Biolan pikakompostori 220

kuiveketta??

Hei!
Hankimme äskettäin Biolanin pikakompostorin.
Ohjekirjassa kehoitetaan laittamaan joka täyttökerta kuiviketta puolet talousjätteen määrästä. Onko tosiaan joka kerta välttämätöntä?
Vai riittääkö harvemmin tai pienempi määrä?

8

3672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...riittävästi

Oman kokemukseni mukaan kuiviketta joutuu käytännössä laittamaan yhtä paljon kuin talousjätettä, jos haluaa Biolanin pikakompostorin pysyvän hajuttomana ja toimivan hyvin. Kuiviketta on laitettava joka kerta vähintäänkin sen verran, että saa talousjätteen peitettyä. Varsinkin liha- ja kalajätteet tulee peittää erityisen hyvin, jos ei halua kärpäsiä riesaksi kompostilleen.

• ja hyvin toimii

Keväällä siis aloitin Biolanilla kompostoinnin enkä tosiaan ole kuiviketta niin paljon laittanut kuin neuvotaan. Ainoastaan kalan perkeitten päälle laitoin enemmän kuiviketta että kunnolla peittyivät, mutta muuten ripottelen kuiviketta joka kerta silleen että jätteet ovat pikkuisen peitossa. Nyt syksyllä olen käyttänyt kuivia puunlehtiä, pitääkin niitä vähän varastoonkin haravoida...
      Ja kompostori toimii hyvin eikä ole haiskahtanut pahalle kertaakaan! Ei edes ne kalan jämät...
      Saa nähdä miten laite toimii talven, jätettä meillä 4:n hengen perheellä kyllä tulee säännöllisesti ja kompostiherätettäkin jo ostin valmiiksi.

• Luumuilija

Se on totta, että vähempikin kuivike riittää. Talvella olen laittanut kovimpien pakkasten ajaksi karhuntaljan siihen kompostin alaosan ympärille.
        Siten ei lämpö laske liian alas.

Tiedä häntä, tuleeko enää pakkasiakaan...

• ...kuivikkeen määrään
        Luumuilija kirjoitti:

Se on totta, että vähempikin kuivike riittää. Talvella olen laittanut kovimpien pakkasten ajaksi karhuntaljan siihen kompostin alaosan ympärille.
        Siten ei lämpö laske liian alas.

Tiedä häntä, tuleeko enää pakkasiakaan...

Kuivikkeen tarpeeseen vaikuttaa varmaankin myös syntyvän jätteen laatu. Jos talousjäte on pääasiassa kasvisten kuoria, yms. voisi kuvitella että kuiviketta tarvitaan vähemmän kuin silloin, kun jäte on pääasiassa ruuantähteitä (kuten monessa lapsiperheessä voisi kuvitella olevan, kun nuo nykyajanlapset ovat kuulemma niin tarkkoja siitä mitä suuhunsa suostuvat laittamaan...)

• viime keväästä saakka

Riippuu varmaankin jätteiden ja kuivikkeiden laadusta, paljonko tarvii. Tarkotus olis saada aikaan mössöä, jossa on sopivasti kosteutta ja silti ilmava rakenne. Itse en ole ilennyt lääppiä käsin jätteitä, mutta melko kosteana olen kompostia pitänyt ja esim. kuivien leipien sekaan olen lorauttanut pari litraa vettä/sankko. Jos on paljon nestepitoisia jätteitä, pitää kuivikkeen imaista itseensä liiat. Itse käytän puunlehtien ja kuivan sahajauhon(puretun rakennuksen seinistä) seosta. Kosteudesta huolimatta ei saisi jätemössö tiivistyä liiaksi. Itse olen silpunnut pajunoksia muutaman sentin kerroksia aina silloin tällöin, kun en halua kaupasta valmista kuiviketta kantaa. Toistaiseksi on toiminut, nyt lämpötila 40 asteen kieppeillä.

• kompostoija

sen kuivikkeen pitää olla - se on hyvä muistaa. Tuossa Pikakompostorissa kompostoituminen on sen verran "rajua" että palaminen tarvii kunnolla ilmaa. Pelkkä turve tai sahanpuru ei käy Pikakompostorin kuivikkeeksi, myös pelkkä puunlehti on huonoa, kun se tiivistyy kastuessaan.

• reilusti

Itse olen saanut Biolanin toiminnan pysähtymään talvella juuri sen takia että olen "pihdannut" kuivikkeen kanssa ja kompostorin sisältö on päässyt liian märäksi. Kesällä tätä ongelmaa ei koskaan ole ollut kun kompostori käy niin kuumana ja liika kosteus haihtuu.

• nyt 20 ast.

Aloitin keväällä Biolan 220 kompostoinnin. Kesällä lämpeni hyvin kun sulloin sinne vanhasta kompostorista osan sekaan. Nyt on pari-kolme kuukautta lämpö koko ajan laskenut. Tänään tyhjensin alta puoleksi palaneen jätteen vanhaan kompostoriin, jonka onneksi jätin keväällä tontin nurkkaan. Jälkikompostointi on tarpeen jos haluan saada kaikki munankuoret ym. hajoamaan. Miten käynee talvella jos lämpö pysyy noin alhaisena? Sorkkiessa äsken tavara humahti alaosastoon, mutta kai se siellä myös palanee lopulta? Kuivikkeessa säästin varmaan liikaa,nyt aion laittaa enemmän jatkossa, samoin herätettä. Tavarassa oli kyllä puolitekoisuudesta huolimatta hyvä mullan haju. Aloittelua tämä näyttää olevan,mutta toivottavasti kokemus auttaa.
        Täytyy todeta, että hintaa kyllä kertyy, koska kompostori oli yli 400e ja jatkossa kuivikkeet ja herätteet maksaa. Pistin ilmaritilän tänään talvea ajatellen kiinni, koska lämpö on niin alhaalla. Meillä on 4 hengen kotitalous.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2538
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1903
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      21
      1604
    4. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      16
      1188
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      301
      1149
    6. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      1012
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      985
    8. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      913
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      51
      892
    10. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      113
      847
    Aihe