Järkyttävää

Järkyttynyt

On todellakin järkyttävää, miten aivopestyä ja Raamattua täysin väärin tulkitsevaa joukkoa on valtaosa vanhoillislestadiolaisista.

He ovat opetelleet yhden kohdan Raamatusta "Jonka synnit te...ja jonka te pidätätte...".
Tätä veeällät hokevat kuin jotakin mantraa joka välissä. Koko muu Raamattu Jeesuksen opetuksineen, Paavalin opetuksineen ynnä muiden opetuksineen ei kiinnosta vanhoillisia pätkääkään.

Tuo yksi heidän omaa harhaoppiaan tukeva kohta on ainoa, joka pitää Raamatusta osata. Ihmisiä jopa kielletään lukemasta Raamattua.

Tällaisena tavallisena uskovaisena ihmisenä ei voi kuin ihmetellä, mikä voima sokaisee veeällät noin?
Jos esiinnytään uskovaisina, niin luulisi Raamattu kokonaisuudessaan ja Raamatun opetukset kiinnostavan. Mutta ei - ei kiinnosta kuin ensisijaisesti Raamatun vastaiset harhaopit: "vain me", ihmisen uskoontulon Raamattua vääristelevä opetus jne.

Mikä sekoittaa vanhoillisten pään?

57

10376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vlm

      ...muuta asiaa?

      • Repo

        Kirjoittiko tuo edellä oleva "järkyttävää, järkyttävää"-mantran hokija muka jotakin asiaakin? Kyllähän näitä järkyttyneitä ja mielenrauhansa tavalla tai toisella hukanneita täältä internetistä löytää. Tekisivät vain parannuksen omavanhurskaudestaan. "Järkyttävää, järkyttävää - kyllä on järkyttävää". Heh.


      • Minä tässä

        tuossa avauksessa ole ihan tarpeeksi miettimistä. Vanhoillisilla melkoinen peiliin katsomisen paikka.


      • Juu
        Repo kirjoitti:

        Kirjoittiko tuo edellä oleva "järkyttävää, järkyttävää"-mantran hokija muka jotakin asiaakin? Kyllähän näitä järkyttyneitä ja mielenrauhansa tavalla tai toisella hukanneita täältä internetistä löytää. Tekisivät vain parannuksen omavanhurskaudestaan. "Järkyttävää, järkyttävää - kyllä on järkyttävää". Heh.

        melko teennäiseltä vaikuttaa sinun hekotuksesi. Ihan yhtä teennäiseltä kuin koko vl-herätysliike.


      • al karahwi

        ovat kristillisyytemme kannalta keskeisiä asioita. Haluamme vakuuttaa heikolle ja epäilevälle sielulle, että Jeesuksen tähden saa uskoa anteeksi. Siitä seuraa ilon ja kiitoksen ääni seurakunnassa.


      • Repo
        Juu kirjoitti:

        melko teennäiseltä vaikuttaa sinun hekotuksesi. Ihan yhtä teennäiseltä kuin koko vl-herätysliike.

        Täällä niitä nerokkaita oivalluksia tehdään: vai olen minä nyt vl? Heh.


    • kohtaa

      ei voi ohittaakaan.

      Miten ihminen muuten tulisi uskoon Raamatun mukaisesti?

      • stb

        "Minusta tuota ei voi ohittaakaan. Miten ihminen muuten tulisi uskoon Raamatun mukaisesti?"

        -no tassapa yksi esimerkki: "joka uskoo Haneen, saa HANEN NIMENSA VOIMASTA syntinsa anteeksi" (Apt. 10:43). lukekaa enemman Raamattua (siis muitakin kohtia kuin se yksi kuuluisa), niin huomaisitte oppivanne huomattavasti enemman!


      • Hai
        stb kirjoitti:

        "Minusta tuota ei voi ohittaakaan. Miten ihminen muuten tulisi uskoon Raamatun mukaisesti?"

        -no tassapa yksi esimerkki: "joka uskoo Haneen, saa HANEN NIMENSA VOIMASTA syntinsa anteeksi" (Apt. 10:43). lukekaa enemman Raamattua (siis muitakin kohtia kuin se yksi kuuluisa), niin huomaisitte oppivanne huomattavasti enemman!

        Eikös vl:ät opeta juuri nuin?


      • stb
        Hai kirjoitti:

        Eikös vl:ät opeta juuri nuin?

        "Eikös vl:ät opeta juuri nuin?"

        -eivat opeta, eiko se ole kaynyt selville naita teksteja lukiessasi? hehan sanovat etta ainoa tapa saada synnit anteeksi on vl:n saarnaamana. mutta Raamattu sanoo, etta joka uskoo Jeesukseen, saa Hanen nimensa voimasta syntinsa anteeksi, ihan ilman vl:aakin tai muuta henkiloa. se on tietenkin yksi tapa, mutta ei ainoa oikea.


      • Tollo

        yksi kohta Raamatusta, joka kuvaa tilannetta, jossa ihminen tulee uskoon toisen ihmisen suorittaman synninpäästön kautta.


    • tavallinen uskovainen

      minä olen vl ja mielestäni jokaisella on oikeus ja vapaus uskoa juuri niinkuin itselleen parhaaksi sopii. Myös sinulla avauksen kirjoittaja!

      Kun on saanut parannuksen ja uskoo siten, miten vl:ssa opetetaan, ymmärtää kuitenkin sen, että on vastattava kyselijöille Jumalan sanan totuuden mukaan. Ei voi ihmisten mieliksi sitä muokata, vaikka haluaisi. Jumalan sanan totuus on muuttumaton ja yhdemukainen. Se on kuin 2- teräinen miekka, joka voi joko parantaa tai pahentaa, kuten avauksen kirjoittajalle on käynyt. Minulle sai onneksi käydä niin, että se paransi syntihaavoista. Vasta uskon kautta voi nähdä, miten kalliista lahjasta tässä on kysymys. on kiitosmieli siitä, että on päässyt uskoon autetuksi.

      Hyvää elämää sinulle. Mekin olemme aivan tavallisia ihmisiä ja heikkoja uskovaisia.

      • Anonyymi

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki tavallinen uskovainen !
        Kirjoitit että Jumalan sanan totuus on muuttumaton ja yhdenmukainen ! Kyllä
        Mutta kun sinä tunnustat itsesi Lestadiolaiseksi niin sinun täytyy myös uskoa kun rovasti nyt saarnaa : Vissimmästi kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa mutta vanhoilliset kieltävät tämän !!!!! Nimittäin oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa . Kun siis kiivaasti puolustat Jumalan sanan totuuksia niin kehoitan hakemaan niiltä kristityiltä silmän voidetta jos hengellinen kaihi niin vaivaa . Sanassa on kirjoitettu : Jumalan sanan kuulossa nainen peittäköön päänsä liinaisella . Eihän vanhoilliset vaan halua repiä tätä sivua pois pyhästä raamatusta ?? Siunausta sinulle ja Jumalan rauhaa


      • Anonyymi

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki tavallinen uskovainen !
        Korostat että Jumalan sana on muuttumaton ja yhdenmukainen mutta vanhoilliset kieltävät Laestadiuksen opetuksen että Vissimmästi kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa . Kun nyt rajusti korostat raamatullisuutta niin myös tämän haluan sinun lukevan uskossa , ei kuten rietas sen selittää vaan kuten Pyhä henki sen selittää : Jumalan sanan kuulossa nainen peittäköön päänsä liinaisella


    • acimlainen

      ..kohtia jotka eivät tue vl-käsityst taivasten valtakunnan avaimista.

      • Järkyttynyt

        monia kohtia jo aiemmin.


      • acimlainen
        Järkyttynyt kirjoitti:

        monia kohtia jo aiemmin.

        Palstalla saattaa olla uusia lukijoita jotka eivät ole niitä nähneet eivätkä löydä niitä vanhoista viesteistä. Anna tulla nyt niitä.


      • Järkyttynyt
        acimlainen kirjoitti:

        Palstalla saattaa olla uusia lukijoita jotka eivät ole niitä nähneet eivätkä löydä niitä vanhoista viesteistä. Anna tulla nyt niitä.

        Raamatussa on: Joka uskoo HÄNEEN (= Jeesus) saa syntinsä anteeksi ja löytää elämän tien.

        Ei tarvita mitään välimiehiä välttämättä. Se on yksi tapa, mutta ei suinkaan ainoa. Tärkeintä on sydämen usko Jeesukseen eikä veeällän tai muun ihmisen läsnäolo.

        En ehdi nyt etsimään r-paikkoja, koska olen lähdössä katsomaan jääkiekon SM-liigaa. Joku toinen, joka ei ole lähdössä katsomaan SM-liigaa, voisi heittää tähän alle muutamat hyvät kohdat Raamatusta.

        Arivedertsi!


      • raamatun kohtia
        Järkyttynyt kirjoitti:

        Raamatussa on: Joka uskoo HÄNEEN (= Jeesus) saa syntinsä anteeksi ja löytää elämän tien.

        Ei tarvita mitään välimiehiä välttämättä. Se on yksi tapa, mutta ei suinkaan ainoa. Tärkeintä on sydämen usko Jeesukseen eikä veeällän tai muun ihmisen läsnäolo.

        En ehdi nyt etsimään r-paikkoja, koska olen lähdössä katsomaan jääkiekon SM-liigaa. Joku toinen, joka ei ole lähdössä katsomaan SM-liigaa, voisi heittää tähän alle muutamat hyvät kohdat Raamatusta.

        Arivedertsi!

        Jääkiekon SM-liigakatsomossa noita pilkaajia lienee. "..tun homo, painu takasin turkusees! "Nuija!" "Ooksä sokee"


      • Nih
        raamatun kohtia kirjoitti:

        Jääkiekon SM-liigakatsomossa noita pilkaajia lienee. "..tun homo, painu takasin turkusees! "Nuija!" "Ooksä sokee"

        vaan entiseen tapaan pituutta rauhanyhdistyksen pihassa. Sun isukki saarnaa sisällä.


      • Ande
        acimlainen kirjoitti:

        Palstalla saattaa olla uusia lukijoita jotka eivät ole niitä nähneet eivätkä löydä niitä vanhoista viesteistä. Anna tulla nyt niitä.

        Vastaanpa nyt minäkin, vaikkei minulta kysyttykään.

        - Ei-Lestadiolainen käsitys -
        Lyhyesti:

        1. Raamatussa kerrotaan lukuisissa eri paikoissa kuinka USKO pelastaa.

        2. Raamatussa annetaan yhdessä paikassa avainten valta ihmisille, jossa MYÖS uskovat saavat saarnata synnit anteeksi.

        3. Noita kahta paikkaa Raamatussa ei ole sidottu MITENKÄÄN yhteen. Lestadiolaisuudessa on tehty hienosta armon työkalusta orjuuttamisoppi, joka asetetaan autuuden ehdoksi, vaikka Raamattu ei niin opeta.

        4. Olisi todella outoa, mikäli pelastuksen kannalta välttämätön kohta olisikin unohdettu kaikista itse pelastuksesta kertovista kohdista. Itse kohdissa kun mainitaan ainoastaan seuraavat asiat: Usko, Suun tunnustus, Kaste (tästäkään ei ole meinintaa että sen puuttuminen kadottaisi.) Koskapa muita kohtia ei ole pelastumisesta puhuvissa kohdissa MITENKÄÄN mainittu, ne eivät Raamatun mukaan voi olla itse pelastukselle edellytyksiä tai oleellisen tärkeitä.

        Muuten, acimlainen, voisithan sinä itsekin kommentoida, vaikka toisaalta tuo sun psygolokin rooli ehkä sopii tänne aika hyvin. Mua nämä keskustelut on ainakin opettanut löytämään asioille ytimekkäitä perusteluita ja tiivistyksiä.

        Ande


      • Samaa mieltä
        Ande kirjoitti:

        Vastaanpa nyt minäkin, vaikkei minulta kysyttykään.

        - Ei-Lestadiolainen käsitys -
        Lyhyesti:

        1. Raamatussa kerrotaan lukuisissa eri paikoissa kuinka USKO pelastaa.

        2. Raamatussa annetaan yhdessä paikassa avainten valta ihmisille, jossa MYÖS uskovat saavat saarnata synnit anteeksi.

        3. Noita kahta paikkaa Raamatussa ei ole sidottu MITENKÄÄN yhteen. Lestadiolaisuudessa on tehty hienosta armon työkalusta orjuuttamisoppi, joka asetetaan autuuden ehdoksi, vaikka Raamattu ei niin opeta.

        4. Olisi todella outoa, mikäli pelastuksen kannalta välttämätön kohta olisikin unohdettu kaikista itse pelastuksesta kertovista kohdista. Itse kohdissa kun mainitaan ainoastaan seuraavat asiat: Usko, Suun tunnustus, Kaste (tästäkään ei ole meinintaa että sen puuttuminen kadottaisi.) Koskapa muita kohtia ei ole pelastumisesta puhuvissa kohdissa MITENKÄÄN mainittu, ne eivät Raamatun mukaan voi olla itse pelastukselle edellytyksiä tai oleellisen tärkeitä.

        Muuten, acimlainen, voisithan sinä itsekin kommentoida, vaikka toisaalta tuo sun psygolokin rooli ehkä sopii tänne aika hyvin. Mua nämä keskustelut on ainakin opettanut löytämään asioille ytimekkäitä perusteluita ja tiivistyksiä.

        Ande

        Vanhoillislestadiolaiset ovat lukeneet Raamatusta yhden kohdan "Kenen synnit...kenen te pidätätte..." ja tehneet tuosta yhdestä kohdasta koko oppirakennelman ihmisen uskoontulosta.

        Koko muu Raamattu ei heitä kiinnosta eivätkä he noteeraa Raamatusta mitään muita kohtia kuin tuon yhden silloin, kun puhutaan ihmisen uskoontulosta.

        Raamattu ei missään muodossa esitä tuon yhden kohdan ja tavan olevan AINOA tapa ihmisen tulla uskoon. Se on YKSI muiden joukossa.

        Miksi vanhoilliset ovat rakentaneet yhdestä Raamatun kohdasta väärän yleistyksen ja vieneet itsensä metsikköön? Samaan metsikköön he yrittävät viedä myös muita ihmisiä. Onneksi kaikki, jotka lueskelevat Raamattua, tietävät kyseisen vl-opetuksen olevan vastoin Raamatun totuutta.


      • Diagnoosi
        raamatun kohtia kirjoitti:

        Jääkiekon SM-liigakatsomossa noita pilkaajia lienee. "..tun homo, painu takasin turkusees! "Nuija!" "Ooksä sokee"

        helppoa sinullakaan.


      • Anonyymi
        Järkyttynyt kirjoitti:

        Raamatussa on: Joka uskoo HÄNEEN (= Jeesus) saa syntinsä anteeksi ja löytää elämän tien.

        Ei tarvita mitään välimiehiä välttämättä. Se on yksi tapa, mutta ei suinkaan ainoa. Tärkeintä on sydämen usko Jeesukseen eikä veeällän tai muun ihmisen läsnäolo.

        En ehdi nyt etsimään r-paikkoja, koska olen lähdössä katsomaan jääkiekon SM-liigaa. Joku toinen, joka ei ole lähdössä katsomaan SM-liigaa, voisi heittää tähän alle muutamat hyvät kohdat Raamatusta.

        Arivedertsi!

        Nimimerkki järkyttynyt !
        Kirjoitit ettei tarvitse mitään välimiehiä välttämättä mutta oikea usko ei ole mitään välttämättä uskoa ! Kirjoitit myös että se on yksi tapa mutta ei suinkaan ainoa .
        Jotkut uskovat että masilmassa on satoja tai miljoonia erilaisia eläviä uskoja mutta Pyhä Raamattu todistaa että yksi usko yhteen Jumalaan . Kirjoitit myös potaskaa nimittäin Jumala ei ole koskaan antanut suoraan kenellekkään syntejä anteeksi vaan sinulla täytyy olla välimies joka Jumalan puolelta saarnaa synnit anteeksi . Sinun täytyy siis omilla korvilla kuulla että se kallis sovintoveri priiskuu myös sinun sydämelle. Heränneelle pitää olla Jeesuksen opetuslapsi joka sen korkean evankeliumin saarnaa mutta kristitty saa uskoa vaikka Australian aboriginaali tai Amazonin intiaani sen saarnaa . Vanhoilliset ovat tämän uskoneet omanvanhurskauden riettaan saarnasta . Ei ole myöskään kristitylle se soveliasta että vetää iestä epäuskoisten kanssa mitä tulee kilpa ja huippu urheiluun . Kun Jumala on antanut ihmiselle terveyttä niin kristitty käyttää ruumistaan Jumalan kunniaksi ja urheilee ja harrastaa liikuntaa Jumalan kunniaksi . Siksi sanassa on kirjoitettu juoksemisesta mutta siinä tarkoitetaan kristillisyyden kilvoitusta


    • tyttö(vl)

      Minustakin monet "säännöt" ovat typeriä ja täysin vailla perusteita. ei saa uskoa sydämmellään, vaan silleen niinkuin puhujat sanoo. Mutta kyllä mää silti uskon ett taivaaseen ei pääse, kuin uskomalla Jeesukseen ja saamalla synnit anteeksi. Lestadiolaisuuteen on kuitenkin tullut paljon kaikkea turhaa, ei ole enää kysymys uskonnosta vaan elämäntavasta. VL-elämäntapa!

      • ....

        Ihailtavaa omien aivojen käyttöä :) Elämäntapahan lestadiolaisuus pääasiassa on, sillä nämä säännöt, joita siis virallisesti ei ole, ei pääosin perustu Raamattuun.

        Mutta miten on, koska ajattelet näin rohkeasti, pysytytkö sanomaan tällaisia eriäviä mielipiteitä myös ääneen porukassa vai joudutko nöyristelemään "virallisen" mielipiteen mukaan?


      • Uskovainen, ei vl

        fiksu tyttö.

        Siunausta!


      • tyttö(vl)
        .... kirjoitti:

        Ihailtavaa omien aivojen käyttöä :) Elämäntapahan lestadiolaisuus pääasiassa on, sillä nämä säännöt, joita siis virallisesti ei ole, ei pääosin perustu Raamattuun.

        Mutta miten on, koska ajattelet näin rohkeasti, pysytytkö sanomaan tällaisia eriäviä mielipiteitä myös ääneen porukassa vai joudutko nöyristelemään "virallisen" mielipiteen mukaan?

        Kyllä mie aika paljon pystyn jutteleen näistä asioista muillekin uskovaisille. Tai siis... jos ollaan semmosella melko pienellä porukalla (ei välttämättä hirveen tutullakaan), niin kyllä mie voisin tälleen sanoa. Yleensä sitten vaan sanotaan, että "mutta kannattaa sitä surakunnan ääntä kuulla" tms.
        Toisaalta... näistä asioista ei julkisesti kauheasti keskustella. se on huono puoli vl-toiminnassa, että vaikeista asioista vaietaan ja puhujat eivät välltämättä ota kovin vieraita raamatunkohtia, jotta eivät seliitäisi niistä väärin... No se siitä =)


      • Anonyymi

        Nimimerkki tyttö(vl)
        Niin siihenhän tuli jo 1902 turhaa


      • Anonyymi

        Kallis tyttö (vl ) herrassa !
        Kirjoitit että ei saa uskoa sydämellä vaan täytyy uskoa kuten puhujat sanoo mutta heti perään kuitenkin kirjoitat että kyllä mä silti uskon ettei taivaaseen pääsee kuin uskomalla ??
        Sanassa on kirjoitettu että usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta . Nimittäin Jumala yksin lahjoittaa uskon eikä ihminen voi tahdonvoimallaan vaikuttaa itselleen katumusta parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä . Jos olisi niin että minun TÄYTYY uskoa kuten puhujat sanoo niin kristitty uskolla vastaan ottaa sen Jumalan sanan joka saarnataan Pyhän Hengen pesossa . Oikeassa ktistilkisyydessä ei saa olla yhtäkään sääntöjä pakkoa tai perinne sääntöjä vaan kristillisyys on vapaa se ei kuitenkaan tarkoita lihallista vapautta . Ihminen ei voi toisilta ottaa pois kristillisyyttä eikä sitä kenellekkään antaa sen vuoksi hoito kokoukset ja pakko parannukset ja tervehtimis kiellot ovat riettaan saarnaa ja se olkoon kaukana elävästä kristillisyydestä . Kristitty itse kadottaa sen kruunun jumalattomalla elämällä mutta ottaa kristillisyys pois veljen tai sisaren ylitsekäymisistä on hirmuista kristillisyyttä Nimittäin kristitty saa aina uskoa vaikka olisi tehnyt mitä kauneimpia teko syntejä . Rakas vl tyttö eikä siinä nähdä mikä syvyys korkeus ja pituus ole Jumalan rakkaudella ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän . Kristityiksi ovat tulleet ne jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen katumuksen ja parannuksen kautta . Sovitus on siten salaisuus jota enkelitkin nähdä halajavat


    • -VL-

      Vanhoillis lestadiolaiset ei kiellä mitään. Kaikki on omantunnon kysymyksiä. Mutta kuitenkin sitä kerrotaan mitä kannatt1 ja mitä ei kannat tehdä.

      • Yhteinen usko

        höpöjä.


      • -VL-
        Yhteinen usko kirjoitti:

        höpöjä.

        Et sitte muuta keksiny


      • tyttö(vl)

        Kyllä ne on kieltoja. jos ei noudata niitä kieltää "teoillaan" uskonsa... =/


      • Totuuden ystävä

        "Vanhoillis lestadiolaiset ei kiellä mitään."

        Se on rumaa.


      • sirri

        Joo. olen itse huomannut tuon, että kun joku kysyy,että mitä saa tehdä ja miksi ei jotain.
        Yleinen vastaus on ME EMME HALUA tehdä niin, tai EMME KIELLÄ TEKEMÄSTÄ MITÄÄN. Aivan yhtä hyvin vois sanoa, vaikka että TV:n katsominen ON KIELLETTY, eikä että me emme halua tehdä sitä. Tiedän yhden perheen,joka oli ostanut television ja se kun tuli yleiseen tietoisuuteen, perheellä pidettiin hoitokokous ja puhuteltiin muuten. Telkkari sai mennä. Mun mielestä tuo on kyllä KIELTO ja eräänlainen rangaistushan kiellon rikkomista seuras.

        Tiedän, että monia kiehtoo käydä esim. elokuvissa, muttei uskalla,koska haluaa noudattaa sääntöjä, ettei kukaan näkis että käy ja alkais puhuun. Kyllä monet asiat on sellaisia sääntöjä, joita noudattamalla tiedetään, että on uskovainen. Kuten vaikka tuo hiusten värjäys. Varmaan jotkut haluais värjätä hiuksiaan, jos on maantienväriset hiukset, muttei uskalla kun ei pidettäis uskovaisena, mutta permanentinhan saa...


      • sirri
        sirri kirjoitti:

        Joo. olen itse huomannut tuon, että kun joku kysyy,että mitä saa tehdä ja miksi ei jotain.
        Yleinen vastaus on ME EMME HALUA tehdä niin, tai EMME KIELLÄ TEKEMÄSTÄ MITÄÄN. Aivan yhtä hyvin vois sanoa, vaikka että TV:n katsominen ON KIELLETTY, eikä että me emme halua tehdä sitä. Tiedän yhden perheen,joka oli ostanut television ja se kun tuli yleiseen tietoisuuteen, perheellä pidettiin hoitokokous ja puhuteltiin muuten. Telkkari sai mennä. Mun mielestä tuo on kyllä KIELTO ja eräänlainen rangaistushan kiellon rikkomista seuras.

        Tiedän, että monia kiehtoo käydä esim. elokuvissa, muttei uskalla,koska haluaa noudattaa sääntöjä, ettei kukaan näkis että käy ja alkais puhuun. Kyllä monet asiat on sellaisia sääntöjä, joita noudattamalla tiedetään, että on uskovainen. Kuten vaikka tuo hiusten värjäys. Varmaan jotkut haluais värjätä hiuksiaan, jos on maantienväriset hiukset, muttei uskalla kun ei pidettäis uskovaisena, mutta permanentinhan saa...

        ...kun kysyy vanhoillislestadiolaiselta. Pakko lisätä kun tällä palstalla usein halutaan oikein tahallaan ymmärtää väärin ja saivarrella sanamuodoista (jota minä kyllä itse asiassa tossa kirjoituksessa teen....)


      • Joo
        Totuuden ystävä kirjoitti:

        "Vanhoillis lestadiolaiset ei kiellä mitään."

        Se on rumaa.

        valehdella tuollaisessa asiassa, jossa totuuden kaikki tietävät.

        -VL- kehtasi...


      • acimlainen
        sirri kirjoitti:

        ...kun kysyy vanhoillislestadiolaiselta. Pakko lisätä kun tällä palstalla usein halutaan oikein tahallaan ymmärtää väärin ja saivarrella sanamuodoista (jota minä kyllä itse asiassa tossa kirjoituksessa teen....)

        Tunnistin ilmauksen "saivarrella sanamuodoista"; käytin sitä itse äskettäin.

        Se että puutun pikkutarkasti tuollaisiin on vain sen asian tutkimista että "mikä mättää". Minulla on vain hyvä tarkoitus, en halua ymmärtää väärin vaan oikein. Ja sen takia nostan kaikki epäselvät kohdat esille ja kerron niistä oman näkemykseni. MITÄ TAAS ON KAIKILLA TÄYSI VAPAUS ARVOSTELLA.

        Koen vahvasti että kaikki tuollaiset keskustelut selventävät asioita jos joku sitten ei tahallaan laita hommaa riitelyksi.


      • sirri
        acimlainen kirjoitti:

        Tunnistin ilmauksen "saivarrella sanamuodoista"; käytin sitä itse äskettäin.

        Se että puutun pikkutarkasti tuollaisiin on vain sen asian tutkimista että "mikä mättää". Minulla on vain hyvä tarkoitus, en halua ymmärtää väärin vaan oikein. Ja sen takia nostan kaikki epäselvät kohdat esille ja kerron niistä oman näkemykseni. MITÄ TAAS ON KAIKILLA TÄYSI VAPAUS ARVOSTELLA.

        Koen vahvasti että kaikki tuollaiset keskustelut selventävät asioita jos joku sitten ei tahallaan laita hommaa riitelyksi.

        ei ollut tarkoitus kohdistaa suhun. Omasta kokemuksestani tarkoitin lähinnä. Kun on yrittänyt selittää jonkin asian, miten ajattelen yleensä joku (tahallaan?) ymmärtää väärin. Itse kun olen kirjoittanut mielipiteitäni vl-liikkeestä siihen itse kuitenkin kuuluvana, olen huomannut, että yleensä vl:t on niitä, jotka ei ymmärrä erilaisia näkökulmia ja sanamuotoja. Jos olen käyttänyt kirjoituksessani ns. yleiskieltä enkä vl-kieltä puhuessani liikkeestä. Heti joku tarttuu, että oot feikki yms.koska me ei käytetä tuota sanaa yms... No, tulipa sekavasti ilmaistua... No ehkä tuo huomatukseni oliki vähän turha.


      • Anonyymi
        Joo kirjoitti:

        valehdella tuollaisessa asiassa, jossa totuuden kaikki tietävät.

        -VL- kehtasi...

        Siten ihan suuremmasti arvostettu ja melko kunnioitettu nimim. Joo, piti sanoa sinulle jotain, mutta meni pois mielestä


      • Anonyymi

        Nimimerkki VL !
        Kysymys ei ole siitä mitä kannattaa tehdä tai mitä ei kannata tehdä vaan sen minkä Jumalan sana synniksi näyttää se on synti . Meidän tulee uskoa myös se Pyhän Hengen työksi nimittäin kristittyjen koettelemukset eli kokemukset jotka on koetut Pyhässä Hengessä nimittäin mikä tukee esimerkiksi alkoholin käyttöön . Koska rovasti Laestadiuksesta on jälkeen jääneille jäänyt todistus että hän on uskonsa pitänyt ja autuaallisen kuoleman kautta perinyt taivaan niin kristitty uskoo tämän saarnan : Omavanhurskaus saarnaa järjessä ettei kohtuullinen juominen ole syntiä . Huoruus muuttuu rakkaudeksi kilpa urheilu kunnon kohottamiseksi viha oikeudeksi koreus fiksuudeksi ja itsensä kaunistamiseksi . Sen vuoksi emmä nyt usko mitä Barabbas saarnaa vaan uskomma mitä ristiinnaulittu saarnaa : Totisesti sinun pitää olla minun kanssani paratiisissa amen


    • lestaadiolaisen perheen lapsi

      Ei lestaadiolaiseen perheeseen syntyvälle jää vaihtoehtoja lapsuudessa. Lapset kasvatetaan pienestä pitäen käymään seuroissa ja elämään raamatun mukaan.Ja raamattua he tulkitsevat omalla tavallaan,niinkuin moni muukin lahko.Lestaadiolisperheissä on paljon ongelmia. niistä ei vaan ulkopuoliselle puhuta. Lestaadiolaisten yhteisö on yhtä isoa perhettä. Perheen ongelmia ei ulkopuolisille kerrota. KUN joku uskaltaa yhteisöstä irrottautua. JÄttäen usein kaikki sukulaissuhteensa,eroaja leimataan pahanpuhujaksi ja katkeraksi.Siksi aika harva yhteisöstä lähtenyt haluaa asiaa kommentoida. Lestaadiolaisten painostus on julmaa.Eihän insestistäkään haluta puhua ulkopuolisille.Lestaadiolaisyhteisössä henkinen painostus on hirveä.MInulla on kaksitoista sisarta.Kaikki muut lestaadiolaisia.Vanhoillislestaadiolaisia.OLen aikoinani 20 vuotta kulkenut rauhanyhdistyksellä seuroissa. Tiedän mistä puhun. Lisäksi olen työssäni kohdannut useita lestaadiolaiperheen lapsia joilla on mielenterveysongelmia ja isoimpana ongelmana moni kokee uskonnon joklla on painostettu ja syyllistetty.Ette viittis lestaadiolaiset puhua paskaa. Ihan rauhassa saatte uskoa tavallanne. Hurskastella ei silti kannata.

      • "lessu"

        vitun tosi asia! ma oon lestaperheesta, eika
        ittea vois vahempaa kiinnostaa olla lessu! EN kuitenkaa voi kieltaakkaan, ku koko helv. perhe ja sukulaiset, tutut ja muut riesat ois heti kimpussa!! mun isoveli kielsi pari vuot sitten ja se tuli melkeen hulluksi, ku kaikki lessut piiritti sita yhtenaan!! piirittaa edelleen..
        eiko se oo kaikkien oma asia tuo usko?


      • Anonyymi

        Nimimerkki lestadiolaisen perheen lapsi !
        Kirjoitit että lestadiolaisen perheeseen syntyvä lapselle ei jää vaihtoehtoja ja raamattua he tulkitsevat omalla tavallaan niin kuin moni muukin lahko !
        Nyt ei kuitenkaan rovasti Laestadius opeta näin ei Luther eikä kukaan raamatun pyhistä . Nimittäin kristillisyys ei ole pakko paitaa tai että lestadiolaiset vanhemmat antaisivat lapsilleen uskoa . Sitä ei Lahjoita kuin yksin taivaan Jumala
        Kristityissä perheissä kyllä lapset viedään seuroihin ja kotona puhutaan Jeesuksesta mutta vanhemmat eivät voi uskoa antaa. Jos olet ymmärtänyt että lestadiolais perheissä pakotetaan tai heitä kuritetaan jos eivät tottele niin sellaista saarnaa rietas mutta Pyhä henki kirkastaa ja on koti opettajana että rakkaat lapset nyt on sunnuntai ja on autuaallista että menemme jumalan sanan kuuloon mutta ei pakottamalla . Hyvä ystäväni ! Eikö se ole autuaallista että kerran kun viimeiset kinkerit kerran koittavat että isä ja äiti voivat sanoa : Tässä olen ja lapset jotka minulle annoit


    • hihii

      Niin ei järky!!!!

      • Järkyttynyt

        olen rakentanut Kristus-kalliolle.

        Sen sijaan vanhoillislestadiolaiset ovat itse rakentaneet omat kaksi keskeistä oppia:

        1) "vain me"-harhaoppi

        2) vääristelty oppi ihmisen uskoontulosta; eli olisi mukamas mahdollista vain "kenen synnit te antee...kenelle te pid..."

        Koska nämä kaksi oppia ovat Raamatun vastaisia, ne on hiekalle rakennettu ja ne tulevat ajallaan kaatumaan kuin korttitalo.


      • hihii
        Järkyttynyt kirjoitti:

        olen rakentanut Kristus-kalliolle.

        Sen sijaan vanhoillislestadiolaiset ovat itse rakentaneet omat kaksi keskeistä oppia:

        1) "vain me"-harhaoppi

        2) vääristelty oppi ihmisen uskoontulosta; eli olisi mukamas mahdollista vain "kenen synnit te antee...kenelle te pid..."

