Erillään asuminen

avioliitossa

kaipaisin kipeästi käytännön tietoa:

olemme onnellisesti yhdessä ja rakkautta - ja halua olla toisen kanssa koko loppuelämä - riittää, mutta haluaisimme asua erillään, koska molemmilla on omat henkilökohtaiset asiat jotka halutaan selvittää ilman että ne vaikuttaa suhteeseen. nyt aletaan olla siinä pisteessä, että eri osotteisiin muuttaminen olisi paras, tasapainoisin ja kieltämättä ainoa ratkaisu.

netistä ei tunnu löytyvän tietoa tällaisesta tilanteesta (voi tietysti olla etten osaa etsiä, ajatukset vähän hajallaan tilanteen takia). asumuserostahan ei ole kyse, koska emme tähtää avioeroon vaan ihan omissa asunnoissamme asumiseen, jatkaen avioliittoa.

tietääkö kukaan vaikuttaako kelalla tällaisessa tilanteessa puolison tulot kun ei oltaisi käytännössä samaa ruokakuntaa enää? onko erillään asumisessa jotain elatusvelvollisuutta puolisoiden kesken tms? meillä ei ole lapsia, itse olen sairaslomalla ja tällä hetkellä kela laskee asian niin, että kuulun miehen ruokakuntaan ja asumistuki tulee siis hänen nimellään, minulla pelkkä sairaspäiväraha. yritän tässä tajuta millaiseen asuntoon mulla olisi varaa yksin.

olisin tosi kiitollinen jos joku samankaltaisessa tilanteessa oleva/ollut tai asiasta jotain tietävä vastaisi. kelalle pääsen vasta ensi viikolla ja vaikka tilanne onkin rauhallinen niin onhan tämä silti aika mullistava juttu ja asiat pyörii päässä eikä löydä mistään mitään tietoa...

kiitos kun sain purkaa.

67

31594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erillään

Meillä on kuitenkin taloudenhoito ns. samasta pussista. Minä asun miehen omistamassa asunnossa kaupungissa, en maksa hänelle vuokraa, mies saa asuntoon kohdistuvasta asuntolainasta verotuksessa korkovähennystä, koska asunto on "omassa tai perheen" käytössä.

Mies itse on kirjoilla maaseudulla perintötilallaan, jota myös osa-aikaisesti viljelee. Käytännössä mies viettää noin puolet ajasta maaseudulla ja toisen puolen minun luona kaupungissa.

En tiedä miten Kela suhtautuu erillään asuviin aviopareihin, mutta ainakin meillä on keskinäistä elatusvelvollisuutta ja tahtoa siihen, kun nyt kuitenkin aviossa ja yhdessä ollaan, vaikka asutaankin kahta taloutta. Olisi eri asia, jos erillään asuminen johtuisi välien rikkoutumisesta.

• alkuperäinen....

kiitos vastauksestasi! meillä tilanne on se että tarvitaan nyt molemmille oma arki mikä tarkoittaa myös omaa taloutta, rahallista ja kotia. mutta jos käy niin että toinen tienaa enemmän ja tämän tulot vaikuttaa pienempituloiseen, niin tottakai autetaan toisiamme. sitä tässä pohdiskelenkin että miten tulohommat menee, vaikuttaako ne toisiinsa tilanteessa jossa aviopari elää erillään.

olisi todella mielenkiintoista kuulla näitä tarinoita aviopareista jotka asuvat erillään omasta tahdostaan (ei esim siksi että työt eri kaupungeissa pakottavat siihen tai että on erimielisyyksiä), omassa tuttavapiirissä kun ei ole yhtäkään tällaista paria. joitakin asumuserossa olevia vain...

• utelias(n)
        alkuperäinen.... kirjoitti:

kiitos vastauksestasi! meillä tilanne on se että tarvitaan nyt molemmille oma arki mikä tarkoittaa myös omaa taloutta, rahallista ja kotia. mutta jos käy niin että toinen tienaa enemmän ja tämän tulot vaikuttaa pienempituloiseen, niin tottakai autetaan toisiamme. sitä tässä pohdiskelenkin että miten tulohommat menee, vaikuttaako ne toisiinsa tilanteessa jossa aviopari elää erillään.

olisi todella mielenkiintoista kuulla näitä tarinoita aviopareista jotka asuvat erillään omasta tahdostaan (ei esim siksi että työt eri kaupungeissa pakottavat siihen tai että on erimielisyyksiä), omassa tuttavapiirissä kun ei ole yhtäkään tällaista paria. joitakin asumuserossa olevia vain...

kuinka olette tällaiseen tilanteeseen päätymässä? Miksi yhdessä asuminen ei nyt toimi, mikä tekee elämän rauhattomaksi? Taidatte olla molemmat vielä melko nuoria..

Vierailepa sivulla
        http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/220801120915EH?OpenDocument

Sivustolta valitse omaa tilannettasi parhaiten kuvaava kohta ja täydennä tiedot. Laskelma jonka saat on suuntaa antava, mutta helpottaa varmasti epätietoisuutta. Ainakaan opiskelijalle ei ole väliä asuuko aviopuoliso samassa taloudessa vai ei.

Toivottavasti tilanteeseen tulee selkoa!

• ruususenunta
        alkuperäinen.... kirjoitti:

olen asunut mieheni kanssa kolme vuotta eri osoitteissa henkilökohtaisista syistä. olen omassa taloudessa kerrostalossa ja hän asuu meidän talossamme maalla. meidän tilanne on sikäli erillainen että minä olen töissä ja mieheni työtön mutta, ei minun tulot vaikuta millään tavoin hänen päivärahaansa. rohkeasti vaan toteuttamaan muutoasi sillä on parantava vaikutus elämään, kun saa yksin pohtia asioita ne suuretkin vaikeudet kutistuvat kummasti kun on välimatkaa toisiinsa. "kuulee" omat ajatuksensa paremmin ja näkee asiat selkeämmin. olemme alussa pitäneet etäisyyttä tarkoituksella mutta nyt tapailemme säänöllisesti ja silti olemme päätäneet jatkaa vielä erillään asumista. rakastamme toisiamme ja olemme ehkä läheisempiä kuin koskaan mutta vahvoina persoonina tarvitsemme omaa tilaa. voimia teille molemille tulevaan!

• tähän asiaan
        ruususenunta kirjoitti:

olen asunut mieheni kanssa kolme vuotta eri osoitteissa henkilökohtaisista syistä. olen omassa taloudessa kerrostalossa ja hän asuu meidän talossamme maalla. meidän tilanne on sikäli erillainen että minä olen töissä ja mieheni työtön mutta, ei minun tulot vaikuta millään tavoin hänen päivärahaansa. rohkeasti vaan toteuttamaan muutoasi sillä on parantava vaikutus elämään, kun saa yksin pohtia asioita ne suuretkin vaikeudet kutistuvat kummasti kun on välimatkaa toisiinsa. "kuulee" omat ajatuksensa paremmin ja näkee asiat selkeämmin. olemme alussa pitäneet etäisyyttä tarkoituksella mutta nyt tapailemme säänöllisesti ja silti olemme päätäneet jatkaa vielä erillään asumista. rakastamme toisiamme ja olemme ehkä läheisempiä kuin koskaan mutta vahvoina persoonina tarvitsemme omaa tilaa. voimia teille molemille tulevaan!

eli olet ilmeisesti tämän keskusteluketjun aloittaja, koska testissäsi vilisee samat toistuvat virheet?

• alkup3räinen

kiitos vastauksista!

yhdessä viestissä kysyttiin tilanteestamme...

nuoria ollaan jos kolmekymppinen on nuori. jonkunlaisia konkareita silti kun parisuhteella on ikää about 10 vuotta. arki sujuu, vaikeuksia voitetaan yhdessä, koskaan ei olla petetty, luottamus ja henkinen yhteys täyttää tarpeet.

molemmilla on takana vaikea lapsuus ja kuka tahansa vastaavaa kokenut tietää ettei sitä oikein tahdo mahtua ns. tavallisiin kaavoihin niin helposti. olemmekin tulleet siihen tulokseen yrittämisen ja erehdyksen kautta, että elämä saa muuttua ja muokkautua sen mukaan mitä vastaan tulee. että ei säikähdetä mitään tilannetta tai ei suljeta pois mitään vaihtoehtoja. esimerkiksi tämä erillään asuminen vaikka ei ole erimielisyyksiä tuntuu olevan useammille ihmisille käsittämätön asia. onneksi on tottunut jo siihen ettei säikähdä toisten kommentteja, tietää mitä itse tarvitsee ja mitä yhdessä tarvitsemme.

pääperiaate on suojella parisuhdetta jonka on tarkoitus kestää loppuelämä. lapsuusasiat ovat synnyttäneet omalle kohdalle sopivaa realistisuutta: vaikka jotain päättää ja tahtoo (esim. elää toisen kanssa loppuelämä), aina ei voi päättää ja tahtoa asioita, jotka itseen tai suhteeseen vaikuttaa.

sekava selitys varmaan, en ole tottunut kirjoittelemaan henkilökohtaisia stooreja nettiin...

kiitos tosiaan vastauksista, käynpä saman tien tsekkaan tuon kelan sivun.

• Liisukka

Hei, menin elokuussa avioliittoon pitkäaikaisen kumppanini kanssa. Olemme alusta alkaen sopineet, että molemmat pidämme toistaiseksi kotimme. Tämä johtuu siitäkin, että asun työni vuoksi sadan kilometrin päässä hänestä. Hän taas tekee työtä kotonaan. Olemme uusiopari, eli molemmilla on takana avioliitto ja aikuiset lapset.

Itselleni tämä sopii hyvin, koska työni vuoksi tarvitsen iltaisin omaa rauhaa, sillä olen opettaja ja työtä on paljon kodin ulkopuolella. Samoin miehelläni. Mielestämme tärkeää on se, että vietämme sitten laatuaikaa viikonloppuisin ja lomilla. Hyvää jatkoa ja omaa itsenäisyyttä Sinulle.

• Toiveikas äiti

Hei, olen itsekin nyt tilanteessa jossa ilmeisesti joudutaan aluksi asumaan eri osoitteissa. Teini-ikäinen tyttäreni ei missään nimessä halua muuttaa tulevan mieheni kotiin, uhkailee jopa itsemurhalla. Tilanne on hankala, mutta mielestäni ei ratkaisematon. Olenkin miettinyt, että vaikka menemme avioon, niin pitäisimme vielä omat asuntomme niin kauan, kun tyttäreni pääsee omille jaloilleen (on jo kohta 17-vuotias). En ole vielä puhunut asiasta tulevalle puolisolleni, mutta nyt olisi tarkoitus kertoa. Siinähän se rakkauskin sitten punnitaan, en halua luopua tyttärestäni enkä tulevasta miehestäni. Mutta lapsi on lapsi ja olen elatusvelvollinen, sekä vastuussa lapsen henkisestä hyvinvoinnista. Missään nimessä en halua oman vapauteni tähden tätä erillään asumista vaan ainoastaan lapsen tähden.

• höpinän

voisi jo unohtaa.Laatuajastahan sitä puhutaan aina,kun ei haluta olla yhdessä paljoakaan.
        Sitähän sitä kiireiset vanhemmatkin käyttävät tekosyynä siihen etteivät ole lapsilleen läsnä mutta "laatuajalla" sitä muka korvataan!

• uhallakin
        Toiveikas äiti kirjoitti:

Hei, olen itsekin nyt tilanteessa jossa ilmeisesti joudutaan aluksi asumaan eri osoitteissa. Teini-ikäinen tyttäreni ei missään nimessä halua muuttaa tulevan mieheni kotiin, uhkailee jopa itsemurhalla. Tilanne on hankala, mutta mielestäni ei ratkaisematon. Olenkin miettinyt, että vaikka menemme avioon, niin pitäisimme vielä omat asuntomme niin kauan, kun tyttäreni pääsee omille jaloilleen (on jo kohta 17-vuotias). En ole vielä puhunut asiasta tulevalle puolisolleni, mutta nyt olisi tarkoitus kertoa. Siinähän se rakkauskin sitten punnitaan, en halua luopua tyttärestäni enkä tulevasta miehestäni. Mutta lapsi on lapsi ja olen elatusvelvollinen, sekä vastuussa lapsen henkisestä hyvinvoinnista. Missään nimessä en halua oman vapauteni tähden tätä erillään asumista vaan ainoastaan lapsen tähden.

Yksi kysymys: Miksi otat riskin ja menet ylipäätään naimisiin kun tyttäresi on tuossa vaiheessa? Kai te aikuisina voitte odottaa jonkun vuoden vai mitä pelkäät...

• kohtalotoveri

Miksi yleensä harkitset avioitumista miehen kanssa jota tyttäresi ei voi sietää? Oletko miettinyt mikä mahtaa olla 'inhon' syynä? On typerää kuvitella että tilanne muuttuu hyväksi kun lapsi muuttaa kotoa pois. Päinvastoin, lapsesi ei ehkä tule kotiisi käymään koska asut "sen tyypin" kanssa. Mietipä kaksi kertaa mikä sinulle on tärkeämpää lapsesi vai tuleva miehesi.

• Nimetön

Onko lapsesi saanut päättää myös muista elämäsi kysymyksistä, esim. kysyitkö lupaa avioeroon tyttäreltäsi? Saako lapsesi päättää saatko mennä töihin? Entäpä kun käyt kaupassa kysytkö tyttäreltäsi, mitä kaupasta ostetaan ja kuinka paljon, päättäkö hän sinun rahankäytöstäsi?

Hieman kärjistin, mutta pitäisikö sinun kuitenkin päättää elämäsi suurista kysymyksistä ihan itse. Tyttäresi on lähes aikuinen, kai hänen tulisi tietää, että aikuisella, vanhemmallakin, on oikeus päättää omista asioistaan.

Etkö voi puhua järkeä mieluummin tytöllesi kuin tulevalle miehellesi tästä avioliittoasiasta ja siitä miksi se on sinulle tärkeä. Ymmärrän kyllä että oman äidin avioliitto jonkun muun kuin oman isän kanssa, on vaikea paikka hyväksyä. En minäkään tykännyt kun äiti löysi uuden miehen, mutta nyt kun olen nähnyt miten onnellinen hän on uudessa liitossa, hyväksyn sen ihan täysin. Äidilläkin on oikeus onneen. Niin myös sinulla, tyttärestäsi huolimatta.

Ei se ole tyttäresi väheksyntää, ei se vähennä rakkautta häntä kohtaan, että sinulla on uusi mies ja koti uuden miehesi luona. Kerro tämä lapsellesi, kyllä hän sen ajan kanssa hyväksyy. Tottakai itsemurhalla uhkailu täytyy ottaa vakavasti, mutta älä anna kiristää itseäsi! Jutelkaa ja anna aikaa tytöllesi uudesta rakkaudesta huolimatta. Tee tyttösi kanssa kahdenkeskisiä asioita, vietä aikaa hänen kanssaan ja selvennä ettei mies ole viemässä hänen paikkaa ja hän on aina etusijalla sydämessäsi, mutta sinun on elettävä myös omaa elämääsi!

Mieti vielä mitä teet. Ymmärrän rakkautesi tyttöäsi kohtaan, mutta mielestäni teet hänelle karhunpalveluksen suostumalla kiristykseen. Olet menossa naimisiin, etkö halua elää miehesi rinnalla teidän yhteistä elämää?

• toiveikas äiti
        kohtalotoveri kirjoitti:

Miksi yleensä harkitset avioitumista miehen kanssa jota tyttäresi ei voi sietää? Oletko miettinyt mikä mahtaa olla 'inhon' syynä? On typerää kuvitella että tilanne muuttuu hyväksi kun lapsi muuttaa kotoa pois. Päinvastoin, lapsesi ei ehkä tule kotiisi käymään koska asut "sen tyypin" kanssa. Mietipä kaksi kertaa mikä sinulle on tärkeämpää lapsesi vai tuleva miehesi.

Mistä sait päähäsi, että tyttäreni inhoaa tulevaa miestäni. Siitä ei ole kysymys, he eivät kumpikaan inhoa toisiaan. Asuinpaikasta on vain kysymys.

• Toiveikas äiti
        Nimetön kirjoitti:

Onko lapsesi saanut päättää myös muista elämäsi kysymyksistä, esim. kysyitkö lupaa avioeroon tyttäreltäsi? Saako lapsesi päättää saatko mennä töihin? Entäpä kun käyt kaupassa kysytkö tyttäreltäsi, mitä kaupasta ostetaan ja kuinka paljon, päättäkö hän sinun rahankäytöstäsi?

Hieman kärjistin, mutta pitäisikö sinun kuitenkin päättää elämäsi suurista kysymyksistä ihan itse. Tyttäresi on lähes aikuinen, kai hänen tulisi tietää, että aikuisella, vanhemmallakin, on oikeus päättää omista asioistaan.

Etkö voi puhua järkeä mieluummin tytöllesi kuin tulevalle miehellesi tästä avioliittoasiasta ja siitä miksi se on sinulle tärkeä. Ymmärrän kyllä että oman äidin avioliitto jonkun muun kuin oman isän kanssa, on vaikea paikka hyväksyä. En minäkään tykännyt kun äiti löysi uuden miehen, mutta nyt kun olen nähnyt miten onnellinen hän on uudessa liitossa, hyväksyn sen ihan täysin. Äidilläkin on oikeus onneen. Niin myös sinulla, tyttärestäsi huolimatta.

Ei se ole tyttäresi väheksyntää, ei se vähennä rakkautta häntä kohtaan, että sinulla on uusi mies ja koti uuden miehesi luona. Kerro tämä lapsellesi, kyllä hän sen ajan kanssa hyväksyy. Tottakai itsemurhalla uhkailu täytyy ottaa vakavasti, mutta älä anna kiristää itseäsi! Jutelkaa ja anna aikaa tytöllesi uudesta rakkaudesta huolimatta. Tee tyttösi kanssa kahdenkeskisiä asioita, vietä aikaa hänen kanssaan ja selvennä ettei mies ole viemässä hänen paikkaa ja hän on aina etusijalla sydämessäsi, mutta sinun on elettävä myös omaa elämääsi!

Mieti vielä mitä teet. Ymmärrän rakkautesi tyttöäsi kohtaan, mutta mielestäni teet hänelle karhunpalveluksen suostumalla kiristykseen. Olet menossa naimisiin, etkö halua elää miehesi rinnalla teidän yhteistä elämää?

Näin olen kyllä itsekin ajatellut, niinkuin sinä sanoit. En toki kysy jokaista asiaa tytöltäni, tämä on vaan yksi elämässä tapahtuva muutos ja meidän täytyy se yhdessä selvittää. Sinun kommenttisi lohdutti kuitenkin.

• tarkemmin
        kohtalotoveri kirjoitti:

Huom. Puolisoa ei oteta lapselle vaan aikuiset päättävät itse omat suhteensa. Kenenkään ei tarvitse luopua lasten takia omasta elämästään, vaikkakin asioita voi yrittää sovitella niin että lapsenkin mielipide huomioidaan. Vastaavasti asuinpaikka määräytyy aikuisten tilanteen mukaan, vaikka lapset yleensä aina vastustavat muuttoja. Lapsilla on hyvin pian oma elämänsä, ja vanhemmat jatkavat omaansa ilman heitä. Lapsista huolehtiminen ei tarkoita vanhempien uhrautumista

• oikea hetki
        uhallakin kirjoitti:

Yksi kysymys: Miksi otat riskin ja menet ylipäätään naimisiin kun tyttäresi on tuossa vaiheessa? Kai te aikuisina voitte odottaa jonkun vuoden vai mitä pelkäät...

emme voi odottaa,koska aikuistuminen voi kestää vuosia.ja voi olla lapsi ei aikuistu koskaan.naimisiin ja nyt.tarvittaessa-avioero.

• kdt

Ole ystävällinen ja aloita uusi lause aina ISOLLA KIRJAIMELLA!. Kirjoittamaasi tekstiä on paljon helpompi lukea.

Palvele lukijaa siten kun toivoisit itseäsi palveltavan.

PS. Mars, Mars takaisin kouluun!

• minä vain

Kdt. Pienet ne on sullakin murheet. Älä juutu NOIN pieniin asioihin.:)

• opex

Huutomerkin jälkeen ei käytetä pistettä.
        ...siten kun... pitää olla siten KUIN.
        Toinen Mars kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, kun kyseessä ei ole erisnimi.

Että näin

• väinölä
        opex kirjoitti:

Huutomerkin jälkeen ei käytetä pistettä.
        ...siten kun... pitää olla siten KUIN.
        Toinen Mars kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, kun kyseessä ei ole erisnimi.

Että näin

kuuleppa arvoisa opex, täällä kirjotellaan vain asioita ja kysytään neuvoja toisilta, sinä älä mene jatkuvasti näihin pilkun viilaus hommiin, vaikka olisitkin suomen kieliopin opettaja, et sinäkään sitä vielä osaa oikein. Esimerkiksi televisio mainoksissa puhutaan aina että tämä aine kestää (pidenpään) mutta oikein lausuttuna se on pitempään , se että sellasta uutta oppia sinullekin,kun seuraavan kerran töhräät näitä sivuja

• Rahmaninov

Nöyrin kiitokseni kielipoliisille joka etsii tekstistä ensin kieliopilliset virheet ennen kuin syventyy itse asiaan. (Jota tässä tapauksessa ei tapahtunut lainkaan.)

Missä valtionhallinnon laitoksessa muuten työskentelet? :-)

• opex
        Rahmaninov kirjoitti:

Nöyrin kiitokseni kielipoliisille joka etsii tekstistä ensin kieliopilliset virheet ennen kuin syventyy itse asiaan. (Jota tässä tapauksessa ei tapahtunut lainkaan.)

Missä valtionhallinnon laitoksessa muuten työskentelet? :-)

Viisastelin vain kdt:lle. En ole mikään pilkunviilaaja mieleltäni, mutta on säälittävää, että ei osata kirjoittaa oikein.

• xxxxxxxxxxx
        opex kirjoitti:

Viisastelin vain kdt:lle. En ole mikään pilkunviilaaja mieleltäni, mutta on säälittävää, että ei osata kirjoittaa oikein.

virheet paljastavat ainakin sen, jos ap kirjoittaa myöhemmin itselleen vastauksen toisella nimimerkillä

• väinölä
        opex kirjoitti:

kuulehan opex vaikka et kuulemma olekkaan pilkunviilaaja,niin minä kuin moni muukin tekee kirjoitusvirheitä aivan vahingossa , jopa minullakin tulee et lyön koneella ensin tyhjän eteenpäin ja sitten pilkun perään ,näin , mut niitä ei toinna tuijottaa, luetaan vain se teksti,mitä ihmiset joskus jopa itkukurkussa kirjottaa,ja pyytää toisilta apua näin netin välityksellä, silloin ei tule aina nitä pilkkuja katsottua onko ne aivan oikeilla jäljillä

• sannuli

kato vaan omia kirjoitusvirheitäs.äläkä puutu toisten virheisiin,sillä ihan sama tiälä miten kirjoitaa,isolla vaiko pienellä. mun näkemys on se.

• Rahmaninov
        opex kirjoitti:

Näin hiukan arvelinkin, mutta huomaatkos: Saavutit tarkoituksesi ja provosoit lisää keskustelua. On mukavaa katsella millaisia vastauksia saat.

Siinä olet kyllä oikeassa, että selkeälukuista oikeinkirjoitettua tekstiä on miellyttävämpi lukea kuin kirjoitusvirheitä pursuavaa sepustusta.
        Murreteksti on mielestäni kirjoitettuna vastenmielisintä luettavaa.

Hyvää syksyn jatkoa!

• vaikea lukea

Sitä paitsi opexin lauseen pitäisi olla "Kirjoittamaasi tekstiä OLISI paljon helpompi lukea..." On-sana viittaa siihen, että tekstiä todellakin on helppo lukea, ja ristiriidassa edelliseen lauseeseen.

--- Täällä on kylläkin pääasia että asioita voidaan puhua ja purkaa, ja sen voi tehdä kiten tahansa puhekielellä.

• vaikea lukea
        vaikea lukea kirjoitti:

Sitä paitsi opexin lauseen pitäisi olla "Kirjoittamaasi tekstiä OLISI paljon helpompi lukea..." On-sana viittaa siihen, että tekstiä todellakin on helppo lukea, ja ristiriidassa edelliseen lauseeseen.

--- Täällä on kylläkin pääasia että asioita voidaan puhua ja purkaa, ja sen voi tehdä kiten tahansa puhekielellä.

Sori, tarkoitin viestin kdt:lle eikä opexille

• elättää Sua

jaa että saisit hillua yhteiskunnan tuella leveemmin?
      Saatte nytkin jo asumustukea??? Mitä Te oiken touhuatte?
      Sori vaan mutta Sulla ole varaa mihinkään tommoiseen.
      -Eikä Mulla, veronmaksajana. Ettekö Te tosiaan voisi reilusti erota ja alkaa elämään omillanne, ihan omaa oikeaa elämää?

• no voi sun...

oikeesti. uskaltakaa hankkii oma elmä...
        seiskää omilla jaloillanne niinsanotusti....
        -kun haluatte irti toisistanne, niin tehkää se kunnolla ,eikä `varaovella`! voi sun....vauvaiän pitäs olla jo ohi...

• samaa asiaa

Emme ole vielä naimisissa, mutta aikeissa mennä jossain vaiheessa. Tietyistä seikoista johtuen haluaisin oman asunnon eri paikkakunnalta kuin missä tällä hetkellä asumme. Mitään ongelmia ei suhteessamme ole, päinvastoin. Tiedän aivan varmasti, että juuri tämän miehen kanssa haluan viettää loppuelämäni. Minun muuttoni toiselle paikkakunnalle vain luultavasti parantaisi meidän molempien tilannetta.

Mietin vaan juuri sitä, että miten esim. Kelalla sitten suhtauduttaisiin, jos aviopari eläisi eri osoitteissa? Vielähän tuo ei meillä ajankohtaista ole, mutta entä sitten, kun menemme naimisiin?

Ja niille, jotka alkavat paasata, että avioparin kuuluu asua yhdessä, tiedoksi: aina se ei vaan onnistu. Työpaikkojen ym. seikkojen takia sitä vaan joskus on jostain luovuttava, vaikka sitä rakkautta olisi kuinka paljon tahansa.

• Itsenäisyyttä

Miksi ihmeessä, aikuinen ihminen, rakennat elämääsi sosiaaliturvan varaan. Jo avioliittolaki velvoittaa puolisoiden huolehtimaan toinen toisistaan, jokainen tietysti ensisijaisesti itse itsestään. Ei Kelan varaan kannata elämäänsä rakentaa. Se on vähimmäisturva elämän vaikeiden (tai mukavien, kuten äitiys) tilanteiden yli. Sen avulla ei voi elää, mutta pysyy hengissä.
        Kaikkea hyvää Sinulle!

• puhunut sosiaaliturvasta!
        Itsenäisyyttä kirjoitti:

Miksi ihmeessä, aikuinen ihminen, rakennat elämääsi sosiaaliturvan varaan. Jo avioliittolaki velvoittaa puolisoiden huolehtimaan toinen toisistaan, jokainen tietysti ensisijaisesti itse itsestään. Ei Kelan varaan kannata elämäänsä rakentaa. Se on vähimmäisturva elämän vaikeiden (tai mukavien, kuten äitiys) tilanteiden yli. Sen avulla ei voi elää, mutta pysyy hengissä.
        Kaikkea hyvää Sinulle!

En kyllä aikonut sossun rahoilla elää. Mietin vaan, miten Kelalla suhtaudutaan erillään asuvaan aviopariin, jos haluaisin esim. opiskelemaan lähteä..

• mietin vain
        puhunut sosiaaliturvasta! kirjoitti:

En kyllä aikonut sossun rahoilla elää. Mietin vaan, miten Kelalla suhtaudutaan erillään asuvaan aviopariin, jos haluaisin esim. opiskelemaan lähteä..

jos et aio sossun rahoilla elää, niin miksi tuollaisia turhaan mietit

• se vaan maksaa enempi

ei kai kellään mittää tuollaista järjestelyä vastaan ole. esim työn takia siihen voi pakostakin joutua. Eri asia on sitten jotkut tukia huijaavat, jotka haluavat elellä veronmaksajien kustannuksella perusteettomien sosiaalitukien avulla. niitäkin on varsinkin jotkut nuoret asennoituvat elämään ikään kuin yhteiskunnan tulisi heidät elättää. oma vastuu on nolla.

• ?:)

Kerron rohkeasti mielipiteen näillä vapailla palstoilla.Anteeksi vain, tarkoitus ei ole loukata.
        On aivan järjetöntä miettiä Kelan tukien kautta asumistanne erillään. Se mitä tukia sais sitten ja saisko sitä ja tätä. Tulee tunne että avioliittonne on hyvin taloudellisiin seikkoihin perustuva. Puuttuuko se tavallinen maalaisjärki ja tahto rakastaa?

• rahattomana
        ?:) kirjoitti:

Kerron rohkeasti mielipiteen näillä vapailla palstoilla.Anteeksi vain, tarkoitus ei ole loukata.
        On aivan järjetöntä miettiä Kelan tukien kautta asumistanne erillään. Se mitä tukia sais sitten ja saisko sitä ja tätä. Tulee tunne että avioliittonne on hyvin taloudellisiin seikkoihin perustuva. Puuttuuko se tavallinen maalaisjärki ja tahto rakastaa?

Rahattomana on vaikeampi rakastaa. Ei avioliitto mikään pelkkä romanttinen sopimus ole, jos et ole sattunut huomaamaan.

• Itse toimin näin

Ilmoitin vastaavassa tilanteessa kelalle, että olemme asumuserossa. Sehän ei velvoita mihinkään, ei esim jättämään avioerohakemusta.

Myöhemmin tosin erosimme ihan oikeasti ja sekin vaihtoehto oli vähän kuin taustalla koko ajan, mutta ei niin voimmakkaasti alusta asti. Joten voisi hyvin kysyä, jos ilmoittaa olevansa "asumuserossa", kuinka vahva tämä näkemys itsellä on. Entäs jos aina viikonloppuna haluaa nykäsmäisesti purkaa asumuseron ja olla yhdessä, ilmoitanko siitä aina kelalle erikseen?

Teidän tapauksessanne asumistukea haetaan yhteisten tulojen perusteella, mutta saako sitä kahteen asuntoon...hmmm... sitä en tiedä. ehkä kerrot tässä ketjussa sitten kun asia on sinulle selvinnyt.

• Tiukkasetäpipo

Jos ilmoitat Kelan hakemuksissa olevasi asumuserossa, niin valehtelet. Silloin toisen puolison tuloja ei huomioida, mutta käytät muiden maksamia verorahoja. Valitettavasti se ei yleensä vaivaa niitä ihmisiä, jotka haluavat itselleen saada "ilmaista" rahaa.

Jos olette naimisissa, niin jossain vaiheessa kysytään miksi avioeroa ei ole haettu. Siinä sitten saat selittää.
        Jos menette naimisiin asuessanne erillään, niin teidät katsotaan heti avioliiton solmimisesta alkaen samaan ruokakuntaan eli pitää valita kumpaan asuntoon tukea haetaan ja molempien tulot huomioidaan.

En tosin ymmärrä kuinka kauan aiot sairauspäivärahalla olla, jos nyt jo mietit tämmöisiä tulevia juttuja =) . Jos taas opiskelet, eikä ole lapsia, niin et edes saa asumistukea vaan asumislisää ja siinä toisen tulot huomioidaan ihan eri tavalla, jos ollenkaan.

Koitahan kasvaa aikuiseksi ja suunnitella elämää muutenkin kuin sosiaalietuuksien kautta! Jos hetkellinen hätä on, niin sossusta kannattaa hakea toimeentulotukea.

Juu, juu tiedän, että monet ovat eronneet ihan Kelan tai sossun takia, mutta he tekevät omat ratkaisunsa. Jotkut painavat kaupan hedelmäpuntaristakin aina halpojen omenoiden nappia ja ottavat pussiin kuitenkin niitä kalliimpia...

• Minä vaan

puolison ulot katsotaan yhteisiksi tuloiksi. ikävä kyllä. kokemusta on. Monet parit hakuaisivat joutuvat pakon snelemasta asumaan erillään ja tulot todellakinkatsotaan ehteiseksi. Vaikka käytännösä ovat erillisiä

• asumusero

Me asutaan miehen kanssa eri osotteissa,jo vuoden ja tulot ei ole yhteisiä.Olen ilmottanu kelaan,että asumuserossa ollaan ja se riittää niille.Ei ne kenenkään kotiin tule kyselemään ollaanko sitä oikeesti erossa vai ei.Me siis ollaan tehny tämmönen ratkasu ni ei puolison tulot ole vähentämässä mun tulojani.

• minä vain

Omien kyselyjeni mukaan kelasta joskus aikaa sitten sain vastauksen että tulot ovat ns.yhteiset vaikka aviopuolisot asuisivat kuinka kaukana hyvänsä.
      Tiedustele asiaa suoraan kelasta vielä ja voit vaikka ennakkokyselynä lähettää s-postia oman alueesi kelaan,osoitteet löydät netin kautta. Mukavaa syyspäivää!

• SatamaJätkänPoika

pariskunnan jotka ovat olleet 20v aviossa ja asuvat silti eri osoitteissa, ja treffailevat huoltoaseman kahviossa. En tiedä miten kela siihen suhtautuu ja miten selittävät sen asumismuodon olisi kiva tietää ja miten hoitavat avioliittoon kuuluvat hommelit???

• asua erillään?

Olen utelias, siis miksi ette voi asua yhdessä?

Olen käsittänyt että parit asuvat yhdessä yleensä joko siksi että saa keinoteltua enemmän sosiaalietuuksia, toinen joutuu olemaan eri paikkakunnalla esim. työn/koulun vuoksi, tai sitten on sellainen mietintäaika hankaluuksien jälkeen.

"molemmilla on takana vaikea lapsuus ja kuka tahansa vastaavaa kokenut tietää ettei sitä oikein tahdo mahtua ns. tavallisiin kaavoihin niin helposti. "

Olen kokenut "vastaavaa" ja saatan olla yliherkkä joissain asioissa, mutta en kyllä käytöstäni sillä puolustele.

Jokainen toki on oikeutettu elämään kuinka tahtoo, mietin vain että onko tuo aivan tervettä?

Syytellä vaikeaa lapsuutta?

Onko teillä sitten jommalla kummalla niin vaikea luonne/mielenterveysongelmia että toista ei kauan aina jaksa?

Tuon ikäisen ihmisen ei pitäisi antaa lapsuuden vaikuttaa omaan käytökseen, ellei sitten ole jotain todella traumatisoivaa taustalla. Mielenterveysongelmat ja masennus tietysti "ilmenee" joillain vain välillä, joten ehkä niitä ei kiinnosta katsella..

Suosittelen psykologia, kuulostaa vain omituiselle että ette pysty asumaan yhdessä, jakamaan arkea ja syytät lapsuuden ongelmia..

On sitä muillakin takana vaikeat lapsuudet mutta monilla joilla ns. "ei niin vaikeat (ei hyväksikäyttöä tms)" niin hekin saattavat syyttää omaa käytöstään jopa 50-vuotiaina vaikeasta lapsuudestaan?

Noi asiat ois varmaan syytä jutella ammattilaisella jos niistä ongelma muodostuu esim. sosiaalisissa tilanteissa (yhdessä asumisessa).

Menneitä kun voi oppia ymmärtämään, ne asiat voi käsitellä ja niiden kanssa voi oppia elämään, sehän oli lapsuus, nyt olet aikuinen ja osaat elää muutenkin kuin lapsuutesi kautta.

Vaikea lapsuus ei "oikeuta" hankalaa luonnetta tai persoonaa vanhempana. Jokainen elää niinkuin parhaaksi näkee, mutta lapsuutta siitä on turha tuon ikäisen enää syyttää.

Koska tuon asian mainitsit, niin tartuin siihen, kalskahti vähän korvaani. Ilmeisesti syytät lapsuuttasi siitä mitä olet/olette nyt, varsinkin koska sen tuolla aika nopeasti sen kummempia urkkimatta kerroit.. Mielestäni silloin on sellainen käsittelemätön ongelma, joka olisi hyvä yrittää "hoitaa alta pois" jotta ehkä voisitte asua yhdessä jos niin haluaisitte mutta ette vain pysty.

Toki jos mitään tuollaista ei ole niin ok, se oli vain ehdotus, jos itse olette tyytyväisiä elämäänne ja asumisjärjestelyihinne niin toki saattekin olla:)

• olla erillään..
        asua erillään? kirjoitti:

Olen utelias, siis miksi ette voi asua yhdessä?

Olen käsittänyt että parit asuvat yhdessä yleensä joko siksi että saa keinoteltua enemmän sosiaalietuuksia, toinen joutuu olemaan eri paikkakunnalla esim. työn/koulun vuoksi, tai sitten on sellainen mietintäaika hankaluuksien jälkeen.

"molemmilla on takana vaikea lapsuus ja kuka tahansa vastaavaa kokenut tietää ettei sitä oikein tahdo mahtua ns. tavallisiin kaavoihin niin helposti. "

Olen kokenut "vastaavaa" ja saatan olla yliherkkä joissain asioissa, mutta en kyllä käytöstäni sillä puolustele.

Jokainen toki on oikeutettu elämään kuinka tahtoo, mietin vain että onko tuo aivan tervettä?

Syytellä vaikeaa lapsuutta?

Onko teillä sitten jommalla kummalla niin vaikea luonne/mielenterveysongelmia että toista ei kauan aina jaksa?

Tuon ikäisen ihmisen ei pitäisi antaa lapsuuden vaikuttaa omaan käytökseen, ellei sitten ole jotain todella traumatisoivaa taustalla. Mielenterveysongelmat ja masennus tietysti "ilmenee" joillain vain välillä, joten ehkä niitä ei kiinnosta katsella..

Suosittelen psykologia, kuulostaa vain omituiselle että ette pysty asumaan yhdessä, jakamaan arkea ja syytät lapsuuden ongelmia..

On sitä muillakin takana vaikeat lapsuudet mutta monilla joilla ns. "ei niin vaikeat (ei hyväksikäyttöä tms)" niin hekin saattavat syyttää omaa käytöstään jopa 50-vuotiaina vaikeasta lapsuudestaan?

Noi asiat ois varmaan syytä jutella ammattilaisella jos niistä ongelma muodostuu esim. sosiaalisissa tilanteissa (yhdessä asumisessa).

Menneitä kun voi oppia ymmärtämään, ne asiat voi käsitellä ja niiden kanssa voi oppia elämään, sehän oli lapsuus, nyt olet aikuinen ja osaat elää muutenkin kuin lapsuutesi kautta.

Vaikea lapsuus ei "oikeuta" hankalaa luonnetta tai persoonaa vanhempana. Jokainen elää niinkuin parhaaksi näkee, mutta lapsuutta siitä on turha tuon ikäisen enää syyttää.

Koska tuon asian mainitsit, niin tartuin siihen, kalskahti vähän korvaani. Ilmeisesti syytät lapsuuttasi siitä mitä olet/olette nyt, varsinkin koska sen tuolla aika nopeasti sen kummempia urkkimatta kerroit.. Mielestäni silloin on sellainen käsittelemätön ongelma, joka olisi hyvä yrittää "hoitaa alta pois" jotta ehkä voisitte asua yhdessä jos niin haluaisitte mutta ette vain pysty.

Toki jos mitään tuollaista ei ole niin ok, se oli vain ehdotus, jos itse olette tyytyväisiä elämäänne ja asumisjärjestelyihinne niin toki saattekin olla:)

..kun vaikeita asioita käsittelee, etenkin kun niitä on kummallakin käsiteltävinä. On vaikea olla toiselle tukena jos ei itsekään ole tasapainossa itsensä kanssa, ja tahtomattaan saattaa vain pahentaa tilannetta. Puhumattakaan siitä noidankehästä, joka tilanteesta saattaa syntyä.
        Toisekseen, vaikeiden lapsuuden kokemusten käsitteleminen saattaa viedä aikaa hyvinkin paljon, vuosia. Itse ainakin ymmärsin että ketjun aloittaja näitä asioita kävisi läpi, joka mielestäni on hyvä asia.
        Harmi vain että sitä apua ei todellakaan ole aina helppo saada, vaikka kuinka hakisi. Ei sitä joka paikassa noin vain mennä psykologille. Aivan liian paljon on ihmisiä jotka kärsivät vakavista traumoista, ja ainoa apu mitä saavat on lääkepurkki, jos sitäkään.

