valaisinprojekti

onnistuuko

millaisia halogeenipolttimoita olette käyttäneet akvaariovalaisimissa??

käykö tavallinen halogeenipolttimo??
aikomuksena 50w osram halogeenilamput.

=/
kiitos jo etukäteen vastanneille.=)

8

695

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

Virheellinen tapa valaista, koska halogeeni ei ole tarkoitettu yleisvalaistukseen, ainoastaan kohdevalaistukseen. Ilta/aamu efekti valona saattaa toimia mutta nykyään kaikki tekee tonkin ledeillä.

Googlailes monimetallivalaisin, mulla on sellaisia akva valaiasimina, toinen yleisin on tietty T5 ja T8 loisteputkivalaisimet.

http://www.myymalakaluste.com/smf/index.php?page=3

tuonne kannattaa soitella ja kysyä lisää... 10.000 kelvinin polttimo valaisimeen niin alkaa sävy olla oikea.

• miksi ei?

aijaa..kokeilin tuota lamppua ja minun mielestä se valaisi aika hyvin tuon akvaarion(ainakin kirkaampi kuin loisteputki).
      eli mikä siinä siis on etteikö tuota voisi käyttää akvaariossa? alkaako levä kasvaa ja kasvit ei tykkää,vai mikä siinä on??

vääntäkää rautalangasta=)

• fish KING

Akvaario tarvitsee valotehoa n. 0.4W/litra
        Valomäärä täytyy päivittäin olla 6-12 tuntia
        Valospektri täytyisi pitää mahdollisimman laajana niin että kaikki väriskaalat olisivat edustettuina valontuojana akvaariossa.
        Hieman päivänvaloa, hieman kasveille tarkoitettua sävyä, hieman omalle silmälle sopivaa sävyä.
        Spotti polttimot eivät voi tällaista kriteeriä täyttää, on olemassa polttimoita kasveille, perus spotti sävyä etc. värivaihtoehtoja joilla on vain tuo värin tuoman efektin tarkoitus.
        Loisteputkiin voidaan sähköisesti valmistaa liki mitä sävyjä tahansa ja valoteho on laajempi kuin kohdevalaisimeksi tarkoitetuissa spotti valaisimissa joita toki voidaan käyttää pienissä akvaarioissa mutta laki kieltää pitämästä elävää lemmikkiä alle 40l akvaariossa ja sellaisiin on olemassa omia loisteputki valaisimia, väriskaalasta joka laitaan ja valoteholtaan ja sävyltään vaikka minkälaisia.

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/index.html#tekniikka

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/valaistus.php

Pelkkä päivän valoa jäljittelevä savy nimen omaan lisää levien kehittymistä ja kasvit vaativat omanlaisensa valosävyn joita kyllä löytyy spoteistakin, kukaan ei estä sinua kokeilemasta asiaa.
        Minkälaiseen akvaarioon aiot tuota spotti ratkaisua kokeilla, millä kalastolla etc...

• onnistuuisiko
        fish KING kirjoitti:

Akvaario tarvitsee valotehoa n. 0.4W/litra
        Valomäärä täytyy päivittäin olla 6-12 tuntia
        Valospektri täytyisi pitää mahdollisimman laajana niin että kaikki väriskaalat olisivat edustettuina valontuojana akvaariossa.
        Hieman päivänvaloa, hieman kasveille tarkoitettua sävyä, hieman omalle silmälle sopivaa sävyä.
        Spotti polttimot eivät voi tällaista kriteeriä täyttää, on olemassa polttimoita kasveille, perus spotti sävyä etc. värivaihtoehtoja joilla on vain tuo värin tuoman efektin tarkoitus.
        Loisteputkiin voidaan sähköisesti valmistaa liki mitä sävyjä tahansa ja valoteho on laajempi kuin kohdevalaisimeksi tarkoitetuissa spotti valaisimissa joita toki voidaan käyttää pienissä akvaarioissa mutta laki kieltää pitämästä elävää lemmikkiä alle 40l akvaariossa ja sellaisiin on olemassa omia loisteputki valaisimia, väriskaalasta joka laitaan ja valoteholtaan ja sävyltään vaikka minkälaisia.

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/index.html#tekniikka

http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/valaistus.php

Pelkkä päivän valoa jäljittelevä savy nimen omaan lisää levien kehittymistä ja kasvit vaativat omanlaisensa valosävyn joita kyllä löytyy spoteistakin, kukaan ei estä sinua kokeilemasta asiaa.
        Minkälaiseen akvaarioon aiot tuota spotti ratkaisua kokeilla, millä kalastolla etc...

altaalla on kokoa 375litraa. allas on 150 pitkä ja siinä on valaisin jossa on kaksi loisteputkea,päivänvalo ja kasviputki.mutta minun mielestä valoa saisi olla enemmän koska vaatimammat kasvit eivät siellä kasva vaikka lannoittaisikin.´=/ kaloina on tetroja.
        monimetallit ovat uusina aivan kauhean kalliita,eikä niihin ole juuri nyt varaa.=(
        täytyy miettiä jotain muuta ratkaisua.

pystyykö monimetallivalaisimet tekemään itse??
        jos hankin kuristimen ja sytyttimen polttimon lisäksi ja rakennan siihen itse kotelon????

• -Rihma-
        onnistuuisiko kirjoitti:

altaalla on kokoa 375litraa. allas on 150 pitkä ja siinä on valaisin jossa on kaksi loisteputkea,päivänvalo ja kasviputki.mutta minun mielestä valoa saisi olla enemmän koska vaatimammat kasvit eivät siellä kasva vaikka lannoittaisikin.´=/ kaloina on tetroja.
        monimetallit ovat uusina aivan kauhean kalliita,eikä niihin ole juuri nyt varaa.=(

jos hankin kuristimen ja sytyttimen polttimon lisäksi ja rakennan siihen itse kotelon????

Kokeileppa ostaa käytettynä monimetalit?
        http://www.aqua-web.fi/forum/viewforum.php?f=10

• fish KING
        onnistuuisiko kirjoitti:

Ainakin kolmas putki vielä. Toi antamani linkki myy juurikin käytettyjä mutta päivitettyjä/huollettuja monimetalleja, kirjottele niille tai soita...
        Itekkin ostin sieltä, polttimot ostin uudet, ne kirpas saman verran kuin valaisinkin ;/
        Ton kokoseen riittää pari 60W tai yksi 150W jos haluat hieman rajata valon määrää akvaarioon ja tehdä varjokohtia päätyihin.

Vaihda tuo päivänvalo putki sellaiseen putkeen joka antaa paljon valotehoa ja on sävyltään n. 8000 kelvinin paikkeilla, maksaa sekin putki kolmisenkymppiä mutta mitä ei mielenkiintoisen harrastuksen eteen teksisi;)

http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=1421

vaikka tollanen

-Rihmakin- jo hereillä???

• alkup.

no täytyypi kokeilla ostaa tuo loisteputki jos sillä vaikka saisi kasvit kasvamaan paremmin=)

kiitos avustanne=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      157
      6384
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1826
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1494
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      51
      1089
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1029
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      951
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      940
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      908
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      885
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      877
    Aihe