        Koska nämä kaksi oppia ovat Raamatun vastaisia, ne on hiekalle rakennettu ja ne tulevat ajallaan kaatumaan kuin korttitalo.

        mix sullon tollanen nicki sitten??!

        ite sanot koko ajan että järkyttävää ja järkyttynyt eix se kristuskallio auttanukkaa????


      • Järkyttynyt
        hihii kirjoitti:

        mix sullon tollanen nicki sitten??!

        ite sanot koko ajan että järkyttävää ja järkyttynyt eix se kristuskallio auttanukkaa????

        että olen hyvin järkyttynyt siitä, miten jotkut uskovaisixi itseään kutsuvat ihmiset (= vanhoillislestadiolaiset) voivat olla joissakin asioissa täysin Raamatusta poikkeavilla linjoilla.

        Mixi he ovat itse menneet keximään omia Raamatusta poikkeavia juttujaan ja opettavat niitä ihan vakavalla naamalla ikäänkuin ne olisivat Raamatusta ponnistavia oppeja?

        Etkö sinä ole tästä asiasta lainkaan järkyttynyt?


      • hihii
        Järkyttynyt kirjoitti:

        että olen hyvin järkyttynyt siitä, miten jotkut uskovaisixi itseään kutsuvat ihmiset (= vanhoillislestadiolaiset) voivat olla joissakin asioissa täysin Raamatusta poikkeavilla linjoilla.

        Mixi he ovat itse menneet keximään omia Raamatusta poikkeavia juttujaan ja opettavat niitä ihan vakavalla naamalla ikäänkuin ne olisivat Raamatusta ponnistavia oppeja?

        Etkö sinä ole tästä asiasta lainkaan järkyttynyt?

        ne on systeemit tuolla vintillä säädetty niin että

        joka toiselle kuoppaa kaivaa se ite siihen lankeaa

        kato automatikka hoitelee, sun ei tartte painaa ees mitään nappia.

        relaa poika!


      • Järkyttynyt
        hihii kirjoitti:

        ne on systeemit tuolla vintillä säädetty niin että

        joka toiselle kuoppaa kaivaa se ite siihen lankeaa

        kato automatikka hoitelee, sun ei tartte painaa ees mitään nappia.

        relaa poika!

        suomentaa.


      • hihii
        Järkyttynyt kirjoitti:

        suomentaa.

        mulla ei tuu mitään tärinöitä minkään sortin uskovaisista

        huvittaa vain kaikki toi älytö hermoilu milloin mistäkin
        kato nuo rattaat pyörii omalla painollaan ja jos tökkii sormiaan väliin niin tiiät mite käy

        tai jos sanotaa vähä rumasti niin oma perse on kuiteski kaikkein miellyttävin pyyhkiä.


      • Järkyttynyt
        hihii kirjoitti:

        mulla ei tuu mitään tärinöitä minkään sortin uskovaisista

        huvittaa vain kaikki toi älytö hermoilu milloin mistäkin
        kato nuo rattaat pyörii omalla painollaan ja jos tökkii sormiaan väliin niin tiiät mite käy

        tai jos sanotaa vähä rumasti niin oma perse on kuiteski kaikkein miellyttävin pyyhkiä.

        "tai jos sanotaa vähä rumasti niin oma perse on kuiteski kaikkein miellyttävin pyyhkiä."

        koska tuo on minun ainoa kokemukseni.

        Jaa eipäs olekaan - tulihan sitä lasten peppuja pyyhittyä, kun olivat pieniä. Ei mikään hassumpi homma ollut sekään.


    • lesta

      lesta on lesta vaikka saippualla pesis

    • yks niistä veeällistä

      saanko kysyä armon neidiltä,että mikä on mahtanut sekoittaa oman päänne!!?? okei se oli sun mielipide ja sillä selvä...ei oo mikään pakko tulla seuroihin eikä mitään muutakaan.me tulkitaan raamattua kokonaisvaltaisesti ja meitä EI OLE KIELLETTY lukemasta raamattua! usko on henkilökohtainen ja sille ihmiselle,joka sen omistaa,se on myös tärkeä. ketään EI PAKOTETA olemaan uskovainen. minä kunnioitan sinun uskoasi,joten sinäkin saat luvan kunnioittaa minun uskoani.

      • Anonyymi

        Veeällässsä kuten esikoislestadiolaisuudessa jokainen jäsen on pakotettu uskomaan vai tähän yhteen oppppppiin, "ainoaan oikeaan kristillisyyteen"!

        Lestadiolaisuudessa, vaikka siellä on kymmeniä eriseuroja ja eripuraporukoita, ei kukaan muu kuin vain ja ainoastaan sen YHDEN OIKEASSA olevan joukon valheisiin uskovat pääsevät taivaaseen!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe