Mietittekö leikkaukseen menemistä? Aiotteko mennä?
Mikähän tulevaisuus on ihmisellä, joka sairastaa refluksitautia? Paheneeko vaivat? Vai pysyykö samana? Voiko palleatyrä suurentua? Voiko vatsaportti entisestään löystyä?
Entäpä sitten leikkaus? Vaaransa ovat siinäkin.
Mulla vaivat nyt pahentuneet (hengenahdistusta ja kurkkuoireilua) viime aikoina, jos vielä tästäkin pahenee, olen valmis ottamaan leikkausriskin.
Refluksileikkaus?
20
1817
Vastaukset
- Laryngo
Leikkaus harkinnassa mutta tarvii kerätä
rohkeutta, jotta jaksaa elää sitten
oman päätöksen kanssa, jos tilanne ei menekään
niin kuin on ajatellut. Aikaväli ehkä seuraavien
5-10v aikana. Haluan yksityiselle vaikka maksaakin maltaita (5000e) - siellä pystyy kuitenkin valitsemaan eniten kokemusta omaavan lääkärin, joka lääkärienkin artikkeleissa mainitaan ratkaisevaksi tekijäksi. Valitettavasti
leikkauksista ei ole saatavilla kuin hirveän
yleisiä prosenttilukuja (onnistumista ei määritellä kunnollisesti, mille prosenttimäärälle jää vakituiset nielemisoireet ym).
Ikääntymisen myötä tulee useilla portin löystymistä (närästyspilleri yleinen eläkeläisillä) - koskee varmaan ihan refluksikkojakin. Palleatyrästä en tiedä (itsellä sitä ei ole). Joillakin joilla on vaan ajoittaista/oireista refluksia saattaa ehkä pärjätä suht ok mutta meillä jokapäivä asian
kanssa taistelevilla - jaa ... ei kyllä ihan
hirveän hyvältä näytä:-( Ja sitten on aina ne vakavammat,
joille kehittyy Barrett (ja sen takia säännölliset seurannat) ja pienelle osalle sitten ruokatorven syöpä (josta ihan hirveän moni ei sitten selviydy - eikä tässä kohtaa lohduta se vanha "ne kestää kauan kehittyä ja ilmenee usein vanhemmille ihmisillä").
tämän lisäksi itsellä myös työkyky vaakalaudalla.
Vaikuttaa jo nyt (teen paljon ääniharjoituksia päivittäin ym äänen säästöjutut) mutta mikä mahtaa olla tilanne
10 vuoden päästä? Ylärefluksin arvioidaan aiheuttavan 50-70% äänihäiriöistä, joten
pitkällä tähtäimellä ajateltuna sekään puoli
ei hirveän hyvältä näytä...
Entä sinä ..
minkälaista lääkitystä käytät ja
kuinka mones vuosi meneillään?
Ruoka ja elintapamuutokset varmaan olet tehnytkin - pystytkö yhtään sanomaan minkä takia pahentunut?- minulla siis
Somacia tai Nexiumia kerran vuodessa, mutta nyt yhtäjaksoisesti 1,5 vuotta. Lanzoa myös käytin, mutta se oli huono lääke. Päivässä siis 40Mg:n annos.
Kirurgi sanoi että ei mun "lievä" refluksitautini sellaista tasoa ettei tällaista leikata kun sitten saisi leikata niin monen muunkin.
Nyt vaan vaivat on jostain merkillisestä syystä lisääntyneet vaikka ruokajutut ym. elämäntavat pysyneet samoina. Mulla tosin stressi pahentaa valtavasti vaivoja.
Kun olisikin pelkkää närästystä mutta kun on nyt kurkkuoireilua ja hengenahdistusta
Leikkauksesta kirurgi sanoi että fifty-fifty, voi onnistua taikka vaatii korjausleikkauksen.
Pääseekö yksityiselle mihinkä kaupunkiin tahansa, kun asun alueella jossa ei ole edes yliopistollista sairaalaa. - En usko
kuitenkin, tuo Barretti ja ruokatorven syöpä ja jos olen oikein käsittänyt, happosalpaajat voivat mahdollista syöpää jopa suojata.
Voihan sitä saada syövän tai jonkun muun vakavan sairauden ihan muustakin, itse en lähtisi kyllä murehtimaan sitä että jossain vaiheessa refluksitauti voisi viedä hautaan, koska minulla se ilmeisesti sen olisi sitten jo tehnyt, sillä olen todennäköisesti lapsesta asti sairastanut refluksitautia, lapsena vaan oireet eivät olleet samanlaisia kun ovat keski-iässä. - ainoastaan
minulla siis kirjoitti:
Somacia tai Nexiumia kerran vuodessa, mutta nyt yhtäjaksoisesti 1,5 vuotta. Lanzoa myös käytin, mutta se oli huono lääke. Päivässä siis 40Mg:n annos.
Kirurgi sanoi että ei mun "lievä" refluksitautini sellaista tasoa ettei tällaista leikata kun sitten saisi leikata niin monen muunkin.
Nyt vaan vaivat on jostain merkillisestä syystä lisääntyneet vaikka ruokajutut ym. elämäntavat pysyneet samoina. Mulla tosin stressi pahentaa valtavasti vaivoja.
Kun olisikin pelkkää närästystä mutta kun on nyt kurkkuoireilua ja hengenahdistusta
Leikkauksesta kirurgi sanoi että fifty-fifty, voi onnistua taikka vaatii korjausleikkauksen.
Pääseekö yksityiselle mihinkä kaupunkiin tahansa, kun asun alueella jossa ei ole edes yliopistollista sairaalaa.laryngofaryngeaalisen refluksin oireita eli
pelkkää kurkkuvaivaa, joten ymmärrän hyvin. Hengenahdistus (satunnaisesti parikymmentä vuotta)loppui
Nexiumin myötä. Kyllä tässä monta kertaa on
manannut, että miksi juuri tämä muoto, joka
vaikuttaa niin paljon ääneen (työhön) :-( ...
Suhdeluku, joka kuvastaa kurkun herkempää
ärsyyntymistä, on se 3 - 17 (jopa 3 nousua saattaa aiheuttaa ärsytystä kun taas 17 aiheuttaa vasta oireita ruokatorveen).
Rehellisesti sanoen en usko, että leikkaustarjonta kohtaa kysyntää. Yksityisen voit valita mielestäni mistä vaan - saman
paikan lääkärin "lähete" tietenkin tarvii
varmaan olla.
Suurin osa refluksitapauksista on ilman muuta lieviä eikä
pääse niihin LA asteikon mukaisiin vaikeisiin
tapauksiin (huolimatta sitä vaikka kurkussa olisi spasmeja ja nielemisvaikeudet suuriakin).
Valitettavasti siinä hapottomassa aineksessa on edelleen niitä muita vatsaaineita, joidenka katsotaan aiheuttavan myös (huomattavaa) haittaa. Niiden negatiivista vaikutusta ei pystytä nykylääkityksellä poistamaan.
Vakavammat jutut (Barrett, syöpä) toin esiin sen takia, että ne ovat syyt minkä takia tätä koko
tautia on hoidettava. Tämä ei ollut pelottelua vaan ihan "neutraali" kommentti muutoksista. Valitettavasti ruokatoven syöpäluvut ainakin maailmanlaajuisesti ovat kasvussa. Ruokatorven syöpä kestää lukemani mukaan kauan kehittyä (saattoiko aika olla jopa n. 20v? Vai oliko keskivertoesimerkiksi valittu 60v mies, jonka sairauden alku n. 40v tienoilla?).
Googlaamalla tästäkin löytyy hyvin tietoa.
Arviot oli että refluksitapauksista 10% saa Barretin, joista puolestaan 10% r-torven syövän
(valitettavasti en muista artikkelin nimiä).
Lukujen tulkinta (pieni/kohonnut/huomattavasti isompi kuin ...) riippuu lääkäristä.
Kurkkusyöpäähän tätä ei ainakaan nykytietämyksen mukaan ole yhdistetty. Äänihuuliin refluksi saattaa aiheuttaa granuloomia tai esim. ....
Viimeisemmät (en muista mikä vuosi ja mihin maahan liitetty) luvut
olivat (arvio?) 10% saa Barrettia, joista 10% arvioidaan saavan syövän. - muita/laryngo
En usko kirjoitti:
kuitenkin, tuo Barretti ja ruokatorven syöpä ja jos olen oikein käsittänyt, happosalpaajat voivat mahdollista syöpää jopa suojata.
Voihan sitä saada syövän tai jonkun muun vakavan sairauden ihan muustakin, itse en lähtisi kyllä murehtimaan sitä että jossain vaiheessa refluksitauti voisi viedä hautaan, koska minulla se ilmeisesti sen olisi sitten jo tehnyt, sillä olen todennäköisesti lapsesta asti sairastanut refluksitautia, lapsena vaan oireet eivät olleet samanlaisia kun ovat keski-iässä.tauteja en oikeastaan ajattele kun niitä
ei nyt ole. Ne on sitten sen ajan murhe jos niitä on tullakseen. Keskityn pelkästään siihen tautiin,
joka nyt on jo ja otan selvää mikä
on pahin skenaario ja mitkä ovat realistiset vaikutukset esim työkykyyn (ja tietenkin kriittinen arviointi menetelmistä, arvioista ym).
Ihan pienillä lapsilla refluksi muuten kuuluu melkolailla
kuvaan - siitä voi lukea lukuisista refluksi
kirjoitteluista mitä täältä netistäkin löytyy -
niitä tuntuu olevan itse asiassa enemmän kuin aikuisten juttuja (Suomessa). Tiettyyn ikään mennessä se yleensä helpottaa. Vaikka tauti onkin vaivannut jonkinlaisena (ilmeisesti ei ihan hirveästi kun tuossa aikaisemmin kirjoitit että aikaisemmin söit vaan yhden kuurin/vuosi??)
vuosia nuorenakin, se ei kuitenkaan vaikuta ihan
samallalailla kuin vanhempana (kiitos jos yritit
lohduttaa!) kudoksiin. - stressijutuista
minulla siis kirjoitti:
Pääseekö yksityiselle mihinkä kaupunkiin tahansa, kun asun alueella jossa ei ole edes yliopistollista sairaalaa.on ollut suuntaan ja toiseen kirjoituksia.
Mitä stressi tarkoitaa sinulle tai mistä
stressi sinun elämässäsi aiheutuu tällä
hetkellä? - matta !
ainoastaan kirjoitti:
laryngofaryngeaalisen refluksin oireita eli
pelkkää kurkkuvaivaa, joten ymmärrän hyvin. Hengenahdistus (satunnaisesti parikymmentä vuotta)loppui
ärsyyntymistä, on se 3 - 17 (jopa 3 nousua saattaa aiheuttaa ärsytystä kun taas 17 aiheuttaa vasta oireita ruokatorveen).
Rehellisesti sanoen en usko, että leikkaustarjonta kohtaa kysyntää. Yksityisen voit valita mielestäni mistä vaan - saman
varmaan olla.
tapauksiin (huolimatta sitä vaikka kurkussa olisi spasmeja ja nielemisvaikeudet suuriakin).
Valitettavasti siinä hapottomassa aineksessa on edelleen niitä muita vatsaaineita, joidenka katsotaan aiheuttavan myös (huomattavaa) haittaa. Niiden negatiivista vaikutusta ei pystytä nykylääkityksellä poistamaan.
Vakavammat jutut (Barrett, syöpä) toin esiin sen takia, että ne ovat syyt minkä takia tätä koko
tautia on hoidettava. Tämä ei ollut pelottelua vaan ihan "neutraali" kommentti muutoksista. Valitettavasti ruokatoven syöpäluvut ainakin maailmanlaajuisesti ovat kasvussa. Ruokatorven syöpä kestää lukemani mukaan kauan kehittyä (saattoiko aika olla jopa n. 20v? Vai oliko keskivertoesimerkiksi valittu 60v mies, jonka sairauden alku n. 40v tienoilla?).
Arviot oli että refluksitapauksista 10% saa Barretin, joista puolestaan 10% r-torven syövän
Lukujen tulkinta (pieni/kohonnut/huomattavasti isompi kuin ...) riippuu lääkäristä.
Kurkkusyöpäähän tätä ei ainakaan nykytietämyksen mukaan ole yhdistetty. Äänihuuliin refluksi saattaa aiheuttaa granuloomia tai esim. ....
olivat (arvio?) 10% saa Barrettia, joista 10% arvioidaan saavan syövän.eli siis äänihuuliin muutokset äänihuulipolyyppi sekä haavautuma (granulooma).
- uskaltaa
ainoastaan kirjoitti:
varmaan olla.
olivat (arvio?) 10% saa Barrettia, joista 10% arvioidaan saavan syövän.mennä leikkaukseen, mutta sekin pelottaa, ylipäätään kaikki asiat jotka tässä refluksitaudissa pyörii, sillä leikkaus on hitonmoinen riski samoin refluksitauti, jos se voi kehittyä pahalaatuiseksi tai aiheuttaa - melko varmasti - muita vaurioita.
Todennäköisesti uskallan mennä leikkaukseen vasta sitten kun syntyy tilanne että on pakko eli että ei pysty enää nielemään ruokaa!!!!!!!!! - jaazaa
ainoastaan kirjoitti:
varmaan olla.
olivat (arvio?) 10% saa Barrettia, joista 10% arvioidaan saavan syövän.niin että kävin mm. viime syksynä vatsatähystyksessä tsekkaamassa tilanteen, ja mitään muutoksia ei ollut tapahtunut, paitsi tietty palleatyrä, josta ei edellisessä vatsatähystyksessä puhuttu mitään.
Kyllä kait kun tähystyksessä käy, niin voi luottaa siihen että mitään vakavampaa ei vatsassa ole. Gastriittia, olikohan se nyt lievää löytyi, sitäkään ei aiemmassa tähystyksessä mainittu.
En tiedä mihin tietoihin tässä itse kukin uskaltaa luottaa, mulle vatsa-alan ekspertti on sanonut että happosalpaajien käyttö on turvallista, mutta tiettävästi sitäkään ei ole paljon tutkittu.
Mulla on nyt kuitenkin elävä esimerkki isäpuoleni joka on syönyt happosalpaajia tai jotain vastaavaa ainakin 20-vuotta, eikä ole saanut niistä mitään lisäsairauksia. Päinvastoin, nyt viimeisimpinä vuosinaan on pystynyt vähentämään lääkkeen käyttöä ja on 70-vuotias äijä.
Onhan tuo leikkaus mullakin käynyt mielessä, mutta ainakin näillä leveysasteilla sitä eivät lääkärit suosittele.
Ruokatorven syöpä "muhii" aika pitkään, kuten kirjoititkin, mutta sen voi saada toki monesta muustakin kuin pelkästä refluksista.
Jos leikkaukseen mielii, pitäisi löytyä sellainen lääkäri, joka on todellakin kokenut ja on itsekin varma leikkauksen onnistumisesta. Toisaalta jos leikkaus ei jostain syystä onnistu, aina on olemassa takaportteja, kuten uusintaleikkaus tai uusintaleikkaukset, joita muuten tehdään nykypäivänä aika paljon, ja josta tällä keskustelufoorumilla ei ole ollut paljoakaan mainintaa. Ja se mansetti saattaa purkautua jo 10-vuoden päästä, leikkauksesta.
Itselläni refluksi on vahvasti stressiperäinen, eli kun on stressiä/panikointia, vaivat ovat ainakin puolet pahemmat, ja viime aikoina tuo pahin vaiva on ollut kurkku. Närästystäkin tosin kyllä päivittäin on. - kysymys, joka
uskaltaa kirjoitti:
mennä leikkaukseen, mutta sekin pelottaa, ylipäätään kaikki asiat jotka tässä refluksitaudissa pyörii, sillä leikkaus on hitonmoinen riski samoin refluksitauti, jos se voi kehittyä pahalaatuiseksi tai aiheuttaa - melko varmasti - muita vaurioita.
Todennäköisesti uskallan mennä leikkaukseen vasta sitten kun syntyy tilanne että on pakko eli että ei pysty enää nielemään ruokaa!!!!!!!!!sun kirjoituksesta tuli esiin.
Eli noi nielemisongelmat ... niistä aukeaa sitten ihan valtava toinen alue, jonka jutuista löytyy kanssa paljon artikkeleita/tutkimuksia. Käytännön harjoituksia ja vinkkejä saa esim puheterapeuteilta sekä Parkinson yhdistykseltä (?), joilla on muistaakseni myös kunnon nielemisopas (joka pari vuotta sitten oli netissä vapaasti saatavilla). Osa tietenkin ihan maalaisjärjen mukaisia, osaa ei van tule ajatelleeksi kun asian kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia aikaisemmin.
Itsellä nielemisongelmia
oli silloin alkuvaiheessa n 3 kk ajan joka
syönnin yhteydessä. Ongelmia oli nimenomaan nielemisen alkuvaiheessa (tämäkin on jaettu tarkkoihin eri vaiheisiin). Tarpeeksi kun aikaa varasi niin kyllä se meni. Sitten onneksi
lihastoiminta palautui suht normaaliksi ja
nyt nieleminen sujuu. Ruokatorven varjoainekuvaus täysin ok - ei mitään taskuja ym ja nieleminenkin symmetrista.
Mitä oireita sinulla on ja kuinka kauan olet niistä kärsinyt?
Onko hyvä vai huono päivä/viikko meneillään?
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon
nieleminen voi lääkityksen kanssa pahentua niin lihaspuolen rasituksen sekä (mahdollisten ???)ahtautumien muodostumisen myötä. Eno on käynyt koko ikänsä ruokatorven venytyksessä (ja kärsinyt tietenkin
refluksista), koska joi lipeää pienenä. Ei noi
venytykset kyllä hirveästi houkuttele. Sen lisäksi konkreettisen ruokapalan jumittuminen ruokatorven alaosaan (myös leikatuilla refluksikoilla)tarkoittaa aina sairaalareissua.
Minäkin aluksi ajattelin "helpottuneena" että
onhan sitten aina leikkaus - silloin tosin ajattelin että voi olla että sairastan oireista tai ajoittaista refluksia eikä leikkausta koskaan tarvita ... toisin kävi ... vasta kun kuuntelin lääkäreitä sekä potilaita (puolesta ja vastaan) tajusin minkälaisessa tilanteesta oikeasti onkin kysymys. - Laryngo
jaazaa kirjoitti:
niin että kävin mm. viime syksynä vatsatähystyksessä tsekkaamassa tilanteen, ja mitään muutoksia ei ollut tapahtunut, paitsi tietty palleatyrä, josta ei edellisessä vatsatähystyksessä puhuttu mitään.
Kyllä kait kun tähystyksessä käy, niin voi luottaa siihen että mitään vakavampaa ei vatsassa ole. Gastriittia, olikohan se nyt lievää löytyi, sitäkään ei aiemmassa tähystyksessä mainittu.
En tiedä mihin tietoihin tässä itse kukin uskaltaa luottaa, mulle vatsa-alan ekspertti on sanonut että happosalpaajien käyttö on turvallista, mutta tiettävästi sitäkään ei ole paljon tutkittu.
Mulla on nyt kuitenkin elävä esimerkki isäpuoleni joka on syönyt happosalpaajia tai jotain vastaavaa ainakin 20-vuotta, eikä ole saanut niistä mitään lisäsairauksia. Päinvastoin, nyt viimeisimpinä vuosinaan on pystynyt vähentämään lääkkeen käyttöä ja on 70-vuotias äijä.
Onhan tuo leikkaus mullakin käynyt mielessä, mutta ainakin näillä leveysasteilla sitä eivät lääkärit suosittele.
Ruokatorven syöpä "muhii" aika pitkään, kuten kirjoititkin, mutta sen voi saada toki monesta muustakin kuin pelkästä refluksista.
Jos leikkaukseen mielii, pitäisi löytyä sellainen lääkäri, joka on todellakin kokenut ja on itsekin varma leikkauksen onnistumisesta. Toisaalta jos leikkaus ei jostain syystä onnistu, aina on olemassa takaportteja, kuten uusintaleikkaus tai uusintaleikkaukset, joita muuten tehdään nykypäivänä aika paljon, ja josta tällä keskustelufoorumilla ei ole ollut paljoakaan mainintaa. Ja se mansetti saattaa purkautua jo 10-vuoden päästä, leikkauksesta.
Itselläni refluksi on vahvasti stressiperäinen, eli kun on stressiä/panikointia, vaivat ovat ainakin puolet pahemmat, ja viime aikoina tuo pahin vaiva on ollut kurkku. Närästystäkin tosin kyllä päivittäin on.yläportti siis vuotaa/ei toimi kunnolla ja neste pääsee kurkun puolelle. Olisi hyvä, jos
ylempääkin porttia analysoitaisiin enemmän
(siis refluksitutkijoiden parissa). Ja olisi tosi hyvä, jos olisi vaan perinteistä närästystä, joka kuluttaisi sitä enemmän kestävää ruokatorvea!
Kaikkea sitä toivookin tämän taudin nimissä.
Teetkö mitään kurkun alueen harjoituksia (ääni tai lihasvenytyksiä/rentoutuksia)?
Taloudellisista syistä sekä muutosten pitkäaikasuuden
vuoksi tähystyksiä ei suositella hirveän
usein ellei ole Barrettia (3-5 vuotta).
Usein tehdyt tähystykset ei tietenkään ole hyvä myöskään alasulkijan toiminnan vuoksi. Toisilla alaportti saattaa olla kyllä tosi tiukkakin
- äänihierojallani putken kanssa jopa ongelmia!
Laitekehityksestä (liittyen vatsatähystykseen) en ole löytänyt artikkeleita. Jos tutkimusmuotoon saataisiin huomattavaa helpotusta, se varmistaisi tähystyksissä käymisen edes 5v välein pitkäaikaisrefluksikoilla (vaikkapa yksityiselläkin jos kuntapuolella taloudellisuus tulee vastaan). Taloudellisuus mainitaan käypähoitosuosituksissa - kai näin on tehty jo ajat sitten mutta se kuulostaa pahalta kun itse kärsii jostain taudista.
Tutkimustuloksia on lisätautien suhteen liian vähän vielä, joten suuntaan tai toiseen ei voi 100% sanoa - me olemme koekaniineja tahtomattammekin. Hyvä että koet isäpuolesi olevan positiivinen esimerkki itsellesi.
Vertailu tuttuihin ihmisiin on jossakin määrin hyvä mutta henkilökohtaisesti en vertaa refluksiani omien vanhempieni
tauteihin (isällä meni täysin ohi kuukauden h-salpaaja kuurilla joten hirveän vakava "refluksi" ei ollut)enkä itseäni huomattavasti vanhempiin.
Erilaisia vaihtelevia osatekijöitä on liian monia (varsinkin vanhemmilla ihmisillä), jotta voisin tehdä sen. Tietenkin jos verisukulaisissa on paljon syöpää, kannattaa tarkkailla tarkemmin tilannetta. Meillä suvussa ei kukaan ole koskaan
ollut tarkistuttamassa äänihuuliaan (edes pienellä peilillä) puhumattakaan että olisivat käyneet vatsatähystyksessä, joten silläkään puolella meillä ei voida vertailla. Heillä ei
monellakaan pitkäaikaislääkityksiä.
Myöskään he eivät ole toimineet äänityössä,
joten rasitus ylärefluksin yhteydessä on heillä huomattavasti matalampi.
Uusintaleikkaus on aina astetta hankalampi ja
myöskin hankalampi päästä. Kunnon tilastoja ei
asiasta kaiketi olla vielä kerätty. Uusintaleikkauksesta puhuttiin tällä palstalla
viimeksi enemmän silloin alkuvuodesta. - jaazaa
Laryngo kirjoitti:
yläportti siis vuotaa/ei toimi kunnolla ja neste pääsee kurkun puolelle. Olisi hyvä, jos
(siis refluksitutkijoiden parissa). Ja olisi tosi hyvä, jos olisi vaan perinteistä närästystä, joka kuluttaisi sitä enemmän kestävää ruokatorvea!
Teetkö mitään kurkun alueen harjoituksia (ääni tai lihasvenytyksiä/rentoutuksia)?
Usein tehdyt tähystykset ei tietenkään ole hyvä myöskään alasulkijan toiminnan vuoksi. Toisilla alaportti saattaa olla kyllä tosi tiukkakin
Laitekehityksestä (liittyen vatsatähystykseen) en ole löytänyt artikkeleita. Jos tutkimusmuotoon saataisiin huomattavaa helpotusta, se varmistaisi tähystyksissä käymisen edes 5v välein pitkäaikaisrefluksikoilla (vaikkapa yksityiselläkin jos kuntapuolella taloudellisuus tulee vastaan). Taloudellisuus mainitaan käypähoitosuosituksissa - kai näin on tehty jo ajat sitten mutta se kuulostaa pahalta kun itse kärsii jostain taudista.
Tutkimustuloksia on lisätautien suhteen liian vähän vielä, joten suuntaan tai toiseen ei voi 100% sanoa - me olemme koekaniineja tahtomattammekin. Hyvä että koet isäpuolesi olevan positiivinen esimerkki itsellesi.
Vertailu tuttuihin ihmisiin on jossakin määrin hyvä mutta henkilökohtaisesti en vertaa refluksiani omien vanhempieni
tauteihin (isällä meni täysin ohi kuukauden h-salpaaja kuurilla joten hirveän vakava "refluksi" ei ollut)enkä itseäni huomattavasti vanhempiin.
Erilaisia vaihtelevia osatekijöitä on liian monia (varsinkin vanhemmilla ihmisillä), jotta voisin tehdä sen. Tietenkin jos verisukulaisissa on paljon syöpää, kannattaa tarkkailla tarkemmin tilannetta. Meillä suvussa ei kukaan ole koskaan
ollut tarkistuttamassa äänihuuliaan (edes pienellä peilillä) puhumattakaan että olisivat käyneet vatsatähystyksessä, joten silläkään puolella meillä ei voida vertailla. Heillä ei
asiasta kaiketi olla vielä kerätty. Uusintaleikkauksesta puhuttiin tällä palstalla
viimeksi enemmän silloin alkuvuodesta.mulla vasta alkaneet ehkä noin 3-vuotta sitten, mutta menneet aina itsestään ohi.
En tiedä olenko joku speciaali tapaus mutta mulla auttaa refluksivaivoihin aika paljon bentsot, jotka siis mm. rentouttavat lihaksia ja samalla helpottavat paljon refluksivaivaa.
En tee mitään harjoituksia kurkun alueelle.
Kiitos tiedoista! - tuttua on
stressijutuista kirjoitti:
on ollut suuntaan ja toiseen kirjoituksia.
Mitä stressi tarkoitaa sinulle tai mistä
stressi sinun elämässäsi aiheutuu tällä
hetkellä?varmaan johtuu jännittyneistä lihaksista,koska jos otan pienen määrän vaikka olutta,oireet helpottuu.
En suosittele alkoholia kellekkään en edes itselleni kun alle kohtuudella. - jaazaa
Laryngo kirjoitti:
yläportti siis vuotaa/ei toimi kunnolla ja neste pääsee kurkun puolelle. Olisi hyvä, jos
viimeksi enemmän silloin alkuvuodesta.isäpuolestani vain siksi esiin, koska hän on käyttänyt happosalpaajia tai vastaavaa lääkettä pitempäänkin, ja hän ei ole saanut lääkkeistä mitään lisävaivoja.
Refluksileikkaus olisi hänelle tehty 90-luvulla jos ei olisi ollut sydänvaivoja. Sydänongelmien vuoksi leikkausta ei uskallettu tehdä.
En voi omaa refluksiani sinällään verrata muihin henkilöihin jotka sairastavat refluksia, koska minulla refluksitauti on stressiperäinen, mutta nuo kurkkuoireilut ovat tosiaankin vaivanneet joitakin vuosia, ne ovat ikäänkuin tulleet jälkijunassa sillä alussa oli vain närästystä, mikä korjaantui alussa kuukauden happosalpaajalääkityksellä. - jaazaa
tuttua on kirjoitti:
varmaan johtuu jännittyneistä lihaksista,koska jos otan pienen määrän vaikka olutta,oireet helpottuu.
En suosittele alkoholia kellekkään en edes itselleni kun alle kohtuudella.lihaksista se just johtuukin.
Mulla häipyy kurkkuoireilut jos otan esimerkiksi pari pulloa siideriä, mutta vähiin on viime aikoina jääneet. - laryngo
jaazaa kirjoitti:
mulla vasta alkaneet ehkä noin 3-vuotta sitten, mutta menneet aina itsestään ohi.
En tiedä olenko joku speciaali tapaus mutta mulla auttaa refluksivaivoihin aika paljon bentsot, jotka siis mm. rentouttavat lihaksia ja samalla helpottavat paljon refluksivaivaa.
En tee mitään harjoituksia kurkun alueelle.
Kiitos tiedoista!olet saanut niitä kurkkupuolen oireita!
Jaksamisia ja tsemppiä niiden kanssa!
Näitä kaula/äänijuttuja kannattaa ihan oikeasti kokeilla noihin (lihasper.)kurkkuoireisiin (ei auta limaan eikä supistuksesta joht. hengenahdistukseen) - tietenkin tämä lisää hommaa refluksiin liittyen mutta helpottaa kylläkin lihaksia (oli sitten äänityöläinen tai ei). Taidan itse olla ainoa täällä, joka kirjoittelee näistä äänipuolen jutuista tällä hetkellä.
Valitettavasti jonkun täytyy kädestä pitäen näyttää esim. nämä äänneharjoitukset
ja vesipullo pilli (vox lax) jutut, jotta ne menee varmasti oikein. Äänihieronta tekee
myös hyvää - tyyris (40-50e, Pirkanmaa) mutta satsaus pari kertaa aina silloin tällöin kannattaa. Fysioterapeutilta voi saada myös
ohjeita. Tavalliset niska hartialiikkeet niska-hartia hieronta
antaa myös jonkin verran apua (hyviä mutta ne ei välttämättä kuitenkaan liikuttele juuri noita sisempiä lihaksia niin kuin noi erikoisharjoitukset).
Refluksettomia hetkiä/tunteja! - jaazaa
laryngo kirjoitti:
olet saanut niitä kurkkupuolen oireita!
Jaksamisia ja tsemppiä niiden kanssa!
Näitä kaula/äänijuttuja kannattaa ihan oikeasti kokeilla noihin (lihasper.)kurkkuoireisiin (ei auta limaan eikä supistuksesta joht. hengenahdistukseen) - tietenkin tämä lisää hommaa refluksiin liittyen mutta helpottaa kylläkin lihaksia (oli sitten äänityöläinen tai ei). Taidan itse olla ainoa täällä, joka kirjoittelee näistä äänipuolen jutuista tällä hetkellä.
Valitettavasti jonkun täytyy kädestä pitäen näyttää esim. nämä äänneharjoitukset
ja vesipullo pilli (vox lax) jutut, jotta ne menee varmasti oikein. Äänihieronta tekee
myös hyvää - tyyris (40-50e, Pirkanmaa) mutta satsaus pari kertaa aina silloin tällöin kannattaa. Fysioterapeutilta voi saada myös
ohjeita. Tavalliset niska hartialiikkeet niska-hartia hieronta
antaa myös jonkin verran apua (hyviä mutta ne ei välttämättä kuitenkaan liikuttele juuri noita sisempiä lihaksia niin kuin noi erikoisharjoitukset).
Refluksettomia hetkiä/tunteja!niin mitä vaivoja sulla kurkun suhteen on?
Onko kurkkukipua?
Mulla on lievänä, ajoittaista, mutta jossain vaiheessa se menisi ohi, eli kuten olisi jokin bakteeriperäinen mutta ei tietenkään ole.
Jos olisin puhetyöläinen, kurkku olisi varmasti tosi kipeä ja menisi loppuviimeksi äänikin.
Nyt kun tarkemmin ajattelen mulla jo vuosia oireillut kurkku, ennenkuin edes tiesin että mulla on refluksitauti. Nyt vasta asia on valjennut mulle, mutta arvaa onko meitä paljon? On todella paljon!
Yhtäjaksoisesti kurkkuoireilua mulla ollut nyt tasan kaksi viikkoa mutta esimerkiksi kesällä kurkku ei vaivannut tippaakaan.
Isäpuolestani jo kerroinkin mutta nyt tuli mieleen edesmennyt isäni, hänellä oli kurkun kanssa rykimistä samalla tavalla kuin ajoittain minullakin, ja hän joi paljon vichyä ja nyt vasta kuulinkin että hän joi vichyä närästykseen, eli voisikohan tämä ainakin osittain olla myös perinnöllistäkin? Isä kuoli 10-vuotta sitten, mutta ei refluksiin. Ja isäukko kävi kurkkulääkärillä, jossa kurkkulääkäri päätteli että kyse on stressikurkusta.
Palleatyrä mulla myös on, se löytyi pienenä yllätyksenä viime syksyn tähystyksessä, ja se myös vatsassa tuntuu.
Mulla käytössä rentouttava lääke, joka siis vie kurkkuoireilua pois. Oletko kurkkuoireiluihin käyttänyt mitään kipulääkettä, esimerkiksi Panadolia? Mulla kylmä juominen ja joku särkelääke vie myös kurkkukipua pois, ja jostain merkillisestä syystä, hieronta....
Tsemppiä sinnekin! - laryngo
jaazaa kirjoitti:
niin mitä vaivoja sulla kurkun suhteen on?
Onko kurkkukipua?
Mulla on lievänä, ajoittaista, mutta jossain vaiheessa se menisi ohi, eli kuten olisi jokin bakteeriperäinen mutta ei tietenkään ole.
Jos olisin puhetyöläinen, kurkku olisi varmasti tosi kipeä ja menisi loppuviimeksi äänikin.
Nyt kun tarkemmin ajattelen mulla jo vuosia oireillut kurkku, ennenkuin edes tiesin että mulla on refluksitauti. Nyt vasta asia on valjennut mulle, mutta arvaa onko meitä paljon? On todella paljon!
Yhtäjaksoisesti kurkkuoireilua mulla ollut nyt tasan kaksi viikkoa mutta esimerkiksi kesällä kurkku ei vaivannut tippaakaan.
Isäpuolestani jo kerroinkin mutta nyt tuli mieleen edesmennyt isäni, hänellä oli kurkun kanssa rykimistä samalla tavalla kuin ajoittain minullakin, ja hän joi paljon vichyä ja nyt vasta kuulinkin että hän joi vichyä närästykseen, eli voisikohan tämä ainakin osittain olla myös perinnöllistäkin? Isä kuoli 10-vuotta sitten, mutta ei refluksiin. Ja isäukko kävi kurkkulääkärillä, jossa kurkkulääkäri päätteli että kyse on stressikurkusta.
Palleatyrä mulla myös on, se löytyi pienenä yllätyksenä viime syksyn tähystyksessä, ja se myös vatsassa tuntuu.
Mulla käytössä rentouttava lääke, joka siis vie kurkkuoireilua pois. Oletko kurkkuoireiluihin käyttänyt mitään kipulääkettä, esimerkiksi Panadolia? Mulla kylmä juominen ja joku särkelääke vie myös kurkkukipua pois, ja jostain merkillisestä syystä, hieronta....
Tsemppiä sinnekin!Kuten sanoit tuosta määrästä, kauhistuttaa ajatellakin meidän refluksikkojen
(ja ylärefluksista kärsivien varsinkin) todellista määrää - nykyiset arviot ei voi olla realistisia.
Ylärefluksin oireista ei suurin osa ihmisistä
edelleenkään tiedä - eivätkä he myöskään tiedä sairastavansa tautia ennenkuin se ehkä pahenee kunnolla. Äärimmäisen harmittava se on
niille monille, joille tulee "stressikurkku"
diagnoosi kun kyse osalla onkin ihan refluksin
aiheuttamasta ärsytyksestä kurkun alueella ja se vaatisi lääkitystä ym.
Ei voi kyllä lääkäreitäkään ainoastaan mollata - useat nämä oireet käy muihinkin tauteihin ja on varmaan vaikeata heillekin. Refluksi pitäisi nykyään olla kuitenkin epäilylistalla heti, jos muutamakin oire matsaa noihin tyypillisiin piirteisiin.
Itsellä refluksia on ollut myös ilmeisesti jonkin asteisesti vuosia (ei-stressitilanteisiin liitt. hengenahdistukohtaukset, ei hyperventilaatiota) - kukaan lääkäri ei aikoinaan kiinnittänyt huomiota, kun kerroin että tuntuu kuin jotakin nousisi ylöspäin kurkussa
(en osannut määrittää sitä silloin ruokatorven puolelle, närästyksestä ei tietoakaan). Nexiumin aloituksen jälkeen niitä ei kertakaikkiaan ole ollut -- äärimmäisen outo olotila aluksi kun niihin oli niin tottunut! Ja ainoa todellinen
hyvä asia mitä sairastumisesta on seurannut.
Olen kuullut noista suvuittain menevistä
närästystaipumuksista - tämä siis vain ihan
kuulopuheita.
Kerroit, että hieronta helpottaa - ainakin niska hartia seudulta on yhteys kurkunpään lihaksiin, joten hyvin mahdollista.
Itse varmistan että syön kolmisen tuntia aikaisemmin. Se äänihieronta, josta puhuin, on erikoistunut
kaulan/purulihasten ym hierontaan ja ihan virallisestikin suositellaan ylärefluksin lihasärsytyksiin (Suomessa voice massage yhdistys, jonka sivuilta löytyy taustatietoa).
Ja onhan siinä hieronnassa se mielihyvävaikutus,
joka vaikuttaa kivun tuntemiseen madaltavasti ainakin vähän aikaa. Itsellä hierontapöytä asento rentouttaa kurkunpäätä jo fyysisestikin. 15 min
päästä hieronnasta kipukohta kurkkuun (kannusrustojen tykö?) palautuu vähitellen.
Tunnetko jotenkin erikoisesti sen palleatyrän itse? Lisääntyikö ylösnousu sen takia?
Kurkkuoireista lisää myöhemmin ... - jaazaa
laryngo kirjoitti:
Kuten sanoit tuosta määrästä, kauhistuttaa ajatellakin meidän refluksikkojen
(ja ylärefluksista kärsivien varsinkin) todellista määrää - nykyiset arviot ei voi olla realistisia.
Ylärefluksin oireista ei suurin osa ihmisistä
edelleenkään tiedä - eivätkä he myöskään tiedä sairastavansa tautia ennenkuin se ehkä pahenee kunnolla. Äärimmäisen harmittava se on
niille monille, joille tulee "stressikurkku"
diagnoosi kun kyse osalla onkin ihan refluksin
aiheuttamasta ärsytyksestä kurkun alueella ja se vaatisi lääkitystä ym.
Ei voi kyllä lääkäreitäkään ainoastaan mollata - useat nämä oireet käy muihinkin tauteihin ja on varmaan vaikeata heillekin. Refluksi pitäisi nykyään olla kuitenkin epäilylistalla heti, jos muutamakin oire matsaa noihin tyypillisiin piirteisiin.
Itsellä refluksia on ollut myös ilmeisesti jonkin asteisesti vuosia (ei-stressitilanteisiin liitt. hengenahdistukohtaukset, ei hyperventilaatiota) - kukaan lääkäri ei aikoinaan kiinnittänyt huomiota, kun kerroin että tuntuu kuin jotakin nousisi ylöspäin kurkussa
(en osannut määrittää sitä silloin ruokatorven puolelle, närästyksestä ei tietoakaan). Nexiumin aloituksen jälkeen niitä ei kertakaikkiaan ole ollut -- äärimmäisen outo olotila aluksi kun niihin oli niin tottunut! Ja ainoa todellinen
hyvä asia mitä sairastumisesta on seurannut.
Olen kuullut noista suvuittain menevistä
närästystaipumuksista - tämä siis vain ihan
kuulopuheita.
Kerroit, että hieronta helpottaa - ainakin niska hartia seudulta on yhteys kurkunpään lihaksiin, joten hyvin mahdollista.
Itse varmistan että syön kolmisen tuntia aikaisemmin. Se äänihieronta, josta puhuin, on erikoistunut
kaulan/purulihasten ym hierontaan ja ihan virallisestikin suositellaan ylärefluksin lihasärsytyksiin (Suomessa voice massage yhdistys, jonka sivuilta löytyy taustatietoa).
Ja onhan siinä hieronnassa se mielihyvävaikutus,
joka vaikuttaa kivun tuntemiseen madaltavasti ainakin vähän aikaa. Itsellä hierontapöytä asento rentouttaa kurkunpäätä jo fyysisestikin. 15 min
päästä hieronnasta kipukohta kurkkuun (kannusrustojen tykö?) palautuu vähitellen.
Tunnetko jotenkin erikoisesti sen palleatyrän itse? Lisääntyikö ylösnousu sen takia?
Kurkkuoireista lisää myöhemmin ...refluksitautisten määrästä kertoo tämä.
Mulla kaksi lasta, toisella erittäin todennäköisesti refluksitauti, tyttö on 14-vuotias, lääkäri tehnyt diagnoosin. Vaimollani ei refluksitautia ole, mutta hänen kahdella veljellään on, samoin yhdellä siskolla. Ehkä tuota samaa refluksitautia on muillakin hänen veljillään ja siskoillaan, on jotain epäilyksiä.
Piipahdin yhdellä vuodeosastolla jossa juttu suistui refluksitautiin ja selvisi että kyseisellä osastolla joka kolmannella hoitajalla on refluksitauti.
Refluksitauti on elintaso sairaus joka kaiken aikaa lisääntyy.
Palleatyrä mun vatsassani jotenkin vaan tuntuu, en tiedä onko se vaan tunnetta, eli tunne voi olla vääräkin.
Vuosi sitten tehtiin viimeksi vatsatähystys ja raportissa lukee seuraavaa: "Skooppi ruokatorveen joka on normaali. Limakalvoraha on 3cm palleatason yläpuolella eli muodostuu pieni hernia. Ventrikkelin limakalvo näyttää tavalliselta. Laajenee hyvin ja Gastroskopiavaikutelma: pieni hiatushernia"
Rentouttava (bentso) auttaa mulla refluksitautiin, lääkkeen vaikutuksen aikana ei refluksitauti reagoi millään tavalla.
Se mikä hyöty happosalpaajista on kohdallani kiistaton, jostain merkillisestä syystä aiemmin kurkkuni meni "lukkoon", luulin että kyseessä on kitarisat, jotka on leikattu kahdesti, mutta nyt tiedän että se on refluksitautia. Eli joutui ravistelemaan kaulan kohdalta että sai lukon purettua, eli tuntui joku todella vahva möykky kurkussa....
Mulla auttaa hieronta, mutta se pitää olla rentouttavaa ei mitään kovaa, sama vaikutus siis kun rentouttavalla lääkkeellä.
Juotko sä kahvia?
Minä juon, mutta olen sitä vähentänyt 10 kupista 3 kuppiin.
Joo, lääkärit eivät yksinkertaisesti tiedä kuinka hankala tämä refluksitauti pahimmillaan on, ainakin mulla ajoittaista huonovointisuutta vatsasta, vatsakipuakin joskus ja siis närästystä mutta pahin kaikista on tuo kurkkuoireilu.
Hengenahdistukseen auttaa mulla Ventoline Diskus.
Astmalöydys minulla myös tehty.
- hyvin
Mulla ainakin ongelmat vaan paheni, jatkuvina oireina loppuaikoina kokoajan palan tunne kurkussa, ruokatorven verenvuoto, oksentelu (jouduin nukkuun istualtaan, koska tuntu siltä, että tukehdun), kaikki mahdolliset kurkkuoireet (ääni ei kestäny puhumista ,jatkuva kipu kurkussa ja leukaperissä) jne.
Valitsin siis leikkauksen, josta nyt 5 kk ja elämä hymyilee. Eka kuukausi oli hiukan hankalaa, mutta nyt ei mitään vaivaa ole jäljellä. Operaatio tehtiin taysissa, jossa nämä leikkaukset on keskitetty muutamalle lääkärille. Kolme yötä olin osastolla ja sain erinomaista hoitoa ja riittävästi kipulääkitystä. Minä en menisi yksityiselle, mikäli ei ole esim. jonkun yliopistollisen sairaalan lääkäri, joka tekee näitä operaatioita myös siis siellä.Tärkeää,että lääkärillä on paljon leikkauskokemusta näistä! Siis ERITTÄIN tärkeää!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988