Adressia kerätään Tallinnan koirien puolesta!

Tarja T.

Huomasin juuri, että Koirapakolaiset ry:n sivuilla kerätään adressia Tallinnan kodittomien koirien puolesta. Jos haluat nimesi adressiin, käy sivuilla www.kolumbus.fi/koirapakolaiset/
Voit myös auttaa viemällä tietoa tästä eteenpäin, esim ulkomaalaisille ystävillesi. Sivuilla on myös englanninkielinen versio.

17

1000

Äänestä

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonna

Tämä on tosi hyvä juttu!! Kävin laittamassa nimeni listaan! Toivottavasti asia etenee.

• Tiina-s

Niinkuin monta kertaa tällä palstalla on puitu niin Tallinnan koiraongelmaa ei voida ratkaista vain suomalaisten avuin - virolaisten on myös itse herättävä!! Eli addressi on todella hyvä asia !!

• Nanna

Ajatus on hyvä, mutta toteutus epäilyttää. Jokainen viesti lähtee yksitellen sähköpostina, minkä saattaa joku tulkita jo häirinnäksi, viimeistään sitten kun sähköposti on tukossa. En myöskään usko että sähköinen 'allekirjoitus' on läheskään yhtä vakavasti otettava kuin kirjallinen adressi, lomakkeeseenhan voin laittaa kenen tahansa nimen moneen kertaan. Itse adressin sisältöön puuttuisin sen verran, että kannattaisi ehkä myös vaatia pysyvämmän ratkaisun löytämistä, esimerkiksi lakia joka kieltää koirien irtipidon ja näin hallitsemattoman lisääntymisen. Käsittääkseni Virossa ei sellaista vielä ole? Asiaan paremmin perehtyneet kommentoikoon!

• haisuli

Eiköhän pitäisi ensin hoitaa kotimaamme koiraongelmat kuntoon ennen kuin mennään ulkomaisia auttamaan?
      Meidän kunnan löytökoiratarhalla odottaa 3 sekarotuista koiraa viimeistä piikkiään, kun kukaan ei heille uutta kotia halua tarjota! Miksi pitää ulkomailta raahata tänne suomeen löytökoiria, joiden luonteesta ja terveydestä ei ole mitään takuita, kun kotomaassamme on kymmenittäin mukavia ja terveitä löytökoiria vailla omaa pysyvää kotia!

Järki käteen viherpiiperöt!

• hemuli

Voisitko Sinä mahdollisesti pelastaa nämä löytötarhan koirat? Entä joku ystävistäsi? Mikäli vastaus on kielteinen, lienee turhaa arvostella niitä, jotka tekevät edes jotakin edes jonkun asian suhteen. Usein on niin, että ne, jotka eniten pitävät meteliä toisten tekemisestä, eivät itse tee yhtään mitään hyvien asioiden puolesta.

• Nanna

Jokainen auttakoot valitsemaansa kohdetta parhaansa mukaan! Aina kuitenkin löytyy joku jonka mielestä olisi parempi auttaa jotain muuta. Itselläni sympatiaa löytyy ensisijaisesti kärsiviä eläimiä kohtaan, jollain muulla nälkäänäkeviä lapsia. Toisten arvomaailmaa on turha kritisoida, pääasia että jokainen auttaa edes sitä lähinnä sydäntään olevaa kohdetta.

• Annu
        Nanna kirjoitti:

Jokainen auttakoot valitsemaansa kohdetta parhaansa mukaan! Aina kuitenkin löytyy joku jonka mielestä olisi parempi auttaa jotain muuta. Itselläni sympatiaa löytyy ensisijaisesti kärsiviä eläimiä kohtaan, jollain muulla nälkäänäkeviä lapsia. Toisten arvomaailmaa on turha kritisoida, pääasia että jokainen auttaa edes sitä lähinnä sydäntään olevaa kohdetta.

Nannalle : Vaikeuttaako esim. adressiin nimensä laittaminen jollain lailla suomalaisten koirien oloja ja kodin saantia??

Uskallan myös väittää että Tallinnan koirilla on hiukka pahemmat olot kuin suomalaisilla löytökoirilla!

Tällaiset asiat ei omasta mielestäni katso maan rajoja, vaan kaikki eläimet ovat auttamisen arvoisia (miettii rakasta Lakuaan kaivaten..:()

Ja miten niin muuten Suomalaiset koirat ovat jotenkin luonteeltaan/terveydeltään varmempia? Muutaman vuoden rescue-kokemuksilla voin sanoa, että näin ei tosiaankaan ole, vihaisin koirani on ollut suomesta..

• Ei mikään viherpiipero...

Et sattumalta ole verrannut suomalaisten ja virolaisten löytökoirien elinolosuhteita??? Suomessa sentään järjestelmä toimii ja löytökoiratarhaa ei jokajannu voi laittaa pystyyn, täytyy olla nimittäin kunnon tilat, täällä homma toimii paremmin kuin Virossa.

Eikös virossakin koira lopeteta jollei uutta kotia löydy tietyssä ajassa? Ainakin pitäisi... Ja ihan hyvä niin, kaikille koirille ei yksinkertaisesti löydy uutta kotia, parempi sen on silloin olla kuollut. Sekin on niitä tosiasioita, jotka täytyy vaan hyväksyä. Kyse on kuitenkin eläimestä, jolla on oikeus kuolla.

• vilopilo
        Annu kirjoitti:

Nannalle : Vaikeuttaako esim. adressiin nimensä laittaminen jollain lailla suomalaisten koirien oloja ja kodin saantia??

Uskallan myös väittää että Tallinnan koirilla on hiukka pahemmat olot kuin suomalaisilla löytökoirilla!

Tällaiset asiat ei omasta mielestäni katso maan rajoja, vaan kaikki eläimet ovat auttamisen arvoisia (miettii rakasta Lakuaan kaivaten..:()

Ja miten niin muuten Suomalaiset koirat ovat jotenkin luonteeltaan/terveydeltään varmempia? Muutaman vuoden rescue-kokemuksilla voin sanoa, että näin ei tosiaankaan ole, vihaisin koirani on ollut suomesta..

"Uskallan myös väittää että Tallinnan koirilla on hiukka pahemmat olot kuin suomalaisilla löytökoirilla!"
        suomessa ne lopetetaan jos kotia ei löydy.
        Viro voisi toimia jo samoin

• Annu

Niin:)

• sini

kävin itse tarhalla katsomassa ihan hiljattain koiria ja niiden oloja,en itse kuulu näihin ryhmiin jotka jo avustavat tallinnan oloja,ihan omasta mielenkiinnosta kävin ja järkytyin.
        ensinnäkin(minulla on kokemusta "recsue" toiminnasta suomessa,kuten myös vankka kokemus ongelmakoirista)harva niistä koirista tulee selviytymään "normaalin" koiran elämästä.ehkä ne nuoret ja vielä muuten elinvoimaiset koirat selviytyvät, mutta ne loput onnettomat...ei niistä niiden olojen jälkeen tule enää koiria.
        itseäni henkilökohtaisesti kammoksuttaa ajatus siitä mitä ongelmia näiden koirien mukana suomeen tulee.
        kun näin missä kunnossa jotkut koirat olivat ja näin sen rotta määrän tarhalla,en pysty uskomaan että siellä on montakaan täysin madotonta ja tervettä koiraa.
        pystytäänkö niiden mahdollisia sairauksia siellä edes tutkimaan...onko eläinlääkärit niin ammattitaitoisia.
        omasta kokemuksesta ja paikallisten tuttavieni kokemuksen perusteella en edes pystyisi luottamaan niihin.
        ja kuten moni on lukenut laku- poloisesta joka katosi, koira joka ei pysty ihmisiin huonojen kokemuksien perusteella luottamaan katoaa ja kiinniotto operaatiot tuntuvat miltei mahdottomilta.
        itse todellakin toivon että laku löytyy ja pääsee uuteen hyvään kotiinsa takaisin.toivottavasti pian kuulemme onnelisesti päättyneestä pakomatkasta!!

• Sydän särkyy
        sini kirjoitti:

kävin itse tarhalla katsomassa ihan hiljattain koiria ja niiden oloja,en itse kuulu näihin ryhmiin jotka jo avustavat tallinnan oloja,ihan omasta mielenkiinnosta kävin ja järkytyin.
        ensinnäkin(minulla on kokemusta "recsue" toiminnasta suomessa,kuten myös vankka kokemus ongelmakoirista)harva niistä koirista tulee selviytymään "normaalin" koiran elämästä.ehkä ne nuoret ja vielä muuten elinvoimaiset koirat selviytyvät, mutta ne loput onnettomat...ei niistä niiden olojen jälkeen tule enää koiria.
        itseäni henkilökohtaisesti kammoksuttaa ajatus siitä mitä ongelmia näiden koirien mukana suomeen tulee.
        kun näin missä kunnossa jotkut koirat olivat ja näin sen rotta määrän tarhalla,en pysty uskomaan että siellä on montakaan täysin madotonta ja tervettä koiraa.
        pystytäänkö niiden mahdollisia sairauksia siellä edes tutkimaan...onko eläinlääkärit niin ammattitaitoisia.
        omasta kokemuksesta ja paikallisten tuttavieni kokemuksen perusteella en edes pystyisi luottamaan niihin.
        ja kuten moni on lukenut laku- poloisesta joka katosi, koira joka ei pysty ihmisiin huonojen kokemuksien perusteella luottamaan katoaa ja kiinniotto operaatiot tuntuvat miltei mahdottomilta.
        itse todellakin toivon että laku löytyy ja pääsee uuteen hyvään kotiinsa takaisin.toivottavasti pian kuulemme onnelisesti päättyneestä pakomatkasta!!

Arvostan näkemystäsi, varsinkin, kun olet itse käynyt paikan päällä ja minä en. Tahdon kuitenkin uskoa, että suomalaiset tarhalta koiransa hakeneet harkitsevt pitkään ja suorittavat jonkinlaista valintaa. Ihminen on yleensäkin melko itsekäs ja mukavuudenhaluinen, eli ei kukaan halua vaikeinta ja sairainta tapausta, jos nuoria,kauniita ja terveitä koiria on saatavilla. Eli eivätköhän tallinnalaiset koirat,jotka kodin ovat Suomesta saaneet ole olleet "keskivertotapauksia", ei vaikeimmasta päästä.

Kirjoitukseni saattaa ärsyttää joitakin, jotka leimaavat kaikki järkensä lisäksi myös sydäntään käyttävät henkilöt "viherpipertäjiksi", vai miten täällä joku meitä auttamishaluisia kutsui. Olen kuitenkin yhä edelleen sitä mieltä, että aina täytyy ja kannattaa yrittää auttaa niitä keitä voi ja käyttää tervettä harkintaa. Pelkästä auttamisenhalusta ei kannata leikkiin ryhtyä, pitää tietää myös, mitä se vaatii. Ja näiden hylättyjen lemmikkien kohdalla koiran omistajan osuus on vaativampi kuin Suomesta suoraan kasvattajalta pennun ostaneella.

• Tarja T.
        Sydän särkyy kirjoitti:

Arvostan näkemystäsi, varsinkin, kun olet itse käynyt paikan päällä ja minä en. Tahdon kuitenkin uskoa, että suomalaiset tarhalta koiransa hakeneet harkitsevt pitkään ja suorittavat jonkinlaista valintaa. Ihminen on yleensäkin melko itsekäs ja mukavuudenhaluinen, eli ei kukaan halua vaikeinta ja sairainta tapausta, jos nuoria,kauniita ja terveitä koiria on saatavilla. Eli eivätköhän tallinnalaiset koirat,jotka kodin ovat Suomesta saaneet ole olleet "keskivertotapauksia", ei vaikeimmasta päästä.

Kirjoitukseni saattaa ärsyttää joitakin, jotka leimaavat kaikki järkensä lisäksi myös sydäntään käyttävät henkilöt "viherpipertäjiksi", vai miten täällä joku meitä auttamishaluisia kutsui. Olen kuitenkin yhä edelleen sitä mieltä, että aina täytyy ja kannattaa yrittää auttaa niitä keitä voi ja käyttää tervettä harkintaa. Pelkästä auttamisenhalusta ei kannata leikkiin ryhtyä, pitää tietää myös, mitä se vaatii. Ja näiden hylättyjen lemmikkien kohdalla koiran omistajan osuus on vaativampi kuin Suomesta suoraan kasvattajalta pennun ostaneella.

Jos olette kyseisillä sivuilla käyneet, niin adressilla pyydetään kiinnittämään huomiota Tallinnan kodittomien koirien asianmukaisen hoidon puolesta ! Toinen asia sitten on, jos joku haluaa sieltä koiran itsellensä ottaa ! Hiljattain kuulin juuri eräästä Tallinnan koirasta, joka Suomeen päästyään on pärjännyt kivasti ja on niin hyväluonteinen, että kateeksi käy, varsinkin kun oma "Suomipiskini" on sieltä tempperamenttisimmasta päästä...

• Jonttu
        Tarja T. kirjoitti:

Jos olette kyseisillä sivuilla käyneet, niin adressilla pyydetään kiinnittämään huomiota Tallinnan kodittomien koirien asianmukaisen hoidon puolesta ! Toinen asia sitten on, jos joku haluaa sieltä koiran itsellensä ottaa ! Hiljattain kuulin juuri eräästä Tallinnan koirasta, joka Suomeen päästyään on pärjännyt kivasti ja on niin hyväluonteinen, että kateeksi käy, varsinkin kun oma "Suomipiskini" on sieltä tempperamenttisimmasta päästä...

olen myös itse allekirjoittanut kyseisen adressin, tein sen siinä uskossa että siitä on hyötyä, ja varmasti se jotenkin vie asiaa eteenpäin. Ihmisten on kannettava vastuu niistä, jotka eivät itse kykenene huolehtimaan itestään. Pakkohan niiden virossakin on herätä mahdottoman tilanteen paisuessa ylil äyräidensä...

• Jassu
        sini kirjoitti:

...sitä kirveellä otsalohkimoon vai miten se nyt meni.
        Itselläni on tarhalta kaksi koiraa,
        toinen pentu ja toinen vanhus. Pentu
        olisi tarhalla kuollut matoihin ja
        vanhuskin oksensi matoja vielä ekan
        matokuurin jälkeen.
        Mutta terveitä ovat!
        Ja luonteissakaan ei ole paljon toivo-
        misen varaa; pentu on aikamoinen räkyttäjä ulkona mutta sisällä koirista suloisin! Vanhusta on kiusattu ja luultavasti lyöty (kipeä
        hännäntyvi) mutta silti se on uskollinen ja hyväntuulinen kaveri.
        Ei pelon ja varovaisuuden pidä olla niin suuria että ne estävät auttamasta!
        Ja tarhallahan koirille ei muuta apua
        saa kuin kuulan kalloon jos ei tyyli
        siellä muutu, tietävät ne jotka ovat lukeneet SEY:n selvityksen siitä, miksi apu ei mene perille (voi tilata
        SEY:ltä sähköpostitse).

• ...

nimi jätetty :-)

mitenköhän nykyään...

• jephessu

kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      352
      1051
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      738
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      666
    4. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      578
    5. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      48
      571
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      523
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      320
      496
    8. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    9. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      461
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe