Hei,
Meillä on muutama taulu, jonka on maalannut "A. Ajanto" kaikki 1950-luvulta. Kaksi niistä on öljyväritöitä, maalaismaisemia.
Kolmas on tosi erikoinen: sedälläni oli tupakka- ja paperikauppa Helsingissä ja rahapulassa oleva taiteilija tarjoutui tupakkakartonkia vastaan tekemään maalauksen. Teos on tehty tummalle samettipäällysteiselle vitriinin vetohyllylle, jossa esiteltiin sytkäreitä tms. Alastonta naista sängyn laidalla esittävä kokovartalofiguuri on piirretty vahaliidulla (samasta kaupasta). Signeeraus "Ajanto -58". Teos majaili vanhempieni makuuhuoneessa, sitten kellarikomerossa, kunnes perin sen.
Onkohan Ajanto ja A.Ajanto sama henkilö kuin Ari Ajanto joka on tunnettu naivistisista töistään? Olen ainakin josain nähnyt Ari Ajanto - taiteilijan maisematauluja. Mahtaako viimemainitun teoksen erikoinen syntyhistoria nostaa sen arvoa? On muuten varsin sutjakan näköinen malli, piirretty ulkomuistista tai mielikuvituksesta.
Ari Ajanto?
7
4663
Vastaukset
- ilman mitään merkkejä
Hei!
Luin kirjoituksesi Ari Ajannosta ja kiinnostuin, kun olen nähnyt minäkin ainakin kaksi maisemataulua mummolani seinillä. Ne ovat vanhoja, mutta mielestäni kauniita. Niiden arvoa en tiedä, enkä ole siitä niin kiinnostunutkaan.
Ajattelin vain, että onkohan kysymyksessä sama taiteilija. Muistaakseni tauluihin on laitettu vain sukunimi.
Terveisin vanharouva- ajanto ite
Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.
- Taulu seinälläni !
ajanto ite kirjoitti:
Hei, luultavasti kyse on samasta taiteilijasta. Itse olen tätä samaa sukua ja sukunimi on suojattu.Mielestäni tässä varsin pienessä suvussamme ei ole toista tunnettua kuvataiteilijaa kuin Ari Ajanto.
Katselin taulua seinälläni, joka kuvaa talvista maisemaa, jossa jäinen vesi lipuu sillan alla.
Se on ollut lapsuudenkotini seinällä jo 50-luvulta asti.
Aloin tarkastella tekijää ja nyt tälle taululle tuli paljon syvempi merkitys, kuin "tuttu" taulu lapsuudesta. - margareetak
ajanto ite kirjoitti:
Hei,
oliko isoisäsi/isäsi Santahaminassa upseerina? Otatko yhteyttä!
[email protected]
- Ajanto
Ari Ajannon taulu koristaa minunkin seinääni. "Artun" värit hehkuvat vuodesta toiseen, sukupolvelta toiselle sammumatta - tunteella :)
Ari oli setäni. Itsellä muutama taulu. Koko tuotannon määrä en tiedä, mutta paljon niitä on. Ari möi, lahjoitti, vaihtoi etc. taulujaan jonka myötä ne ovat laajalti levinneet.
Hieno, uniikki tyyli hänellä oli.
Leposija Arilla on Puumalan hautausmaalla, kesällä veimme taas kukkia haudalle.- Anonyymi
Tuntemani Ari Ajanto asui 50-60 luvun taitteessa Seutulassa Kuutamotiellä .Oli maalari.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin27810429IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3327352Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?861977Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1231731Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut771586Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61531- 1091191
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin48979Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26838MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312762