Miten sanoisin ystäväpariskunnalleni, että olisin otettu kummiudesta, mutta en voi vastaanottaa sitä, koska se tulee juuri heidän taholtaan?
Syynä ei ole se, että minulla olisi jo kummilapsia, saati lapsia. Kuulun kirkkoon, vierailen säännöllisen epäsäännöllisesti heillä, ja olen ollut kaasona ystävälleni. Mutta viimeisen parin vuoden aikana olen tuntenut, että ystävyys on muuttunut enemmän yksipuoliseksi, sillä itse koen nykyään ahdistusta monin paikoin ystävyydestämme. Olen yrittänyt keskustella ystävyyden ongelmista, mutta ilmeisesti en riittävästi, koska kummiuspyyntö edelleen odottaa. Ja onhan se minunkin osalta häpeällistä, että valitan selän takana ystävyyden problemista ilman että toinen tietää, miten paljon hän oikeasti on repinyt hiuksia päästäni (kuvainnollisesti:))
Kieltäytyä aion joka tapauksessa. Olisihan se väärin lastakin kohtaa. Kysymys vain on, miten kieltäydyn, kun kunnioitan pyyntöä, mutta en pidä lapsen äidin vaativuudesta ja tavasta osoittaa, että en osaa muutenkaan välttämättä kovin hyvin asioita, joita hän osaa ja vaatii myös minulta? .. Ja vaatisi varmasti myös kummiuden osalta... Miten sanon kohteliaasti "ei" ilman että saan ystävien ja heidän läheisten kiukun päälleni? Onko se edes mahdollista?
Lisäksi se on ongelmana, että sisareni ja yksi ystäväni tulee todennäköisesti pian saamaan lapsen, joiden kummiksi ryhtyisin erittäin mielelläni, jos minua pyydettäisiin. Tämä varmasti pyörittäisi vain lisää puukkoa heidän haavassaan. Suostuisin muiden lasten kummiksi, mutta en heidän. Kamalaa. Ja olkaa kilttejä ja auttakaa aikuista hädässä:)
miten kieltäytyä, jos ystävyys rakoilee?
5
927
Vastaukset
- Maija30=)
Lisäksi "tehdasduunarin" palkka asettaa tiettyjä rajoitteita. Vaikka senhän tulisi rajoittaa kaikkien tulevien kummilasten lahjoja. Siskonikin lapsen. Eli huonot tulot olisi vain typerä tekosyy.
- rehellisesti
tuntemuksistasi, se satuttaa kuitenkin lopulta vähemmän kuin "keksityt ja kaunistellut" syyt.
Huomasitko, että tekstissäsi annoit itse jo hyvän perusteen kummiudesta kieltäytymiselle?
"kunnioitan pyyntöä, mutta en pidä lapsen äidin vaativuudesta ja tavasta osoittaa, että en osaa muutenkaan välttämättä kovin hyvin asioita, joita hän osaa ja vaatii myös minulta? .. Ja vaatisi varmasti myös kummiuden osalta..."
Kerro ystävällesi asia juuri noin; että kunnioitat kovasti hänen pyyntöään, mutta et usko olevasti paras mahdollinen kummi tälle lapselle. Että ystävyydessänne olevien erilaisten näkemysten vuoksi pelkäät että "sinun laisesi" kummius voisi vaikuttaa negatiivisesti myös ystävyyteenne. Kummin tehtävähän on auttaa lasta hänen kasvatuksessaan ja elämänarvojen muovaamisessa. Jos vanhemmat eivät arvosta sinua ihmisenä, elämäntapaasi tai näkemyksiäsi, niin miten voisit olla yksi heidän lapsensa elämään vaikuttavista tärkeistä aikuisita. Kerro ystävällesi myös se, että et aio muuttua sellaiseksi kuin hän haluaa, edes kummiuden osalta. Ja että pelkäät heidän oletustensa ja vaatimustensa kasvavan liian suuriksi, mikä voi johtaa molemminpuoliseen mielipahaan ja ystävyyden väljähtymiseen.
Varmasti ystäväsi jollakin tasolla ainakin ottaa nokkiinsa kieltäytymisesi vuoksi, mutta jos hän on aikuinen kypsä ihminen, hän kyllä rauhoituttuaan tajuaa pointtisi. Ja jos ei, niin sinun kannattaa miettiä, onko tuollainen ystävyys ylipäätään ylläpitämisen arvoinen...Tällä palstalla saa niin usein lukea tarinoita siitä, kuinka kummit kaikkoavat vauvan kasvettua isommaksi ja ystävyyden väljähdyttyä, että on suorastaan virkistävää että joku ajattelee kummiutta myös muuten kuin automaattisesti vastaanotettavana kohteliaisuutena. - on tosi
vaikeeta sanoa suoraan, mitä ajattelee. mulla ollut vastaava tilanne, mutta onneksi olin just eronnut kirkosta...ei tarvinnut keksiä mitään tekosyitä, mut oikeesti meinas mennä kahvi väärään kurkkuun ku se kysy! Pitkään olin ajatellut ettei me edes olla oikeita ystäviä...
- Maija30
Kiitos kovasti myötätuntoisista ja aikuisista mielipiteistä ja kommenteista. On tosiaan kamalan vaikeaa kertoa asiasta rehellisesti kasvokkain, mutta uskon, että se on kuitenkin loppuviimeksi se paras vaihtoehto. Pitää vaan yrittää mahdollisimman hienotunteisesti aloittaa "small talk". Kiitos teille! -M-
- kummiksi tulosta
ja seuraus oli että sen jälkeen en ole kuullut ystävästäni mitään! Emme olleet aikoihin tekemisissä.Hän meni naimisiinkin eikä ilmoitellut koko asiasta mitään ja muuutti viereiseen kaupungiin. Sitten yksi kerta vaan kysyi tilisinko kummiksi kun asu lähellä heitä!Oma elämäntilanteeni oli juuri sillä hetkellä aivan sekaisin enkä olisi mielestäni pystynyt silloin ottamaan kyseistä luottamusta vastaan. Jälkeen päin harmittaa kun en alkanut kummiksi. Että tällainen tapaus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391