Mercury 20hv vs.25hv

tehonrajoitus

Kuutiotilavuus sama,puristus sama,kaasutimen suuttimet sama kokoa.Miten 25 hv on saatu 20hv?
Kone vuosimallia 2001.

16

10548

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy,.,

      Joissakin moottoreissa ero on vain koppaan liimatuissa teipeissä, mutta miten on tässä?

    • Ykä2

      Tietoni saattaa olla vanhaa 2001 malliin, mutta ainakin -88 - 90 vuosimalleissa oli eri kaasuttaja, jonka vaihdolla löytyi kyseiset kadonneet konit. Uusi kaasutin on vain hinnoiteltu varsin korkealle, josta syystä käytetyt katoaa romuttamoilta varsin liukkaasti.
      Kasvaneen tehon lisäksi kone parani siten, että kaasarin jäätämistaipumus väheni reilusti, koska kaasarin kurkun alipaine ei ole isommassa yhtä suuri ja toisaalta sinne mahtuu enemmän jäätäkin...

      • M/M

        täsmennys. Jäätyminen ei johdu mistään mystisestä alipaineesta vaan ihan vaan siitä että pienempi reikä = ilman virtausnopeus kasvaa ja se kylmenee/jäätyy helpommin.


      • Joakim
        M/M kirjoitti:

        täsmennys. Jäätyminen ei johdu mistään mystisestä alipaineesta vaan ihan vaan siitä että pienempi reikä = ilman virtausnopeus kasvaa ja se kylmenee/jäätyy helpommin.

        Ei se suurempi virtausnopeus muuten synny, kun ulkopuolella on kuitenkin se sama ilmanpaine.


      • Ykä2
        M/M kirjoitti:

        täsmennys. Jäätyminen ei johdu mistään mystisestä alipaineesta vaan ihan vaan siitä että pienempi reikä = ilman virtausnopeus kasvaa ja se kylmenee/jäätyy helpommin.

        Se ilmanvirtauksen nopeus on tasan kiinni paine-eroista, eli mitä suurempi alipaine kurkun eri puolilla, sitä nopeampi virtaus.
        Ei tässä ole todellakaan mitään mystistä.


    • juttu täällä

      aika usein täällä kysellään miten saa tehoja nostettua viis tai kymmenen heppaa. Ihmiset taitaa olla samanlaisia, pitäis päästä nopeasti ja pitkälle. Onkohan kukaan vielä kysellyt miten sais vaikka viis heppaa pois moottorista, niin sais nauttia kauemmin veden liplatuksesta.

      • njnkj

        Kaipa täällä osataan kaasukahvaa hellittää. Kuristetun koneen viritys on usein järkevää. Pikkasen tiukempi potkuri ja sama nopeus pienemmällä kierrosluvulla ja usein jopa pienempi kulutus. Moottori saadaan optimikuntoon.


      • tehonrajoitus

        Kiitoksia.Proplema onkin siinä että kone on ainakin merkattu 20hv ja on kiinni 3,5m kumiveneessä.Jaksa juuri ja juuri nosta 60 kg vesihiihtäjän pinnalle.Mielessäni kävi että jospa sais vielä ne piilossa olevat hepat käyttöön.Potkurikin on täällä hetkellä pienemällä saatavilla olevalla nousulla (10 3/8 x 9 1/2) .Yksin ajetaessa kone käy mun mielestä ylikierroksilla (suositeltu 4500-5000 rpm).Kiihtyvyys sinänsä on todella hyvä kun nousee heti plaanin ja sen takia jaksaa vetää suksia perässä.Veneliiken hyllyltä lõytyis heti myös 11" ja 12" nousulla oleva potkuri samalla halkaisijalla.Kumpi olis järkevämpi valinta kun niillä ei ole koeajomahdollisuutta?


      • Aimo Kimpale
        tehonrajoitus kirjoitti:

        Kiitoksia.Proplema onkin siinä että kone on ainakin merkattu 20hv ja on kiinni 3,5m kumiveneessä.Jaksa juuri ja juuri nosta 60 kg vesihiihtäjän pinnalle.Mielessäni kävi että jospa sais vielä ne piilossa olevat hepat käyttöön.Potkurikin on täällä hetkellä pienemällä saatavilla olevalla nousulla (10 3/8 x 9 1/2) .Yksin ajetaessa kone käy mun mielestä ylikierroksilla (suositeltu 4500-5000 rpm).Kiihtyvyys sinänsä on todella hyvä kun nousee heti plaanin ja sen takia jaksaa vetää suksia perässä.Veneliiken hyllyltä lõytyis heti myös 11" ja 12" nousulla oleva potkuri samalla halkaisijalla.Kumpi olis järkevämpi valinta kun niillä ei ole koeajomahdollisuutta?

        Vesihiihtoon on parikymppinen kovin heppoinen peli eikä viisi lisähevosta muuta asiaa oleellisesti.

        Virittämällä saatu lisäteho tulee kierrosalueen yläpäähän eikä paljoa paranna liukuunnousukykyä tai kuorman kestoa.

        Todnäk tarvitset kaksi ropellia: pienemmän huiskan vetohommiin ja isomman yksinajeluun. Tai sitten tyydyt huonoon kompromissiin. Ei ole potkuria joka hoitaa kummatkin hommat hyvin.

        Pienet ylikierrokset ei haittaa yhtään, mutta kierrosten selvittämiseen tarvitset kiekkamittarin. Kuulo- tai perstuntuma ei riitä.


      • Joakim
        tehonrajoitus kirjoitti:

        Kiitoksia.Proplema onkin siinä että kone on ainakin merkattu 20hv ja on kiinni 3,5m kumiveneessä.Jaksa juuri ja juuri nosta 60 kg vesihiihtäjän pinnalle.Mielessäni kävi että jospa sais vielä ne piilossa olevat hepat käyttöön.Potkurikin on täällä hetkellä pienemällä saatavilla olevalla nousulla (10 3/8 x 9 1/2) .Yksin ajetaessa kone käy mun mielestä ylikierroksilla (suositeltu 4500-5000 rpm).Kiihtyvyys sinänsä on todella hyvä kun nousee heti plaanin ja sen takia jaksaa vetää suksia perässä.Veneliiken hyllyltä lõytyis heti myös 11" ja 12" nousulla oleva potkuri samalla halkaisijalla.Kumpi olis järkevämpi valinta kun niillä ei ole koeajomahdollisuutta?

        Tekniikkalaji! Jos osaa, 80 kg kaveri nousee 20 hv koneella ja vakiopotkurilla YHDELLÄ suksella. Jos ei osaa, 60 kg kaveri ei nouse 40 hv koneella KAHDELLAKAAN suksella.

        Aikanaan hiihdettiin paljonkin 20 hv koneella Mini Busterilla ja Kello 4:llä. Lähtöä paljon suurempi ongelma on liian hidas vauhti ja liiallinen hyytyminen yhdellä suksella jyrkkiä käännöksiä tehdessä.

        Potkurivalinnassa auttaisi kovasti, jos kertoisit nykyisen huippunopeuden hiihtäjällä ja ilman. Kyllä tuon koneen pitäisi kiertää paljon yli 5000 rpm ongelmitta. Mulla on ollut 25 hv Mercury 13" vaikio potkurilla, jolla on menty 33 kn, jolloin kierrokset on jo ~7000 rpm.

        Jos välitys on sullakin 1:2,25, tuo 10 3/8 potkuri on todella pieni. Sillä ei pääse kuin ~21 kn kierrosten noustessa yli 6000 rpm. Tuollainen pikku kumivene pitäisi kulkea tuolla kai lähemmäs 30 kn, joten ainakin 13" potkuri pitäisi olla. Tuolla 13" potkurilla pitäisi vesihiihto onnistua vielä aivan hyvin.


      • tehonrajoitus
        Joakim kirjoitti:

        Tekniikkalaji! Jos osaa, 80 kg kaveri nousee 20 hv koneella ja vakiopotkurilla YHDELLÄ suksella. Jos ei osaa, 60 kg kaveri ei nouse 40 hv koneella KAHDELLAKAAN suksella.

        Aikanaan hiihdettiin paljonkin 20 hv koneella Mini Busterilla ja Kello 4:llä. Lähtöä paljon suurempi ongelma on liian hidas vauhti ja liiallinen hyytyminen yhdellä suksella jyrkkiä käännöksiä tehdessä.

        Potkurivalinnassa auttaisi kovasti, jos kertoisit nykyisen huippunopeuden hiihtäjällä ja ilman. Kyllä tuon koneen pitäisi kiertää paljon yli 5000 rpm ongelmitta. Mulla on ollut 25 hv Mercury 13" vaikio potkurilla, jolla on menty 33 kn, jolloin kierrokset on jo ~7000 rpm.

        Jos välitys on sullakin 1:2,25, tuo 10 3/8 potkuri on todella pieni. Sillä ei pääse kuin ~21 kn kierrosten noustessa yli 6000 rpm. Tuollainen pikku kumivene pitäisi kulkea tuolla kai lähemmäs 30 kn, joten ainakin 13" potkuri pitäisi olla. Tuolla 13" potkurilla pitäisi vesihiihto onnistua vielä aivan hyvin.

        Tekniikkalaji tottakai ja nykyisellä potkurilla kahdella suksella 60 kg aika taitava naishiihtäjä nouse hyvin pinnalle.Ongelma ei sinänsä ole vesihiihdossa koska yksin ajetaessa vauhtia on n.22 solmua eikä kahdella mentäessä vauhti tippu juuri ollenkaan.Nykyisellä potkurilla on näin katsottuna voima aivan riittävästi mutta nopeutta tarvittais juuri yksin ajetaessa.Ja miksei vesihiihtonkin.Ilman muuta ymmärän,että pitä olla 2 potkuria(toinen vesihiihtoon ja toinen yksin ajetaessa max.vauhtiin).Seloc kirjan mukaan WOT RPM on 20 hp konelle 4500-5500 ja 25hp 5000-6000 rpm.Täma kone kun oli ennen kiinni n.200 kg enemmän painavassa veneessa eikä silloin kierrokset ollut näin korkealla täydellä kaasulla ajetaessa.Varmaan on nytkin yli 5500 kierrosta mutta kuinka kauan kone kestä tätä on taas eri asia.
        13” potkuria epäilen että ei mahtu edes enää asennettavaksi.Potkurin jyrkemällä nousulla pitäis vauhtia saada lisää.Ja sitten jotenkin ne 5hp.Kaasutinkin tuntuu olevan samanlainen molemissa.


      • Joakim
        tehonrajoitus kirjoitti:

        Tekniikkalaji tottakai ja nykyisellä potkurilla kahdella suksella 60 kg aika taitava naishiihtäjä nouse hyvin pinnalle.Ongelma ei sinänsä ole vesihiihdossa koska yksin ajetaessa vauhtia on n.22 solmua eikä kahdella mentäessä vauhti tippu juuri ollenkaan.Nykyisellä potkurilla on näin katsottuna voima aivan riittävästi mutta nopeutta tarvittais juuri yksin ajetaessa.Ja miksei vesihiihtonkin.Ilman muuta ymmärän,että pitä olla 2 potkuria(toinen vesihiihtoon ja toinen yksin ajetaessa max.vauhtiin).Seloc kirjan mukaan WOT RPM on 20 hp konelle 4500-5500 ja 25hp 5000-6000 rpm.Täma kone kun oli ennen kiinni n.200 kg enemmän painavassa veneessa eikä silloin kierrokset ollut näin korkealla täydellä kaasulla ajetaessa.Varmaan on nytkin yli 5500 kierrosta mutta kuinka kauan kone kestä tätä on taas eri asia.
        13” potkuria epäilen että ei mahtu edes enää asennettavaksi.Potkurin jyrkemällä nousulla pitäis vauhtia saada lisää.Ja sitten jotenkin ne 5hp.Kaasutinkin tuntuu olevan samanlainen molemissa.

        13" oli siis nousu. Halkaisija on edelleen se ~10" en muista eikä ole kovinkaan oleellinen liukuvassa veneessä. Onko sulla nyt 9 1/2 tuuman nousu???

        Ei pitäisi tarvita kahta erillistä potkuria ja kyllä tuo kiertää ainakin 6000 rpm ongelmitta ilman käyttöiän lyhenemistä, koska sisarmalli 25:lle sitä jo suositellaankin.

        Vene-lehden 5/93 testissä Mercury 20 tuotti vähintään 20 hv alueella 4800-6000 rpm. Jos yksin ajaessa ottaa tuon 6000 rpm, jää vesihiihdolle vielä varsin paljon reserviä.

        Jos välitys on edelleen se 2,25 (kuten oli 80- ja 90-luvulla), on ~13" nousu sopiva. 6000 rpm ylittyy 26-27 kn paikkeilla ja 4800 rpm 21 kn, joten sekä vesihiihtäessä, että yksin ajettaessa ollaan oikealla alueella.

        Jos vielä nostat tehoakin, jäänee tuo 13" liian pieneksi.


      • M/M
        tehonrajoitus kirjoitti:

        Tekniikkalaji tottakai ja nykyisellä potkurilla kahdella suksella 60 kg aika taitava naishiihtäjä nouse hyvin pinnalle.Ongelma ei sinänsä ole vesihiihdossa koska yksin ajetaessa vauhtia on n.22 solmua eikä kahdella mentäessä vauhti tippu juuri ollenkaan.Nykyisellä potkurilla on näin katsottuna voima aivan riittävästi mutta nopeutta tarvittais juuri yksin ajetaessa.Ja miksei vesihiihtonkin.Ilman muuta ymmärän,että pitä olla 2 potkuria(toinen vesihiihtoon ja toinen yksin ajetaessa max.vauhtiin).Seloc kirjan mukaan WOT RPM on 20 hp konelle 4500-5500 ja 25hp 5000-6000 rpm.Täma kone kun oli ennen kiinni n.200 kg enemmän painavassa veneessa eikä silloin kierrokset ollut näin korkealla täydellä kaasulla ajetaessa.Varmaan on nytkin yli 5500 kierrosta mutta kuinka kauan kone kestä tätä on taas eri asia.
        13” potkuria epäilen että ei mahtu edes enää asennettavaksi.Potkurin jyrkemällä nousulla pitäis vauhtia saada lisää.Ja sitten jotenkin ne 5hp.Kaasutinkin tuntuu olevan samanlainen molemissa.

        se kaasutin. 2000 mallissa ainakin vain kaasuttimessa eroa, itse löysin vanhalta kilpaveneilijältä. Huiput kasvoin.3-4 solmua ja liukuunlähtö aivan eri planeetalta.
        Kaasari jonka itse laitoin oli vanhas´ta -80luvub koneesta. sai sovellettua eli vivusto muistaakseni eri- perus kaasutin sama poislukien kurkun läpimitta.
        Pääsuutinta pienensin 2 pykälää niin pelasi kylmänä ja puolikylmänäkin hyvin.


    • jarim2

      olisiko kellään 20 hp Mercuryn manuaaleja, juurikin hankin vanhan semmoisen ja meinasi tarkistaa vesipumpun mutta en saa perää irti

      • iisiboi

        Jos minulle tulee jonnekkin kiire, menen autolla


      • Anonyymi
        iisiboi kirjoitti:

        Jos minulle tulee jonnekkin kiire, menen autolla

        Jep, kokeilin tuotakin, mutta mersu upposi parin metrin päähän rannasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3725
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      117
      2728
    3. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      619
      2387
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      20
      2077
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      84
      1984
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1718
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1678
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      1642
    9. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      97
      1506
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1476
    Aihe