olen takaajana vuokralaiselle

miten on, auttakaa

Olen poikani vuokra-asunnon takaajana. Sopimuksen mukaan olen takaajana niin vuokranmaksulle ja myös huoneiston kunnolle. Onko laitonta? vuokrasuhde on sopimuksen mukaan määräaikainen, mutta se pitää silti ( molemminpuolin ) irtisanoa viimeistään kuukautta ennen.Jos vuokraisäntä irtisanoo sopimuksen, voiko poikani pitkittää lähtöä asunnosta? Vai vaikuttaako se jotenkin asiaan, ku sopimuksessa lukee se päivämäärä siitä määräaikaisuudesta? Voidaanko se tulkita niin, että vuokralaisen on asennoiduttava asiaan niin, että varautuu lähtemään pois ( ennalta määriteltynä päivänä ), Miten käy, jos kämppää on turmeltu, olenko takaajana siitäkin vastuussa?

10

7977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomppeli olet

kun et ota selvää ennenkuin menet takaamaan mitään.

Ps. lähdetkö mulle takaajaksi pankkilainaan?

• ...

Ensinnäkin sopimus kuulostaa siltä, että se on määräaikainen tietyn ajan ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassaolevana ellei sitä erikseen irtisanota.

Poikasi siis voi kaikissa tapauksissa asua määräaikaisuuden loppuun asunnossa. Jos vuokraisäntäsi irtisanoo sopimuksen päättymään määräaikaisuuden loppuun, niin ei sitä voi pitkittää. Olettaen, että poikasi maksaa vuokran ja pitää asunnon kunnossa, vuokranantajalla tuskin on syytä irtisanoa sopimusta, ellei sitten halua myydä asuntoa.

Takaajana olet vastuussa myös kämpän korjauskustannuksista, jos näin olet vuokrasopimuksessa sopinut.

• entä sitten

Miten sitten on, jos poika tahallaan rikkoo kämpässä, joudunko maksamaan, vai astuuko silloin joku rikosoikeus kuvaan.

• ...
        entä sitten kirjoitti:

Miten sitten on, jos poika tahallaan rikkoo kämpässä, joudunko maksamaan, vai astuuko silloin joku rikosoikeus kuvaan.

Takaaja maksaa, jos henkilö ei itse pysty maksamaan. Ei sillä ole merkitystä onko rikos vai ei. Toki kaikissa tapauksissa poikasi on velkaa sinulle summan, jonka takaajana olet joutunut maksamaan.

• vaikea nyt
        ... kirjoitti:

Takaaja maksaa, jos henkilö ei itse pysty maksamaan. Ei sillä ole merkitystä onko rikos vai ei. Toki kaikissa tapauksissa poikasi on velkaa sinulle summan, jonka takaajana olet joutunut maksamaan.

Tuohon on sanoa, kun ei tiedä mitä siinä vuokrasopimusessa sanoo.

Jos takuu (vakuus?) on sopimuksessa määritelty käytettäväksi vain vuokrien maksuun sitä ei voi käyttää korjauksiin. Usein tosin kyse on vain "sopimuksen velvotteista", jolloin kunnossapitovelvoite sisältyy myös.

Toinen asia on, että vakuus voi olla lain mukaan vain kolmen kuukauden vuokran suuruinen, joten eikö silloin takaajan vastuu rajoitu tuohon summaan? Vuokralainen tietysti maksaa sitten loput.

• ...
        vaikea nyt kirjoitti:

Jos takuu (vakuus?) on sopimuksessa määritelty käytettäväksi vain vuokrien maksuun sitä ei voi käyttää korjauksiin. Usein tosin kyse on vain "sopimuksen velvotteista", jolloin kunnossapitovelvoite sisältyy myös.

Toinen asia on, että vakuus voi olla lain mukaan vain kolmen kuukauden vuokran suuruinen, joten eikö silloin takaajan vastuu rajoitu tuohon summaan? Vuokralainen tietysti maksaa sitten loput.

Ainakin Vuokraturvan sivujen (http://www.vuokraturva.fi/palvelua-vuokranantajille/vuokranantajan-tietopaketti/sopimuksen-tekeminen/) mukaan takaajan vastuu on rajoitettu 3 kk:n vuokraan.

"Omavelkainen takaus

Omavelkaisessa takauksessa takaaja sitoutuu täyttämään vuokrasopimuksen velvoitteet, mikäli vuokralainen ei niitä täytä. Myös takaajan vastuu on rajattu enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavaan määrään. Jos vakuutena käytetään henkilötakausta, takaussitoumuksesta on syytä kirjoittaa sopimukseen erillinen liite."

• Anonyymi
        vaikea nyt kirjoitti:

Jos olisit lukenut aloituksen niin ei tarvitsisi kysellä sellaista joka on siinä mainittu. Taidat olla humoreski?

• Tets

04 2019:
      Vuokravakuussopimuksessa on määritelty niin, että takaa vastaa vuokrasta ja kunnostuskuluista koko vuokrasuhteen ajan, joka ao. Casessa on toistaiseksi.

Ihan hurja sopimus Vuokraturvalla! Mitään maknintaa ei ole maksinimääristä. Käytännössä ilman häiriötä asuvan vuokrat on mahdollista veloittaa takaajalta vaikka 20 vuuden ajalta takautuvasti. Vuokraturva velvoitteet ilmoittaa naksuhäiriöistä puuttuvat, myös vuokralaisen irtisanomista vuokrahäiriötilanteessa. Ihan älytöntä toimintaa. Itse en saanut edes tietoja tehdystä sopimuksesta.

• Anonyymi

Vuokraturva tekee sopimuksen vuokranantajan kanssa ja vuokranantaja vuokralaisen kanssa. Eli vuokraturva vaatii kyllä nämä asiat mainittavaksi vuokralaisen allekirjoittamaan vuokrasopimukseen eli ei ole mahdollista, että eläisi montaa kuukautta maksamatta vuokria vaan aloittavat perintätöimet ja häädön heti, kokemusta on vuokranantajana. Muutoin sitten vuokraturvan sopimuksessa on porsaanreikiä (vuokranantajan näkökulmasta) jonka vuoksi en heidän palvelujaan enää käytä.

• Anonyymi

Älä takaa kenelläkään mitään, ei edes omille lapsille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6144
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3172
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2456
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2118
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      351
      1772
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1646
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1541
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1384
    Aihe