Sora-auto

takatrippeli

Rupee vissiin yleistyyn nää ruotsin mallin takatrippeliset autot täälläkin. Nyt kiinnostaiski tietää että minkälainen se on käytännössä.

Eli minkälaiset kippausominaisuudet, puskeeko auto rajusti, onko etenemiskyky parempi kuin normi telivedossa ja pääseekö tyhjällä paremmin? Entä kasetin kanssa, kuinka toimii. Meneekö pusseja usein? Kiitti vastauksista.

8

5265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohjo

      Ainakin k.o. mallinen scania etenkin akseliperillä ei mene perittäen mihinkään. Aika paska vehje on muutenkin menemään pehmeellä tai liukkaalla. Takapyörät kyntää pinnan rikki ja sitte vetoset uppoaa ja alkaa pompottaa. Eräällä työmaalla melkein joka kerta piti vetää kania pois, ennenku tajus ettei kannata mennä.. Kuskikin vaikka on kova Scania mies, sanoi että ei tällä kyllä voi kovalta maalta pois mennä.. Kuulemma myös todella hurjaa menoa kun liejuista metsäautotietä yrittää semmoisella sorastaa..

      • kokeiltu on

        meillä ollut 2vuotta perärippeli scania takapää ilmajousituksella.kippaus on vakaata ja kasetin kanssa ei "tipahda" kartioista eli kasetin saa vaikka täytenä takaisin kärryn päälle.pehmeellä nostan takaakselin ylös ja lasken vasta kipatessa.ainoa haitta on talvella puskeminen,etupainoista kuormaa ja varovaisuutta.suosittelen!


      • kokemusta on
        kokeiltu on kirjoitti:

        meillä ollut 2vuotta perärippeli scania takapää ilmajousituksella.kippaus on vakaata ja kasetin kanssa ei "tipahda" kartioista eli kasetin saa vaikka täytenä takaisin kärryn päälle.pehmeellä nostan takaakselin ylös ja lasken vasta kipatessa.ainoa haitta on talvella puskeminen,etupainoista kuormaa ja varovaisuutta.suosittelen!

        Eli haittapuolena on kääntösylinterin korvallisen "mataluus"


      • viesti kuitenkin
        kokemusta on kirjoitti:

        Eli haittapuolena on kääntösylinterin korvallisen "mataluus"

        keventääkö telivedossa taka vai etupyöriä telinkevennin mahtaa keulia jos on takarippeli ja taemmat telipyörät ilmassa.


      • kokemusta on
        viesti kuitenkin kirjoitti:

        keventääkö telivedossa taka vai etupyöriä telinkevennin mahtaa keulia jos on takarippeli ja taemmat telipyörät ilmassa.

        juu etummisesta takimmaiselle siirtää 70prosenttia ainakin scanian ilmajousituksessa.


      • mallioppilas2
        kokemusta on kirjoitti:

        juu etummisesta takimmaiselle siirtää 70prosenttia ainakin scanian ilmajousituksessa.

        !!tais tulla scaniaan viimesenä takaohjaava.
        VTA teki jo 80-luvun puolella takaa-ohjaavia
        volvoja.Ongelma oli helvetin pitkät ohjaus
        vivut.Ei sillon hyväksytty hyd/sähkö ohjausta.
        Trippelin tekijänä ykkönen.Nyt vai niin arvokas,että kannattaa ostaa 1 1(etu-akselit peräkkäin) jo tehtaalta valmiina!Aika surkeita menemään hiekalla,tyhjänä.


      • kokemusta siitäkin
        mallioppilas2 kirjoitti:

        !!tais tulla scaniaan viimesenä takaohjaava.
        VTA teki jo 80-luvun puolella takaa-ohjaavia
        volvoja.Ongelma oli helvetin pitkät ohjaus
        vivut.Ei sillon hyväksytty hyd/sähkö ohjausta.
        Trippelin tekijänä ykkönen.Nyt vai niin arvokas,että kannattaa ostaa 1 1(etu-akselit peräkkäin) jo tehtaalta valmiina!Aika surkeita menemään hiekalla,tyhjänä.

        ollut 5kpl vta:ta ,tosin väliakselimallia.se tankomalli takaohjaava oli ajatus hyvä,mutta se toteutus? nykysistä on kaverilla vta takaohjaava,akseli hyvä mutta auton tulee olla kasettihommin takailmajousitettu,sekajousitus ei oo hyvä maahommiin.


      • Bliz
        kokemusta siitäkin kirjoitti:

        ollut 5kpl vta:ta ,tosin väliakselimallia.se tankomalli takaohjaava oli ajatus hyvä,mutta se toteutus? nykysistä on kaverilla vta takaohjaava,akseli hyvä mutta auton tulee olla kasettihommin takailmajousitettu,sekajousitus ei oo hyvä maahommiin.

        ainakaan 5 akselisessa ei toimi. työmaalla oli muutamia tommosia ja oli paha nousu. joko menivät akseli ylhäällä ja keula pystyssä ja pahasti puskien ja sit joutuu pysähtelee ja turhia pakkeja ottamaan.

        Myös notkelmassa ihan onneton. ei tartte kovin kummonen kumpu olla niin se keventää jo sen verran vetäviä että siihen jää sutimaan vaikka ois ylös nostettu akseli.

        Myös peruutus on pehmeeseen vaikeaa kun sylinteri ei pidä renkaita suorassa vaan kääntyvät itekseen ja puskevat siellä..myös sylinteri on ainakin sisussa tosi alhaalla ja se on usean tuhannen euron pamaus kun ottaa kiinni ja vääntyy.

        Ketterähän se on mutta eteneminen on huono..

        Työmaalta muuten lähti loppuakohti kaikki puimuri autot poies ja jäljelle jäi jäykkäperäset telivetävät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3928
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      213
      2196
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2113
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1494
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1245
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      93
      1158
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1110
    Aihe