Kaikille "asiantuntijoille"

tiedoksi vaan

Kirjotin joskus viime vuoden puolella tänne alko-ongelmastani. Siis ongelmana oli se, että oli parin kuukauden sisällä varmaan kolme viikon putkeä kännissä. En yleensä osannut lopettaa kun alotin, aamukrapulaan otin lonkeron ja siitä se putki sitten aina lähti.

Täällä mulle sanottiin, että olen toivoton juoppo, ainoa mahdollisuus on nollalinja ja ehdottomasti AA.

Mitä tein?

En mennyt AA:han enkä lopettanut ryyppäämistäkään kokonaan. Päätin ryhtyä kohtuujuojaksi, joka ei enää koskaan ota krapuloihinsa ryyppyä ja jonka känni kestää vain yhden illan.

Onnistuin. Nyt olen vajaan vuoden harrastanut kohtuujuomista hyvällä menestyksellä. Putkia ei ole enää tullut, normikrapuloita toki mutta ne on sitten kärsitty. Juon viinaa kerran tai korkeintaan kaksi kertaa kuussa ja kohtuulliseen juopumustilaan asti.

Alko-ongelmainen voi siirtyä kohtuujuomiseen mielestäni. Älkää siis yleistäkö omia kokemuksianne täällä koskemaan jokaista palstalle kirjoittavaa.

55

2357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äijän ketale

      samoin tein. EI KOSKAAN KORJAVIA VAAN KRAPULAN KÄRSII. EI VIIKOLLA!

      Katos katos, toivottomasta alkoholistista tulikin tavallinen normi "juoppo"....

      Nyt vasta tiedän mitä on alkoholismi SAIRAUS!
      Se on PALJON muutakin kuin viinan kaatamista kurkkuun.

      Aika helpottava oli todeta että en ollutkaan kipeä kun join.

    • ei myöskään

      sinun kokemuksiasi. Meitä on niin moneksi. Enemmistö osaa käyttää alkoholia kohtuullisesti, vähemmistö ei.

    • Se että saavutit kohtuukäytön

      vai se että et olekkaan alkoholisti.Joka tapauksessa good for you.

      • ap.

        se, että saavutin kohtuukäytön. Ja uskon, että se on muillekin mahdollista.

        Jonkun mielestä en sitten olekaan alkoholiongelmainen tai alkoholisti. Mutta itseäni sen kummemmin luokittelematta täytyy sanoa, että aika pahan ongelman kerkisin kehittää. Vai eikö kahden kuukauden sisällä kolme viikkoa kännissä oleva mies ole alkoholisti, kun sitä on jatkunut jo parisen vuotta?


      • saavutustasi
        ap. kirjoitti:

        se, että saavutin kohtuukäytön. Ja uskon, että se on muillekin mahdollista.

        Jonkun mielestä en sitten olekaan alkoholiongelmainen tai alkoholisti. Mutta itseäni sen kummemmin luokittelematta täytyy sanoa, että aika pahan ongelman kerkisin kehittää. Vai eikö kahden kuukauden sisällä kolme viikkoa kännissä oleva mies ole alkoholisti, kun sitä on jatkunut jo parisen vuotta?

        Suuriosa ihmisistä hallitsee alkoholin käyttönsä.Eikä se näyttele kovin suurta osaa elämästä ,jos jotain alkaa rasittaa oma alkoholin käyttönsä. Ihmiset lopettavat sen käytön vähentävät sen käyttöä tai keksivät jotain jotta se ei haittaisi, joka päiväistä elämää.

        Sinulle kävi hyvin kun tajusit jo nuorena ,että tämän kanssa on syytä olla varovainen.

        Moni on lopettanut kokonaan alkoholin käytön ,Vähäisemmilläkin haitoilla mitä sinulla oli ,Ja suurin osa ihmisistä ei juo itseään humalaan koskaan.Ei siinä mitään häviä vaikka lopettaa kokonaan tai ei juo itseään humalaan koskaan.


      • Anonyymi

        Kumpaa on, kohtuukäyttöä vai juoppoutta, että työviikon päätteeksi on tapana juoda pintti olutta?
        Mielestäni asiassa kamalinta on, kun teen töitä alalla, jossa pikkupaikkakunnalla eläen olisi iso ongelma jos minut nähtäisiin se yksi pintti tölkki kourassa jossain. (palvelualan hommia)
        Työnantaja uteli työterveystarkastuksen testituloksia. Eikös työnantaja saa tietoni suoraan, kun maksaa lystin?
        Omakannassa katsoin, mitä tarkoittaa se maksa-arvo joka yleensä otetaan, kun alle 20 on?


    • Palaapa taas vuoden kuluttua palstalle kertomaan miten kohtuus sujuu.

      Palataan asiaan jos eletään!

      • ----+

        Ei pidä nuolaista, ennenkuin tipahtaa.


      • ap.

        Miksi minä kärvistelisin kun voin juoda viinaa halutessani? Eihän se mitään kärvistelyä ole. Olen lisäksi hankkinut pari mukavaa harrastusta, joiden parissa menee aikaa niin, ettei olisi edes aikaa istua kotona ja miettiä, josko avaisi kaljapullon. Päätin myös luopua kokonaan kotijuopottelusta, kun otan, otan vain baarissa muutaman kaverin kanssa ja se on sitten siinä.

        Jos sinä Tenström et ole pystynyt samaan niin turha sinun on nälviä ihmisiä, jotka eivät ole kuten sinä.

        Uskon, että todellisia kärvistelijöitä ovat nimenomaan palstan "asiantuntijat".


      • aloittaja tuskin

        on silloin mukana. tai aatokset on rehellisemmät kokemuksen myötä.

        tuosta aikaisemasta juomisen historiasta minä en kyllä saanu mitään tolkkua;
        oli siis juonut kolmen kuukauden aikana joka toinen päivä ja sitä ennen ei mitään, nyt kohtuukäyttöä ?

        kun oletan, että juotua on tulla railakkaasti , nii lopputulos on ollu selvillä jo alusta alkaen. ajankohta vaan on auki.

        tää kirjailija (raimo o.kojo ?) oli kans yli vuoden kohtuukäyttjä ja uskoi sen oppineensa.
        tulos oli karu, kuten ennenkin mutta se tarvittiin opettamaan. itsekusetus ei loppunut kuitenkaan siihen vaan tarina jatkui pitkään. lopputulos tuli sitten lopulta ja henkiin jäi, raittiina eläen.

        kirjoitti kokemuksistaan kirjan. joku varmaan muistaa kirjan nimen, mulla ei nyt muistu mieleen.

        totuus ei löytyny silläkään kertaan kohtuukäytöstä tai kaurapuurosta vaan tosiasioiden tunnustamisesta.

        eihän kenellekään ei-alkoholistille pälkähtäis päähän alkaa vuodeksi kohtuukäyttäjäksi !
        kun ei ole syytä erikseen alkaa. sitähän se on ollutkin, paitsi alkoholistilla ja itsekusettamista harrastavilla.

        kaikkea hyvää aloittajalle.

        ihan normaali alkoholisti olet, alkoholisti tekee mitä vaan, ettei tarvitse luopua rakkaimmastaan.

        jopa rajoittaa juomistaan tietyksi-, jopa pitkäksi ajaksi, jotta voi sanoa/ osoittaa muille nalkuttaville olevansa kohtuukäyttäjä.

        siitä hetki ja sanoja on turvallaan ojassa, kun nyt saa jo lopultakin lopettaa tuon tuskan (itsekusetuksen) ja kohtuukäyttää kunnolla. kun sen nyt on oppinut

        mitä nopeammin alat itseäsi ja ongelmaasi kohtaan rehelliseksi, sitä nopeammin alkaa tapahtumaan positiivia asioita.
        siitä se työ vasta alkaakin. sinä saatat olla sen muutaman prosentin joukossa, joka onnistuu. tuurilla ja sinnikkyydella ja ties millä.

        mutta ei järjellä tai viisaudella. niillä ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä.

        mieti asiaa. hyvää syksyä.


      • Olet onnenpekka!
        ap. kirjoitti:

        Miksi minä kärvistelisin kun voin juoda viinaa halutessani? Eihän se mitään kärvistelyä ole. Olen lisäksi hankkinut pari mukavaa harrastusta, joiden parissa menee aikaa niin, ettei olisi edes aikaa istua kotona ja miettiä, josko avaisi kaljapullon. Päätin myös luopua kokonaan kotijuopottelusta, kun otan, otan vain baarissa muutaman kaverin kanssa ja se on sitten siinä.

        Jos sinä Tenström et ole pystynyt samaan niin turha sinun on nälviä ihmisiä, jotka eivät ole kuten sinä.

        Uskon, että todellisia kärvistelijöitä ovat nimenomaan palstan "asiantuntijat".

        "Miksi minä kärvistelisin kun voin juoda viinaa halutessani?"

        Niinhän me kaikki voimme! Meistä osa on vain havainnut, ettemme hallitse alkoholin käyttöä tai että alkoholi ei vain yksinkertaisesti meille sovi.

        Valtaosa meistä raittiista HALUAA myös olla raitis. Jos itse et sitä halua, seon ihan ikioma asiasi.

        Ole iloinen "kyvystäsi hallita alkoholia".

        ;-)


    • 254823

      No niin, arvaanpa että muutama henkilö taas tämän viestin innoittamana kokeilee taas kohtuukäyttöä tunnetuin seurauksin... No itsellänikin alkoivat jo veret kummasti kiertämään. Mutta enpä kuitenkaan ota. Toivottavasti...

