Moi! Onko kellään tietoa tai kokemusta vastaavista kohtauksista kun mulla!? Olisin kiitollinen jos joku asiasta tietävä tai kohtalotoverit vastaisivat!
Eli oon tänä vuonna heränny sikeestä unesta kaksi kertaa sellaseen kohtaukseen, jossa yht äkkiä havahdun ja on tosi oksettava olo, päässä pyörii ja huimaa ja sydän takoo lähellä 200!! Taju meinaa lähtee ja tuntuu et henki ei kulje, luulen kuolevani. (kummallakin kerralla olen illalla syönyt melko reilusti närästävää ruokaa ja nukkunut n 1/2 -1h, kunnes heräsin kohtaukseen!
Olen 28v nainen 170cm 100kg. Sydämen rytmihäiriöitä mm lisälyöntejä on ollu 2 vuotta. närästystä on myös joskus ja oli varsinkin raskausaikana. Sydän on tänä vuonna ultrattu,holter otettu ja sydänfilmi. Ei poikkeavaa, muutamia lisälyöntejä lukuunottamatta!
Mitä tää on!? Se on ihan kauhee kohtaus, kun täydestä unesta herää tollaseen ja on melko varma, et nyt henki lähtee! Ensimmäisen kohtauksen jälkeen kävin lääkärissä ja svt kohtausta mahd epäili, mutta tutkimuksien mukaan kaikki ok, et seuraillaan...
Viime yönä tapahtu toi toinen kohtaus ja kyl nyt on paha ja ahdistava mieli, et mikä mulla on!? Ton kohtauksen jälkeen ei meinaa unta saada, kun just on nukahtamassa, niin säpsähtää ja kuulostelee itseään, olenko hengissä, lyökö sydän , hengitänkö jne..
Jos vaan jollain on ees jotain samoja kun mulla tai tietoo, niin kertokaa, auttakaa!!! Kiitti!
Yöllinen kohtaus
41
19817
Vastaukset
- on mitään vakavaa.
Moi!
Oireesi vittaavat mielestäni paniikkikohtauseen.
Kärsin myös itse paniikkihäiriöstä, johon liittyy samankaltaisia oireita kun sinulla. Unesta olen muutaman kerran myös herännyt sydämen tykytykseen, mutta muuten kohtaukset tulevat iltaisin ennen nukkumaanmenoa.
Sydämesi on tutkittu melko perusteellisesti, eli tuskinpa sinulla on mitään fyysistä vikaa. Lisälyöntejä esiintyy lähes jokaisella, ne ovat useimmiten hyvälaatuisia.- alkuperäinen......
Voiko nukkuessa saada paniikkikohtauksen!? Siksi en ole oikein sen kannalla, kun olen luullut että se tulee vaan hereillä ollessa!?
Ensimmäisellä kerralla kohtaus kesti n20 min ja syke oli luultavammin yli 200, oli vaikea pysyä tajuissaan, nyt eilinen kohtaus alkoi saman lailla, mutta syke oli vähän alle 200 ja kesti noin 10 min!?
Kertokaahan? - Svt-potilas
alkuperäinen...... kirjoitti:
Voiko nukkuessa saada paniikkikohtauksen!? Siksi en ole oikein sen kannalla, kun olen luullut että se tulee vaan hereillä ollessa!?
Ensimmäisellä kerralla kohtaus kesti n20 min ja syke oli luultavammin yli 200, oli vaikea pysyä tajuissaan, nyt eilinen kohtaus alkoi saman lailla, mutta syke oli vähän alle 200 ja kesti noin 10 min!?
Kertokaahan?Aina yölliset kohtaukset eivät ole paniikkikohtauksia vaikka mahdollisia ovatkin. Svt:n voi laukaista raskas ja suolainen ruoka samoin alkoholi tms. mikä autonomista hermostoa kiihdyttää. Eli kysymys ei silloin ole perinteisestä takykardiasta (kiihtynyt pulssi) vaan svt:n laukaisuun on silloin olemassa suotuisat tekijät yhtäaikaa kuten juuri suolainen tai raskas ateria yhdessä jonkin sähköisen poikkeavuuden kanssa. Svt:stä kun puhutaan,niin silloin sydämessä on jokin ylimääräinen johtorata,"sähkökeskus" ym.joka tuon kiertoaktivaation aiheuttaa,pelkkä ruoka tai paniikki ei svt:tä siis aiheuta.
Svt todetaan elektrofysiologisessa tutkimuksessa,lähinnä lähtökohta tai ylim.rata silloin voidaan paikantaa,samoin jos kohtauksen aikana ehtii ekg:n niin silloinkin diagnoosi on mahdollinen. Tasainen ja nopea syke (yli 130 lyöntiä,tavallisesti lähem.200)voisi viitata svt:en.
Itse kohtausten aikana olen arvioinut sykkeen olevan 200 tai yli,kunnes elektrofysiologisessa tutkimuksessa kohtauksen aikana syke olikin 150 luokkaa,korkeimmillaan 180.Mutta nopeammilta kuitenkin TUNTUIVAT.
Itse otan raskaan ruoan jälkeen beetasalpaajan kohtauksia estämään,tämä on kuitenkin hoitavan lääkärin kanssa sovittu omakohtaisesti eli ei siis yleiseksi neuvoksi.
Muutenkin svt on nyt lääkehoidossa,ablaatiota svt:n hoitoon ei voitu tehdä,koska ylim.johtorata itsellä sijaitsee hankalassa paikassa.Mutta itsellä hyvänlaatuinen svt. - olen ajtellut
Svt-potilas kirjoitti:
Aina yölliset kohtaukset eivät ole paniikkikohtauksia vaikka mahdollisia ovatkin. Svt:n voi laukaista raskas ja suolainen ruoka samoin alkoholi tms. mikä autonomista hermostoa kiihdyttää. Eli kysymys ei silloin ole perinteisestä takykardiasta (kiihtynyt pulssi) vaan svt:n laukaisuun on silloin olemassa suotuisat tekijät yhtäaikaa kuten juuri suolainen tai raskas ateria yhdessä jonkin sähköisen poikkeavuuden kanssa. Svt:stä kun puhutaan,niin silloin sydämessä on jokin ylimääräinen johtorata,"sähkökeskus" ym.joka tuon kiertoaktivaation aiheuttaa,pelkkä ruoka tai paniikki ei svt:tä siis aiheuta.
Svt todetaan elektrofysiologisessa tutkimuksessa,lähinnä lähtökohta tai ylim.rata silloin voidaan paikantaa,samoin jos kohtauksen aikana ehtii ekg:n niin silloinkin diagnoosi on mahdollinen. Tasainen ja nopea syke (yli 130 lyöntiä,tavallisesti lähem.200)voisi viitata svt:en.
Itse kohtausten aikana olen arvioinut sykkeen olevan 200 tai yli,kunnes elektrofysiologisessa tutkimuksessa kohtauksen aikana syke olikin 150 luokkaa,korkeimmillaan 180.Mutta nopeammilta kuitenkin TUNTUIVAT.
Itse otan raskaan ruoan jälkeen beetasalpaajan kohtauksia estämään,tämä on kuitenkin hoitavan lääkärin kanssa sovittu omakohtaisesti eli ei siis yleiseksi neuvoksi.
Muutenkin svt on nyt lääkehoidossa,ablaatiota svt:n hoitoon ei voitu tehdä,koska ylim.johtorata itsellä sijaitsee hankalassa paikassa.Mutta itsellä hyvänlaatuinen svt.Kiitos vastauksestasi!! Olen itsekkin svt:n kannalla.
Toivottavasti mullakin olis hyvänlaatuinen svt, lääkärissä kun en jaksais joka päivä rampata, kun tutkimuksissa ei ole mitään löydetty, pitävät varmaan jo ihan hulluna mua! Mut tosi kurja toi kohtaus on!
Oletko itsekin herännyt kyseiseen kohtaukseen? Mitä oireita sulla siihen kohtaukseen liittyy, vai onko vaan pulssi korkea? - On ollut
olen ajtellut kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!! Olen itsekkin svt:n kannalla.
Toivottavasti mullakin olis hyvänlaatuinen svt, lääkärissä kun en jaksais joka päivä rampata, kun tutkimuksissa ei ole mitään löydetty, pitävät varmaan jo ihan hulluna mua! Mut tosi kurja toi kohtaus on!
Oletko itsekin herännyt kyseiseen kohtaukseen? Mitä oireita sulla siihen kohtaukseen liittyy, vai onko vaan pulssi korkea?vastaavia kohtauksia niinkuin sinulla. Pari kuukautta sitten heräsin aamuyöllä kun tykytti lujaa,kylmä hiki ja pyörrytti. Kesti just kans joku 20 min.Soitin ambulanssinkin koska halusin svt:n kiinni (odotin vasta aikaa elektrofys.tutkimukseen ja dgn ei ollut silloin selvillä vielä),mutta kohtaus loppui ennen ambun tuloa.
Itselläkin siis myös lisälyöntejä ja paljon.Taas holter kahden viikon kuluttua. Holter siksi,että svt:n hoitona on nyt beetasalpaaja loppuelämän ajan (olen vielä piirun alle 40v.)ja halutaan nyt tsekata onko lääkkeestä vastetta svt:een ja lisäreihin.
Jaksamista sulle! Ja mene rytmikardiologin luokse jatkossa jos voit.Ne on erikoistuneita just näihin juttuihin! - hyvän rytmigardiologin
On ollut kirjoitti:
vastaavia kohtauksia niinkuin sinulla. Pari kuukautta sitten heräsin aamuyöllä kun tykytti lujaa,kylmä hiki ja pyörrytti. Kesti just kans joku 20 min.Soitin ambulanssinkin koska halusin svt:n kiinni (odotin vasta aikaa elektrofys.tutkimukseen ja dgn ei ollut silloin selvillä vielä),mutta kohtaus loppui ennen ambun tuloa.
Itselläkin siis myös lisälyöntejä ja paljon.Taas holter kahden viikon kuluttua. Holter siksi,että svt:n hoitona on nyt beetasalpaaja loppuelämän ajan (olen vielä piirun alle 40v.)ja halutaan nyt tsekata onko lääkkeestä vastetta svt:een ja lisäreihin.
Jaksamista sulle! Ja mene rytmikardiologin luokse jatkossa jos voit.Ne on erikoistuneita just näihin juttuihin!Kiitos vastauksistasi! Voitko suositella jotain rytmikardiologia? Olen etelä suomesta! Voimia sulle kans!
- svt-potilas
hyvän rytmigardiologin kirjoitti:
Kiitos vastauksistasi! Voitko suositella jotain rytmikardiologia? Olen etelä suomesta! Voimia sulle kans!
Helsingistä löytyy ainakin Mehiläisestä Lasse Oikarinen, Markku Mäkijärvi. Heikki Swan Helsingin Lääkärikeskus ja Hannu Parikka Diacor. Suosittelen,ovat HUS:n sydänlabran kokeneita spesialisteja jokainen. Eli älä nyt varaa pelkälle kardiologille aikaa vaan korostat ajanvarauksessa rytmikardiologia.Rytmityypit ovat spesialisteja juuri ko.ongelmiin ja osaavat asiansa jo oirekuvauksen perusteella.Ainakin itselleni kävi näin,onneksi kuulin lääkäritutultani ko.herroista.Olin vuosia käynyt taval.kardioilla vastaanotoilla ja vasta nyt kesällä rytmipuolen lääkärillä.Ja kas,asiat etenivät vauhdilla.Oikean lääkärin metsästys joskus on salapoliisityötä...
Tsemppiä! - sinulle stv-potilas
svt-potilas kirjoitti:
Helsingistä löytyy ainakin Mehiläisestä Lasse Oikarinen, Markku Mäkijärvi. Heikki Swan Helsingin Lääkärikeskus ja Hannu Parikka Diacor. Suosittelen,ovat HUS:n sydänlabran kokeneita spesialisteja jokainen. Eli älä nyt varaa pelkälle kardiologille aikaa vaan korostat ajanvarauksessa rytmikardiologia.Rytmityypit ovat spesialisteja juuri ko.ongelmiin ja osaavat asiansa jo oirekuvauksen perusteella.Ainakin itselleni kävi näin,onneksi kuulin lääkäritutultani ko.herroista.Olin vuosia käynyt taval.kardioilla vastaanotoilla ja vasta nyt kesällä rytmipuolen lääkärillä.Ja kas,asiat etenivät vauhdilla.Oikean lääkärin metsästys joskus on salapoliisityötä...
Tsemppiä!ja muillekin myös! Täytyypi varailla aikaa jollekkin kyseisistä herroista!
- Svt-potilas
sinulle stv-potilas kirjoitti:
ja muillekin myös! Täytyypi varailla aikaa jollekkin kyseisistä herroista!
miten kävi kunhat ehdit! Mielenkiintoista tietää muidenkin jutuista. Itselläni melko harvinainen eteisperäinen takykardia jonka kanssa pitää elää.Harmittaa vieläkin kun ablaatiota ei voitu tehdä,olis voinu oma sinussolmuke tuhoutua samalla. Ja kun takykardia ei laske verenpainetta eikä aiheuta tajuttomuutta,niin lääkärit päättivät,että ablaatiota ei tehdä vaan oireiden kanssa täytyy sopeutua elämään.Ketuttaa silti!
- foordi
Onneks et ole, enkä minä ole näköjään yksin näiden samojen oireiden kanssa.
Mulla on ollu jo vuoden samanlaista, eli herään yhtäkkiä ja on outo olo, sydän hakkaa ja lisäksi vatsasta alkaa levitä ylös käsiin ym. kuin joku kaatais kuumaa nestettä ja on puutumisen tunne. Olen muutaman kerran joutunut lähtemään terveyskeskukseen. Sydänfilmi oli ok. Jotain verikoetta yrittivät ottaa, mutta eivät saaneet otettua jostain syystä ja jättivät sen siihen koska joku aikaraja kohtauksen alkamisesta oli mennyt umpeen?? Mut verenpaineet oli taivaissa, vaikka syön 2 erilaista lääkettä ja lisäksi iltaisinkin nyt kohtauksien alettua. Koska olen ylipainoinen ajattelin, oisko oireisiin syy mahdolliset hengitysvaikeudet unen aikana (uniapnea)? Mullakin kohtaus tulee nukahdettuani n.1-1 1/2t kuluttua.Hirvee tunne on ja tuntuu,että apua ois heti saatava. Kohtaus on joskus lievempi, joskus tosi raju. Mistähän sais selvyyden tähän?- täälä kans...
Kuulostaa kyl tutulta! Kun siihen kohtaukseen havahtuu, niin tuntuu et nyt heti apua, tai kuolen!! Edellinen kohtaus oli tosi raju ja viime viikkonen vähän lievempi! Olen 170cm, 100kg, ja käynyt kans mielessä et onks tää svt, uniapnea, vai paniikki!? Koitetaan kestää!
- kontrollissa on
Olen 36v 70kg 183cm mies - ja olen muutaman kerran herännyt samanlaisin kohtauksiin. Tuntuu että syke on 200 ja vähän puuduttaa käsiä, vatsassa tuntui ikävältä ja ahdisti kun en tiennyt mistä oli kyse.
Yritin muistaa mitä poikkeavaa olin aina edellisenä päivänä tehnyt ja pikkuhiljaa löysin kaavan minkä mukaan sain kohtaukset.
Kokeilin huvin vuoksi saada yöllinen kohtaus aikaiseksi ja onnistuin siinä. Nyt tiedän miten ne saa aikaiseksi mutten tiedä minkätakia ne tapahtuu.
Eli näin viimeiksi:
- 100g suolattuja pistasio tai tavallisia suolattuja pähkinöitä
- Kaksi lasillista viiniä tai 6 olutta
- Enintään 6 tuntia yöunia edellisenä iltana
- Ei yhtään vihanneksia tai vitamiineja edellisenä päivänä
Toimii minulla joka kerta, jos haluan kohtauksen. En todellakaan halua niitä, mutta halusin tietää johtuiko ne huonoista elämän tavoista.
Samanlaiset oireet jos on syönyt liikaa nikotiinipurkkaa tai polttanut liian monta peräkkäistä tupakkaa eikä syö kunnolla.
Toivottavasti pääset kohtauksista eroon. Itse päätin lopettaa alkoholin juomista enkä polta enää kun juon (kun en enää juo) ja vältän suolaisia ruokia ja alan syömään terveellisemmin.
Epämukavia ne kohtaukset.- Anonyymi
Kyllä paljon hiilareita ja vaikka vähän alkoholia niin kyllä tulee oireita. Nyt piti tulla yöllä lukemaan mistä minulla kyse tämä vahvisti mitä olen epäillyt.
- Apua tarvitseva!!
Halloo!! Mullakin on tullut juuri samanlaisia kohtauksia tunti -puolitoista nukahtamisen jälkeen.Herään, ja luulen kuolevani sydän etc.kohtaukseen.Kuuma tunne nousee rintaan ja jäsenet puutuu. Vaikea selittää oireita.Onko tähän ketjuun ennemmin kirjoittaneet löytäneet syytä ko. asiaan.Pelottaa mennä nukkumaan. 2 viikon aikana kohtaus on tullut jo 3 krt. Ensimmäinen kerta tuli vappuna juopottelun ja raskaan syöpöttelyn jälkeen.Mutta sen jälkeen en ole juonut ja syönytkin hyvin terveellisesti pääsääntöisesti.Olen myös ylipainoinen. Auttakaa jos kellään mitään käsitystä asiasta! Menin ensimmäisen kohtauksen jälkeen päivystykseen, mutta mitään ei löydetty.EKG normaali,kuten myös verikokeet.Verenpaine oli koholla.
- Vanhahko Herra
Minulta nopealyöntikohtaukset hävitti jauhemainen magnesium ja tunnin parin päivittäinen pyörälenkki ympäri vuoden, näin ainakin arvelen, kun muita parantavia syitä en keksi. Svt-kohtaukset, pulssi 130, tulivat kyllä lähes aina päivisin, kerta pari viikossa, noin parinkymmenen vuoden aikana. Nyt noin kolme vuotta on ollut hyvin rauhallista. Olo kohtausten aikana oli kohtuullisen siedettävä. Joskus sain kohtauksen loppumaan jännittämällä ja rentouttamalla koko kroppaani, sekä roikuttamalla käsiä alaspäin. Jos en tehnyt mitään kohtaus kesti 15...30 minuuttia.
- lisäl+refluksi
(kummallakin kerralla olen illalla syönyt melko reilusti närästävää ruokaa ja nukkunut n 1/2 -1h, kunnes heräsin kohtaukseen!
Lopeta nyt ainakin tämä tapa, raskas ateria on sydämelle suuri kuormitus närästysvaivat päälle. Kokeile 3 tuntia ennen makuullemenoa syömättä! Saattaa helpottaa rytmihäiriö/tykytystäkin. - mies 34
Kuulostaa just niin tutulta! itellä nää oireet alkoi noin neljä vuotta sitten ja niitä tulee melko harvaseltaan ja epäsäännöllisesti. Syitä voin vain arvailla.
Ensimmäinen kohtaus tuli kun olin syönyt pizzan ja mennyt nukkumaan päiväunia. Heräsin kaameaan kuristavaan tunteeseen pallean seudulla ja sydän hakkasi hurjana ja vain kiihtyi kun nousin ylös. Ensimmäisellä kerralla olin lähes varma että kuolen sillä sydän takoi niin lujaa. Minua alkoi myös paleltaa kun sydän hakkasi. Sitten takominen helpotti kun kului noin 6-10 minuuttia. Menin käymään poliklinikalla mutta sydänfilmi oli täysin normaali ja olo muutenkin terve joten eikun kotiin. Seuraavalla kerralla kun kohtaus tuli en panikoinut enää yhtä paljon vaikka aina sitä säikähtää.
Itsellä kohtausten syynä on mitäilmeisemmin palleatyrä ja löysä mahanportti. Se löytyi viime vuonna tähystyksessä. Noita pallean seudun outoja tuntemuksia ja nopealyöntisyyttä ja jalkojen heikkoutta esiintyy ihan jalkeilla ollessakin joten varsinainen riesa tää vaiva voi olla vaikkei päivittäin vaivaakaan.
Harrastan paljon liikuntaa tyrästä huolimatta ja maksan siitä välillä verot pahentuvien oireiden kautta. Juoksu on ylivoimaisesti pahinta mitä tyräpotilas voi tehdä. En suosittele. Oireita en saa pyöräillessä koska pallea ei joudu siinä mekaanisen rasituksen alle.
Nää oireet aiheuttaa itelle kuolemanpelkoa ja paniikkikohtauksia. Jos vähänkään aristaa palleaa alan heti miettimään sydänkohtauksen mahdollisuutta.
Mä tartteisin luultavasti leikkauksen tyrän takia, muuten elämäni menee aste asteelta huonommaksi. Näin olen huomannut vuosien kuluessa käyvän.
Terveisin yksi säikkyneistä ja kärsineistä. - JohnDoe82
Minulla on synnynnäinen sydänsairaus (ypertrofinen kardiomyopatia ) ja kerran on ollut samanlainen kohtaus, noin neljä vuotta sitten. Eräs ilta olin menossa nukkumaan. Olo oli jotenkin omituinen; päässä huippasi ja sydän jyskytti mahottomasti. Koitin siinä nukkua mutta ei pystynyt kun rinnassa tuntui. Nousin sängyn reunalle istumaan ja olin lähdössä hakemaan vettä kun päässä rupesi pyörimään entistä enemmän. Nousin ylös ja lähdin kävelemään kunnes hetken päästä taju lähti hetkeksi ja kaaduin maahan. Nousin ylös, päässä pyöri ja sydän hakkasi mutta jatkoin kävelemistä puolitajuissani keittiöön päin. Seuraava muistikuva on sitten kun herään keittiön penkiltä istumasta.
Seuraavana päivänä kävin sairaalassa tutkimuksissa. Lääkärit eivät osanneet sanoa mistä ko. kohtaus johtui. - Apua tarvitseva!!
Päivitystä tilanteeseen."Kohtauksia" ei ole tullut kuin harvakseltaan,varsinkin sen jälkeen kun olen aloittanut karppauksen.Mutta viime yönä (juhannus takana,eli hyvin syöneenä ja ei niin karpanneena) heräsin,tai olin juuri nukahtanut,kun havahduin tunteeseen,kuin päässä,tarkemmin sanottuna kallon etu yläosassa,tunsin vihlaisun ja tuntui siltä kuin olisi tullut verenvuoto aivoihin,näin sen kuvailisin.Tunne kesti vain lyhyen hetken.Samaan aikaan levisi kuuma tunne rintaan ja sydän hakkasi tovin. Niskat ovat olleet todella jumissa ja tosiaan on tullut hyvin syötyä. Voisikohan liittyä suolanestetasapainoon?
- Hyperventiloin..
Mulla oli samanlaisia kohtauksia ja menin erikoislääkärille joka sanoi että se voi olla hyperventilaatiota.. :) se on kyl kamalaa ku kohtaus tulee iahn puuskista ja sattuu, hengittäminen sattuu.. Näitä kohtauksia tulee iltaiisin.. Lääkäri sanoi että "Sun elimistö ajattelee ettei ole muutakaa parempaa tekemistä niin se reagoi hyperventiloimalla":) viime kohtauksesta on koht 2viikkoa :)
Luulin aina kans että ihminen hyperventiloi sillo ku on paniikissa :D mut tuommoisia kohtauksia tulee vaikka istuis sohvalla ja kattoo telkkaria :) - fdskaöl
täällä samanlaisia kohtauksia..olen epäillyt oisko uniapneaa. tuntuu kun ei hengittäisi ja sydän takoo hitosti.
- panik
Taas viimeyönä ambulanssi täytyi tilata, kun tuntui, että varmasti on sydänkohtaus tms. Heräsin n. 1 1/2 nukahdettuani ja polte oli kurkussa ja sydän hakkasi. Olo oli tosi ns. outo. Verenpaineet oli 220/145 vaikka syön kahta eri lääkettä, myös beetasalpaajaa ja otan myös yhden sellaisen (5mg) illalla. Joskus kohtaus on lievempi, menee ohi olemalla ulkona jne. Nyt taas oli tosi voimakas. Hävettää tilailla ambulanssia, kun ei ollut ensimmäinen kerta. Seuraava päivä töissä olo on tosi väsynyt ja harmittaa. Paniikkihäiriön piikkiin tämä on menny....mutta en oikein usko....siihenkin mulla on lääkkeet. Joskus kohtaus on tullu vaikka illalla on ottanu pitkävaikutteista rauhoittavaakin :( Pläääh...selvinnee sitten ruumiinavauksessa :)
- yxkivuton
älä ihmeessä vartu sit ruumiinavausta.
tutkitutapa vaikka keuhkoverenkiertosi ,voi hyvinkin olla ettei se ole kunnossa .
paniikkiin en nyt ainakaan usko - anonyyminumero69
Minulle tuli ensimmäisen mieleen tosta sun kirjotuksesta että sulle olis ''tullu''' unihalvaus ? tossa ois linkki : http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus
- AAPELI
Uskon vahvasti,että minulla samanlaiset kohtaukset aiheutti paha närästys.
- inte panic
Viittavat kyllä paniikkihäiriöön, itsekin olen keskellä yötä heräilly samankaltaisiin oireisiin, huimaa, rintaa pistää, sydänhakkaa, tuntuu et sekoaa
- sydänvamma
Minulla lisälyöntejä joita tutkittu monella tavalla. On ollut holter, lyhyitä ekg tutkimuksia ja kävin sydämeen erikoistuneella lääkärillä. Itse olen huomannut seuraavat laukaisijat itselläni:
suolanestetasapaino. Loppukesästä rytmihäiriöt ovat pahimmillaan liian vähäisen vedenjuonnin seurauksena. Minulta otettiin verikokeet ja kroppani tarvitsi rutkasti lisää nestettä.
refluksi: söin paljon buranaa päänsärkyihin ja rannekanavaoireyhtymääni. Sain buranalla mahalaukkuni rikki, jolloin sairastuin refluksiin.
Refluksi tekee lisälyöntejä, paineen tunnetta rinnassa ja polttelua kurkussa. Tuntuu kuin henki lähtisi. Söin vatsansuojalääkekuurin ja refluksi väheni, niin myöskin rytmihäiriöt.
yksikin annos alkoholia laukaisee minulla rytmihäiriöt. Ne tuntyvat kuin jättäisivät lyönnin välistä, vaikka oikesti lyö ne liian tiheään.
Raskas ja suolainen ruoka laukaisee jyskytyksen ja sydämen muljahtelun.
Stressi lisää huomattavasti sydämen jyskyttämistä, ja siitä tulee kierre. Mitä enemmän sydäntä kuuntelee, sitä enemmän stressaa ja kuvio toistaa itseään.
falsettilukko. Jos selkäsi, rintarankasi, rintalihaksesi tai niskasi ovat jumissa, voivat ne aiheuttaa rytmihäiriöitä ja hengitysvaikeuksia.
ylikunto. Jos treenaat liian kovaa, ja lepäät liian vähän, kroppasi menee ylikuntoon ja siitä toipuminen kestää pitkään jos olet vetänyt itsesi aivan piippuun. Niinkuin minä tein.
Itse olen löytänyt helpotuksen beetasalpaajista, rentoutumisesta ja kevyestä ruoasta joka ei närästä. (Sipulit ja tuliset mausteet voi unohtaa, samoin rasvaisen ruoan.)
itse en saa harrastaa liikuntaa ylikunnon takia, mutta yleinen sääntö on että kevyt liikunta helpottaa rytmihäiriöitä.
kun teillä pistelee sormiakin, voi kyseessä olla paniikkikohtaus joka johtuu alunperin sydämen liikalyönnistä jota säikähdätte ja silloin lisälyöntejä voi tulla vielä lisää.
hermot kulkevat selkärankaa ja niskaa pitkin käsiin. Jos olette hyvin jumissa, kädet voivat pistellä myös siksi. Itse olen sairastunut paniikkiin näiden lisälyöntien myötä, eli tiedän mistä puhun.
tsemppiä kaikille, harvoin on vakavasta kyse.
- murmeli67
Yöliset kohtaukset ollut 2 kuukautta, nukahdan kolmeksi tunniksi ja sit se iskee joskus voimakkaamin ja toisinaan liievämpiä kohtauksia. Tutkimuksia tehty hollterissa ei tuloksia rasitus EKG normaali missä vika. Tällaiset mun kohtaukset on herään voimakkaisiin sydämen lyönteihin rytmi nopea joskus yskittä ja suu kuiva päässä tuntuu et aivot ei saa happea mikä mahtaa olla vikana, lääkäri sanoi et joku stressin aiheutaa sen, en usko siihen otan emmcomkord
- sisäilmasairas
Mulla oli outoja kohtauksia öisin,olin jossain tosi syvällä unessa,piti oikein ponnistella itsensä hereille...sitten ruokailun jälkeen menin makuulle,enkä päässytkään enää ylös,huimasi,pyörrytti,palasin takaisin makuulle,lojuin siinä vartin,kylvin hiessa,oloni oli aivan hirveä,sitten kun olo alkoi helpottaa,jhuomasin pissanneeni alleni...menin konttaamalla eteieen missä puhelimeni oli,soitin päivystykseen ja sanoin että mulla tais olla sydänkohtaus,ja kuvailin oloani,johon tyly hoitaja vastas että et sinä enää tänne soittelis jos ois ollu.No kävin kuitenkin päivystyksessä,mitään ei näkynyt erikoista sydänfilmissä eikä verikokeissa.Seuraavana päivänä taas töihin...muutaman päivän päästä olin kuntonyrkkeilyssä,alkutreeneissä juostiin ympäri salia...kun lopeteltiin,minä läähätin.En saanut millään hengitystäni tasaantumaan...no ajan kans sitten meni ohi.Kunnes menin kotiin,söin,ja päiväunille.Taas sama kohtaus,en päässyt ylös...sinnittelin aamuun,vasenta käsivartta pakotti kuin olisi puristusside ollut,oksensin...sitten viimein soitin 112.Pian tuli auto ja paikalliseen päivystykseen.Syke oli yli 200...olo oli kauhea,kuin olisi juossut henkensä edestä...pari tuntia yrittivät kääntää rytmiä,sitten pillit päällä aluesairaalaan,jossa nukutettiin ja käännettiin rytmi.Mutta se ei pysynyt...olin kaksi viikkoa sairaalassa,asennettiin tahdistin,sydänsarkoidoosia epäiltiin.Ajan kuluessa diagnoosi varmentui kliinisten löydösten perusteella.Tahdistin pelasti henkeni useaan otteeseen.Ajan kuluessa ilmeni että silloisessa asunnossani oli sädesientä,joka mitä ilmeisemmin laukaisi harvinaisen sydänsairauden.Muutin pois,ja oloni on kohentunut.
- homelo
Onko sydänsarkoidoosi edelleen diagnoosisi, onko oireillut?
Kiitos että jaoit kokemuksesi. Se vahvistaa omia epäilyjäni. Asunnostamme paljastui juuri kosteusvaurio, ainakin yksi. Ei ole vielä tutkittu, onko mikrobikasvustoa ja jos niin mitä. Todennäköisesti jotain, puurakenteet pitkään kosteana lämpimässä.
Vuosi sitten oli parin kuukauden jakso, kun sain rajuja paniikkikohtauksia ensin aamuyöllä ja lopulta ympäri vuorokauden. Ruokailu, suihkussa käyminen yms. sattoi laukaista kohtauksen. Verenpaineet siksakkasi aivan pilvissä, samoin syke. Vapinaa, tärinää, janotusta, pissatusta, raastavaa päänsärkyä, kuvotusta... Elimistö tuntui menneen aivan sekaisin ja touhusi ihan omiaan, vailla mitään syytä. Ajattelin, että tässä sitä nyt mennään, loppu tuli. Tyypillisiä feokromosytooman oireita, tai pseudofeokromosytooman. Tutkittiin katekoliamiinit, oli melko runsaasti, mutta ei yli viitteiden > ei adrenaliinia tuottavaa kasvainta. Beetasalpaajalla ja rauhoittavilla sain tilanteen rauhoittumaan, kohtaukset lievenivät ja harvenivat, kunnes loppuivat. Mitään näkyvää stressiä ei ollut, päinvastoin, olin joutunut rauhoittamaan elämäni muiden oireiden ja sairauksien vuoksi ihan minimiin. Lääkärissä hyppäsin päivystyksessä ja vaikka missä, mutta kukaan ei osannut sanoa mistä on kyse. Myöhemmin olen saanut jotain selityksiä: "Autonominen hermostosi on ylivireä ja reagoi vain niin herkästi, olet herkkä ihminen."
Viime aikoina olen kärsinyt enää yöllisistä "minipaniikkikohtauksista", tyypillisesti aamuöisin. Sykettä, kuuma, paniikinomainen olo, joka kyllä menee ohi, mutta sen jälkeen ei enää saa nukutuksi. Beetasalpaajaa otan siihen ja auttaa, joskus otan illallakin. Nämä voisivat olla myös vaihdevuosioireita, mutta pian se selviää, sillä muutto on edessä. Näkee sitten jatkuvatko oireet muualla. Näiden kohtausten lisäksi on paljon muitakin oireita ja sairauksia. Vähän kärjistäen, en ole tässä asunnossa tervettä päivää nähnyt.
- sisäilmasairas
Hyvä kun epäilysi heräsivät,ja olet muuttamassa.Puhdista hyvin irtaimisto pölystä.Sydänsarkoidoodi on edelleen diagnoosini.Mullakin oli tuollaisia yöllisiä kohtauksia että tuntui että kurkunpäätä kuristaa yöllä,silloin kun asuin siellä entisessä asunnossa.Epäilyksiäni vahvisti vielä se että sairaalassa ollessani keuhkolääkäri kävi kyselemässa asunko kosteusvaurioisessa asunnossa,tai olenko asunut...?En vielä silloin tiennyt asuntoni ongelmaa,se selvisi vasta vuosien päästä.Sen jälkeen kun yöllä nenästä alkoi vuotaa verta aivan älyttömästi,eikä se tyrehtynyt..ambulansilla päivystykseen,poltettiin verisuonia,mutta vuoti jostain takanielusta.Hyytymistekijät oli huippuhyvät...sen jälkeen selvisi että kosteusvaurioindikaattorit aiheuttaa nyös hyytymistekijöihin muutoksia,että ihminen voi vuotaa kuiviin!Millään kokeilla näitä ei vielä näe,valitettavasti,mutta ehkä tulevaisuudessa,Silloin kun sairastuin,sydänsarkoidoosipotilaita oli vain noin 40 suomessa,nyt heitä on moninverroin enemmän!
- homelo
Tässä ketjussa muutamat kertovat hengittämisen vaikeudesta tai tukehtumisen tunteesta. Se varmaan liittyy "tavallisiin" paniikkikohtauksiinkin (niistä minulla ei ole kokemusta), mutta periaatteessa myös mikrobitoksiinit voisivat sellaista tehdä. Nehän vaikuttavat elimistössä tosi moniin prosesseihin. Hermoston kautta kai osittain menee hengityksen säätely / hengitysfrekvenssi ja lisäksi toksiinien sanotaan lamaavan keuhkojen värekarvoja ja tuhoavan keuhkosoluja. Siinä olisi jo monta tekijää. Itsellä ollut myös pelkkää tukehtumisen tunnetta joskus öisin. Herää siihen että happi tuntuu loppuvan. Uniapnea toki myös mahdollinen yöaikaan. Nykyään aamuisin lähtee välillä tosi paljon limaa syvältä keuhkoista ja nenä vuotaa vetistä limaa, ja veristäkin tulee:( Vinkiksi kaikille, että tämän kosteusvaurion jäljille pääsin, kun yksi kokenut lääkäri kommentoi lapseni oireita ja labratuloksia. Hän kiinnitti huomiota kohonneisiin pölypunkkivasta-aineisiin, muita allergiaa aiheuttavia ei ollut koholla. Sanoi että joskus liittyvät kosteusvaurioon, kannattaisi selvitää asia. Ja tällä tiellä nyt ollaan. Yöllisiin paniikkikohtauksiin on varmaan paljon mahdollisia syitä, mutta kosteusvauriomikrobit ja niiden toksiinit on yksi mahdollinen.
- sisäilmasairas
Kiitos myönteisestä kommentistasi,mahtavaa kun joku muukin osaa yhdistää näitä asioita,ja vieläpä lääkäri!Minun hoitava lääkärini ei ottanut kantaa kun kerroin asuneeni 12 v.sädesienitalossa,että olisiko se sairastumiseeni johtava tekijä.Sarkoidoosin syntyä ei tarkkaan tiedetä,mutta yleisesti ajatellaan,että joku ulkoinen tekijä,kuten virus tai bakteeri-infektio laukaisee tilaan johtavan poikkeavan tulehdusvasteen.Sädesieni on bakteeri.Tuntuu että lääkäreiden tehtävä on vain hoitaa sairautta.ei selvittää sen syntyä!Nenäverenvuotoa ei kuitenkaan ole ollut enää kun muutin pois.Muistan kun vielä viimeisenäkin entisessä asunnossa asumisaamuna istuin aamiais pöydässä,ja nenästä alkoi valua verta ihan noin vain ...minun sarkoidoosini uinuu tällä hetkellä,kuitenkin tuo tuntematon tekijä ehti vaurioittaa sydänlihastani laajasti,aiheuttaen elinikäisen kammioperäisen rytmihäiriöalttiuden.Myöskään tuota tukehtumisen tunnetta ei ole enää ollutr öisin.Minulla löydettiin satunnaislöydöksenä myös keuhkoista noduuleja,joita seurattiin,ja nekin ovat pienentyneet vuosien myötä.Minulla oli kovasti kakomista oireena,kakutin niin etten voinut mennä mihinkään yleisötilaisuuksiinkaan.Ja limaa nousi kurkkuun,Tutkittiin ja hoidettiin refluksitautina,mitä se ei ollut,ne lääkkeet vain pahensi oireita.Minulla epäiltiin myös Sjögrenin syndroomaa kun silmät,suu,nielu ja kurkku kuivuvat niin,ja hampaita vihloi aivan älyttömasti...nekin oireet ovat hävinneet.Jaksan kaiken kaikkiaan paljon paremmin kuin aiemmin!
- Panik
Taas ambulanssi vieraili ja nyt lähettiinkin sitten sairaalaan. Heräsin taas n.2 tuntia nukuttuani, kävin wc ja kun kävin sänkyyn pitkälleen alkoi outo tunne ja tykytys. Olo oli kuin olisit juossut itsesi läkähdyksiin, en saanut enää happea ja sydän hakkasi tosi voimakkaasti ja lujaa. Sairaalassa otettiin verikokeita ja sydänfimiä mutta ei mitään löytynyt. Tuntui kuin olisi rinnan alla kiristävä vyö, joka puristaqa. Syön paniikkihäiriöön(jota epäiltiin vupsia sitten) lääkettä. Otan aamulla ja illalla verenpainelääkkeet zanidip ja orloc (beetasalpaaja). Ei vieläkään apua 😕
- soittakaaapua
Sydänsarkoidoosi voi alkaa noin.ja on vaikea löytää.Itsellä oli noin puoli vuotta aiemmin tuollaisia yöllisiä kohtauksia,ja myöhemmin sitten päivälläkin,päivystyksessäkin kävin mutta mitään ei näkynyt sydänfilmissä,rytmihäiriö palautui itsekseen,kunnes sitten yhden kohtauksen jälkeen ei palautunutkaan,vaan hyppeli ohan omaa rataansa.Siis soita jatkossakin ambulanssi kun siltä tuntuu,eläkä yhtään epäröi...
- mettiskä
Vanha ketju mutta minulle oli tästä viime yönä suunnaton apu kun heräsin taas sydämenpaukkeeseen josta sit nousee se pelko et kaikki ei ole hyvin :( Jokin aika sitten mulla alkoi tää oire niin että heräsin aamulla oikeaan aikaan mutta siihen et sydän hakkaa. Usein sattuu rintaan(keskelle) ja henki kulkee vaikeemmin. Karmea tapa herätä. Aiemmin näitä ollu ihan pv aikaan. Nyt neljän maissa heränny enkä sen koommin ole voinu nukkuu. Edelleen sydän muljuaa
- Näin-minulla
Itsellä on myös joskus yöllä mahalakusta tuleva neste noussut kurkkuun, joka sitten hengityksen mukana kulkee henkitorveen, jolloin hengitys pysähtyy. Tässä yhteydessä yleensä syke nousee korkeaksi, pelkän pelon vuoksi ( ajatuksella tukehdunko, vai selviänkö tästä).
Tähän kohtaukseen herään varmasti ja muutaman minuutin kakomisen jälkeen saan jälleen hengitetyksen palautumaan. Kyseessä on siis selkeä aspiraatio (ruoan joutuminen henkitorveen). Näin tapahtuu useimmiten raskaan iltaruokailun jälkeen.
Toisaalta myös nukkumisen asento vaikuttaa. Kannattaa nukkua kyljellään eikä selällään, tämä heikentää kohtauksen voimaa, koska mahdollisella vatsan sisällöllä on kyljellä nukkuessa mahdollista poistua suusta poskea pitkin. - Anonyymi
Mulla ihan samaa luulin jot oon ainoa mullon kaameita hikikohtauksia myös ja säpsähdän ku uni tulos
- Anonyymi
Trollipyyntöihin ei pitäis, kenekään vastata. Vaivasi hoituvat enämpi geriatrialääkärin vastaanotolla.
Olet oikein kiitollinen. Välillä pamahdat rehelliseksisin. Kerrot miten kiva on tyhmiä vedättää. - Anonyymi
Itselläni tuli leposykkeen nousuja ja ilmeiseksi syyksi paljastui zanidip-verenpainelääke. Kohtaukset tulivat 3-4h lääkkeen oton jälkeen. Ensin nousi stressin tunne ja sitten sykkeet. Tasaantuminen kesti 6-8h, aiheutti myös voimattomuutta. Zanidipin lopetus ja betasalpaajan aloitus poisti oireet. Voimakkaat oireet tulivat muutama päivä zanidipin muutoksesta 2*10 mg. Aamupäivällä olo alkoi muuttua oudoksi ja useita kertoja ekg-tarkastuksia, mitään varsinaista ei tutkimuksissa löydetty. Ainoat muutokset ennen ja jälkeen olivat zanidipin annoksen lisäys ja poistpo.
- Anonyymi
Se voi olla jokin kasvain joka oireilee. Niitä voi olla myös nuorilla. Yhdellä tutulla alkoi tuollaisilla oireilla ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019