Välistä pelottaa

Sairastunut ¤

Vuonna 2000 tuli diagnoosi:
määrittelemätön dementia.
Oireina:
huono impulssikontrolli
eksymisen tunne
suuria hahmotushäiriöitä
hiukan ahdistusta
ollut aivoinfarkti
elää yksin -
prognoosi 2000 oli n 10 vuotta elinaikaa mutta
yhä toimin, elän ja pärjään - en yhtä hyvin kuin ennen ja hitaammaksi olen tullut -
ymmärrän hyvin puhetta, kirjoitan, ulkoilen koiran kanssa
luen paljon, päivittäin olen yhteydessä lapsiini ja he minuun päin
silti tulevaisuus pelottaa
olen havainnut että lähimuisti falskaa välillä
uusia asioita en pysty painamaan mieleeni
olen ihan yksin, asun yksin, omaisille en ole
niin yksityiskohtaisesti kertonut kaikesta ,
haluan pärjätä yksin
en kuormittaa läheisinäi heillä on omaa elämää
se, mikä pelottaa on, mihin " joudun" kun en enää pärjää yksin
kunnassa ei kunnallista hoitopaikkaa, kaikki ovat yksityisiä ja niihin minulla ei ole varaa, ei mitenkään
ja mietin
miksi sain tämän neurologisen taudin jota ei voi hidastaa, ei pysäyttää, ei leikata - on vain -
elettävä
se kuuluisa päivä kerrallaan

4

3151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 omainen

      Ota ystävä hyvä yhteyttä kotisairaanhoitoon jos et muuta tähän hätään keksi.

    • Myös IIII

      Sairaus on edennyt hitaasti, voimia sinulle ja hae apua kyllä ne lapsetkin haluavat auttaa mutta jos et kerro heille mitä tunne, heidän on vaikeaa auttaa.

    • vuosi sitten - miten nyt ma...
    • toivoa ehkä

      On sittenkin olemassa!

      Minulla itselläni on ollut tilanteita, joissa virallinen koululääketiede ei ole pystynyt auttamaan, niin olen saanut apua näiltä lääkäreilta, jotka ovat perehtyneet hoitoihin laajemmin kuin muut lääkärit keskimäärin.

      "Ravinnon rasvahappo lisää Alzheimerin taudin riskiä
      Päivitetty 24.10.2008.

      Neurotieteilijät ovat päässeet askeleen lähemmäs Alzheimerin taudin saloja. Hiirillä tehty tutkimus osoittaa, että kyseessä on häiriö aivojen rasvahappojen tasapainossa. Ravinnossa oleva omega-6-perheeseen kuuluva arakidonihappo (AA) lisää taudin riskiä. Tutkijoiden mukaan havainto voi olla läpimurto taudin ehkäisyssä ja hoidossa. Arakidonihapon vastavaikuttajana toimii kalaöljystä tuttu omega-3-rasvahappo EPA. Tutkimuksen julkaisi arvostettu tiedelehti Nature Neuroscience.

      Entuudestaan tiedetään, että ravinnon omega-6- ja omega-3-rasvahapot ovat toistensa vastavaikuttajia ja että länsimaalainen ravinto sisältää liikaa omega-6:tta suhteessa omega-3:een. Nyt neurotieteilijät uskovat, että ravinnon vinoutunut omega6/omega-3-suhde voi olla ratkaiseva tekijä Alzheimerin taudin puhkeamisessa. Liika omega-6-pitoisuus suhteessa omega-3:een näyttää liittyvän dementiaan.

      Kyse on tiettyjen rasvahappojen aineenvaihduntaa säätävän entsyymiperheen (PLA2) aktiivisuudesta. Inaktivoimalla PLA2-entsyymejä tutkijat kykenivät säilyttämään Alzheimerin tautiin sairastuneiden hiirten muistin ja ehkäisemään tautiin liittyviä käytöshäiriöitä.

      Saman entsyymin uskotaan toimivan yliaktiivisesti ihmisillä, jotka sairastuvat Alzheimerin tautiin. Yhtenä mahdollisuutena tutkijat näkevät ”pahan” arakidonihapon vähentämisen ravitsemuksesta. Toisena mahdollisuutena on kehittää hoitoa, joka katkaisee ”virran” yliaktiivisesta entsyymistä.

      Tutkimusta johtanut Kalifornian yliopiston neurologian professori Lennart Mucke sanoo: "Yleensä rasvahappoja voidaan säädellä ruokavaliolla tai lääkkeillä. Meidän tuloksemme tarjoavat merkittävän hoitokeinon, jolla voidaan estää Alzheimerin taudin synty. Tarvitaan kuitenkin vielä paljon tutkimustyötä.”

      Tulokset ovat herättäneet suurta kiinnostusta neurotieteilijöiden piirissä. Professori Clive Ballard (Director of Research at the Alzheimer's Society) kommentoi: "Tämä on vankka ja mielenkiintoinen tutkimustulos, joka viittaa siihen, että hoidon kohdistaminen tiettyihin aivojen rasvahappoihin on uusi innovatiivinen keino hoitaa Alzheimerin tautia.

      Tutkijat tunnistivat rasvahappoja, joiden pitoisuuden lisäys johtaa solujen kuolemaan silloin, kun valkuaisainepaakkuja syntyy Alzheimer-potilaan aivoissa. Tämä on uusi ja mahdollisesti kinnostava tutkimusalue, joka kuitenkin on vielä varhaisessa vaiheessaan."
      Rebecca Wood, Alzheimer's Research Trustin toiminnanjohtaja sanoo: "Tämä hiiritutkimus viittaa häiriöön aivojen rasvahappotasapainossa Alzheimer-potilailla. Havainto antaa aihetta optimismiin, sillä rasvahappojen pitoisuutta voidaan säätää jossakin määrin ruokavaliolla ja lääkkeillä.

      Emme kuitenkaan vielä tiedä varmasti, ovatko tulokset yleistettävissä ihmisin, ja paljon lisää tutkimusta tarvitaan ennen ihmiskokeiden aloittamista”. Alzheimer's Research Trust rahoittaa useita tutkimushankkeita tällä alueella Isossa-Britanniassa.

      Tutkimuksen ja neurologien kommentit uutisoi Daily Telegraph 19.10.2008

      Tohtori Tolosen kommentti
      Itse asiassa havainto ei ole ollenkaan niin uusi kuin nyt media hehkuttaa. Itsekin olen korostanut jo vuosikausia, että neuropsykiatrisissa taudeissa vallitsee aivojen rasvahappotasapainon häiriö. Suurin osa neurologeista ja psykiatreista on vain ummistanut silmänsä ja korvansa tältä tosiasialta. Hyvä että edes nyt asiaan kiinnitetään huomiota johtavassa tiedelehdessä ja uusia tutkimuksia rahoitetaan. Tiedämme tosin ilman niitäkin, että Alzheimerin tautia voidaan ehkäistä ja hoitaa E-EPAlla, joka vaimentaa PLA2-entsyymiperhettä ja korjaa samalla aivojen rasvahappohäiriötä. Tämä animaatio selvittää asiaa havainnollisesti."

      Linkin kauttta voit lukea lisää esim Dementian ehkäisystä ja hoidosta ja muutakin mielenkiintoista.
      http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1117

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe