Hei!
Minulla on kaksi tyttökissaa ja huomenna olisi aika eläinlääkärille leikkaukseen. Olen lukenut että kissaa ei saisi leikata kiiman aikana, pitääkö tämä paikkansa? Kysyin asiaa eläinlääkäriltä ja sanoi että ei haittaa mitään, toisella kissallani on tosi voimakas kiima juuri, siksi olen vähän ymmälläni.
Toinen juttu on että olen kuullut ettei kissaa voisi leikata ja rokottaa samalla kertaa. Tämäkään ei kuulemma ole ongelma, kissoiltani puuttuu se ns. kakkosrokotus ja kysyin voiko asian hoitaa samalla, ja kuulemma käy. Olen vähän ihmeissäni kun kuitenkin olen lukenut joka paikasta ihan toista. Kyseessä on kuitenkin arvostettu klinikka yms. Panikoin muutenkin ihan suunnattomasti, tärkeitä ovat kisut minulle..
kissan leikkaus ja rokotukset
12
5922
Vastaukset
- Xisca
sinuna soittaisin kissasi kasvattajalle ja kysyisin hänen mielipiteensä kun ainakin kokeneet kasvattajat ovat aikamoisia tietopankkeja.
Tai mieluummin, soita jollekin toiselle eläinlääkärille ja kysy hänen kantansa asiaa. Itse olen aina saanut puhelimessa neuvoja jopa ihan vierailta eläinlääkäreiltä.
Känny käteen ja soittamaan! - ....
tuosta kiiman aikana leikkaamisesta olen kuullut että se on ihan mahdollista. Tuota rokotusta samaan aikaan en kuitenkaan suosittele siitä syystä että joskus rokotuksesta voi tulla pahakin reaktio johon siis voi kuolla. Tätä reaktiota ei välttämättä kuitenkaan huomaa jos kissa leikataan samalla ja on joko nukutuksessa tai sen jälkeisessä pöhnässä. Eli vaikka tuo vaarallinen rokotusreaktio on aika harvinainen en riskeeraisi asian kanssa.
- ei saa tehdä
yhtäaikaa nimenomaan allergisenreaktion vuoksi!
Ne pitää tehdä eriaikoina.
Suurempi riski on saada reaktio leikkauksen aikana. Vaikkakin rokotteesta pelkästään voi tulla.
Eläinlääkäriltä kuullut että koska kissa nukutetaan leikkaukseen ja nukutuksen vaikutus kestää sen päivän voi olla että jos rokotteen antaa reaktiolle ei pystytä tekemään mitään.
Tästä syystä ainakin minulle kehoutettiin tekemään ne eriaikaan.
Kiimasta taas sanottiin että pitää antaa ekan kiiman mennä ohi ja leikkaus suoritetaan sitten. Jos kyseessä on pentu- ei tarvitse
odotella.
Nykyään asiansa osaava, tietonsa päivittänyt ell leikkaa jo luovutusikäisiä pentuja.
http://www.touhstones.net/www/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=32
- ymmällä_
Minulla on kollikissa, joka leikataan nyt puolivuotiaana.
Eläinlääkäri sanoi, että sille voisi antaa sen tehosterokotuksen kastraatioleikkauksen yhteydessä.- ....
kuin sterilisaationkin kanssa: ei samaan aikaan!
- catlover
kyseessä on juuri siis tuo tehosterokote joka annetaan ensimmäisen kerran kuukautta aiemmin ja sitten uusiksi mikä kestääkin sitten vuoden. Kissani ovat siis rokotettu kerran ilman mitään oireita. Voiko nukutuksen ja rokotteen yhteisvaikutuksesta siis tulla jotain? Olen ymmälläni, kun eläinlääkäri kuitenkin sanoi että se käy hyvin ja monessa paikassa on aivan muuta. Tiedustelen asiaa kyllä huomenna vielä tarkemmin..
- kyseessä
catlover kirjoitti:
kyseessä on juuri siis tuo tehosterokote joka annetaan ensimmäisen kerran kuukautta aiemmin ja sitten uusiksi mikä kestääkin sitten vuoden. Kissani ovat siis rokotettu kerran ilman mitään oireita. Voiko nukutuksen ja rokotteen yhteisvaikutuksesta siis tulla jotain? Olen ymmälläni, kun eläinlääkäri kuitenkin sanoi että se käy hyvin ja monessa paikassa on aivan muuta. Tiedustelen asiaa kyllä huomenna vielä tarkemmin..
Rokotteesta voi tulla ns. rokotusreaktio eli allerginenreaktio. Vakavat reaktiot ovat suht harvinaisia, mutta on mahdollista että rajuun reaktioon voi menehtyä, varsinkin jos ei saa ensiapua. Rauhoitetulta kissalta ei näitä oireita huomaa, joten apuakaan ei voi antaa.
Meidän klinikalla ei rokotusta, eikä rauhoitusta yhtäaikaa tehdä, monet eläinlääkärit kyllä valitettavasti tekevät..Syynä lienee ainakin se, että monet ovat laiskoja ja pihejä tuomaan kissaansa uudelleen rokotukselle ja varsinkin vapaana ulkoileville nuorille kissoille rokotus on aika tärkeä asia. Eli maaseudulla lienee yleisempää tuo yhtaikainen toimenpide.
Rokotus on myös rasite kissan elimistölle, samoin leikkaus ja rauhoitus, joten yhtäaikaisesti suoritettuna suurempi rasite.
Omalla kissallani hieman normaalia vakavampi rokotusreaktio, kissa kuumeili pari päivää ja oli aivan uupunut. Seuraavalla rokotuskerralla laitettiin toista rokotetta, eikä oireita tullut.
- leikkaus
Kiimassa oleva kissa vuotaa enemmän, mutta asia ei varmaankaan ole pätevälle eläinlääkärille ongelma.
Vanha legenda, että kiima jäisi päälle tms. ei todellakaan pidä paikkaansa. - catlover
Hei!
Ajattelin vaan infota kun täällä keskustelua syntyi. Eli eilen leikattiin kisut ja annettiin rokotukset samalla. Kaikki meni hyvin ja tytöt alkavat nyt olemaan omia pirteitä itsejään. Eläinklinikalla sanottiin että he ovat ainakin antaneet rokotukset leikkauksen yhteydessä aina ilman sivuvaikutuksia. Asun isommassa kaupungissa ja olisin ollut valmis viemään (hinnasta huolimatta, kisujen terveys etusijalla) uudemmankin kerran mutta kun kerran kävi näin niin hyvä. Kyse oli siis tehosterokotteesta tosiaan.
Toisella kisullani oli tosiaan kiima myös mutta sekään ei ollut ongelma.
Tänään vaikeuksia tuottivat kaulurit jotka äsken poistin ja laitoin sideharsokääröt haavojen suojaksi, eivät sopeutuneet kaulureihin ollenkaan. Toinen peruutteli päin seiniä ja lakkasi lopulta liikkumasta täysin, ei edes pisulla käynyt. Voi sitä onnen päivää kun saivat ne pois, täytyy vaan huolehtia siitä ettei haava ala kiinnostaa liikaa.
Kiitos kovasti kaikille vastauksista! :)
Kissamaista syksyä!- ymmällä_
Hyvä että kaikki meni hienosti.
Soitin itsekin tänään eläinlääkärille siitä tehosterokotuksen ja kastraation yhteensovittamisesta.
Hän katsoo tilannetta vielä leikkauspäivänä kissan yleiskunnon, painon ym. perusteella.
Pari viikkoa vielä odotellaan leikkaukseen menoa. - kissaani eläinlääkärille
ymmällä_ kirjoitti:
Hyvä että kaikki meni hienosti.
Soitin itsekin tänään eläinlääkärille siitä tehosterokotuksen ja kastraation yhteensovittamisesta.
Hän katsoo tilannetta vielä leikkauspäivänä kissan yleiskunnon, painon ym. perusteella.
Pari viikkoa vielä odotellaan leikkaukseen menoa.joka sanoo että ei vielä ole tullut reaktiota leikkauksen ja rokotteen yhteydessä.
Sehän on kuin "katsotaan käykö tässä tällä kertaa mitään".
Kerta se on ensimmäinen kun reaktio voi tapahtua. Itse en veisi kissaani koekaniiniksi tälläiselle eläinlääkärille.
Olen kuullut jokaisen ystäväni kissan eläinlääkärin sanoneen ettei missään tapauksessa leikkausta ja rokotetta anneta yhtäaikaa.
Eivät halua ottaa riskiä että reaktio voi tapahtua.
Minusta tälläinen on huolehtivaisen ja asiallisen eläinlääkärin toimintaa!
Onneksi kissoillesi ei tapahtunut mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1931321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657