Ja muuten, on ainakin yksi asia missä erillään asuminen saattaa olla ainoa keino selvitä. Vaikka olisi kuinka rakkautta ja tahtoa olla yhdessä, mutta talous on saatava erilleen.
        Nimittäin pelihimo.
        (Joka sekin muuten on sairaus, josta voi parantua, vaikka varmasti riittää niitä jotka sanoisivat tuohon että; Ero ja heti!)

• joku ongelma
        olla erillään.. kirjoitti:

..kun vaikeita asioita käsittelee, etenkin kun niitä on kummallakin käsiteltävinä. On vaikea olla toiselle tukena jos ei itsekään ole tasapainossa itsensä kanssa, ja tahtomattaan saattaa vain pahentaa tilannetta. Puhumattakaan siitä noidankehästä, joka tilanteesta saattaa syntyä.
        Toisekseen, vaikeiden lapsuuden kokemusten käsitteleminen saattaa viedä aikaa hyvinkin paljon, vuosia. Itse ainakin ymmärsin että ketjun aloittaja näitä asioita kävisi läpi, joka mielestäni on hyvä asia.
        Harmi vain että sitä apua ei todellakaan ole aina helppo saada, vaikka kuinka hakisi. Ei sitä joka paikassa noin vain mennä psykologille. Aivan liian paljon on ihmisiä jotka kärsivät vakavista traumoista, ja ainoa apu mitä saavat on lääkepurkki, jos sitäkään.

Ja muuten, on ainakin yksi asia missä erillään asuminen saattaa olla ainoa keino selvitä. Vaikka olisi kuinka rakkautta ja tahtoa olla yhdessä, mutta talous on saatava erilleen.
        Nimittäin pelihimo.
        (Joka sekin muuten on sairaus, josta voi parantua, vaikka varmasti riittää niitä jotka sanoisivat tuohon että; Ero ja heti!)

just noin. Joku perustavanlaatuinen ongelma siihen on syynä, jos ei pysty asumaan ja elämään arkea toisen kanssa. Mikäs siinä, ok jos sopii molemmille. Mutta jospa ne ongelmat onkin semmosia että olis syytä selvittää ja hoitaa pois. Ehkä erilläänasuminen on oire jostakin "viasta" joko yksilöissä tai parisuhteessa?
        Kannattaa miettiä omalla kohdalla, mistä yhteiselämän vastustaminen johtuu, ja voisiko olla onnellisempaa jos syyt saisi poistetuksi.

• vielä..
        joku ongelma kirjoitti:

just noin. Joku perustavanlaatuinen ongelma siihen on syynä, jos ei pysty asumaan ja elämään arkea toisen kanssa. Mikäs siinä, ok jos sopii molemmille. Mutta jospa ne ongelmat onkin semmosia että olis syytä selvittää ja hoitaa pois. Ehkä erilläänasuminen on oire jostakin "viasta" joko yksilöissä tai parisuhteessa?
        Kannattaa miettiä omalla kohdalla, mistä yhteiselämän vastustaminen johtuu, ja voisiko olla onnellisempaa jos syyt saisi poistetuksi.

Tietysti jos on vaikka peliongelma tai muuta niin sitten.. ja jos haluaa yksinään asioita käsitellä niin toki niin saa tehdä.

Kyllä psykologillekin yleensä pääsee vaikka sinne joutuu odottelemaan kauan, aina kannattaa pitää puolensa ja olla tiukkana siinä että ei tyydy pelkkään pilleripurkkiin, sillä niitähän ollaan aina tuputtamassa ensimmäisenä että ne helpottaa.

Kaikki ei halua elää elämäänsä niiden varassa eikä pitäisikään, jos on paha olla, kannattaa ehdottomasti vaatia apua, kyllä sitä yleensä saa vaikka odottamaan joutuisikin. Hoitohenkilökunnalle on helpompaa antaa se välitön apu jota haetaan, pillereillä, niitähän pitää saada aina muutenkin kirjoitella;) Ja onhan se nyt yhteiskunnan varojen tuhlausta antaa lisäksi muutakin tarjottavaa apua.. ajatella:)

Tuo oli vain ehdotus kannustaa korjaamaan ongelmia (jos asian sellaisena tuntee) ja sitä kautta sitten mahdollisesti voida asuakin yhdessä jos sitä haluaisi mutta ei vain muista syistä pysty. Mutta jos aloittaja tahtoo muuten vain noin elää niin on hänellä siihen oikeus.

• yksityiselle
        vielä.. kirjoitti:

Tietysti jos on vaikka peliongelma tai muuta niin sitten.. ja jos haluaa yksinään asioita käsitellä niin toki niin saa tehdä.

Kyllä psykologillekin yleensä pääsee vaikka sinne joutuu odottelemaan kauan, aina kannattaa pitää puolensa ja olla tiukkana siinä että ei tyydy pelkkään pilleripurkkiin, sillä niitähän ollaan aina tuputtamassa ensimmäisenä että ne helpottaa.

Kaikki ei halua elää elämäänsä niiden varassa eikä pitäisikään, jos on paha olla, kannattaa ehdottomasti vaatia apua, kyllä sitä yleensä saa vaikka odottamaan joutuisikin. Hoitohenkilökunnalle on helpompaa antaa se välitön apu jota haetaan, pillereillä, niitähän pitää saada aina muutenkin kirjoitella;) Ja onhan se nyt yhteiskunnan varojen tuhlausta antaa lisäksi muutakin tarjottavaa apua.. ajatella:)

Tuo oli vain ehdotus kannustaa korjaamaan ongelmia (jos asian sellaisena tuntee) ja sitä kautta sitten mahdollisesti voida asuakin yhdessä jos sitä haluaisi mutta ei vain muista syistä pysty. Mutta jos aloittaja tahtoo muuten vain noin elää niin on hänellä siihen oikeus.

jos raha riittää, eikös kela korvaa puolet tai jotain 80%?

ainahan ongelmien käsittely vie aikaa, mutta tehokkaampaa ja edistävämpää se voi olla ammattilaisen kanssa.

jos on ongelmia ne kannattaa tosiaan koittaa hoitaa alta pois, niin voi sitten keskittyä elämässä muuhunkin.

• Onnellinen Omena

Me elämme rakkaani kanssa eri osoitteissa.Emme ole avioliitossa.Ihan onnellisia olemme kaikesta huolimatta.Molemmilla omat tulot ja oma talous.Minä olen siivous-friikki,mies kauhean sotkuinen.Mutta koska hän asuu omillaan,saa myöskin siivota itse.Mies ei halua minkäänlaisia lemmikkejä,minulla on kissoja.Hän pitää niistä kyllä,mutta ei suostu ruokkimaan tai siivoamaan kissojen jälkiä.Olemme molemmat käsityö-ihmisiä eli työskentelemme taiteen alalla,niin sekin vaatii yksin-olemista ja rauhaa.Ja jos parisuhde on terveellä pohjalla ja luottamus on(ei tarvitse mustasukkailla) niin en näe mitään ongelmaa erillään-asumisessa.

• rupamummo

Kiva kuulla, että olet onnellinen, minunkin oloni helpottui muuttaessani omaan osoiteeseen, en jaksanut kilpailla television kanssa, nyt on hyvä en omista tv:tä, joten saan rauhassa tehdä käsitöitä musiikkia kuunnellen. Hyvää jatkoa teille!

• rupamummo

Olen asunut eriosoiteessa vuodesta 2001 lähtien ja en osaa sanoa miten kela käsittelee asiaa, mutta sairauspäivärahalla ollessani sain asumistukea jopa 60%, mutta jäätyäni eläkkeelle saan vain 10%, mieheni ei saa asumistukea, hän asuu omistamassaan omakotitalossa ja minä vuokralla, yleensä viikonloput vietämme yhdessä, samoin kun lapset vierailevat luonamme. Emme ole aikeissa erota, tämä ratkaisu on tähän asti tominut, saa nähdä jatkoa.

• asumista

Mummo,puhut asiaa:)Haitanneeko tuo vaikka perheemme asuu 3:ssa asunto-osoitteessa,mut kukaan ei todellisuudessa asu siellä missä pitäisi.Aikuisten oikeasti,mikä teitä risoo?.Suomessa saa asua vapaasti missä huvittaa.Eri asia,löytääkö asuntoa.Kelan papereihin voi väsätä rastin kohtaan"Välien rikkoutuminen",jos naimisissa olevat haluaa eriasuntoihin.Silloin huomioidaan vain henkilökohtaiset tulot,varallisuus.Tulotonhan EI saa asumistukea.Kaikkea kokeilleena,monista syistä johtuen.

• don mike

moro,seon niin js asute erillään,sun pitää hakee oma asumistuki,,pulisosi tulot eivät vaikuta mitenkään silloin,jos sinulla olisi skidi,niin saisit kaikki tuet,ja tarvittaessa puolisoltasi elatus apua!!et niin,,,

• milliskaiska

Me asuimme lähes 4 vuotta kahdessa eri osoitteessa vaikka olimme naimisissa. Syitä siihen en lähde erittelemään enempää, kerron ainoastaan noista yhteiskunnassa vaikuttaviin asioihin siinä. Meillä on lisäksi pari lasta.

Kelan lomakkeissa on kohta erilleen muuttamisesta, ei avioerosta eikä asumuserosta (ainoastaan ERILLEEN MUUTOSTA) esim noissa tukiasioissa. Perhe katsotaan kahdeksi erilliseksi kokonaisuudeksi, jolloin esim aviomiehen tulot eivät meillä ainakaan vaikuttaneet minun saamaan asumistukeen kun ruksi oli tuossa erilleen muutto kohdassa vaikkei avioeroa oltu haettu eikä haettu. Kenellekään ei kuulu onko kyseessä asumusero vai miksi tilanne on sellainen, että on kaksi erillistä osoitetta ja siksi tuo ruksi erilleen muutosta.

Eli kun muutat omaan asuntoon, sinut katsotaan yksinasuvaksi ihmiseksi jolloin ei miehen tulot vaikuta. Näin ainakin meillä meni asiat tuon lähes 4 vuoden ajan.

• käsityöt?

öh. Miksi taide-tai käsityö on esteenä yhdessä asumiselle?

Jokainen tehköön niin kuin huvittaa, ei siihen syytä tarvita, mutta jotenkin omituisia nuo perustelut silti.

• kokenut kovia

asuimme erillämme 8kk ,vaimo sai asumis-tuen,ja täyden päivärahan kelalta,minun tulot eivät vaikuttaneet koska olimme eriruokakuntaa,mutta vuosi erillään voi tulla eropaperit postista. sitä sanotaan harkinta ajaksi.sulle kuuluu ehdottomasti asumistuki sosiaalista...

• puolison

asuminen eri paikassa kirjoilla on puhtaasti taloudellinenkin seikka.
      Aina voi tulla toisen luokse kyläileen pitkäsi aikaa,jos naapurit eivät ole kateellisia,siis käytännössä asua.

• viestiketjun aloittanut

no huh huh!

kiitos ensinnäkin niistä joistakin harvoista asiallisista viesteistä. on hienoa kuulla myös että ihmiset uskaltautuvat muokkaamaan elämän oman ja kumppanin tarpeiden mukaiseksi, eikä pelätä sitä mitä paatuneet mielet ajattelevat.

joku kysyi miksi olemme muuttamassa erilleen, siksipä muutamin lausein selitin asiaa jota ei todella muutamaan lauseeseen saa tiivistettyä...

sen verran vain sanon, että JOKAINEN saa valita elämässä (ja avioliitossa) sen miten elämä sujuu parhaiten ja niin että kaikilla on kaikin puolin hyvä olla.

esitin kysymyksen, johon tiesin vastaavista tilanteista jotain tietävien osaavan vastata. kiitos siitä.

ilmeisesti esittämällä tämän kysymyksen provosoin ERÄITÄ kertomaan henkilökohtaisia mielipiteitä tilanteestani. että kalastelen tukirahoja ja muuta sellaista soopaa. olkaa ihmiset aikuisia ja lakatkaa luulottelemasta toisista ihmisistä asioita, joita ette vain voi tietää.

yhtä typerää on yrittää yleistää yksiä ainoita tapoja toimia; minun tilanteessani lapsuuden tapahtumat ovat tehneet tuhoa, jota nyt korjailen. enkä ole superihminen, se vaatii aikaa (ja kyllä juu olen terapiassa) - tämä on minun tilanteeni, ei kenenkään muun. "miksi aina syytetään lapsuutta kaikista aikuisiänongelmista" -ruikutus on ihan eri oma aiheensa eikä koske minua mitenkään. voitte mennä perustamaan aiheesta oman viestiketjun.

tuet on tarkoitettu sellaista aikaa varten, kun ei pärjää omillaan. olen sairaslomalla, olen siis oikeutettu niitä hakemaan. miksi tämä kuulostaa jonkun korvaan siltä, että aikoisin elellä toisten veronmaksajien rahoilla?

kaikenlaista sitä saa rautalangasta vääntää.

• sanojen silta

Kiitos viestiketjun aloittaneelle ja onnea omien vahvojen ratkaisujen johdosta!

Olen itse neljän lapsen äitinä samassa tilanteessa, lähdössä lasten kanssa eri osoitteseen osittain myös vaikeiden lapsuustraumojen takia. Juuri nyt tuntuu että molemmat tarvitsemme tilaa ympärillemme, aikaa katsella asioita etäämpää tarkoituksena jatkaa elämää yhdessä myöhemmin.

Pohdin myös asumistuen saamista kun muutamme aviossa olevina eri osoitteeseen ja aionkin selvittää sen että saanko asumistukea. Se helpottaisi elämää, vaikka olen päätynyt ratkaisuun ilman sitäkin.

Kateelliset, omaa elämää toisten roolista elävät ihmiset ovat juuri näitä ystävällisiä kirjoittelijoita jotka herjaavat asiattomasti yhteiskunnan tukien kalastelusta...ei tällaisessa tilanteessa jaksa niitä miettiä muuta kuin avustavana lisänä elämään.

Kaikkea hyvää sinulle viestiketjun aloittanut sekä kaikille erivärisiä kommentteja antaneille..

• Psyk.hoitaja
        sanojen silta kirjoitti:

Kiitos viestiketjun aloittaneelle ja onnea omien vahvojen ratkaisujen johdosta!

Olen itse neljän lapsen äitinä samassa tilanteessa, lähdössä lasten kanssa eri osoitteseen osittain myös vaikeiden lapsuustraumojen takia. Juuri nyt tuntuu että molemmat tarvitsemme tilaa ympärillemme, aikaa katsella asioita etäämpää tarkoituksena jatkaa elämää yhdessä myöhemmin.

Pohdin myös asumistuen saamista kun muutamme aviossa olevina eri osoitteeseen ja aionkin selvittää sen että saanko asumistukea. Se helpottaisi elämää, vaikka olen päätynyt ratkaisuun ilman sitäkin.

Kateelliset, omaa elämää toisten roolista elävät ihmiset ovat juuri näitä ystävällisiä kirjoittelijoita jotka herjaavat asiattomasti yhteiskunnan tukien kalastelusta...ei tällaisessa tilanteessa jaksa niitä miettiä muuta kuin avustavana lisänä elämään.

Kaikkea hyvää sinulle viestiketjun aloittanut sekä kaikille erivärisiä kommentteja antaneille..

...ei pidä suuria parisuhde- tms. asioita jättää. He kantavat sitten syyllisyyttä koko ikänsä, nähty on. Ja etuuksien vuoksi ei pidä erilleen muuttaa. Elämä kun päättyy, niin se on sitten voivoi. Sitten omatunto soimaa ja jossitellaan, että kun jätin hänet yksin hänen eläessään. Muutama kypsä kommentti tuolla oli, elikkäs ne, joissa pohdittiin oman lapsuuden vaikutusta nykysuhteen hoitoon. Olette oivaltaneet oman tilan ja asioidensa selvittämisen merkityksen, jotta liittoaan voisi sen jälkeen eheyttää ja jatkaa.

Lapsen itsemurhapuheet pitää aina ottaa vakavasti ja antaa aikaa lapselleen. Myös nuori tarvitsee vanhemman aitoa läsnäolevaa kuuntelua ja käytettävissäoloa. Vanhempi on turvasaareke vielä pitkään.

• siellä
        Psyk.hoitaja kirjoitti:

...ei pidä suuria parisuhde- tms. asioita jättää. He kantavat sitten syyllisyyttä koko ikänsä, nähty on. Ja etuuksien vuoksi ei pidä erilleen muuttaa. Elämä kun päättyy, niin se on sitten voivoi. Sitten omatunto soimaa ja jossitellaan, että kun jätin hänet yksin hänen eläessään. Muutama kypsä kommentti tuolla oli, elikkäs ne, joissa pohdittiin oman lapsuuden vaikutusta nykysuhteen hoitoon. Olette oivaltaneet oman tilan ja asioidensa selvittämisen merkityksen, jotta liittoaan voisi sen jälkeen eheyttää ja jatkaa.

Lapsen itsemurhapuheet pitää aina ottaa vakavasti ja antaa aikaa lapselleen. Myös nuori tarvitsee vanhemman aitoa läsnäolevaa kuuntelua ja käytettävissäoloa. Vanhempi on turvasaareke vielä pitkään.

väitti lapsensa päättävän asioista? Yhdessä kohdassa äiti miettii lapsen parasta, kun tämä ei halua muuttaa pitkien matkojen päähän entisestä elämästä. Siinä tapauksessa tuo itsemurha-ajatuskin oli. Kyllä sitä pitää ottaa huomioon lapsen paras: millä oikeudella vanhemmat repii lapsia pois juuriltaan toiselle puolelle maata oman onnensa perässä? Jos lapsi haluaa sen estää, eikä keksi muuta keinoa kuin uhata itsemurhalla, niin ymmärtäähän sen, että äiti miettii toisenkin kerran kannattaako muutto. Lapsi ei tässä tilanteessa määrännyt, vaan mielestäni yritti huutaa apua: en halua muuttaa pois ystävien luota outoon ympäristöön... Tässä tilanteessa vanhempien on paras kuunnella lapsia, eikä pitää jääräpäisesti kiinni omista oikeuksistaan ja haluistaan.

Kumma olisi äidin rakkaussuhde, jos ei kestäisi parin vuoden odotusta. Äiti tässä kirjoituksessa esitti itse viisaita näkemyksiä. Hän ei pakottanut lasta muuttamaan, vaikka lapsen ja tulevan miehen välit kuulemma olivat kunnossa. Muut lukijat sen asian käsittivät väärin (vetivät vääriä johtopäätöksi) ja hutkivat ennen kuin tutkivat.

• taitaa,,,,

olla rahat loppu, ja haluatte yhteiskunnan kaikki tuet????Hävetkää!!!

• lopputon laskuri

loppu? puolet suomalaisesta ovat tössä.verot joillakin kulutus-

• Suomionpaskamaa

Tukijärjestelmä vaatisi uudistamista! Oma tilanne
        Mies opiskelee minä töissä, palkka bruttona 1840 nettona 1300€
        Kuvitellaan että muutetaan yhteen, mies valmistuu on työttömänä eli tulot jotain 500€ luokkaa, asunnon vuokra 800€ eli puoliksi 400€ eli miehelle jää 100€ mies ei saa asumistukea koska minulla on liikaa tuloja. Eli minä vähistä rahoista elätän miehen koska rahat riittää vaan vuokraan.. Yhteiskunta jossa kuitenkin nykyään pyritään, että kaikki käy töissä ja puolisoa ei enää elätetä.. Joten minä asun yksin ja mies asuu yksin ja saa kaikki tuet täytenä ja tulos on se, että taas jossain yksiö tyhjillään kun mies luonani ja rahaa menee kelalla enemmän kuin menisi jos tuettaisiin edes vähän yhdessä asumista. Kahden työttömänkin kun kannattaa asua omissa osoitteissaan kuin yhdessä, koska rahat ei vaan yksinkertaisesti riitä.
        Ja ei en halua lypsää rahaa valtiolta. Kaikilla ei vaan ole mahdollista elättää itseään työnteolla, omassa luokassa on sitten nämä sossupummit jotka laskelmoi kaiken ettei tarvi mennä töihin.

• laji sinänsä

Siinä missä toiset voivat kukoistaa yhdessä parina, itseni kaltaisille "empaatikoilla" liiallista yhdessäoloa voi olla vaikeaa kestää ja se saattaa saada pimahtamaan. Miksi? Meillä on taipumusta imeä intuitiivisesti kumppanimme energiaa ja ylikuormittua, ahdistua tai uupua, kun meillä ei ole aikaa rentoutua omassa tilassamme. Olemme superreagoijia - aistikokemuksemme suhteesta vastaa esineiden tunnustelemista 50 sormella viiden sijasta.

Energeettisesti herkät ihmiset välttävät tietämättään romanttista kumppanuutta, koska syvällä sisällään he pelkäävät "hukkuvansa". Tai he tuntevat hukkuvansa, kun ovat parina hermoja rasittavassa ja rajoittavassa elämäntavassa. Jos tätä ei ymmärretä, emaatikot voivat jäädä pysyvästi yksinäiseksi - haluamme kumppanuutta, mutta paradoksaalista kyllä, se ei tunnu turvalliselle. Yksi empaattinen asiakas kertoi minulle: "Tämä auttaa selittämään sen, miksi 33-vuotaana minulla on ollut vain kaksi vakavaa suhdetta, jotka kumpikin kestivät alle vuoden." Kun me empaatikot opimme asettamaan rajoja ja neuvottelemaan mieltymyksistämme, läheisyydestä tulee mahdollista.

Jotta tunteiltaan empaattiset voisivat olla mukavasti suhteessa, perinteinen parimalli on määriteltävä uudelleen. Useimmilla tämä merkitsee henkilökohtaisen tilatarpeen varmistamista - fyysisten ja ajallisten rajojen asettamista jonkun kanssa, jotta ei tunne toisen olevan "päällä". Empaatikot eivät voi kokea täysin tunnevapautta toisen kanssa, ennen kuin he tekevät tämän.

Tilantarve voi vaihdella tilanteenne, kasvatuksenne ja kulttuurinne vuoksi. Minulle ihanne-etäisyys julkisessa paikassa on vähintään käsivarren mitta. Lääkärin odotushuoneessa kasaan laukkuni ja kansioita viereeni penkille pitääkseni toiset poissa. Ystävien kanssa etäisyys on noin puolet tästä. Kumppanin kanssa se vaihtelee. Joskus on hurmaavaa olla kietoutuneena hänen käsivarsilleen, myöhemmin minun saattaa tarvita sulkeutua omaan huoneeseeni. Yksi poikaystävä joka todella tajusi asian, laittoi työhuoneeni oveen "Pysy poissa" -kyltin! Minulle se oli aidon rakkauden merkki.

Kaikilla meillä on näkymätön energiaraja, joka asettaa mukavuusalueen. Omanne määrittäminen ja siitä kertominen estää teitä valumasta kuiviin toisten vuoksi. Silloin läheisyys voi kukoistaa, vaikka olettekin tunteneet tukehtuvanne aiemmin. Mahdolliset kumppanit tai perheenjäsenet voivat tuntua tunnevampyyreilta, silloin kun ette tiedä, miten lähestyä henkilökohtaista tilakysymystä. Teidän on ehkä koulutettava toisia - tehtävä selväksi, että tässä ei ole kyse rakkaudettomuudesta heitä kohtaan. Kun voitte tehdä tämän, pystytte muodostaman kehittyviä ihmissuhteita.

http://www.rosedalebooks.fi/foorumi/viewtopic.php?f=37&t=4334

• Anneaa..

elätettäviä kelan tukia täälläkin kalastelee. Helvetti menkää töihin älkääkä miettikö miten mahdollisimman suuret tuet kalastelette. Häpeäisitte edes hieman.

Hienoa lukea törkeitä veroja maksavana kansalaisena näiden sossupummien kirjoituksia täällä. pummi on pummi vaikka miten selittelisi..

• XXX11

Mitä todellisuudessa tarkoittaa lakiteksti; ........tuomitaan avioeroon ilman harkinta-
      aikaa, koska ovat asuneet erillään keskeytyksettä viimeiset kaksi vuotta.

Jos puolisoilla on ollut kaksi asuntoa kaksi vuotta, mutta koko ajan on asuttu yhdessä toisessa asunnossa. Ratkaiseeko siis pelkkä osoite vai se miten on asuttu ?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      51
      6430
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      90
      4581
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      56
      4403
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      24
      3398
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      200
      3088
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      41
      2835
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2686
    8. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2679
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      156
      1611
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      328
      1536
    Aihe