      • Enzian

        Kyllä minä uskon, että joillekin ihmisille onnistuu paluu jonkinlaiseen kohtuukäyttöön. Itselleni se ei tunnu onnistuvan, joten olen mielummin juomatta sitten. Mutta meitä alko-ongelmaisia on niin moneen junaan, varmasti jotkut pystyy ratkaisemaan ongelman muillakint avoin - kuten aloittaja.


      • märkä uni
        Enzian kirjoitti:

        Kyllä minä uskon, että joillekin ihmisille onnistuu paluu jonkinlaiseen kohtuukäyttöön. Itselleni se ei tunnu onnistuvan, joten olen mielummin juomatta sitten. Mutta meitä alko-ongelmaisia on niin moneen junaan, varmasti jotkut pystyy ratkaisemaan ongelman muillakint avoin - kuten aloittaja.

        Olen itse 60 v mies, juomahistoriaa 15 vuotiaasta asti. Olin juonut lähes alusta asti alkoholistisesti. Yritin lukemattomia kertoja pitkien nenänvalkaisujen jälkeen "alkaa kohtuukäyttäjäksi". Pari viikkoa saattoi mennä ihan hyvin, sitten alkoholistinen mieleni antoi "luvan" ottaa vähän riskimmin. Arvaatko miten kävi?

        Tätä rataa vuosikymmeniä kunnes raitistuin n. kymmenen vuotta sitten AA:ssa. Raittiutta riitti kuusi vuotta, taas se alkoholistinen mieli nosti päätä ja kokeilin. Kuten aloittajakin, pystyin vuoden verran olemaan "muka" kohtuukäyttäjä. Onko se sitten kohtuukäyttöä, jos on mustelmilla kroppa, eikä mitään muistikuvaa mistä ne mustelmat tuli? No, en minäkään ottanut, kuin sen yhden illan, joskus enemmän joskus vähemmän, yleensä enemmän...

        Aion palata takaisin AA:han, nöyränä miehenä.

        Jos sinä, aloittaja, onnistut, olet aikamoinen erikoismies. Enzianin jo pitäisi tietääkkin miten siinä leikissä käy?

        Ihmisen, joka on AINA hallinnut alkoholikäyttöään, on helppoa lopettaa. Aloittajan, joka on ollut kahden kuukauden aikana viikon putkissa kännissä, kannattaisi hieman ajatella enste! Vai onko aloittajalla vielä edes ikää ja kokemusta ymmärtämään näistä asioista mitään?

        Tule aloittaja vuoden päästä kertoilemaan kuulumisia.

        P.S. Kuinka vanha olet nyt?


    • Holizon

      On aivan mahtavaa, että olet onnistunut vihdoinkin kohtuullistamaan juomisesi. Toivotaan vaan juomisen pysyvän noissa lukemissa.

      En sinuna kuitenkaan lähtisi leikkimään "asiantuntijaa", ja kertomaan yleispätevänä ohjeena, että; "Alko-ongelmainen voi siirtyä kohtuujuomiseen mielestäni."

      Nimittäin tänäkin vuonna 4.500 ihmistä kokee kivuliaan kuoleman liiallisesta juomisesta johtuen.
      Jos he olisivat kyenneet lopettamaan tai edes kohtuullistamaan juomistaan, he olisivat sen ihan varmasti tehneet - hiukan ennen kuolemaansa.
      Vai mitä?

    • Veemäinen "asiantuntij...

      Turhaan jankutetaan samasta asiasta aina. TOTTAKAI "alko-ongelmainen" voi siirtyä kohtuujuojaksi. Alkoholisti ei voi. Siihen tulee piste. Ei pilkkuja eikä muttia. Kaikki joutava kiistely, vääntö ja jankutus näissä ketjuissa johtuu siitä, että suurkuluttajat ja reilusti juovat juopot sotkeutuvat (omassakin mielessään) väärään viiteryhmään (alkoholisteihin, joita ei kohtuus enää auta) - ja ryhtyvät sitten inttämään olevansa jonkinlaisia poikkeuksia tällä planeetalla. Ihminen, joka pystyy tämän ketjun aloituksen kirjoittajan lailla hyvällä syyllä tai omalla päätöksellään vähentämään tai kohtuullistamaan juomistaan EI OLE vaikeasti pakkomielteisesti päihderiippuvainen eli alkoholisti. Miksi hän silloin tarvitsisi AA:ta tai raittiutta. Hänhän pärjää ilmankin.

      Kokonaan toinen kysymys on miksi hän tulee tänne kyselemään neuvoja tai suosituksia, kun kerran pärjäilee vallan mainiosti ilmankin, ja kykenee ITSE ratkomaan juomisongelmansa?? Eihän mitään ongelmaa silloin ole olemassakaan. Kippis ja onnea kohtuulliseen juomatapaan :)

      • märkä uni

        "Siis ongelmana oli se, että oli parin kuukauden sisällä varmaan kolme viikon putkeä kännissä. En yleensä osannut lopettaa kun alotin, aamukrapulaan otin lonkeron ja siitä se putki sitten aina lähti."

        Tällainen henkilö "ratkaisi", kuinka tulla "kohtuukäyttäjäksi"!

        Onnellista elämää hänelle...


    • silmät liikkuu...

      Itse kirjoitin tänne ekan kerran muutama vuosi sitten. Silloin oli pientä ongelmaa. Minua suorastaan järkytti se vastausten hihhulointipitoisuus.

      Nyt olen oikein hyvä denso.

      Seurailen palstaa, että joskus kerkeäisi jollekin apua tarvitsevalle heittää linkkilistan kaikista apupaikoista, jos eivät yksinään pärjää. Tulee todella vääristynyt kuva päihdehuollosta, jos mitään muuta ei tarjota kuin tupla a:ta.

      Niin, nyt kuivattelen, ois vaihteeksi taas duuneja alkuviikosta. Jos on töitä, ei kerkeä juopottelemaan, lisäksi aivot pitää saada ees kohtuullisen skarpiksi.

      Uskon ihan varmasti, että hyväkin puli voi muuttua kohtuukäyttäjäksi. Hyvä kun kirjoitit asiasta. Sitä ei jotkut hyväksy, mutta jos joskus positiivistakin kertomaa, se hyvä. Joku tuossa mainitsikin viiteryhmän. Siinä on aika iso syy, miksi keskustelut täälläkin käytännössä aina menevät riitelyksi. Olen joskus miettinyt, missä niitä puusilmiä myydään. Se kauppa joutaisi lopettaa.

      • pulupuli

        "Uskon ihan varmasti, että hyväkin puli voi muuttua kohtuukäyttäjäksi."

        Uskot?

        Sitä ei kuules uskon avulla tulla kohtuukäyttäjäksi.....

        puli puli vaan ittelles!


      • tällä/ näillä
        pulupuli kirjoitti:

        "Uskon ihan varmasti, että hyväkin puli voi muuttua kohtuukäyttäjäksi."

        Uskot?

        Sitä ei kuules uskon avulla tulla kohtuukäyttäjäksi.....

        puli puli vaan ittelles!

        on vaihtoehot vähissä.

        joko olla se mikä on eli alkoholisti ja hoitaa itseään sen mukaisesti (hyi hirvitys sanoo alkoholisti ja päättää varmasti olla ihan mitä muuta tahansa, kunhan saa juoda eli ollaan sitten kohtuukäyttäjä ).

        joka kaipaa sitä toista samanlaista reppanaa tuekseen kusetuksessa, muuten itselläkin usko horjuu vielä pahemmin.
        kaksin on vähän onnellisempi oli, kun oikein uskoo.
        siksi näitä kk-miehiä/naisia putkahtelee joskus esille, hävitäkseen omaan mahdottomuuteen.
        vastus on täysin voittamaton.

        tiukka veräjä se on. aikanaan osa saa jättää valehtelut ja juomingit taakse ja aloittaa uudelleen elämän.

        kuka milläkin eväillä mutta varmasti rehellisempänä.
        loput sitten hiekkahoitoon.

        raitista päivää heille, jotka niin tahtoo.


    • ap.

      Olen 38 vuotias. En mielestäni kuseta itseäni enkä muitakaan, vaan olen suorittanut itsetutkiskelun (eikös sitä tehdä AA:ssakin?) ja laittanut elämässäni asiat tärkeysjärjestykseen. Olin aika pahasti alkoholisoitumassa. Kuten jo ylempänä sanoin (joku ei sitä tajunnut), ryyppäsin kahden vuoden ajan niin, että minulla oli aina parin kuukauden sisällä 2-3 jopa viikon kestävää putkea.

      En ole kenellekään suositellut kohtuukäytön yrittämistä täysraittiuden sijaan vaan sanonut, että se on mahdollista. Tämä oman kokemukseni perusteella. Niille, jotka toitottaa voimattomuttaan, se ei tietenkään onnistu. Minä en suostunut ajatteleemaan olevani voimaton vaan päinvastoin, otin niskalenkin viinaksista ja aloin tietoisesti ohjata käytöstäni ja ajatuksiani toiseen suuntaan.

      Onko tämä tosiaan joillekin niin vaikea hyväksyä?

      • allekirjoittanut...

        "...otin niskalenkin viinaksista..."

        Niin minäkin.

        Raitistuin.

        Onnea valitsemallesi tielle...


      • Holizon

        Puheesi niskalenkistä viinan suhteen kertovat kaiken oleellisen. Onnea sinä tarvitset, et mitään muuta.

        Ihmettelen silti yhä aloitusviestisi sisältämää katkeruutta ja ivaa. Ne jos mitkä ovat huonoja kavereita jupottelun lopettaneelle...

        Olen kyllästymiseen saakka täynnä noita itseriittoisten elämän-hallitsijoiden uhoamisia. Kun romahdus kuitenkin joskus tulee, syystä tai toisesta, ovatkin hyvät neuvot kalliit.
        Elämää kun kuitenkin on mahdoton hallita.


      • edessä kun rommaus tulee
        Holizon kirjoitti:

        Puheesi niskalenkistä viinan suhteen kertovat kaiken oleellisen. Onnea sinä tarvitset, et mitään muuta.

        Ihmettelen silti yhä aloitusviestisi sisältämää katkeruutta ja ivaa. Ne jos mitkä ovat huonoja kavereita jupottelun lopettaneelle...

        Olen kyllästymiseen saakka täynnä noita itseriittoisten elämän-hallitsijoiden uhoamisia. Kun romahdus kuitenkin joskus tulee, syystä tai toisesta, ovatkin hyvät neuvot kalliit.
        Elämää kun kuitenkin on mahdoton hallita.

        onnea sinäkin tarvitset,tiedän kaiken ihmisitä kuin romahdus tulee (Uvertaa uskovaisten mailman loppu) .Silloin on hyvät neuvot tarpeen (vert katumus kadotus).


      • 60 years

        Tulin palaverista 20.30. Nyt jo olen tukevassa kännissä!

        Ajattelin aikanaan samoin kuin ap. Pari vuotta meni ihan kivasti kuuden vuoden raittiuden jälkeen. Nyt olen juopotellut uudelleen raitistumista yrittäen.

        Uho.

        Raittiuden vihamies nro 1.

        Uho paistaa puheistasi läpi.

        Good luck!


    • myrkkysumakki

      Olen kanssasi tästä aivan samaa mieltä:

      "Älkää siis yleistäkö omia kokemuksianne täällä koskemaan jokaista palstalle kirjoittavaa."

      Kaikki eivät voi raitistua yksin, kaikki eivät voi päästä kohtuukäyttämiseen (tai edes halua päästä), kaikille ei sovi ryhmä.

      Olen paljon miettinyt, miksi alkoholismin myöntämistä kammoksutaan. No koska siihen on mukamas olemassa niin vähän vaihtoehtoja. Joko "raivo"raittius aa:ssa tai puliukkous.

      Ei ihme ettei viehätä.

      Minusta olisi tärkeää hyväksyä, että eri ihmisille toimivat erilaiset keinot. Ehkä se jopa vähentäisi jo alkoholisoituneiden kammoa hakea apua?

    • justiinpa joo

      Taisi aloittaja sohasta vähän niinkuin arkaan paikkaan, siltä ainakin kuulostaa palstan vakialkkiksien vastaukset..AP:lle: ei tällä palstalla saa puhua kohtuukäytöstä :-)))

      • vaan ei saa

        vannoa kohtuukäytön nimiin. Sinä varmaankin olet oikea ihminen kertomaan, mikä on se "kohtuu"käyttö?

        Suuri osa "taviksistakaan" ei sitä tiedä.

        Kerro sinä...


      • Kohtuudella
        vaan ei saa kirjoitti:

        vannoa kohtuukäytön nimiin. Sinä varmaankin olet oikea ihminen kertomaan, mikä on se "kohtuu"käyttö?

        Suuri osa "taviksistakaan" ei sitä tiedä.

        Kerro sinä...

        käyttö on sitä, ettei juomisesta ole taloudellista, eikä muutakaan haittaa, jos varat sallii, niin 2-3 paukkua kerran kuukaudessa.


    • --------------

      Kyseessä ihan sama asia, miksi ihminen ei voi olla vain osittain Jehovantodistaja. Musta/valkoinen ajatusmaailma.

      Näyttävät monet sekoittaneen päänsä jo nuorena, ovat vain hankkineet tilalle toisen addiktion. Se ja sama, saa niille nauraa useasti.

      Ei kannata lähteä vedätyksiin mukaan, pyrkimyksenä on aina hajoittaa järkeväkin keskustelu pelkäksi riitelyksi. Ei noita "asiantuntioita ole kuin muutama, sitäkin fanaattisempia tosin. Kai niitä vituttaa, kun ovat juoneet aivonsa mämmiksi.

    • todistaa?

      Yritätkö todistaa meille muille, ettet juuri sinä olekkaan alkoholisti?

      Yritätkö todistaa jollekkin muulle, että hänenkin pitäisi kokeilla tuota kuuluisaa "kohtuujuontia"?

      Olet vastannut kokonaista kolme kertaa omaan aloitukseesi ja väittänyt olevasi se ainoa oikeassa oleva?? Miksi??

      Kun nyt omien viestiesi mukaan olet oikeassa, mikset sallisi myös muiden, raittiiden olla oikeassa??

      AA:ssa on slogani: ELÄ JA ANNA ELÄÄ. Tiedätkö mitä se tarkoittaa?

      Elä omalla tavallasi ja anna muitten elää omallaan!

      Jookos?

      • ap.

        Koska sinulla ei näköjään ole luetun ymmärtämisen taitoa niin vastaan kysymällä sinulta:
        - missä olen väittänyt olevani se ainoa, joka on oikeassa?
        - missä olen todistanut tai kehottanut, että muidenkin pitäisi kokeilla kohtuujuomista?

        Minä elän tavallani ja annan toisten elää tavallaan. Täysraittius on ok elämäntapa niille, joille se sopii, kuten myös kohtuujuominenkin. Kaikille ei sovi kaikki. Kerroin omasta kokemuksestani enkä yleistä sitä muihin tavalla, joka tällä palstalla on kovin yleistä - näkyy näissäkin vastauksissa.

        Joten jääkää vänkäämään aiheesta aivan vapaasti keskenänne.


    • jännä termi
      • Enzian

        jännä termi tosiaan ;-) Itse luulisin, että normirapula on sellaista pääkipua, velttoa ja pahaa oloa, vatsa sekasin ja päivä menee enempi laiskotellessa. Niin tai siis ainaskin minulla on ollut tällasia oireita aiemmin, kun käytin "kohtuudella" alkoholia. Sitten kun lipsahti kohtuuden yli niin krapulaa ei oikeestaan päässyt tulemaan ollenkaan, kun korjasin sen yleensä heti aamusta..:-(

        Kyllä minä pidän kohtuukäyttäjänä sellaistakin, joka juo itsensä välillä känniin ja tulee krapula. Kyllä jokainen varmaan ennemmin tai myöhemmin huomaa itse, jos on menty rajan yli ja kohtuudesta on tullut liikaa.


    • Millaisia kokemuksia ja tuntemuksia kohtuuottaminen on matkaansaattanut nyt, kun aikaa on ehtinyt jonkin verran kulua?

      • en usko olevan.

        Enpä usko, että joku, joka on saanut tältä palstalta noinkin loistavaa apua ja on sitten itsekseen hoidellut asiansa kuntoon, paljoa välittää lueskelle hihhulipalstoja enää.


      • tänne ei tule enää
        en usko olevan. kirjoitti:

        Enpä usko, että joku, joka on saanut tältä palstalta noinkin loistavaa apua ja on sitten itsekseen hoidellut asiansa kuntoon, paljoa välittää lueskelle hihhulipalstoja enää.

        Täällä kyllä tykätään lyödä ihminen lyttyyn!


      • Jukka Virtanen.

        Miten nyt minkäkin asian ajattelee. Pääosa palstoille kirjoittelijoista kirjoittaa rekisteröitymättä. Itselläkin tähän portaaliin 01- rekisteröity nimimerkki. Käytän sitä edelleen joskus chatissa, muta en ikinä keskustelupalstoilla. Syy, omalle nimelle rekisteröity nimimerkki. On ilmennyt tietovuotoja. Ylläpito tottakai näkee kirjoittajan antamat tiedot, mutta osoittautui usein, että ihmiset, jotka eivät ole portaalin palkkalistoilla, saivat tietoja. "Me tiedämme kuka sinä olet", joltain tuntemattomalta kirjoittajalta lopetti rekisteröitymisen kokonaan. Huomata kannattaa, jos laitat ylläpitoon palautetta se menee myös palstan seriffille, joka ei ole mitenkään vaitiolovelvollinen mihinkään, koska ei ole työsuhteessa.

        Tällä pastalla on selkeästi havaittavissa neljä eri käyttäjätyyppiä. Ensin tietysti satunnaiset kävijät. Sitten vakituisemmat, jotka eivät koskaan rekisteröidy. Sittten rekisteröityneet, Jotka EIVÄT juuri muuta kirjoita kuin kerran päivässä ilmoittavat olevansa raittiina. Sekä käyttäjät, jotka eivät koskaan kirjoita rekisteröityneenä, mutta päivästä toiseen jaksavat mollata muita kirjoittajia. Paneeko miettimismyssyn raksuttamaan????

        Ei ole kaljaa nyt, pitää illemmalla käydä saunassa. Ehkä juon saunakaljat, ehkä en :D


      • Mir

        Ei -alkoholistin tarvitse moista ajatella, eikä tarvitse mihinkään toimenpiteisiin edes ryhtyä!

        Onnea vaan kohtuukäytössä!

        Kyllä minäkin loppuajat `osasin ottaa` kontrolli päällä sopimuksia ja sääntöjä alkoholin kanssa tehden....siinä voi onnistua pitkäänkin. Mutta ei tarvittu paljon ku homma taaaaas karkasi käsistä. Itse en enää jaksanut enkä halunnut juoda jatkuva kontrolli päällä. Sain helpotuksen siitä että tunnustin ongelmani. Ja siitä vasta tuli helpotus ja VAPAUS! En tarvitse alkoa!! Ja elämä aukesi uudella ihanalla tavalla:) Parasta!


    • sujuu? Hyvällä menestyksellä varmaankin!

      • ikuinen tarve

        on vaan yksi päämäärä:juominen.kaikki selitykset ja lässytykset vaan edeltävät sitä.
        aivan kuten aloittajalla.


    • ttissuttaja

      Aloitus on vanha muttei vieläkään joillekin selvä.
      "Täällä mulle sanottiin, että olen toivoton juoppo, ainoa mahdollisuus on nollalinja ja ehdottomasti AA."

      Tämä on netti eikä mikään lääkäripalsta ja tietysti täällä puhutaan myös paskaa ja toivottavasti se ei ollut sinulle yllätys vai heittäydytkö junan allekin jos joku kehoitttaa?
      Useiden kirjoitukset perustuvat tietysti omaan kokemukseen ja on todellakin väärin että sen perusteella jaellaan "fakta"tietoja mutta minkäs teet.
      Itse olen valinnut oman tieni mutta olen saanut tältä palstalta hyviäkin neuvoja ja myös tukea.

      Kokeiles jotain lääkäripalstaa niin saat minuutissa "tarkan" diagnoosin että sulla on se ja se ja hoitona tämä.

    • Nimimerkiltä "tiedoksi vaan"

      Ihan oppiakseni uutta tiedustelen miten kohtuuottaminen sujuu?

      • Nimimerkki "tiedoksi vaan" ei ole vastannut hartaasta odotuksestani huolimatta.


      • Anonyymi
        Tentström-PAV-OPT kirjoitti:

        Nimimerkki "tiedoksi vaan" ei ole vastannut hartaasta odotuksestani huolimatta.

        Varmaan saat odottaa vastausta maailman tappiin asti, koska tuskin noin vanhan aloituksen tekijä enää tällä palstalla pyörii.
        Kummallista sen sijaan on, että aihe kiinnostaa tai ärsyttää sinua niin paljon, että se on pitänyt hakea esiin. Et taida olla ihan sinut raittiuden kanssa, kun noin kiukuttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan saat odottaa vastausta maailman tappiin asti, koska tuskin noin vanhan aloituksen tekijä enää tällä palstalla pyörii.
        Kummallista sen sijaan on, että aihe kiinnostaa tai ärsyttää sinua niin paljon, että se on pitänyt hakea esiin. Et taida olla ihan sinut raittiuden kanssa, kun noin kiukuttaa.

        Ei kiukuta oman raittiuden kanssa. Selailen palstaa ajankuluksi ajoittain ja se mikä minua kiukuttaa ovat nuo valheelliset jutut joissa alkoholisti muka on muuttunut kohtuukäyttäjäksi. Sitä ei reaalimaailmassa tue ainoakaan toteennäytetty tapaus. Tätä ketjua kommentoin ensimmäisen kerran vuonna 2008 joten ei siinä ollut paljon esiinhakemista. Rauhaa!


    • Anonyymi

      Kuolleet eivät useinkaan vastaile.

      • Anonyymi

        Aktiiviset vakiot kummasti väittävät aivan toista. Ilmeisesti harrastavat spiritismiä.

        -Muikkuja Kekkoselle Ry


    • Anonyymi

      Siis jotkut kirjoittavat vain kokemuksistaan varoittavana esimerkkinä, kuten Kylmis teki, mutta se sai sellaisen ryöpyn niskaansa, että kyseinen alkkis katosi kokonaan. Sehän kuoli.

      Täältä ei saa asiantuntijan lausuntoja, vaan ainoastaan joskus kokemuksen tuskaisia ääniä.

      -Palstan pitkämuisti

      • Anonyymi

        Miten typerää tuo vanhojen linkkien uustarjoaminen onkaan. Sama satusetä ongelmineen taas vauhdissa.
        Itsekeskustelee > poiingkhlj < nimimerkillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten typerää tuo vanhojen linkkien uustarjoaminen onkaan. Sama satusetä ongelmineen taas vauhdissa.
        Itsekeskustelee > poiingkhlj < nimimerkillä.

        Nostin vanhan ketjun, koska minua raivostuttaa legenda kohtuukäyttäjäksi palanneesta alkoholistista; näitä kirjoitelmia näkee tuolloin tällöin. En tiedä ovatko ne suoranaisia provoja vai lyhyen ajan kokemusten tai toiveiden tuotoksia. Joku sellainen saattaa herättää riippuvuudesta irti yrittävässä toivon, että jospa minäkin, sittenkin... mieli on silloin herkkä. Tiedossani olevassa reaalimaailmassa ei ole ainoatakaan tapausta joka tukisi uuskohtuukäyttäjyyttä. Itsekin yritin sitä montaa kertaa ja epäonnistuin. Siitä on kauan.


      • Anonyymi
        Tentström-PAV-OPT kirjoitti:

        Nostin vanhan ketjun, koska minua raivostuttaa legenda kohtuukäyttäjäksi palanneesta alkoholistista; näitä kirjoitelmia näkee tuolloin tällöin. En tiedä ovatko ne suoranaisia provoja vai lyhyen ajan kokemusten tai toiveiden tuotoksia. Joku sellainen saattaa herättää riippuvuudesta irti yrittävässä toivon, että jospa minäkin, sittenkin... mieli on silloin herkkä. Tiedossani olevassa reaalimaailmassa ei ole ainoatakaan tapausta joka tukisi uuskohtuukäyttäjyyttä. Itsekin yritin sitä montaa kertaa ja epäonnistuin. Siitä on kauan.

        "Itsekin yritin sitä montaa kertaa ja epäonnistuin. Siitä on kauan."

        Ei entisen eikä nykyisen alkoholistin kannata kohtuukäyttöä edes yrittää.
        Miksi pyrkiä johonkin mitä ei ole koskaan hallinnut.
        Parempi juoda harvoin ja rehellisesti päihtymistarkoituksessa.
        Itse olen tyytynyt juomaan enintään kerran tai pari vuodessa. Kahdeksan vuotta näin on menty, tosin välissä on ollut pari alkoholitonta vuotta.
        Ei ongelmia, ei mielitekoja, eikä mitään muitakaan kielteisiä seuraamuksia joita joutuisi katumaan jälkeenpäin.
        Voin sanoa parantuneeni pitkään jatkuneesta ja erittäin vaikea-asteisesta alkoholiriippuvuudesta täysin, eikä siihen pitäisi kellään ns. "asiantuntijalla" olla mitään nokan koputtamista.
        Tarkempaa analyysia siitä miten tämä on mahdollista en nyt tässä rupea tekemään.


      • Anonyymi
        Tentström-PAV-OPT kirjoitti:

        Nostin vanhan ketjun, koska minua raivostuttaa legenda kohtuukäyttäjäksi palanneesta alkoholistista; näitä kirjoitelmia näkee tuolloin tällöin. En tiedä ovatko ne suoranaisia provoja vai lyhyen ajan kokemusten tai toiveiden tuotoksia. Joku sellainen saattaa herättää riippuvuudesta irti yrittävässä toivon, että jospa minäkin, sittenkin... mieli on silloin herkkä. Tiedossani olevassa reaalimaailmassa ei ole ainoatakaan tapausta joka tukisi uuskohtuukäyttäjyyttä. Itsekin yritin sitä montaa kertaa ja epäonnistuin. Siitä on kauan.

        Jos alkoholisti pääsee eroon järjettömästä ryyppäämisestä, se on nollatoleranssin noudattamisen ansiota. Kuten yllä ja alla, yhdyn täysin siihen, ettei aito alkoholisti koskaan tule kykenemään kohtuukäyttöön.

        Nollatoleranssi on ainoa vaihtoehto, sivuten sanontaa: "Kaikki, tai ei mitään".

        -Akat ja Kristian


    • Anonyymi

      Minulle on jäänyt hämäräksi käsite "alkoholisti"!
      Ymmärtäisin jonkinlaiseksi tilaksi jossa henkilö ei hallitse juomistaan. Mutta mitä on hallinta?
      Juodulla määrällä ei liene merkitystä?

      Johtaako 3:n vuoden liki päivittäinen juominen alkoholismiin? Kuukausittain ehkä pari, kolme välipäivää.
      Ovatko aamuiset "kuivan suun" kaljat merkki alkoholismista?
      Entä kuukauden, puolentoista, aamuisin ennen yhdeksää alkaneet pävittäiset ryyppäämiset?

      Kahdella tuttavallani on tarkat rajat. Toinen sanoo itse, ettei voi ottaa sitä ensimmäistäkään. Ei mene takeeseen mitä jatkossa tapahtuu. On ajanut yhden henkilöauton solmuun pylvään ympärille.
      Toisen kaverin lähipiiri kertoo samaa. Kaveri itse ei.
      Nämähän eivät voi olla alkoholisteja koska toinen on ollut täysin raitis jo muutaman vuosikymmenen ja toinenkin on maistissa vain muutaman kerran vuodessa.

      Onko elimistön signaali merkki alkoholismista. Yhden 3kk:n jakson aikana, parin kuukauden kuluttua tuli sellainen olo, ettei maistunut. Käsitin asian niin, että elimistö huomautti. Pidin muutaman päivän tauona ja jatkoin sitten päivittäistä harrastusta kevyemmässä muodossa.

      Vakavin signaali oli se kun karvaa vaille 6-kymppisenä, paitsi, ettö terveyteni alkoi huolestuttaman, niin mieskuntoni osoitti hiipumisen merkkejä.
      Onko mies silloin alkoholisti kun on ryypännyt itsensä impotentiksi?

      Paljon avoimia kysymyksia.

    • Anonyymi

      Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tissssun tussssuuuuuaaaaaa aaaaaaaaaaaaaa

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      346
      3895
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1719
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1480
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe