isännöitsijä hallituksen jäsenenä?

miten mahdollista?

Voiko olla laillista että isännöitsijä, joka ei omista osakkeita taloyhtiöstä, on hallituksen jäsen? ja näin ollen äänestää yhtiökokouksessa esim. isännöitsijän palkkauksesta...?

13

5497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitonta, mutta

      Tuollainen tilanne, jossa isännöitsijä olisi samalla hallituksen jäsen olisi enemmän kuin omituinen. Hallitushan on isännöitsijän "pomo", eli isännöitsijä tekee niin kuin hallitus päättää. Tälläisessä tilanteessa isännöitsijä joutuisi useasti jääväämään itsensä hallituksen kokouksissa.
      Tuo tilanne, että henkilö äänestäisi yhtiökokouksessa mistään asiasta, jos ei omista yhtiön osakkeita tai ei ole valtakirjaa joltakin osakkaalta, on mahdoton. Johtuu siitä, että yhtiökokouksessa ei ole äänioikeutta, jos ei omista niitä osakkeita tai ole sitä valtakirjaa. Pelkkä hallituksen jäsenyys ei oikeuta äänestämään. Toisaalta hallituksen jäsenyys ei edellytä osakkeiden omistusta.
      Mutta kuten sanoin, niin asunto-osakeyhtiölaki ei suoranaisesti kiellä isännöitsijän kuulumista hallitukseen, mutta tilanne olisi hyvin pulmallinen. En usko, että yksikään yhtiökokus valitsisi isännöitsijää hallitukseen.

      • nykyään...

        Niinhän se on nykyään pörssiyhtiöissäkin villityksenä, että toimitusjohtaja istuu johtamansa yhtiön hallituksessa. Hallituksen tehtävä kun on mm. valvoa toimitusjohtajan toimintaa, niin siinäpähän sitten valvoo itseään. Ja isännöitsijä on ikään kuin taloyhtiön toimitusjohtaja.


      • ja seuraus
        nykyään... kirjoitti:

        Niinhän se on nykyään pörssiyhtiöissäkin villityksenä, että toimitusjohtaja istuu johtamansa yhtiön hallituksessa. Hallituksen tehtävä kun on mm. valvoa toimitusjohtajan toimintaa, niin siinäpähän sitten valvoo itseään. Ja isännöitsijä on ikään kuin taloyhtiön toimitusjohtaja.

        Tuollaisessa tilanteessa ei voi syyttää muita kuin osakkaiden saamattomuutta ja laiskuutta. Tiedän, että on olemassa sellaisia taloyhtiöitä joissa isännöitsijä on hallituksessa kun ei osakkailta löydä tahtoa ja intoa.


      • Ait-isännöitsijä
        ja seuraus kirjoitti:

        Tuollaisessa tilanteessa ei voi syyttää muita kuin osakkaiden saamattomuutta ja laiskuutta. Tiedän, että on olemassa sellaisia taloyhtiöitä joissa isännöitsijä on hallituksessa kun ei osakkailta löydä tahtoa ja intoa.

        Olen joutunut yhteen isännöimmääni kohteeseen halliutkseen sen takia, että yhtiöstä ei löydy tarpeeksi halukkaita, mitä yhtiöjärjestys määrää.
        Ottakaa osakkaat itse vastuuta.


    • ...

      Isännöitsijä voi olla aivan hyvin hallituksessa. Laissa oleva rajoitus on, että isännöitsijä ei voi olla hallituksen puheenjohtaja. Hallituksen jäsenyys ei tuo äänioikeutta yhtiökokouksessa, siihen tarvitaaan tietenkin osakeomistus.

      • ammatti-isännöitsijän

        ei pitäisi olla osakkaana isännöimässään taloyhtiössä tai istua hallituksessa. Siinä kärsii objektiivisuus ja uskottavuus. Toisaalta kuka haluaisi olla kotona töissä jos asut yhtiössä jota myös isännöit?


      • miten mahdollista...
        ammatti-isännöitsijän kirjoitti:

        ei pitäisi olla osakkaana isännöimässään taloyhtiössä tai istua hallituksessa. Siinä kärsii objektiivisuus ja uskottavuus. Toisaalta kuka haluaisi olla kotona töissä jos asut yhtiössä jota myös isännöit?

        Kiitos vastauksistanne!
        Ja kyllä todellakin tällainen tilanne on olemassaan "meidän" taloyhtiössä...(siis että ulkopuolinen isännöitsijä on hallituksen jäsen, ei kuitenkaan pj.) Itse olen vuokralla ja olen nyt menossa taloyhtiön kokoukseen osakkaan valtuuttamana.
        Siksi tälläistä kysyin että varmistuin siitä, että olenko tulkinnut lakia oikein. Varsinkin kun emme ole tyytyväisiä uuden isännöitsijän toimintaan missään määrin. Onneksi hän on jäävi tietyissä asioissa.


      • asiantuntija
        miten mahdollista... kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne!
        Ja kyllä todellakin tällainen tilanne on olemassaan "meidän" taloyhtiössä...(siis että ulkopuolinen isännöitsijä on hallituksen jäsen, ei kuitenkaan pj.) Itse olen vuokralla ja olen nyt menossa taloyhtiön kokoukseen osakkaan valtuuttamana.
        Siksi tälläistä kysyin että varmistuin siitä, että olenko tulkinnut lakia oikein. Varsinkin kun emme ole tyytyväisiä uuden isännöitsijän toimintaan missään määrin. Onneksi hän on jäävi tietyissä asioissa.

        No ompa hyvä, että hallituksessanne on sentään yksi, joka ymmärtää kokonaisuutta, muutakin kuin omaan etuaan. Muut siinä hallituksessa yrittävät ymmärtää omaa etuaan, mutta eivät siihen kykene. Lyhytjänteisesti katsovat asioita eivätkä näe metsää puilta. Samaa suosittelen muuallekin, ammattilaisia hallituksiin.


      • isännöitsijä ja hallitus-ukko
        ammatti-isännöitsijän kirjoitti:

        ei pitäisi olla osakkaana isännöimässään taloyhtiössä tai istua hallituksessa. Siinä kärsii objektiivisuus ja uskottavuus. Toisaalta kuka haluaisi olla kotona töissä jos asut yhtiössä jota myös isännöit?

        Minä olen yhtiömme isännöitsijä ja hallituksen jäsen. Yhtiössä on kolme huoneistoa, jokaisesta huoneistosta yksi jäsen. Lisäksi, kun yhtiö on näin pieni, osakas-isännöitsijä on ainoa järkevä vaihtoehto. Lopputulos on se, että lähes pakosti joku on sekä hallituksessa että isännöitsijä.

        Ollaan tulkittu niin, että se joka on puheenjohtajana, ei ole isännöitsijä.


      • osakas-isännöitsijä on
        isännöitsijä ja hallitus-ukko kirjoitti:

        Minä olen yhtiömme isännöitsijä ja hallituksen jäsen. Yhtiössä on kolme huoneistoa, jokaisesta huoneistosta yksi jäsen. Lisäksi, kun yhtiö on näin pieni, osakas-isännöitsijä on ainoa järkevä vaihtoehto. Lopputulos on se, että lähes pakosti joku on sekä hallituksessa että isännöitsijä.

        Ollaan tulkittu niin, että se joka on puheenjohtajana, ei ole isännöitsijä.

        ainoa järkevä vaihtoehto". Tuskin sentään AINOA vaihtoehto, meillä neljän huoneiston yhtiö maksaa 95 euroa kuukaudessa isännöinnistä.


      • sitä
        ammatti-isännöitsijän kirjoitti:

        ei pitäisi olla osakkaana isännöimässään taloyhtiössä tai istua hallituksessa. Siinä kärsii objektiivisuus ja uskottavuus. Toisaalta kuka haluaisi olla kotona töissä jos asut yhtiössä jota myös isännöit?

        tukea tietenkin kilpailijaa ostamalla siltä isännöinnin?


    • pini

      Tuntuu oudolta,jos isännöitsijä on hallituksen jäsen.Hallitushan
      Nimittää isännöitsijän.Siis isännöitsijä on valitsemassa itseään isännöitsijäksi.
      Voi olla hallituksessa mukana,mutta on ainakin jäävi itseään äänesttämään
      Jos on kolme osakasta, niin hallitukseen riittää kaksikin.!

      • Anonyymi

        Taloyhtiössämme on kolme taloa. Kahden talon omistajat ovat hallituksessa. Yhden talon omistajat ovat hallituksen puheenjohtaja (vaimo) ja Isännöitsijä (aviomies). Isännöitsijä on ns. hämäys (sairas, ei tee mitään), joten hallituksen puheenjohtaja on myös Isännöitsijä ja tekee mitä lystää, korjaa vain omaa taloaan ja käyttää taloyhtiön varoja väärin. Kolmas hallituksen jäsen on nimellinen, ei tiedä eikä ymmärrä asoy:n toiminnasta mitään. Vähemmistöosakkaalla ei pysty vaikuttamaan mihinkään. Hallituksen puheenjohtaja toimii häikäilemättömästi ja ajaa vain omaa etuaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe