valaisinprojekti

onnistuuko

millaisia halogeenipolttimoita olette käyttäneet akvaariovalaisimissa??

käykö tavallinen halogeenipolttimo??
aikomuksena 50w osram halogeenilamput.

=/
kiitos jo etukäteen vastanneille.=)

8

648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

Virheellinen tapa valaista, koska halogeeni ei ole tarkoitettu yleisvalaistukseen, ainoastaan kohdevalaistukseen. Ilta/aamu efekti valona saattaa toimia mutta nykyään kaikki tekee tonkin ledeillä.

Googlailes monimetallivalaisin, mulla on sellaisia akva valaiasimina, toinen yleisin on tietty T5 ja T8 loisteputkivalaisimet.

http://www.myymalakaluste.com/smf/index.php?page=3

tuonne kannattaa soitella ja kysyä lisää... 10.000 kelvinin polttimo valaisimeen niin alkaa sävy olla oikea.

• miksi ei?

aijaa..kokeilin tuota lamppua ja minun mielestä se valaisi aika hyvin tuon akvaarion(ainakin kirkaampi kuin loisteputki).
      eli mikä siinä siis on etteikö tuota voisi käyttää akvaariossa? alkaako levä kasvaa ja kasvit ei tykkää,vai mikä siinä on??

vääntäkää rautalangasta=)

• fish KING

Akvaario tarvitsee valotehoa n. 0.4W/litra
        Valomäärä täytyy päivittäin olla 6-12 tuntia
        Valospektri täytyisi pitää mahdollisimman laajana niin että kaikki väriskaalat olisivat edustettuina valontuojana akvaariossa.
        Hieman päivänvaloa, hieman kasveille tarkoitettua sävyä, hieman omalle silmälle sopivaa sävyä.
        Spotti polttimot eivät voi tällaista kriteeriä täyttää, on olemassa polttimoita kasveille, perus spotti sävyä etc. värivaihtoehtoja joilla on vain tuo värin tuoman efektin tarkoitus.
        Loisteputkiin voidaan sähköisesti valmistaa liki mitä sävyjä tahansa ja valoteho on laajempi kuin kohdevalaisimeksi tarkoitetuissa spotti valaisimissa joita toki voidaan käyttää pienissä akvaarioissa mutta laki kieltää pitämästä elävää lemmikkiä alle 40l akvaariossa ja sellaisiin on olemassa omia loisteputki valaisimia, väriskaalasta joka laitaan ja valoteholtaan ja sävyltään vaikka minkälaisia.

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/index.html#tekniikka

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/valaistus.php

Pelkkä päivän valoa jäljittelevä savy nimen omaan lisää levien kehittymistä ja kasvit vaativat omanlaisensa valosävyn joita kyllä löytyy spoteistakin, kukaan ei estä sinua kokeilemasta asiaa.
        Minkälaiseen akvaarioon aiot tuota spotti ratkaisua kokeilla, millä kalastolla etc...

• onnistuuisiko
        fish KING kirjoitti:

Akvaario tarvitsee valotehoa n. 0.4W/litra
        Valomäärä täytyy päivittäin olla 6-12 tuntia
        Valospektri täytyisi pitää mahdollisimman laajana niin että kaikki väriskaalat olisivat edustettuina valontuojana akvaariossa.
        Hieman päivänvaloa, hieman kasveille tarkoitettua sävyä, hieman omalle silmälle sopivaa sävyä.
        Spotti polttimot eivät voi tällaista kriteeriä täyttää, on olemassa polttimoita kasveille, perus spotti sävyä etc. värivaihtoehtoja joilla on vain tuo värin tuoman efektin tarkoitus.
        Loisteputkiin voidaan sähköisesti valmistaa liki mitä sävyjä tahansa ja valoteho on laajempi kuin kohdevalaisimeksi tarkoitetuissa spotti valaisimissa joita toki voidaan käyttää pienissä akvaarioissa mutta laki kieltää pitämästä elävää lemmikkiä alle 40l akvaariossa ja sellaisiin on olemassa omia loisteputki valaisimia, väriskaalasta joka laitaan ja valoteholtaan ja sävyltään vaikka minkälaisia.

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/index.html#tekniikka

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/valaistus.php

Pelkkä päivän valoa jäljittelevä savy nimen omaan lisää levien kehittymistä ja kasvit vaativat omanlaisensa valosävyn joita kyllä löytyy spoteistakin, kukaan ei estä sinua kokeilemasta asiaa.
        Minkälaiseen akvaarioon aiot tuota spotti ratkaisua kokeilla, millä kalastolla etc...

altaalla on kokoa 375litraa. allas on 150 pitkä ja siinä on valaisin jossa on kaksi loisteputkea,päivänvalo ja kasviputki.mutta minun mielestä valoa saisi olla enemmän koska vaatimammat kasvit eivät siellä kasva vaikka lannoittaisikin.´=/ kaloina on tetroja.
        monimetallit ovat uusina aivan kauhean kalliita,eikä niihin ole juuri nyt varaa.=(
        täytyy miettiä jotain muuta ratkaisua.

pystyykö monimetallivalaisimet tekemään itse??
        jos hankin kuristimen ja sytyttimen polttimon lisäksi ja rakennan siihen itse kotelon????

• -Rihma-
        onnistuuisiko kirjoitti:

altaalla on kokoa 375litraa. allas on 150 pitkä ja siinä on valaisin jossa on kaksi loisteputkea,päivänvalo ja kasviputki.mutta minun mielestä valoa saisi olla enemmän koska vaatimammat kasvit eivät siellä kasva vaikka lannoittaisikin.´=/ kaloina on tetroja.
        monimetallit ovat uusina aivan kauhean kalliita,eikä niihin ole juuri nyt varaa.=(

jos hankin kuristimen ja sytyttimen polttimon lisäksi ja rakennan siihen itse kotelon????

Kokeileppa ostaa käytettynä monimetalit?
        http://www.aqua-web.fi/forum/viewforum.php?f=10

• fish KING
        onnistuuisiko kirjoitti:

Ainakin kolmas putki vielä. Toi antamani linkki myy juurikin käytettyjä mutta päivitettyjä/huollettuja monimetalleja, kirjottele niille tai soita...
        Itekkin ostin sieltä, polttimot ostin uudet, ne kirpas saman verran kuin valaisinkin ;/
        Ton kokoseen riittää pari 60W tai yksi 150W jos haluat hieman rajata valon määrää akvaarioon ja tehdä varjokohtia päätyihin.

Vaihda tuo päivänvalo putki sellaiseen putkeen joka antaa paljon valotehoa ja on sävyltään n. 8000 kelvinin paikkeilla, maksaa sekin putki kolmisenkymppiä mutta mitä ei mielenkiintoisen harrastuksen eteen teksisi;)

http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=1421

vaikka tollanen

-Rihmakin- jo hereillä???

• alkup.

no täytyypi kokeilla ostaa tuo loisteputki jos sillä vaikka saisi kasvit kasvamaan paremmin=)

kiitos avustanne=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5323
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      116
      2770
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      11
      2330
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      592
      2037
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      123
      1756
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1352
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1325
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1098
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      393
      1063
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1057
    Aihe