Hei !
Mulla on 7 kuukauden ikäinen villakoiran pentu ja se on alkanut raappia itseään ihan hirveäsi. Aamuisin, kun se herää ja minä vielä nukkuisin, niin kuulen kokoajan kauheeta raappimistä. Koira ei kuitenkaan valita. Kuono ja kaula syhyvät eniten. Olen kerran vaihanut ruokaakin, mutta ei ole auttanut. Onko antaa hyviä vinkkeä, mitä seuraavaksi?
Raappii, raappii
11
590
Vastaukset
- epäilen
täitä mutta syy voi olla moni muukin.Voit ajaa kaulaa trimmerillä jos siellä on ötökoita hankit täilääkkeen.
- pennun omistaja
avasinkin juuri äsken uuden keskustelun sikaripunkista. Onko karvaa lähtenyt mistään? meillä pentu alkoi rapsuttelemaan itseään pään alueelta, josta on karvaakin lähtenyt (varsinkin silmien ympäriltä). tehtiin ekana loishäätö (advocate) ja sen jälkeen uusiks lääkäriin, joka määräs vitamiinikuurin ja antibioottisalvaa. Pennuilla kuulemma yleinen tuo paikallinen sikaripunkki. Seuraile ihoa, onko mitään muutoksia? meillä pentu puri myös kovasti reidestä karvaa pois...
- Villuri08
Sama juttu meillä! On nyt Stronghold kuurilla...sitten katsotaan mikä muu saattaisi olla kyseessä. Meillä alkaa myöskin aamusta tuo kova rapsutus. Iho on hyvö eikä hilseile, karva ei lähde eikä iho punoita...ainoastaan rapsututtaa...enkä osaa sanoa onko hirveästi asettunut sitten kuurin alusta. Toisia koiria on tavattu ja metsässä juostu. Punkkipanta meillä oli käytössä. Mitään ötököitä en ole löytänyt. Toivottavasti pian selviää.
- Pian hermostun
Villuri08 kirjoitti:
Sama juttu meillä! On nyt Stronghold kuurilla...sitten katsotaan mikä muu saattaisi olla kyseessä. Meillä alkaa myöskin aamusta tuo kova rapsutus. Iho on hyvö eikä hilseile, karva ei lähde eikä iho punoita...ainoastaan rapsututtaa...enkä osaa sanoa onko hirveästi asettunut sitten kuurin alusta. Toisia koiria on tavattu ja metsässä juostu. Punkkipanta meillä oli käytössä. Mitään ötököitä en ole löytänyt. Toivottavasti pian selviää.
Mielenkiintoista kuulla, että sinunkin villurisi raapii. Meillä on myös iho hyvä, eikä karvaa ole lähtenyt. Taidanpa antaa matolääkityksen Axiluria. Minkä merkkistä papanaa sinä syötät? Srongholdia olen antanut häkkilinnuilleni joskus. Kirjoita kuurin jälkeen, auttoiko.Entä sellaset allergiapapanat, voisko niitä koittaa. Mulla loppu pian papanat ja taidan taas vaihtaa merkkiä.
- Villuri08
Pian hermostun kirjoitti:
Mielenkiintoista kuulla, että sinunkin villurisi raapii. Meillä on myös iho hyvä, eikä karvaa ole lähtenyt. Taidanpa antaa matolääkityksen Axiluria. Minkä merkkistä papanaa sinä syötät? Srongholdia olen antanut häkkilinnuilleni joskus. Kirjoita kuurin jälkeen, auttoiko.Entä sellaset allergiapapanat, voisko niitä koittaa. Mulla loppu pian papanat ja taidan taas vaihtaa merkkiä.
Olen nyt laittanut toisen setin tuota Strongholda...katsotaan miten etenee. Rapsuttelee edelleen.Aamuyöstä varsinkin.
Syö Royal Canin pienen koiran penturuokaa, Hill´s pienten rotujen penturuokaa tai nutro kana-riisi penturuokaa. Näitä vaihdellen siis. Lisäksi silloin tällöin annan Yrjölän puuroa ja raakaa jauhelihaa. Tietty sit tulee annettua ihan kaikenlaisia koirille tarkoitettuja purujuttuja, kiitospaloja, koirankeksejä yms...ja koirakoulussa mennään nakeilla (tosin vain kerran viikossa :)) En ole itse "osannut" alkaa säännöstelemään mitä jättäisin pois. Ihan neljää viikkoa en aio tuota Strongholdin vaikutusta odotella vaan soittelen aiemmin eläinlääkärille. Saa nähdä sitten otetaanko pikkuisesta allergiatestit. Toivon kuitenkin, että kutinan syy selviää pian. Kirjoittelen sitten miten meillä menee ja mitä kokeillaan seuraavaksi.
Minkä värinen villakoira sinulla muuten on?
Meiltä löytyy harmaa. - yhtään
Villuri08 kirjoitti:
Olen nyt laittanut toisen setin tuota Strongholda...katsotaan miten etenee. Rapsuttelee edelleen.Aamuyöstä varsinkin.
Syö Royal Canin pienen koiran penturuokaa, Hill´s pienten rotujen penturuokaa tai nutro kana-riisi penturuokaa. Näitä vaihdellen siis. Lisäksi silloin tällöin annan Yrjölän puuroa ja raakaa jauhelihaa. Tietty sit tulee annettua ihan kaikenlaisia koirille tarkoitettuja purujuttuja, kiitospaloja, koirankeksejä yms...ja koirakoulussa mennään nakeilla (tosin vain kerran viikossa :)) En ole itse "osannut" alkaa säännöstelemään mitä jättäisin pois. Ihan neljää viikkoa en aio tuota Strongholdin vaikutusta odotella vaan soittelen aiemmin eläinlääkärille. Saa nähdä sitten otetaanko pikkuisesta allergiatestit. Toivon kuitenkin, että kutinan syy selviää pian. Kirjoittelen sitten miten meillä menee ja mitä kokeillaan seuraavaksi.
Minkä värinen villakoira sinulla muuten on?
Meiltä löytyy harmaa.siis jo yhtään epäilee että vois olla ruuasta, kuten voisi, niin vain yhtä ruokaa!pahiten kutinoita aiheuttaa puurot ja vilja tuotteet, antakaa vain yhtä nappulamerkkiä kerrallaan, sitä noin kuukausi, niin näkee onko sille ruualle herkistynyt. jos antaa noin monia ruokia sekasin ja siihen vielä puurot ja lihat, en ihmettele että raapii!
- Villuri 08
yhtään kirjoitti:
siis jo yhtään epäilee että vois olla ruuasta, kuten voisi, niin vain yhtä ruokaa!pahiten kutinoita aiheuttaa puurot ja vilja tuotteet, antakaa vain yhtä nappulamerkkiä kerrallaan, sitä noin kuukausi, niin näkee onko sille ruualle herkistynyt. jos antaa noin monia ruokia sekasin ja siihen vielä puurot ja lihat, en ihmettele että raapii!
Kiitos vinkistä...meikä kai on ekan koiran kanssa vaan ajatellu, että sais mahdollisimman monipuolista ruokaa...
No huomisesta otetaankin sitten vain yksi nappulamerkki käyttöön..kokeillaan ja katsotaan :) - juttuu
Villuri 08 kirjoitti:
Kiitos vinkistä...meikä kai on ekan koiran kanssa vaan ajatellu, että sais mahdollisimman monipuolista ruokaa...
No huomisesta otetaankin sitten vain yksi nappulamerkki käyttöön..kokeillaan ja katsotaan :)itselläni kolme koiraa ja yksi tosi allerginen,mutta noin muutenkin,on hyvä antaa vain yhtä nappulaa kerrallaan ja jos rapsuttelu jatkuu, jatkat samalla ruualla,jos se on eläinkaupan ruoka niin on laadukas ja sisältää kaiken tarpeellisen.jos raaputtelu jatkuu, kannattaa lekurista kysellä aikaa.jos ruoka sopii ja raapiminen loppuu, voi sitten hissukseen lisätä muita aineita ja aina aine kerrallaan katsoa tuleeko oireita.. lykkyä teille!
- Pian hermostun
Villuri 08 kirjoitti:
No huomisesta otetaankin sitten vain yksi nappulamerkki käyttöön..kokeillaan ja katsotaan :)Hei !
Mulla on käytössä Royal canin pentu papanat ja kun ne loppuu ostan villakoirille tarkoitettua papanaa yli 10 kk ylöspäin. Se on ihme, kun meidän koira ei raavi mitenkään hälyttävästi päivisin. Aamuisin, kun se herää, niin silloin sillä syhyy. Mulla on valkoinen pentu ja se on toyvillakoira tai kääpiö, en tiedä ihan vielä, kumpi siitä tulee. (isä toy ja äiti kääpiö) Minkä kokoinen sun harmaa villis on? - Villuri 08
Pian hermostun kirjoitti:
Hei !
Mulla on käytössä Royal canin pentu papanat ja kun ne loppuu ostan villakoirille tarkoitettua papanaa yli 10 kk ylöspäin. Se on ihme, kun meidän koira ei raavi mitenkään hälyttävästi päivisin. Aamuisin, kun se herää, niin silloin sillä syhyy. Mulla on valkoinen pentu ja se on toyvillakoira tai kääpiö, en tiedä ihan vielä, kumpi siitä tulee. (isä toy ja äiti kääpiö) Minkä kokoinen sun harmaa villis on?Meillä asustelee kääpiö. Molemmat vanhemmat kääpiöitä. Nyt olen antanut vallan tota Royal Canin penturuokaa...siis samaa kun sinäkin. Tarkoituksena kanssa sitten siirtyä tuohon aikuisille villakoirille tarkoitettuun.
Sama juttu, että aamuisin kutittaa enemmän. Muuten ei niinkään. Mahtaakohan koira olla minulle allerginen, kun nukkuu osan yötä kainalossa ;)?
- Villuri 08
Kysyin vielä kasvattajaltakin olisiko hänellä omakohtaista kokemusta rapsutteluista...
Neuvoi pesemään koiran kahden viikon välein. Ja kuivaamaan erittäin hyvin. No tuo föönaus meillä on aina tarkasti tehtykin. Pitää nyt sitten näköjään pestä koiruus vieläkin useammin.
Aion myös kokeilla eri shamppota...
Netistä luin, että Espree-sarja olisi paras kutiseville...terrierinetissä niitä näkyi olevankin. Eikun tilaukseen heti uudet shampoot ja hoitoaineet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k323748Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet501677- 731359
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751201Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1721057Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911041- 84925
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua40819Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49771- 39750