buddhalaisuus kouluissa

pikku-buddha

Oletteko katellut koulukirjoista mitä koulussa opetetaan buddhalaisuudesta, tai mitä muistatte koulutunneilta aiheesta?

Itselläni oli uskontoa lukiossa ja kyllä nyt on huomannut ettei opettajan tiedot olleet ihan kohdallaan. Ja törmäähän toisinaan netissäkin jonkun siteerauksiin uskonnontuntien sadosta... Että aika kummaa juttua opetetaan.

Muutamaa kirjaakin on tullut kirjastoissa vilkultua Aika typerän, pessimistisen ja jopa itsekeskeisen kuvan buddhalaisuudesta tuntuvat antavan.

Vaikka ei tilanne ilmeisesti täysin toivoton ole... Ainakin yhden kirjan tiedän, jonka sisältö oli oikein asiallista. Ja verratkaapa vaikka seuraavia etälukion sivustoja. Kumpi on parempi?

vanha ops
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/uskonto/kurssi2/buddhalaisuus.html

uusi ops
http://www.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi4/sivu_4_3_2.html

Onhan tuo sillä ymmärrettävää, että koulussa aika on rajallinen eikä asioita voida käsitellä kunnolla. Pitää yksinkertaistaa ja väärinkäsityksiä syntyy. Ja kun ne opettajatkaan eivät varmasti ole aina mitään buddhalaisuuden asiantuntijoita. Opettajan omakin vakaumus voi muodostaa ennakkoasenteita...

9

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööööö-ö-ö-ö-ö-ö-ö

      Nii mikä oli sanomasi ja mitä halusit tuoda esiin henkilökohtaisesti?

      • pikku-buddha

        Kunhan kirjoittelin aiheesta...
        Ei viestissä varmaan sitten ollut mitään sen syvempää "sanomaa"...


    • ole uskonto

      Harmittaa tuo usein esiin putkahtava väite, että buddhalaisuus on vastareaktio hindulaisuudelle.

      Kyselin joskus parilta lukiolaiselta, mitä muistavat buddhalaisuudesta ja yritin kertoa yksinkertaisen selityksen, mistä on kysymys. Ettei ole kysymys varsinaisesti uskonnosta vaan sisäisestä minästä, sen loytämisestä. Vapautumisesta kaikesta harhasta. Mielemme on suggeroitunut kaikkeen ihmeelliseen ja takana on puhdas tietoisuus.

      • vastareaktio...

        ....Siddharta ei ollut tyytyväinen vallitseviin olosuhteisiin,vakavana pohdiskelijana, etsijänä hän kyseenalaisti silloiset käsitykset ELÄMÄSTÄ, eli mitä tämä elämä sit niinku loppujen lopuks on?-ja historia kertoo...

        Minuus on se pahin ,luopumalla minäkeskeisestä elämästä ,siirtymällä tajuntakeskeiseen elämään on taatusti vaativa prosessi.
        (looginen ja kehittynein osa aivoista ja kaaoottinen osa ,aivorunko,mielikuvitus,kaksi eri tekijää.)

        Kehittää ymmärrystä,siihen on aivoissa resurssit!tieteellinen fakta!
        Psyykkinen kestävyys joutuu(joutaa) tosi koville.

        Itsekäs ihminen saa paljon pahaa aikaiseksi,mielen vika.
        Miten korjata mielen vika?,

        No, itsetutkiskelu=oikea keskittyminen,oikea tarkoitus ,rohkeus..jne,(koska meditaatio nojaa AINA pelkoon).

        Epäitsekäs ei pahemmin saa pahaa aikaiseksi,se on tunnettu tosi asia.
        Pelon tunteminen ja sen hallinta..........

        ....päättyy valaistumiseen jolloin on pysyvästi vapaa
        aistiharhoista ja kärsimyksellisestä elämästä,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi"(tathagata)

        Sangharaksita: valaistumisen ihanne,283
        -"yksikään valaistunut ei ole normaali-ihminen ,mutta ei myöskään yli-ihminen,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi"..."saa lähes ylitsepursuavan rakkauden ja lähes universaalin viisauden"....(Aivorunko)jota tiede pelokkaasti vasta miettii pystyisikö sitä tutkia..........?
        Idässä heidän kokemus ylittää monen käsityksen/kyvyn.

        (Pasilan kirjastossa vuosia sitten Sangharaksita:n kirjoista oli revitty sivuja,mahdollisesti sabotaasi ,joku aivoton ei vaivautunut ymmärtää muuta käsitystä kuin (kristillisen?) ahdasmielisyyden.)


    • Erjuth

      Arkipäiväinen ihminen ei helposti ymmärrä nirvanaa. Tyhjiinraukeaminen käsitetään negatiivisena asiana. Mitä on, jos ei ole enää mitään? Niinpä jos tuota kummemmin ei jaksa asiaa tutkia, jää buddhalaisen päämäärästä aika negatiivinen kuva. Tyhjyys on kaikki, sanovat buddhalaiset. Ego on väliaikainen olotila, joka sammuu ja syttyy muttei koskaan ole pysyvä.

      Eipä tämä nyt aiheeseen liittynyt. Ainakin lukion uuden opetussuunnitelman maailmanuskontojen kirjassa (uskonnon arkki [ev.lut uskonto]) on buddhalaisuus mielestäni esitelty oikein hyvin, vaikka minulla ei ole hirveästi vertailupohjaa. Kävin kurssin etänä, joten en tiedä, miten opettaja olisi sitä opettanut. Peruskoulusta en muista opettajan jorinoista juuri mitään, kunhan ainakin kerrottiin se Buddhan tarina.

      • buddhalainen

        Buddhan opetuksia on monentasoisia. Eri maissa on eri ymmärrystä asiasta. Tiibetin buddhalaisuudessa käsite 'emptiness' ei ole 'empty' = tyhjä, vaan tyhjyys, mutta sitä kutsutaan myös täyteydeksi, koska se ei ole tyhjiö. Valaistuminen ei ole nihilistinen tyhjiö, vaan se on sekä tyhjyyttä että rajatonta myötätuntoa.

        Jotkut sanovatkin, ettei valaistunut tila eroa kristinuskon Jumala-käsityksestä muuten, kuin että tämä valaistumisen tila ei rajoitu kaukaiseen Jumalaan tai personoituun 'olentoon', vaan se on potentiaalisesti kaikkien elävien olentojen kokema tila ja kaiken perusta: ihmisen, eläinten, jumalien, kaiken mahdollisen, elävän ja elottoman. Kristinuskon personoitu Jumala on 'käsite' tuolle todellisuuden tilalle.


      • pikku-buddha

        Asioiden pinnallinen käsittely tulee myös hyvin ilmi neljässä jalossa totuudessa. Dukkha käännetään yksioikoisesti kärsimykseksi ja siten saadaa 1. jalo totuus kuulostamaan elämäkielteiseltä. ("Elämä on kärsimystä") Eikä totuuksia yleensä nimiä enempää käsitellä.

        Buddhalaisuus on siitä hankala katsomus opettaa, että pinnallisesti tutkittuna se voi tosiaan näyttää kielteiseltä.

        Tuo sinun katsomasi kirja taitaa olla sama jonka itsekin luin. Siinä oli todellakin hyvin käsitelty - itse asiassa myös dukkhan käsite oli mukana tarkemmin tutkittuna.

        Ilmeisesti asiassa tapahtuu edistystä.


    • Buddhisti

      Meidän sanghassa käy koululuokkia tutustumassa buddhalaisuuteen, saavat ainakin yhden tunnin oikeaa dharmaopetusta. Hatunnosto tällaisille opettajille!

      • missä.

        teijän sangha on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8726
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      48
      4771
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4441
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2643
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1520
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1316
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1182
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1110
    Aihe