Ikää 37 v, allergia oireita?!!

sara..

Ajattelin kysäistä täältä, onko muilla allergioita tullut vasta vanhempana?

Olen ikäni kärsinyt paniikkihäiriöstä, joten stressiä on piisannut, epäilenkin, että kroppa olisi hieman pettämässä tämän ahdistuilun mm. sairauspelot kanssa.
Keväästä olen enemmän ja vähemmän ollut stressissä pelkojeni kanssa.
JA nyt kesällä alkoi huuleni oireilla. Huulten sisällä limakalvoihin tulee paukuroita, ja huulia saattaa kihelmöidä ulkoapäin oudosti.

2 kertaa olen saanut reaktion nyt jäätelöä syödessä. Siis sellaisen isomman. Tulee nopeasti, puolet jäätelöannoksesta syömättä ja Pää kihahtaa kuumaksi, korvia polttelee, nivusia kutittaa hirmusti, ja nuo huulet paukuroilla. Normisti huulet on tässä olleet pikkasen erikoiset kokoajan heinäkuusta lähtien. Samoin olen huomannut, että hajusteet ahdistavat. Ennen pidin tuoksukynttilöistä, eräänä iltana alkoi hengitystä ahdistaa, ja kynttilät lähtivät nopeasti pois, mikä auttoi. Tänään asiakas tuoksui aivan hurjasti todella vahvalle hajuvedelle, mua alkoi kuumottaa naamasta, ja samoin hieman hengitys tuntui oudolle.

Olen nyt syönyt mahdollisimman vähän lisäaineita, sillä ainakin johanneksen leipäpuujauhe, noissa jäätelöissä molemmilla kerroilla, sekä kerran jugurtissa olen huomannut nämä kerrat, sai oireet aikaan. Nyt kun olen katsonut lisäaineiden perään, huulet tuntuvat mielestäni paremmilta. Tosi paljon olen varmaan kiskonut tietämättäni mm. tuota johannesta, sitä on monissa leivissä esim.

Myös jotkin hedelmät mm. banaani ovat mielestäni saaneet huuleni oireilemaan. Tänään en ennen iltaa syönyt kun viiliä mustikalla, ja silti tuntui huulissa jotain oiretta. Luinkin, et bentsoehappokin voi altistaa tällaiselle.

Olen ihan pihalla kroppani kanssa, kun tuntuu, että se pettää minut kokonaan. Päivästä toiseen yhtä taistelua nykyään, että pysyy järki päässä, kun jatkuvasti on jotain turvotuksia, ja ahdistuksia päällä.

Kertokaahan kokemuksia lisäaineallergioistanne, ja mikä muuten huulioireita on aiheuttanut ja minkälaisia?

Lisänä vielä, että n. 5 vuotta sitten sain kunnon reaktion ibusalista, vaati päivystyskäynnin. Iho pallukoilla/paukuroilla, ja näitä suu huulioireita silloinkin.
Ekan kerran tosta jäätelöstäkin menin päivystykseen, kun en uskaltanut jäädä oottamaan turpoaako nielu. Nyt mulla on epo pen, ja uskallan katsella riittääkö esim. zyrtec, joka sitten auttoikin tuossa viime sunnuntaina tuohon jäätelön syönnin jälkeiseen oireiluun.

Outoa on, mistä nääkin nyt sitten muhun on iskenyt.

6

3479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anita57

      Lähdin selailemaan keskustelupalstoja katsoakseni löytyykö kohtalotovereita. Olen viisikymppinen ja alkanut äkillisesti oireilla ruoka-aineista ja lääkkeistä. Siitepöly- ja eläinallerginen olen tiennyt olevani koko ikäni, mutta tyypillinen oireilu niistä (nenän vuotaminen, silmien kutina jne) on ollut jo useita kesiä lähes poissa. Nyt olen yllättäen "tiltannut" tex mex -tyyppisen (maustetun) burger-aterian ääressä, siemeniä sisältänyttä leipää syödessä ja viimeksi pippurisen jauhelihapihvin keralla.

      Muutamassa minuutissa pää alkaa kuumottaa, syke nousta huippulukemiin, koko kroppaan leviää outo tunne, kurkku turpoaa, alkaa yskittää. Seuraavaksi tulee käsittämätän paleleminen,jossa tärinä on huomiota herättävää. Muutenkin olo on "aivan pihalla", kaikki energia menee kohtauksesta selviämiseen. Kohtaus kestää rajuna noin tunnin ja pari-kolme tuntia kaikkiaan. Antihistamiinista on apua. Pari kertaa olen lähtenyt sairaalaan, jossa on lisäksi annettu kortisonia. Perusallergiatestejä on tehty, mutta testauksessa huomattujen juttujen lisäksi on koko ajan paine ja pelko siitä, että mistä oireilu seuraavaksi alkaa, missä se tapahtuu ja kuinka vakavaksi etenee. Epi Pen kulkee nyt mukana, mutta kynnys sen käyttämiseen on suuri johtuen tuosta korkeasta sykkeestä kohtauksen aikana.

      Itse uskon, että sressi altistaa kehoa toimimaan "väärän kaavan" mukaan. Paniikkikohtauksista minullakin on kokemusta, mutta nämä allergiakohtaukset ovat kyllä ihan oma juttunsa. Vaarana on, että jos olet "tunnustanut" olevasi paniikkitaipuvainen, kaikki oireilusi laitetaan helposti sen piikkiin, vaikka olisivat ihan muuta. Minua lääkäri kehoitti syömään antihistamiinia kuurina,jotta tilanne rauhottuisi. Ongelma minulla on vaan se, että saan niistä niin paljon ei toivottuja sivuvaikutuksia.

      • kohtalotoveri

        Viestienne lukeminen "lohdutti", jos nyt mikään tähän vitutukseen auttaa..!! Olen 35 v nainen, ikäni terve kuin pukki, kunnes viime kesänä etelänlomalla otin mustan hennatatuoinnin.. Olin toki tietoinen että siitä voi saada allergisen reaktion, mutta ajattelin että enhän minä kun en koskaan ennenkään (kuuluisat viimeiset sanat). Ja en arvannut enkä tiennyt minkä riesan itselleni saan siitä. Tatuointia seuraavana yönä heräsin ihan helvetilliseen oloon; koko iho nokkosihottumalla,paleli, tärisytti, maha löysänä, kurkkua kuristi ja kieli oli tunnoton. Tiesin jo peruskoulutukseni perusteella että se on allerginen yleisreaktio, ja ajattelin että voi helvetti, jumalanselän takana, lääkäriä ei mailla halmeilla ja mulle iskee anafylaktinen shokki. Oireet kieltämättä voisi kuvitella paniikkihäiriöksi (siis sydämentykytyksen ja kuolemanpelon) mutta tiesin että sitä se ei ole. Ei muuta kuin kylmään suihkuun ja armoton itsensä rauhoittaminen päälle, varmuudeksi vedin kyypakkauksenkin tabut. Koko yö siinä meni, mutta pysyin hengissä- koko ajan puhelin varmuudessa jos täytyy soittaa kansainvälinen lääkäri hätiin parinkymmenen kilometrin päästä.
        No, luulin että se oli siinä , kunnes kotisuomessa alkoi tulla outoja juttuja; hiusväri kihelmöi päässä ja piti pestä pois parin minuutin kuluttua. Kosteusvoide aiheutti jälleen ikävän yleisreaktion, taas puhelimen kanssa mutta nyt kotisuomessa yksi uneton yö. Ja viime yönä toinen kosteusvoide, ja sama juttu. En ole käynyt lääkärillä, mutta tutkin itse asiaa ja uskon saaneeni altistuksen parafenyleenidiamiinille- myrkylle jota käytetään mustassa hennassa ja hiusväriaineissa. Jostain syystä tämä myrkky aiheuttaa reaktioita myös muun kosmetiikan yhteydessä. Ja grillisipsit on nykyään ehdottomasti ei- kurkku turpoaa ja tulee ihan sairaan hirveä olo. Viimeöisen reaktion jälkeen olen päättänyt mennä testiin, ja selvittää mille kaikelle olen altistunut. Pelkään nimittäin kohta jo kaikkia kosteusvoiteitakin paitsi ehkä novalania yms. Eli ei kiva.. ikävä ajatus joutua elämään pelon kanssa kun ei tiedä mikä aiheuttaa ja miten pahan reaktion. Hirvittää jo seuraava etelänmatka, jos pitäisi mukamas aurinkorasvaa laittaa..
        Eli kyllä aikuisetkin sairastuu allergioihin, itse uskon kaikenmaailman myrkkyjen olevan aika monen tapauksen taustalla.


      • SAra..
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Viestienne lukeminen "lohdutti", jos nyt mikään tähän vitutukseen auttaa..!! Olen 35 v nainen, ikäni terve kuin pukki, kunnes viime kesänä etelänlomalla otin mustan hennatatuoinnin.. Olin toki tietoinen että siitä voi saada allergisen reaktion, mutta ajattelin että enhän minä kun en koskaan ennenkään (kuuluisat viimeiset sanat). Ja en arvannut enkä tiennyt minkä riesan itselleni saan siitä. Tatuointia seuraavana yönä heräsin ihan helvetilliseen oloon; koko iho nokkosihottumalla,paleli, tärisytti, maha löysänä, kurkkua kuristi ja kieli oli tunnoton. Tiesin jo peruskoulutukseni perusteella että se on allerginen yleisreaktio, ja ajattelin että voi helvetti, jumalanselän takana, lääkäriä ei mailla halmeilla ja mulle iskee anafylaktinen shokki. Oireet kieltämättä voisi kuvitella paniikkihäiriöksi (siis sydämentykytyksen ja kuolemanpelon) mutta tiesin että sitä se ei ole. Ei muuta kuin kylmään suihkuun ja armoton itsensä rauhoittaminen päälle, varmuudeksi vedin kyypakkauksenkin tabut. Koko yö siinä meni, mutta pysyin hengissä- koko ajan puhelin varmuudessa jos täytyy soittaa kansainvälinen lääkäri hätiin parinkymmenen kilometrin päästä.
        No, luulin että se oli siinä , kunnes kotisuomessa alkoi tulla outoja juttuja; hiusväri kihelmöi päässä ja piti pestä pois parin minuutin kuluttua. Kosteusvoide aiheutti jälleen ikävän yleisreaktion, taas puhelimen kanssa mutta nyt kotisuomessa yksi uneton yö. Ja viime yönä toinen kosteusvoide, ja sama juttu. En ole käynyt lääkärillä, mutta tutkin itse asiaa ja uskon saaneeni altistuksen parafenyleenidiamiinille- myrkylle jota käytetään mustassa hennassa ja hiusväriaineissa. Jostain syystä tämä myrkky aiheuttaa reaktioita myös muun kosmetiikan yhteydessä. Ja grillisipsit on nykyään ehdottomasti ei- kurkku turpoaa ja tulee ihan sairaan hirveä olo. Viimeöisen reaktion jälkeen olen päättänyt mennä testiin, ja selvittää mille kaikelle olen altistunut. Pelkään nimittäin kohta jo kaikkia kosteusvoiteitakin paitsi ehkä novalania yms. Eli ei kiva.. ikävä ajatus joutua elämään pelon kanssa kun ei tiedä mikä aiheuttaa ja miten pahan reaktion. Hirvittää jo seuraava etelänmatka, jos pitäisi mukamas aurinkorasvaa laittaa..
        Eli kyllä aikuisetkin sairastuu allergioihin, itse uskon kaikenmaailman myrkkyjen olevan aika monen tapauksen taustalla.

        Muakin "lohduttaa" tieto siitä etten ole ainoa.... anteeksi hyvät kanssaihmiset, tiedän tasantarkkaan miltä teistä tuntuu.

        Mullao n alkanut tulla lisääntyvästi oireita, määrättyjen juttujen syönnin jälkeen. Eilen söin tyttären leipomia sämpylöitä, ja ei aikaakaan, kun mun naama, ja korvat ihan tulessa, ja kutisevat. Zyrteciä vaan. Kirjoitin tuohon ruoka-aine allergioihin tänään just (kun oma jaksaminen taas tökkii, pakko hakea vertaistukea) nimimerkillä joanne-- kun en muista mitä täällä on tullut käyteltyä.....

        Iskiskö ketään kirjoittaa meileillä näistä?, vai aletaanko me aikuiset oireilevat oma ketju tänne?
        Tuntuu meinaan välillä niin yksinäiseltä, kun mä olen oikeesti kärsinyt paniikki-häiriöstä, ja ahdistuksista, mun mies ei oikeen usko mun reaktioita.....tiedä sitten uskooko oma lääkärikään, kun sinneasti pääsen. Tänään koitin aikaa hälle, mut on sairauslomalla. PAkko päästä testeihin.

        Olen huomannut muuten vielä, et voimakkaat parfyymit ärsyttää mua välillä ihan hirveesti.

        Mullei turpoa kieli (vielä), mutta suupielet on kirvelevät, kuumottavat (välillä ikäänkuin huulet olisivat palaneet auringossa), ja alahuulen alapuolella näkyy että turpoilee/oireilee omituisesti. Sit on toi päänahka,ja korvat varsinkin todella inhottavat, kun iskee päälle.

        Myös bikiniraja kutiaa usein....ajelen kyllä, mutta ei se ennen ole tuollainen ollut.
        Ja noi isommat huulioireethan alkoi siis heinäkuulla.


      • Anita57
        SAra.. kirjoitti:

        Muakin "lohduttaa" tieto siitä etten ole ainoa.... anteeksi hyvät kanssaihmiset, tiedän tasantarkkaan miltä teistä tuntuu.

        Mullao n alkanut tulla lisääntyvästi oireita, määrättyjen juttujen syönnin jälkeen. Eilen söin tyttären leipomia sämpylöitä, ja ei aikaakaan, kun mun naama, ja korvat ihan tulessa, ja kutisevat. Zyrteciä vaan. Kirjoitin tuohon ruoka-aine allergioihin tänään just (kun oma jaksaminen taas tökkii, pakko hakea vertaistukea) nimimerkillä joanne-- kun en muista mitä täällä on tullut käyteltyä.....

        Iskiskö ketään kirjoittaa meileillä näistä?, vai aletaanko me aikuiset oireilevat oma ketju tänne?
        Tuntuu meinaan välillä niin yksinäiseltä, kun mä olen oikeesti kärsinyt paniikki-häiriöstä, ja ahdistuksista, mun mies ei oikeen usko mun reaktioita.....tiedä sitten uskooko oma lääkärikään, kun sinneasti pääsen. Tänään koitin aikaa hälle, mut on sairauslomalla. PAkko päästä testeihin.

        Olen huomannut muuten vielä, et voimakkaat parfyymit ärsyttää mua välillä ihan hirveesti.

        Mullei turpoa kieli (vielä), mutta suupielet on kirvelevät, kuumottavat (välillä ikäänkuin huulet olisivat palaneet auringossa), ja alahuulen alapuolella näkyy että turpoilee/oireilee omituisesti. Sit on toi päänahka,ja korvat varsinkin todella inhottavat, kun iskee päälle.

        Myös bikiniraja kutiaa usein....ajelen kyllä, mutta ei se ennen ole tuollainen ollut.
        Ja noi isommat huulioireethan alkoi siis heinäkuulla.

        Minulle on tehty ihon prick-testejä kymmenillä ruoka-aineilla, mutta otaksun kokemuksella oireilevani rajusti sellaisestakin, mistä ei ole selvää positiivista testitulosta. Testit ovat siis vain suuntaa antavia. Olen lukenut nyt useita alan teoksia ja tieto tuntuu lisäävän tuskaa. Rajut allergiareaktiot ovat pirullisia ja hengenvaarallisia. Helpottaisi huomattavasti, jos varmuudella tietäisi, mistä ne ilmaantuvat, mutta ilmeisesti varmuuden saaminen testien avulla ei ole sataprosenttista.
        Tiedän kokemuksesta myös, että jopa jotkut lääkärit suhtautuvat vähätellen allergioihin, tavallisista kadun tallaajista puhumattakaan. Joten kannattaa olla napakka, kun menee lääkärille oireistaan kertomaan. Paniikeista ei kannata puhua, ettei tule leimatuksi yleishysteeriseksi, sillä siitä todellakaan ei ole kyse! Luulenpa, että kohtalotovereita löytyy.. eli joku vertaistukiverkon perustaminen voisi olla paikallaan... Lasten allergioista puhutaan paljon, muttei aikuisten.


      • jojo80
        Anita57 kirjoitti:

        Minulle on tehty ihon prick-testejä kymmenillä ruoka-aineilla, mutta otaksun kokemuksella oireilevani rajusti sellaisestakin, mistä ei ole selvää positiivista testitulosta. Testit ovat siis vain suuntaa antavia. Olen lukenut nyt useita alan teoksia ja tieto tuntuu lisäävän tuskaa. Rajut allergiareaktiot ovat pirullisia ja hengenvaarallisia. Helpottaisi huomattavasti, jos varmuudella tietäisi, mistä ne ilmaantuvat, mutta ilmeisesti varmuuden saaminen testien avulla ei ole sataprosenttista.
        Tiedän kokemuksesta myös, että jopa jotkut lääkärit suhtautuvat vähätellen allergioihin, tavallisista kadun tallaajista puhumattakaan. Joten kannattaa olla napakka, kun menee lääkärille oireistaan kertomaan. Paniikeista ei kannata puhua, ettei tule leimatuksi yleishysteeriseksi, sillä siitä todellakaan ei ole kyse! Luulenpa, että kohtalotovereita löytyy.. eli joku vertaistukiverkon perustaminen voisi olla paikallaan... Lasten allergioista puhutaan paljon, muttei aikuisten.

        Moikka!
        Minulla on myös jokin allergia. Kävin muutama päivä taaksepäin prick testeissä taysissa ja allergialääkärillä. Minulla on todettu paniikkihäiriö/ahdistus, mistä en itse olisi niin varma. Tämä on siis näiden minun kohtausten takia todettu..
        Selitin oireeni: vatsa jatkuvasti sekaisin, maitoa en kykene syömään ollenkaan, maha menee sekaisin oli maitotuote sitten mikä tahansa, jatkuva huono olo, sitrusallergia (niistä tulee täyteen nokkosihottumaa ja sairaalareissu), jatkuva kurkun ja korvien kutiaminen, yleensä kun on jotain syönyt tämä kutina iskee. Jatkuva ihottuma toisessa kyljessä ja jatkuva pahoinvointi. Atooppinen iho.

        Kohtauksen oireet: huimaus(tuntuu että taju lähtee ja kuolema tulee), hengenahdistus, polttava supistava tunne kurkussa ja keuhkoputkessa,huonovointisuus, ripuli, muutaman minuutin päästä kädet ja jalat menevät ihan jääkylmiksi ja sinisiksi ikään kuin niissä lakkaisi kiertämästä veri ja ne tuntuu ihan jääkylmiltä "sisältäpäin" (ihan kuin oisi ollut -20 asteen pakkasessa ilman mitään hanskoja tai kenkiä). Jos ottaa avaavaa astmapiippua se auttaa tuohon hengenahdistukseen, ja sitten kun vetäisee pari antihistamiinitabua se auttaa parin tunnin viiveellä.
        Tämä "kohtaus" kestää yleensä vuorokauden ja se on sellaista sinnittelyä koko sen ajan että pysyy tajuissaan...
        Paniikkikohtaus ei tietääkseni kestä kuin jonkun puolisen tuntia? Eikö?

        Huono olo minulla on jatkuvaa ja maha on koko ajan sekaisin. Yleensä kohtaukset tulevat parin päivän viiveellä tai seuraavana päivänä, esimerkiksi sain normaali influenssarokotteen tossa syksyllä yhtenä perjantaina iltapäivällä, lauantaina aamulla olin pilkullinen, sunnuntaina erittäin huonovointinen, maanantaina sain kohtauksen puoliltapäivin ja sairaalareissu tuli.

        Lääkärin lausunto: Ei allergiaa (allergiatestit ei näyttänyt mitään) ja että on paniikkihäiriö/ahdistuneisuus/masennus!!

        Että näin...odotan tässä sitten että kuolen kohtaukseen...mitää epi peniä minulle ei anneta koska enhän ole allerginen millekään....


    • aikuinen jo

      sain allergiat vasta aikuisena. Osa tuli heti 18-vuotiaana ja osa nyt myöhemmin, kiwi on sellainen mille olen aina ollut allerginen. Sitten sellainen nolompi oire tuli mansikasta, illalla söin ja aamulla oli kuin pamela anderssonin huulet, heti alkaa huulia kihelmöimään jos niitä syön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5391
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2232
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2216
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      870
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      753
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe