Muita selkänsä reväyttäneitä? Miten tutkittiin ja millanen hoito? Meneekö ohi pelkällä levolla vai saitteko jotain liikehoito-ohjeita?
Selän revähdys
6
15596
Vastaukset
- Viili84
Vastauksia kaipailen samaan ongelmaan. Minulla nyt viides päivä alaselkä kipeä. En pysty nousemaan, laskeutumaan, kävelemään, en mitään. Ja jos pystyn, vie ihan kauheesti aikaa. Jokainen sentinkin liikahdus sattuu. Lääkäri antoi mulle viikon kuurin Arxocia 120mg tulehduskipulääkettä ja Relaxantteja. Sitte oon laittanut itse Ice poweria, Voltarenia ja jääpussia... Mikään ei tunnu auttavan :(
- aleksi-78
Teillä ei välttämättä ole sama ongelma. Sinun vaivasi ei kuulosta lihasperäiseltä vaan välilevytyyppiseltä ongelmalta.
Itselläni on samanlainen kivulias kokemus kuvaamastasi tilanteesta. Pääsin siitä kuitenkin eroon yhdistelemällä monia ohjeita. Suosittelen lukaisemaan vanhan kirjoitukseni, jonka laadin aiheesta. En jaksa nyt muokata sitä parempaan muotoon, mutta kysy lisää jos tulee tunne, että voisin auttaa. Eli "selän hoito-ohjeet":
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000007166141 - Viili84
aleksi-78 kirjoitti:
Teillä ei välttämättä ole sama ongelma. Sinun vaivasi ei kuulosta lihasperäiseltä vaan välilevytyyppiseltä ongelmalta.
Itselläni on samanlainen kivulias kokemus kuvaamastasi tilanteesta. Pääsin siitä kuitenkin eroon yhdistelemällä monia ohjeita. Suosittelen lukaisemaan vanhan kirjoitukseni, jonka laadin aiheesta. En jaksa nyt muokata sitä parempaan muotoon, mutta kysy lisää jos tulee tunne, että voisin auttaa. Eli "selän hoito-ohjeet":
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000007166141...tämä kipu. Päivä päivältä vaan pahenee. Istumassa pystyn olemaan hetken, nousu ja lasku on pahoja ja nyt on alkanut kävelykin (metrin matkakin) sattua äärettömästi. Peilistä katsoin juuri, niin alaselkään kasvanut kauheet lihasmöykyt jotka aivan kivikovat, kuin tiiliskivet ihon alla. Jomottaa jomottaa ja jomottaa. Sängystä en pääse ylös, kestää hiukan yli tunnin (jokaisena näinä päivinä ainakin)... Mä en tajua miten siedän tätä enää pitkään. Luin selän hoito ohjeet, ja olenkin noin tehnyt, tosin urheilua missään muodossa en harrasta kun metrin matkakin säteilee kaikkialle. Nukkumaan menoa pelkään ja ää... Olen kuullut kortisoni piikistä että auttaisi? Kokemuksia kellään? Muita ehdotuksia?
- aleksi-78
Viili84 kirjoitti:
...tämä kipu. Päivä päivältä vaan pahenee. Istumassa pystyn olemaan hetken, nousu ja lasku on pahoja ja nyt on alkanut kävelykin (metrin matkakin) sattua äärettömästi. Peilistä katsoin juuri, niin alaselkään kasvanut kauheet lihasmöykyt jotka aivan kivikovat, kuin tiiliskivet ihon alla. Jomottaa jomottaa ja jomottaa. Sängystä en pääse ylös, kestää hiukan yli tunnin (jokaisena näinä päivinä ainakin)... Mä en tajua miten siedän tätä enää pitkään. Luin selän hoito ohjeet, ja olenkin noin tehnyt, tosin urheilua missään muodossa en harrasta kun metrin matkakin säteilee kaikkialle. Nukkumaan menoa pelkään ja ää... Olen kuullut kortisoni piikistä että auttaisi? Kokemuksia kellään? Muita ehdotuksia?
ortopedille välittömästi! Älä missään nimessä mene tavalliselle yleislääkärille.
Ja liikuntaa ei pidäkään harrastaa kivun ollessa vielä akuutti. Mutta välittömästi oireiden helpottaessa selän lihaksia tulee ryhtyä aktivoimaan, muuten vaiva uusiutuu nopeammin kuin ehdit sanoa kissaa.
Kortisoni ei auta vaivaasi, mutta kaiketi se ortopedi tietää paremmin. Veikkaan, että hän lähettää sinut kuvattavaksi, aloittaen kaiketi tavallisista röntgenkuvista.
Jos istuminenkin sattuu, niin sitten suosittelen makaamaan siinä sikiöasennossa (mikäli sen pystyy järjestämään) päivisinkin. Ja pidä samalla sitä kylmää kipukohtaa vasten. Älä missään nimessä makaa selälläsi! Vatsallaan makaaminen on melkein yhtä huono vaihtoehto, kyljellään vaan. - Viili84
aleksi-78 kirjoitti:
ortopedille välittömästi! Älä missään nimessä mene tavalliselle yleislääkärille.
Ja liikuntaa ei pidäkään harrastaa kivun ollessa vielä akuutti. Mutta välittömästi oireiden helpottaessa selän lihaksia tulee ryhtyä aktivoimaan, muuten vaiva uusiutuu nopeammin kuin ehdit sanoa kissaa.
Kortisoni ei auta vaivaasi, mutta kaiketi se ortopedi tietää paremmin. Veikkaan, että hän lähettää sinut kuvattavaksi, aloittaen kaiketi tavallisista röntgenkuvista.
Jos istuminenkin sattuu, niin sitten suosittelen makaamaan siinä sikiöasennossa (mikäli sen pystyy järjestämään) päivisinkin. Ja pidä samalla sitä kylmää kipukohtaa vasten. Älä missään nimessä makaa selälläsi! Vatsallaan makaaminen on melkein yhtä huono vaihtoehto, kyljellään vaan....lääkärissä.
Ei annettu kortisonipiikkiä. Voltaren kipupiikki annettiin pakaraan helpottamaan pahinta kipua. Sit sain Panacodia ja ihan hervottoman vahvoja relaxantteja josta pää sekoaa. Ja voltaren geeliä. Sillä mennään nyt eteenpäin!
- aleksi-78
Pienet lisätiedot olisivat olleet poikaa... minkälaisessa tilanteessa loukkasit sen ja minkälaiset ovat vaivasi oireet?
Jos kysymyksessä on perinteinen noidannuoli eli teit vain väärässä asennossa väärän liikkeen, "kipu" menee ohi levolla. Ehdottomasti alle viikossa. Voit ottaa tulehduskipulääkettä jos haluat, mutta lepo on parasta. Sanomattakin on selvää, että äkkiliikkeitä pitää välttää eli kannattaa jonkin aikaa liikkua kuin raihnainen vanhus.
Mikäli vaivaa pidempään, mahdollisuuksia onkin jo enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865