vp-dp:n peruskorjaus

1200 h

Pitäisikö vp-dp:lle tehdä jotakin peruskorjausta 1200h:n jälkeen.Öljy on yhden kesän 60h jälkeen mustunut jonkinverran,vettä ei yhtään.Mitään vikaa sinänsä ei ole mutta käyttövarmuuden varmistamiseksi jotakin voisi tehdä kun ikääkin on jo 14v.

12

1918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j.t.p!

Ei kannata ehjiä laitteita ruuvailla. Hyvässä (huonossa) lykyssä toisiinsa sopiviksi hioutuneet osat esim. rattaat asennetaan eri kosketuskulmiin kuin olivat ennen olleet ja siitä aiheutuu entistä nopeampaa kulumista. Jos öljyn joukossa ei sanottavammin metallipurua ollut eikä ylimääräisiä rahinoita kuulu, niin ei se avaamalla paremmaksi tule.1200 tuntia ei ole ainakaan kevyehkössä veneessä vielä mitenkään kuluttanut vetolaitetta-varsinkin jos on käytetty kunnollista öljyä.

• KAD43

Yli tuhat tuntia ajettu DP-vetolaite on ehdottomasti peruskorjattava, eli kaikki kuluvat osat on joko vaihdettava tai tarkastettava erittäin huolella, kaikki tiivisteet vaihdettava jne. Samalla uusitaan pintakäsittely, mikäli aihetta on.
      Jos tällä kohtaa säästäät, voit varautua kilahdukseen mahdollisesti jo ensi kesänä, tai sitten kenties hieman myöhemmin. Ja sitten se maksaa...

• ei korjata..sitä huolletaan

Pitäisin hyvänä lähtökohtana sitä, että toimivaa laitetta ei korjata. Sitä korkeintaan huolletaan johon kuuluu; maalaus, öljyjen vaihto, tiivisteiden vaihto (nekin varauksella), toimivuuden tarkistus.

Olen melko varma, että ns. peruskorjaukseen saat palamaan tonnin-pari jos teetät jossain pajalla. Toinen vaihtoehto on tehdä huoltoja itse; maksaa ei juuri mitään. Jos korjaat on riski, että tulee uusia ongelmia tai sitten ei. Jos et tee mitään ei mene rahaa ja ongelmia voi tulla tai sitten ei. Väittäisin, että melko harvoin vetari hajoaa heti ja niin totaalisesti, että siitä tulisi isompia kuluja kuin tuosta peruskorjauksesta. Peruskorjauksen voi tehdä sitten kun syitä ilmenee. Pitkässä juoksussa on ehdottomasti halvempaa ja järkevämpää korjata vasta kun joku vika ilmenee. Huollot pitää tietenkin tehdä.

Kovaa ajoa vaan! Siks toisekseen 1200h ja 14v vetari ei ole enää kovin arvokas. Jos totaalituho tulee niin alle 1000h ajettuja vetareita saa muutamalla tonnilla, jos maksaa sitäkään.

• perus 2

mittaa akselin päästä onko heittoa jos on niin laakerit ja stefat vaihtoon tuntuu myös jos ottaa akselin päästä kiinni ja nostaa ylös ja alas jos on heittoa korjaamolle menee kulmavaihde rikki muuten

• Varmuuden vuoksi

Olen tehnyt kaksi "peruskorjausta" Volvon SP290-vetolaitteeseen n. 1000 h ajon jälkeen ikäänkuin varmuuden vuoksi. Kummallakaan kerralla ei ole löytynyt mitään hälyttävää. Oikeastaan ainoa korjaus on ollut potkuriakselin tiivistepinnan kunnostus metallinruiskutuksella ja hiomalla. Olen uusinut vain kaikki tiivisteet ja laakerit. Nyt kun 3000h on lähestymässä en ole vielä päättänyt lähdenkö samaan hommaan.

Jostain syystä vetonivelet ei minulla tunnu kestävän kuin 500h. Tähän en ole löytänyt selitystä. Neulat painavat ristikon tapit kuopille. Tämä saattaa johtua siitä, että nivel pyörii lähes nollakulmalla, jolloin moottorin vääntövärähetlyt aiheuttavat kuoppaantumisen.

Itse kannatan ennaltaehkäisevää huoltoa. Minulla on paljon rauhallisempi mieli, kun tiedän, että paikat ovat kunnossa. Vaikka vetolaite tuntuukin kestävältä, niin tiivisteet ainakin kovettuvat ajan myötä, jolloin vuotoriski kasvaa. Jos vetolaitteessa on paljon vettä koko kesän ajan, saatetaan joutua isompaankin remonttiin.

Jos kuvatunlaisen remontin teettää esim. Volvon huolto-organisaatiolla alkuperäisin varaosin, niin luulen että 2000 euroa ei riitä alkuunkaan. Itse olen purkanut ja myös osin koonnut vetolaitteen. Ainoastaan kulmavaihteiden säädöt olen antanut ammattimiehen tehtäväksi. Laakerit ja suuren osan tiivisteistä saa alan liikkeistä huomattavasti edullisemmin kuin alkuperäisvaraosana. Ainoat laakerit, mitä ei saa muualta kuin Volvolta, on yläkulmavaihteen kaksi isoa kuulalaakeria. Samoilla mitoilla olevia kyllä on, mutta niissä paljon vähemmän kuulia, joten niiden kantavuus ei ole riittävä.

Trimmipumppu on ollut ja on edelleen epäkunnossa. Järjestelmässä on jokin sisäinen vuoto, minkä vuoksi vetolaite pikkuhiljaa painuu ala-asentoon. Olen yrittänyt tutkia sen sielunelämää, mutta minulle ei ole oikein selvinnyt missä ongelma piilee. Joskus tällä palstalla oli yhteystiedot jollekin henkilölle tai firmalle, joka korjaa näitä pumppuja. Tietääkö joku tällaisesta? En suostu maksamaan uudesta yli 1000 euroa.

• sp290

• Powertrimpump 290 drev

• Nimetön

mulla oli sama juttu laski alas pikku hiljaa vein koko pumpun top-boattiin jollaksen tuli kuntoon eikä maksa paljon jotain tiivistetä kulunnut

• itse osat
        sp290 kirjoitti:

Tällainen firma myy ja hinta on n. 400$
        http://www.marineengineparts.com/
        Toukokuussa 2007 toimituskyselyyn sain vastauksen

Ostin kaikki trimmipumpun venttiilien osat ja tiivisteet sekä O renkaat helsingistä joltakin pikku hydrauliikka yrittäjältä, en muista nimeä mutta löyityi silloin googlettamalla jonkun aiheeseen liittyvän keskustelun yhteydestä, maksoi jotain euroja.
        Itselläni laski vetolaite ajossa pikkuhiljaa ja trimmi öljyn sekaan ilmeistyi hitunen vettä. Tein lattaraudasta ja poranterän pätkistä(tai kaveri sen teki ja minä avustin,lukee kuiteskin tämän) avaimen millä sain sylinterien päädyt auki, vetäsin sylinterien männät pois ja purin tiivisteet irti, sitten marssin ventaalle tiivistekeskus(muistaakseni sen niminen) nimiseen firmaan josta niiden vanhojen mallien mukaan kaveri mätti uudet osat pöytään, maksoi muistaakseni 40e kahteen sylinteriin,kävin vielä ostamassa laakeriliikkeestä takaiskuissa olevat kuulat varmuudeksi uudet. Sitten vaan kasaan huolellisesti ja taas on toiminut ongelmitta monta kesää eikä vetari laskeudu, hintaa tuli jotain 50-100e. Korjasin vielä paikoillaan sylinterit koska niitä ei saa irti konetta irroittamattta jos perälautaan ei ole koverrettu koloja konetta asentaessa että lukko tapit mahtuu lähtemään pois, että melkoinen projekti.
        Volvolta kerrottiin että osia ei saa pumpuun ja sylintereihin, löytyy kaikki hydrauli ja tiiviste liikkeistä, ainaskin noista isoista. pikku vaiva ja varmasti pääsee palkoille.

• j.t.p!

oletko jostain löytänyt "tarvikkeena" sp-vetolaitteen pystyakselin alapään rullalaakeria?
        Olen itse etsinyt vähän jokaiselta laakerin toimittajalta mutta vaikka laakerin numeron tunnistavatkin, niin väittävät laakeria tehdyksi vain varaosaksi (Volvolle).

• alkuperäinenjeps

Vaihdata/vaihda siihen potkuriakselin, vaihteensiirtäjän stefat, ja muutama kuminen o-rengas. Ja ei muuta kuin kovaa ajoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe