milloin päiväkotiin

ninin

Heippa kaikki!

Mietin tässä että minkä ikäisen lapsen "kehtaa" viedä päiväkotiin? Voiko ihan muutaman kk ikäistä vaavelia esim? Elämäntilanne vaatisi tätä todella.

12

1627

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua

APUA! MUUTAMAN KK IKÄISEN?!! Päiväkoti ei ole oikea paikka!!! Päiväkotiin otetaan noin 10 kuisia, joskus olen kuullut 6kuukaudenkin ikärajasta.

Mutta mieti, että useasti KAIKKI alle kolmevuotiaat ovat samassa ryhmässä, eli ikähaarukka tosi suuri, ja lapsia noin 12-15. Sinun lapsesi olisi yksi tusinasta, työntekijöitä usein vain kolme, todellisuudessa monissa tilanteissa vain kaksi!

En suosittelisi kyllä ketään alle kolmevuotiasta päiväkotihoitoon, enkä tiedä onko päiväkoti niin pakollinen paikka muutenkaan. ONHAN SITÄ muitakin hoitomuotoja hyvät ihmiset!!

• ++++++++

Ei sinne päiväkotiin tuosta vain viedä lasta, vaan lapselle haetaan päivähoitopaikkaa, ja sitä tarjotaan sieltä missä on tilaa, ja jos ei akuuttia hoidontarvetta ole, niin hakuaika on 4 kk. Hoitopaikkaa voit kyllä hakea vaikka ihan vastasyntyneelle, mutta kunnalla ei ole velvoitetta myöntää hoitopaikkaa ennen kuin lapsi on 9 kk ikäinen.

Eli ei se pelkästä äidin "kehtaamisesta" ole kiinni, milloin vauvan voi viedä päiväkotiin.

Opiskelija voi saada alle 9 kk ikäisellekin hoitopaikan, jos jossain on vajaa lapsiryhmä, johon hänet voi viedä.

Jos tarvitset kovin pienelle päivähoitoa, on vaihtoehtona joko viedä mummille tai jollekin tutulle hoitoon tai palkata kotiin hoitaja.

• ed.

Kannattaa myös miettiä sellaista vaihtoehtoa, että voisiko lapsen isä jäädä vanhempainvapaalle, jolloin hän saisi omien tulojensa perusteella laskettua vanhempainrahaa.

• ninin
        ed. kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä sellaista vaihtoehtoa, että voisiko lapsen isä jäädä vanhempainvapaalle, jolloin hän saisi omien tulojensa perusteella laskettua vanhempainrahaa.

Kiitos kaikille vastauksista..

Joo toi on hyvä idea! Mitenköhän kauan se isukki vois olla vanhempainvapaalla?

Ja en siis todellakaan tiedä näistä asioista mitään vielä että älkää ihmetelkö jos kysyn typeriä. Tarkoitus ottaa selvää

• Vanhempainvapaasta...
        ninin kirjoitti:

Ja en siis todellakaan tiedä näistä asioista mitään vielä että älkää ihmetelkö jos kysyn typeriä. Tarkoitus ottaa selvää

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prvap/vanhempainvapaat.htx

• voi olla
        ninin kirjoitti:

vanhempainvapaalla ihan yhtä kauan kuin äitikin. Eli kun sinulle tehty jälkitarkastus, niin raha muuttuu nimeltään vanhempainrahaksi ja sen voi saada kumpi vain vanhemmista. Ja vanhempain vapaalla voi olla niin kauan kuin lapsi on noin 9kk, riippuu milloin äitiysloma on aloitettu. Ja senhän jälkeen on vielä niitä isäkuukausia mahdollista käyttää. jne
        Kovin pientä vauvaa ei päiväkotiin kannata viedä. Lapsen kehitykselle on tärkeää, ettei joudu oleen erossa vanhemmistaan liian pitkiä aikoja kerralla. Tämä vaikuttaa vauvan koko loppuelämään, joten vauvan pitäisi olla vähintään 8kk, jolloin pärjää 8 tuntia erossa vanhemmistaan. Mm siitä syystähän Suomessa on pitkät äitiys/vanhempainlomat.

• Entinen lastentarhanopettaja

Ihmettelen vain, että miksi lapsi on hankittu, jos heti halutaan vielä päiväkotiin. Asia ei toisn kyllä kuulu minulle. Onneksi.

Entisenä lastentarhanopettajana olen vain katsonut ryhmieni lapsia säälien, kun alle 3-vuotias on tuotu päiväkotiin. Lapsi on usein päiväkodissa klo 06-17, sen jälkeen kotona vanhemmat ovat puhki työpäivästä ja aika, joka lapsen kanssa vietetään, on vähäistä: on mentävä aikaisin nukkumaan, jotta ollaan aamukuudelta taas päiväkodissa. Viikonloppuisin vanhemmat haluavat omaa aikaa ja lapset viedään mm. isovanhemmille. Milloin aikaa vietetään lapsen kanssa?

• Nameka

niin ikävää kuin se onkin. Mulla kaks lasta, 11v ja 1.5v. tyttö meni perhepäivähoitoon heti kun äityisloma loppui. Paikka oli hyvä ja tyttö viihtyi siellä erittäin hyvin. Silloin työmuotoni oli 5-vuoro.Eli periaatteessa olin kaks viikkoa töissä ja viikon vapaalla. Aika rallia se oli, mut pyrin olemaan lapseni kanssa mahdollisimman paljon vapaapäivinä.
        Toisen lapsen kanssa jäin "pakon" sanelemana hoitovapaalle puoleks vuodeks. Kunnalla ei ollut tarjota hoitopaikkaa. Se oli kuitenkin mielestäni hyvä juttu, ettei lasta tarvinnu alkaa raapottamaan hoitopaikkaan kauheen pienestä.
        Se puoli vuotta oli kyllä taloudellisesti niin tiukkaa aikaa, eikä olis ollut varaa enempää kotona ollakkaan, kotihoidontuella ei tosiaan elä kukaan vaikka sais mitä lisäosia tahansa varsinkin kun minä olen ollut molempien lapsien kanssa yksin. (Mulla on käyny lasten isien kans vähän huono flaxi, isyys lakkas kiinnostamasta kun lapsi syntyi.)
        Yritän parhaani mukaan olla pojan kanssa mhdollisimman paljon vapaa-aikana, enkä juoksuta sitä enää vapaapäivinä hoitoon minnekkään. Onnekseni poitsu tuntuu tykkäävän olla päiväkodissa, missä on muitakin samanikäisiä, ja se vähän rauhoittaa kolkuttelevaa omaatuntoani. Mielelläni olisin minäkin lapseni pidempään kotona pitänyt, mut eipä se ollut mahdollista....

• mitä teet

Anteeksi uteluni, kyselen oletko eläkkeellä vai vaihdoitko alaa?

Mitä nykyisin teet, jos olet tehnyt alanvaihdoksen.

Ja mitkä olivat syyt?

T: itse sellaisesta haaveileva lastenhoitaja

• khjg

huh huh mikä asenne?
        lainaus:
        "Ihmettelen vain, että miksi lapsi on hankittu, jos heti halutaan vielä päiväkotiin. Asia ei toisn kyllä kuulu minulle. Onneksi.

Entisenä lastentarhanopettajana olen vain katsonut ryhmieni lapsia säälien, kun alle 3-vuotias on tuotu päiväkotiin."

kyllä tosiaan huomaa, että olet entinen lastentarhan opettaja. ymmärtääköhän tämä ihminen että vanhemmilla voi elämäntilanne muuttua äkillisesti tai vaikka rahatilanne. ja ihmiset ajattelevat eritavalla. (ihmiset eivät ole samanlaisia kun sinä) se ei tarkoita, että lapset eivät saa vanhemmiltaan tarpeeksi huomiota yms.. soopaa jauhat nyt. on sinulla yksinkertainen näkemys asioista näköjään.

lainaus:
        "Lapsi on usein päiväkodissa klo 06-17, sen jälkeen kotona vanhemmat ovat puhki työpäivästä ja aika, joka lapsen kanssa vietetään, on vähäistä: on mentävä aikaisin nukkumaan, jotta ollaan aamukuudelta taas päiväkodissa. Viikonloppuisin vanhemmat haluavat omaa aikaa ja lapset viedään mm. isovanhemmille. Milloin aikaa vietetään lapsen kanssa? "

just joo...eivät ne vanhemmat nyt joka vkl halua sitä omaa aikaa. jotkut jopa ei lähes koskaan, vaan haluavat nimenomaan olla perheen kanssa. ja vaikka vanhemmat olisivatkin väsyneitä työpäivän jälkeen se ei todellakaan tarkoita, että eivät leikkisi tai olisi lastensa kanssa. mistähän olet nämä omat ihme näkemyksesi saanut päähäsi? omasta päästä varmasti. vai onko tosiaan lastentarhan opettajat näin negatiivisia ihmisiä.

• yksi äiti

Itse vein vasta kolme vuotiaan päiväkotiin, mutta näin jälkikäteen ajtellessani asiaa olisi pitänyt viedä jo vuosi ainakin aikaisemmin. Lapsen kehitys alkoi nousta huimasti ja selvästi näkyi että on virikkeitä ja kavereita ympärillä enemmän kuin kanssani kotona ja pihalla ollessa. En tosin kadu päivääkään olleeni kotona kolmea vuotta mutta seuraava lapsi todennäköisesti menee jo kaksi vuotiaana viimeistään päiväkotiin.

• äiti ja lto

kuulehan, kyllä se lapsesi hyvä kehitys johtui siitä että sellainen kuuluu lapsen kehitykseen. Vasta sen ikäinen alkaa tarvita ja hyötyä kavereista. Jos 2-vuotiaan vie siinä toivossa päiväkotiin, että siitä tehdään siellä äkkiä 3-4 -vuotias, niin pettyä saa.
        Hoida vaan muutkin lapsesi itse 3-vuotiaaksi ja sitten ryhmään, niin saat hyviä tuloksia.
        Jaa että olenko itse tehnyt niin? No en, ja ymmärrän sen ettei aina VOI tehdä niin, mutta jos on mahdollisuus antaa lapselleen hänelle kuuluva hyvä kehitysrauha, niin miksei sitä tekisi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe