Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

onko aikido tehokas laji ??

ghfg

Onko aikido tehokas itsepuolustus laji jos sitä osaa oikein kunnolla ?

ymmärtääkseni olen saanut semmoisen kuvan aikidosta että se olisi kuulema tehokas itsepuolustus laji jos sen oikein hallitsee

15

3246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • larussa on hyvää

      On se jos osaa hyödyntää. Mutta hyvin harvalla. Olen nähnyt todella kovan luun aikidon osaajia. Mutta harvalla kyllä taitotaso menee siihen pisteeseen.

    • Effortiivinen

      Kyllä. Itse O-Sensei oli vahva kuin Mao-setä, joka jaksoi vielä yli 70-vuotiaana uida 15 kilometriä joessa ja vieläpä maailmanennätysvauhtia! O-Sensei setä oli niin hyvä itsepuolustaja, että heitteli pinoittain vastustajia edes koskematta heihin, ajattele! Katso vaikka ikuvanhoja arkistofilmejä, jos et usko! Ja aikidon "filosofia" on niin hienoa, että se tekee harrastajastaan valaistuneen hyvin nopeasti. Sellaisia viisauksia ne on, että niitä jos alkaisi isoon ääneen lääkärille puhumaan, niin saattaisi pian olla psykoosilääkepurkki yöpöydänkulmalla unta turvaamassa. Kumma silti, kaikesta henkistävästä vaikutuksestaan huolimatta, että suuret aikidomestarit maailmalla saattavat kuulemma olla niin lapsellisia, että eivät voi edes olla samanaikaisesti samassa huoneessa keskenään, kun niin sapettaa toisen typeryys? Mutta tehokasta aikido on kaikin tavoin, siinä voi joskus jopa tulla hiki. Sitä kun muutaman vuoden oikein tosissaan treenaa, niin voi jo kohta sitten mennäkin työväenopistolle mummujoogaan. Mutta ensin on hiljaisuudessa venyteltävä nivusiaan seittemäntoista vuotta ja treenien päälle sitten porukalla viikataan hakamaa ja hörpätään vähän yrttiteetä! Suosittelen!

    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      Aikido on tehokas laji, mutta sen oppiminen kestää vähän kauemmin kuin joissain muissa lajeissa. Daito-ryu jujutsuun se perustuu, mutta sen tekniikat on hieman monimutkaisempia. Jos haluat oppia tappelemaan, niin älä valitse lajiksi aikidoa vaan joku nyrkkeily vaikka.

      Itsepuolustuksesta: jos hallitset aikidon kunnolla, et ikinä joudu tilanteisiin joissa joutuisit fyysisesti puolustautumaan.

      • se kokeneempi

        Kyllä tämä markiisi jaksaa..

        Ja puhuu ihan pehmeitä. Jos juttelet tuollaisia keittiö filosofia tasoisia juttuja niin lisää perään ainakin, mun mielestä niinku silleen...

        Joku muuten luulee että oikeasti tiedät jotain.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        se kokeneempi kirjoitti:

        Kyllä tämä markiisi jaksaa..

        Ja puhuu ihan pehmeitä. Jos juttelet tuollaisia keittiö filosofia tasoisia juttuja niin lisää perään ainakin, mun mielestä niinku silleen...

        Joku muuten luulee että oikeasti tiedät jotain.

        jos käy itsetunnolle. Kai sen pitäis olla itsestään selvää että mun kirjootukset täällä on MUN mielipiteitä. Tiedän "jotain" aikidosta ja muista lajeista, en välttämättä kovin paljoa. Siinä olet oikeassa että keittiö (=kokkaaminen) ja filosofia mua enemmän kiinnostaa ku tappelu.


    • Budossa elävä

      on se, että itse aikoinani treenasin muutamaakin eri Aikido tyylisuuntausta ja opetinkin lajia useita vuosia, mutta se siitä.

      Olen nähnyt ja harjoitellut parin ns. kovan aikidokan kanssa! Erittäin päteviä kavereita ja pitkällä harjoittelutaustallaan osasivat soveltaa oppimansa hyvin. MUTTA kaikilla näillä kavereilla oli yhteistä se, että Aikido EI ollut heidän ainoa lajinsa. Vaan heillä kaikilla oli vankka pohja, tieto ja taito muutamasta muustakin systeemistä, mitkä taas kehittivät heidän muita ominaisuuksiaan!
      Pelkkä aikidon harjoittelu ei riitä!!!! Minulla on omakohtainen kokemukseni. Sekä täytyy muistaa O-Sensein ja muidenkin tunnettujen aikido hemmojen tausta, kaikilta löytyy muitakin lajeja valikoimastaan. Valitettaa, mutta totta.

      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

        päde muihinkin lajeihin, eli ei pidä pitää kaikkia muniaan samassa lahkeessa... vai miten se ny oli(?)

        Aika harva kai edes pysyy raudanlujasti juuri siinä omassa lajissaan, eiköhän sitä itse kukin käy kokeilemassa muutakin.

        Treenasit muutamaakin Aikido-tyylisuuntausta, miten niin? Eihän Aikidossa ole kuin kaksi tyyliä, Aikikai ja Ki-Do. ??? :) Tai jos puhut jostain aiki-jutsu-tyyleistä, niin eihän niitä lasketa Aikidoksi.


      • Budossa elävä
        MarkiisiDeFuckingÅmÅl kirjoitti:

        päde muihinkin lajeihin, eli ei pidä pitää kaikkia muniaan samassa lahkeessa... vai miten se ny oli(?)

        Aika harva kai edes pysyy raudanlujasti juuri siinä omassa lajissaan, eiköhän sitä itse kukin käy kokeilemassa muutakin.

        Treenasit muutamaakin Aikido-tyylisuuntausta, miten niin? Eihän Aikidossa ole kuin kaksi tyyliä, Aikikai ja Ki-Do. ??? :) Tai jos puhut jostain aiki-jutsu-tyyleistä, niin eihän niitä lasketa Aikidoksi.

        Niinpä...
        On suositeltavaa treenatakkin ueampia eri lajeja. Saa vähän eri näkemyksiä asioihin ja eri osa-alueet kehittyvät hyvin kun valikoi lajinsa tarkoin.

        Vai kaksi tyylisuuntaa aikidossa! :) Hah, ei millään pahalla, mutta kyllä tyylisuuntia on useampia. Katseleppa vähän netistä. Jokaiselta O-Sensein vanhoilta oppilailta aikoinaan kehittyi oma tyylisuutansa. Gozo Shiodan Yoshinkan aikido, Shoji Nishion tyyli, Saiton aikido jne... on Tomiki-aikido, Kobayashi ja jopa Steven Seagaliltakin löytyy oma tyylisuuntansa ja taitaa se Petteri Sileniuskin opettaa omia Jo-tekniikoitaan jne jne.. että semmoista.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        Budossa elävä kirjoitti:

        Niinpä...
        On suositeltavaa treenatakkin ueampia eri lajeja. Saa vähän eri näkemyksiä asioihin ja eri osa-alueet kehittyvät hyvin kun valikoi lajinsa tarkoin.

        Vai kaksi tyylisuuntaa aikidossa! :) Hah, ei millään pahalla, mutta kyllä tyylisuuntia on useampia. Katseleppa vähän netistä. Jokaiselta O-Sensein vanhoilta oppilailta aikoinaan kehittyi oma tyylisuutansa. Gozo Shiodan Yoshinkan aikido, Shoji Nishion tyyli, Saiton aikido jne... on Tomiki-aikido, Kobayashi ja jopa Steven Seagaliltakin löytyy oma tyylisuuntansa ja taitaa se Petteri Sileniuskin opettaa omia Jo-tekniikoitaan jne jne.. että semmoista.

        Tietysti eri opettajilla on omat tyylinsä, mutta kuvittelin että kaikki paitsi Ki-Aikido eli Ki-Do ja Tomiki (Shodokan) Aikido jossa kilpaillaan (sitä tyyliä en muistanut, kiitos kun muistutit) olis silti pysyneet Aikikain alaisuudessa. No, en ole seurannut kyllä tarkemmin viime aikoina.


    • Ei toimi

      Ihan kiva laji mutta ei tehokas missään määrin.

      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

        sitä pitää vaan soveltaa. Eli jos treeneissä pidetään huolta siitä että treenikaverin ranne tai olkapää ei mee sijoiltaan, niin oikeessa tilanteessa pitää unohtaa hyökkääjän varjeleminen ja puolustaa itteään. Jos joku hyökkää kimppuun ryöstö- tms pahassa tarkoituksessa, niin ko. henkilö ansaitseekin pari luunmurtumaa.


    • Huono puoli

      On se ettei kukaan nyt elävä ihminen hallitse sitä "kunnolla"
      Montako muuta höpöhöpö lajia tiedät?

    • defense

      myös lähes kaikilla kovilla krav maga opettajilla on vähintään musta vyö jossain toisessa tyylissä. kyllä kaikki itsepuolustuslajit toimivat käytännössä , mutta pitää osata soveltaa tilanteen mukaan. jos joku spurgu erehtyy ottamaan aikido-opettajaa rinnuksista kiinni , niin varmasti tulee noutaja. kyse ei ole ottelusta vaan itsepuolustustilanteesta. vastassa ei ole toinen kamppailulajiharrastaja.

      • Segal_on_totta

        Niinpä. Suomalaisesta (muistaakseni) vanhasta aikidokirjasta luin, että kun neljä miestä yrittää nostaa aikidomestaria, niin eipä vain nouse, ei.


    • TakavuosienAikido3.kyu

      Ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1400
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1307
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe