään Čachticen linnassa. Häntä ja neljää muuta syytettiin 20–2000 tytön tai nuoren naisen kiduttamisesta ja tappamisesta. Vuonna 1610 hänet vangittiin ja lukittiin tyrmään eristyksiin muusta maailmasta. Báthory kuoli neljä vuotta myöhemmin. Aatelisarvo esti hänen teloituksensa, mutta hänen apulaisensa teloitettiin.


      • xx johanna xx
        Lukuhiiri kirjoitti:

        Kiitos tuhannesti ratkaisusta, itsellä ei älli viitseliäisyys riittänyt!
        Olen edelleen sitä mieltä, että kirja kirjana ja temppuilut sudenpentujen käsikirjaan.
        Mutta: olipa vähän kömpelö päätös kirjalle. Juonen käänteet jäivät vähän vaillinaisiksi vieläkin. Kikkailun pitää olla todella perusteltua ja todella onnistunutta, että se nostaa teoksen tasoa. Ikävä kyllä nyt näin ei käynyt.

        huomasitko nimen käännöksen lopussa??? googlaa se tai lue mun myöhempi viesti.. selviää vähän Ilonan taustoja..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe